فونیکسریمکسبهتام

اوبر در آستانه عرضه عمومی سهام، به فکر خودران ها افتاده است

عصر خودرو- شرکت اوبر، بزرگترین سامانه درخواست آنلاین خودرو در جهان، در حالی آماده عرضه اولیه سهام خود در بورس می شود که معتقد است راه زیادی تا ورود گسترده اتوموبیل‌های خودران به بازارهای جهانی باقی مانده است.

اوبر در آستانه عرضه عمومی سهام، به فکر خودران ها افتاده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سنا ، خودروهای بدون راننده، یا خودران‌ها، می توانند، در صورت تولید انبوه و کاربرد عمومی گسترده، رقیبی جدی برای تاکسی‌های اینترنتی به شمار آیند.

    راکوئل یورتاسون، یکی از دانشمندان تکنولوژی‌های پیشرفته اوبر (ای تی جی)، به رویترز گفته است که هنوز چالش‌های زیادی بر سر راه توسعه خودران‌ها وجود دارد. به عقیده او، خودروهای خودران دست آخر به زندگی انسان وارد خواهند شد اما زمان این اتفاق اصلا مشخص نیست. به نظر او برای آن که این خودروها به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرند زمان طولانی لازم است.

    اوبر، از سه سال پیش روی توسعه طرح خودروهای بدون راننده شروع به کار کرده است. این شرکت در توسعه تکنولوژی در صنعت حمل و نقل شهری پیشتاز بود، تا این که در ماه مارچ سال گذشته تصادف یکی از خودروهای خودران با یک عابر پیاده، منجر به فوت شد.

    پیشرفت بخش تولید خودروهای بدون راننده اوبر در حال حاضر بسیار زیر ذره بین است، چراکه این شرکت آماده عرضه اولیه سهام خود در ماه های آتی است. طبق منابعی که در اختیار رویترز قرار گرفته، اوبر که زیان‌های قبل از مالیات آن در سال گذشته به 1.8 میلیارد دلار رسیده بود، تنها در یک فصل، حدود 200 میلیون دلار صرف واحد توسعه اتوموبیل‌های خودران خود کرده است.

    ارزش بازار اوبر حدود 76 میلیارد دلار برآورد شده اما در آستانه عرضه اولیه سهام خود، این شرکت به دنبال ارزشگذاری 120 میلیارد دلاری است. سهام اوبر احتمالا در ماه آوریل برای اولین بار در بورس عرضه خواهد شد.

    گرچه یورتاسون در گفتگو با رویترز اما و اگرهای فراوانی برای آینده خودران‌ها آورد اما دست آخر پیش‌بینی کرد که ظرف 10 سال آینده بشر شاهد ترکیبی از اتوموبیل‌های صاحب راننده و بدون راننده در شهرها خواهد بود.

    با وجودی که تولید خودروهای بدون راننده بسیار هزینه‌بر است بسیاری بر این عقیده اند که سیاست تولید این نوع خودرو یک سیاست محوری در اوبر است. در واقع با حذف رانندگان از خودروهایی که اوبر در اختیار دارد این شرکت می تواند تمام درآمد جابجایی مسافران را آن خود کند. بنابراین استراتژی تولید خودران‌های یک استراتژی درازمدت اما بسیار مهم برای شرکت به شمار می آید.

    شرکت ای تی جی به مدیریت یورتاسون، که استادیار دانشگاه تورنتو است در سال 2017 توسط اوبر در تورنتوی کانادا پایه گذاری شد. سال پیش اوبر گفت که ای تی جی بیش از 150 میلیون دلار در تورنتو سرمایه گذاری کرده تا عملیات توسعه خودران‌ها را گسترش دهد و روی هوش مصنوعی نیز به طور جدی کار کند.

    بعد از حادثه مرگبار آریزونا، اوبر خودران‌های خود را جمع‌آوری کرد و بعدها در دسامبر سال 2018 دوباره شروع به انجام تست‌های معدودی روی خودران‌ها کرد. این بار اما در شهر پیتسبرگ آزمایشات خود را آغاز کرد و در تلاش مجدد خود شرکتی دیگر را نیز با خود همراه کرد. اوبر تصمیم گرفت برای توسعه هوش مصنوعی و به کارگیری آن در رانندگی از ژنرال موتور کمک بگیرد. اوبر حالا همه تولیدکنندگان خودروهای بدون راننده را ترغیب می کند تا خودروهای خود را به ناوگان این شرکت معرفی کنند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو