فونیکسریمکسبهتام

آسفالت معابر زنجان، چالش اساسی خدمات شهری

عصر خودرو- بیشتر شهروندان و رانندگان زنجانی از نامناسب بودن آسفالت معابر شهری شکایت داشته و ناراضی هستند و این در حالی است که سالانه هزینه زیادی برای ترمیم آن صرف می شود.

آسفالت معابر زنجان، چالش اساسی خدمات شهری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر در کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخص های رضایت از عملکرد شهرداری ها محسوب می شود.
    طی سال های گذشته مشکلات مربوط به معابر شهری در شهرهای کشورمان از جمله مسایلی بوده که همواره شهرداری ها با آن دست به گریبان بوده اند.
    یکی از موضوعات مورد اساسی آسفالت خیابان های و معابری شهری است که کیفیت، دوام و پایداری لازم را نداشته و علاوه بر تخریب طبیعی آسفالت معابر شهر، شرکت های حفار نیز سهم زیادی در این بخش دارند.
    با گشت و گذاری در سطح شهر می توان تخریب آسفالت در خیابان ها و ایجاد چاله های عمیق، جدا شدگی قیر از مصالح سنگی و چاله کوچک و بزرگ را مشاهده کرد.
    عباس 45 ساله یکی از رانندگان زنجانی با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت در معابر شهری زنجان به خبرنگار ایرنا گفت: با گذری در مناطق مختلف شهر زنجان می توان به وضعیت ناخوشایند آسفالت پی برد که این روند حتی وضعیت بغرنجی دارد و رانندگان هنگام تردد با مشکل جدی مواجه می شوند.
    یک راننده تاکسی نیز ادامه داد: چاله های ایجاد شده در سطح خیابان ها و همچنین حفاری های انجام شده از سوی شرکت هایی چون آب و فاضلاب، مخابرات ، گاز در موقع رفت و آمد حتی به ویژه صاحبان وسایط نقلیه را دچار مشکل جدی می کند، چراکه پس از انجام این کار بلافاصله نسبت به ترمیم کامل آن مبادرت نمی شود.
    رحیم نظری افزود: هر چند کارهایی برای بهبود این وضعیت انجام می گیرد، چندان رضایت بخش نیست چون پس از مدتی تخریب ایجاد می شود.
    یک شهروند زنجانی نیز گفت: برخی اوقات و موقع خاص نهضت آسفالت ریزی در مناطق مختلف شهر از سوی شهرداری به ویژه در شهرک های اقماری انجام نسبت به ترمیم ان اقدام می شود.
    وی اظهار داشت: هر چند در ظاهر این کار در مقطعی کوتاه مشکلات این بخش را برطرف می کند اما پس از مدتی تخریب دیگری انجام می شود و با بارندگی ها مشکلات مضاعف تر می شود.

    ** عمر آسفالت پنج سال است
    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر شهروندان می پرسند که چرا وضعیت آسفالت معابر شهر خراب است سئوالی ساده که پاسخ آن مستلزم تحلیل علمی و آماری دقیق است.
    حمیدرضا حمیدی افزود: طول کل معابر شهر زنجان 910 کیلومتر و مساحت آن حدود 5.14 میلیون مترمربع می باشد که با کسر مساحت پیاده روها سطح آسفالت خود معابر حدود 12 میلیون مترمربع است.
    وی اظهار داشت: بر اساس تجارب بررسی های انجام گرفته عمر مفید آسفالت معابر شهر زنجان پنج سال است و با درنظر گرفتن توان و ظرفیت مالی و اجرایی، شهرداری سالانه بطور متوسط قادر به تامین 90 هزار تن آسفالت به ارزش ریالی 14 میلیارد تومان (با احتساب هزینه اجرا) می باشد.
    این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: با این میزان آسفالت سطحی در حدود 720 هزار متر مربع را می تواند آسفالت ریزی کرد و حال اگر مساحت کل معابر یعنی12 میلیون مترمربع را تقسیم بر 720 هزار مترمربع (متراژی که شهرداری می تواند در یکسال آسفالت ریزی انجام دهد) حاصل عدد 17 خواهد بود.
    وی اضافه کرد: این به این معناست که توان تعویض آسفالت معابر برای شهرداری در بازه زمانی 17 ساله امکان پذیر بوده در حالی که عمر مفید آسفالت معابر پنج سال است و بنابراین معابر با این شرایط در طول 12 سال فاقد کیفیت لازم هستند.
    حمیدی افزود: در واقع این تحلیل پاسخ دقیق و علمی به پرسش ساده شهروندان جمله ' چرا آسفالت معابر اینقدر خراب است' می باشد.

    ** برای رفع مشکل از سنگ فرش مصنوعی استفاده شود
    وی اظهار داشت: برای رفع این مساله می توان موارد زیر از قبیل تغییر مصالح کف سازی معابر بافت مرکزی شهر از نوع آسفالت به پیور (سنگ فرش مصنوعی)که دوام و ماندگاری این مسالح در حدود 30 سال بر آورده شده و مزایای مختلفی دارد.
    این عضو شورای شهر زنجان ادامه داد: زیبایی منظر شهری وهمگونی نوع مصالح با هویت بافت مرکزی شهر، کاهش سرعت حرکت خودرو در معابر و تردد کنترل شده آنها به جهت نوع مصالح کف و امکان درج دائمی علائم راهنمایی رانندگی (خط عابر پیاده، خط طرفین معبر ...) در کف معابر و حذف دائمی هزینه های مربوطه از جمله مزایای این کار است.
    وی بیان کرد: تنوع رنگ و طراحی در اجرای کف،دوام زیاد و سازگاری بیشتر با اقلیم ، نبود اثرات اقلیمی منفی آسفالت درسنگ فرش به دلیل تفاوت ظرفیت گرمایی سنگ فرش نسبت به آسفالت در درازمدت از دیگر مزایای این نوع مصالح است.
    حمیدی افزود: شفاف بودن هزینه اجرا ، تعمیرو عدم امکان سوء استفاده در اجرا، چرا که بر خلاف آسفالت بطور کامل قابل محاسبه و قابل کنترل می باشد.
    این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: برای کاهش مشکلات ایجاد هماهنگی با ارگان های حفار برای کاهش تخریب آسفالت، زیر سازی مناسب معابر جدید الاحداث و بهبود زیرسازی برخی معابر موجود دچار مشکل حاد است.
    وی اضافه کرد: در صورتی که زیرساز آسفالت صحیح انجام گیرد،عمر آسفالت حداقل 2 برابر افزایش خواهد یافت و از طرفی استفاده از مصالح مناسب (غیر ازنمک) در یخ زدایی به هنگام بارش برف، افزایش کیفیت آسفالت با استفاده از مصالح افزودنی جدید که تاثیر چشمگیر در بالا بردن کیفیت آسفالت دارد.
    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان خاطر نشان کرد: رعایت استانداردها به هنگام آسفالت ریزی( دمای هوا، مناسب ،کنترل دمای آسفالت به هنگام آسفالت ریزی، آسفالت ریزی یکپارچه سطح معبر برای جلوگیری از ایجاد درزبین 2 بهش .. از دیگر کارهاست.

    ** قیمت قیر سه برابر افزایش یافته است
    سرپرست معاونت امور زیربنایی شهرداری زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نوسانات قیمت ارز موجب شده قیمت قیر مورد نیاز برای آسفالت ریزی در معایر و خیابان های مختلف شهر روند افزایشی داشته باشد اما با این حال خدمات رسانی متوقف نشده است.
    داود نوری افزود: بر این مبنا، شهرداری برای خدمات رسانی به مردم نهضت آسفالت ریزی را در بازه زمانی مهر تا آبان امسال اجرا کرد و به طور متوسط روزانه بطور میانگین 600 تن در مناطق سه گانه شهر زنجان توزیع و پخش شد.
    وی اضافه کرد: بنابر این می توان گفت در بازه زمانی یاد شده که روزانه بین 14 تا 15 هزار تن آسفالت کا در شهر توزیع شده و طبق هدفد گذاری سالانه باید این رقم 100 هزار تن باشد که تا کنون 55 هزار تن ان محقق یافته است.
    این مسئول ادامه داد: عمر آسفالت به بخش های مختلفی بستگی دارد که از جمله آن رعایت عدم اصول و نکات فنی در هنگام پخش آسفالت از سوی پیمانکاران باز می گردد.
    وی اظهار داشت: به این مهم توجه داشت که در زمان حاضر شهرداری زنجان کارخانه آسفالت دارد که بصورت روزانه کیفیت این محصول در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد که متاسفانه در نحوه لگه گیری دقت لازم انجام نمی گیرد.

    ** نزولات جوی و نمک پاشی از علل تخریب آسفالت خیابان ها
    سرپرست معاونت امور زیربنایی شهرداری زنجان ، نزولات جوی، نمک پاشی در هنگام بارندگی ها، حفاری دستگاه ها و ارگان های متولی و تاثیر گذار و خدمات رسان از قبیل شرکت های آب و فاضلاب، مخابرات و آب را از جمله علل تخریب آسفالت معابر و خیابان های شهری زنجان ذکر کرد.
    وی اضافه کرد: مشکل این است که حتی پس از حفاری ارگان ها و دستگاه های اجرایی نیز بصورت اصولی به ترمیم و مرمت نوارهای حفاری اقدام نمی شود، همین مسئله مشکلات و معضلاتی را بوجود می آورد.
    نوری افزود: سالانه 15 میلیارد تومان برای آسفالت ریزی شهر زنجا هزینه می شود که این رقم در سال جاری نیز هیمن مبلغ بوه است.
    این مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام گرفته بودجه اختصاص یافته به موضوع آسفالت شهرداری در سال آینده 50 درصد افزایش دارد و تلاش مناطق شهرداری بر این است که این مهم شکل متوازنی داشته باشد.
    شهر زنجان به عنوان مرکز استان 430 هزار نفر جمعیت دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط