فونیکسریمکسبهتام

اوبر بخش خودران خود را هم می فروشد

عصر خودرو- هفته گذشته خبر فروختن تاکسی های هوایی اوبر منتشر شد حالا صحبت از فروش بخش خودران است.

اوبر بخش خودران خود را هم می فروشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، شرکت تاکسی های اینترنتی اوبر تصمیم گرفته است گروه فناوری های پیشرفته خودران خود را به شرکت نوآوری آئورورا Aurora Innovations بفروشد. آئورورا یک استارت آپ فعال در بخش خودران ها در شهر سان فرانسیسکو است که در سال 2016 تأسیس شده است. بنیانگذار آن، کریسی اُرمسان Chris Urmson‌ پیش از آغاز این استارت آپ سرمهندس واحد خودران در شرکت گوگل بود.

    بر اساس گزارش CNBC در حقیقت اوبر قصد دارد به میزان 400 میلیون دلار در آئورورا سرمایه گذاری کند که با این کار 26 درصد از سهام این شرکت را تصاحب خواهد کرد و دانا خسروشاهی مدیر عامل اوبر به اعضای هیئت مدیره آئورورا می پیوندد. آئورورا که پیش از این رقیب گروه فناوری های پیشرفته خودران اوبر به حساب می آمد حالا با ادغام در این گروه ارزش آن به 10 میلیارد دلار می  رسد اما از دشواری چالش های پیش روی آن کاسته نمی شود و همچنان گسترش فناوری های خودران و جلب اعتماد عمومی به این فناوری به قوت خود باقی می ماند. ارزش این کمپانی در اوریل 2019 به 7.25 میلیارد دلار رسیده بود چون دو کمپانی مهم ژاپنی تویوتا و قطعه سازی دنسو و بانک سافتبنک در آن سرمایه گذاری کرده بودند. آئورورا چند حامی بزرگ دیگر نظیر آمازون و هیوندایی کره جنوبی را هم جلب کرده است.

    هر چقدر آثار شیوع ویروس کرونا آشکارتر می شود، تأثیر آن بر کسب و کار تاکسی های اینترنتی هم بیشتر خودش را نشان می دهد، اوبر که آسیب بزرگی از شیوع کرونا خورده، به دنبال راه های مختلفی برای بازگشت به سودآوری است، یکی از راه هایی که اوبر در پیش گرفته، فروش بخش هایی است که نه فقط سودآور نیستند بلکه حجم بزرگی از سرمایه های این شرکت را به خود اختصاص داده اند. تا الان هم بخش تاکسی های هوایی خود را به فروش گذاشته است.

    اگر گروه فناوری های پیشرفته خودران اوبر به سودآوری می رسید، این شرکت دیگر مجبور نبود به رانندگان پولی پرداخت کند و سال گذشته هم با قانونگذاران در کالیفرنیا بر سر استخدام کردن رانندگان چالش های تلخی را پشت سر گذاشت. اما تا به امروز هیچ خودروسازی موفق به ارائه خودران نشده است که قادر به جلب اعتماد ناظران و مردم باشد. فناوری خودران (رانندگی بدون نیاز به راننده) تا زمانی که اعتماد کامل ناظران و مردم را به دست آورد، فاصله خیلی زیادی دارد چون هنوز به قدر کافی توانایی به دست نیاورده است که دیگر نیازی به هوشیاری و توجه راننده نداشته باشد و فاجعه به بار نیاورد.

    اوبر حالا مصمم شده است که دردسرهای پرهزینه ی خودران ها را به شخص ثالثی بسپارد تا زمانی که اطمینان کامل به این فناوری شکل بگیرد و دیگر با معضلات حقوقی سر و کار نداشته باشد. در ماه مارس 2018 با مرگ اِلن هرزبرگ، که با یک خودروهای در حال آزمایش اوبر تصادف کرد، درگیری های تلخ حقوقی اوبر هم شروع شد. راننده ای که باید مراقب این خودران می بود هم با اتهام های قضایی مواجه شد. اوبر بعد از آن ماجرا،‌ که مارگزیده شده بود، از تست خودران ها عقب نشینی سختی داشت تا این که نسل سوم خودران های آن آماده تست در شهر سان فرانسیسکو و واشنگتن دی سی شد.

    دردسرهای اوبر به همین جا ختم نشد چون مسائلی غیر از ایمنی دامن این شرکت را گرفت. وایمو، بخش خودران کمپانی عظیم گوگل از اوبر در سال 2017 شکایت کرد و این شرکت را به سرقت اسرار تجاری متهم کرد. سرآخر هم دو کمپانی با هم کنار آمدند و آنتونی لواندوسکی Anthony Levandowski مهندس اوبر و از کارکنان پیشین گوگل به 18 ماه زندان محکوم شد. اوبر هم وی را به دلیل عدم همکاری در تحقیق و تفحص از کار برکنار کرد.

    خسروشاهی مدیر عامل اوبر قبلاً در بیانیه ای گفته بود که فناوری های بسیار کمی وجود دارند که مثل خودران ها بتوانند نویدبخش زندگی بهتر، ایمن تر و در عین حال دوست دار محیط زیست باشند.

    حالا باید آئورورا ایمنی را جدی تر بگیرد تا با این مشکلات حقوقی کمتر مواجه شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو