فونیکسریمکسبهتام

زنان بغلان در افغانستان برای اولین بار پشت فرمان نشستند

عصر خودرو- ولایت بغلان یکی از ولایت‌های خطرناک در افغانستان است که طالبان هنوز بر این ولایت سیطره دارند. در این ولایت زنان در حالی که به لحاظ قانونی گواهینامه رانندگی دارند اما جامعه حق رانندگی را به آنان نمی‌دهد.

زنان بغلان در افغانستان برای اولین بار پشت فرمان نشستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایران آنلاین، 17 سال از زمانی که طالبان بر افغانستان حاکمیت می‌کردند و سخت‌ترین دوره تاریخی زنان افغان را رقم زدند، می‌گذرد. در این 17 سال زنان دیگر بار فعالیت‌های اجتماعی را از سر گرفتند، صاحب شبکه تلویزیونی خاص خود شدند، مسابقات ورزشی برگزار کردند و همدوش مردان به کار و تحصیل پرداختند. اما هنوز در برخی ولایت‌های این کشور زنان جویای حقوق خود نه از دولت که از جامعه سنتی این کشور هستند. ولایت بغلان یکی از ولایت‌های خطرناک در افغانستان است که طالبان هنوز بر این ولایت سیطره دارند. در این ولایت زنان در حالی که به لحاظ قانونی گواهینامه رانندگی دارند اما جامعه حق رانندگی را به آنان نمی‌دهد. با این حال شماری از زنان این ولایت سنت شکنی کرده و پشت فرمان اتومبیل نشستند که نشان از امیدواری‌هایی برای فعالیت‌های اجتماعی بانوان در این ولایت است. زحل سیفی معاون اداره «برابری جنسیتی» ولایت بغلان که یکی از این زنان است در مصاحبه‌ای با خبرنگار یورونیوز گفت: از پول شخصی خود خودرویی خریداری کردم و در شهر پلخمری ولایت بغلان برای نخستین بار رانندگی کردم. خانم سیفی در ادامه گفت که حدود 9 ماه است با دلهره و نگرانی رانندگی می‌کند و در روزهای اول رانندگی با نگاه‌های عجیب و غریب افراد زیادی در ولایت روبه‌رو شد. اما از دیگر زنان کشورش هم خواست در صورتی که علاقه‌مند به رانندگی هستند از خانواده بخواهند که به آنها اجازه دهند. بانوان تا اینجا هم به حق خودشان رسیده‌اند و باید با اراده و تصمیم‌گیری خود مسیر رسیدن به حق و حقوق خود را تسهیل کنند. با اینکه دیدگاه مردم نسبت به رانندگی زنان خیلی عجیب و قابل قبول نیست ، اما اجازه دهید برای مردم رانندگی کردن زنان عادی شود و شما به حق خود برسید.
    او همچنین درباره مشکلاتش در روزهای اول رانندگی افزود: نگاه‌های مردم برایم خیلی سنگین و ناخوشایند بود و با چالش‌های زیادی در اجتماع مواجه شده بودم و برایم خیلی سخت بود در خیابان‌ها و جاده‌هایی که همه راننده‌ها مرد هستند رانندگی کنم اما به مرور همه این مشکلات برایم عادی شد. او امیدوار است زمینه درس و آموزش برای زنان افغان فراهم شود و براحتی بتوانند در اجتماع ظاهر شوند.
    از آنجایی که ولایت بغلان ولایتی سنتی و ناامن و از ولایات استراتژیک افغانستان است که در آن زنان اجازه تصمیم‌گیری را ندارند. رانندگی زنان در ولایت بغلان برای شهروندان جدید است. بسیاری از شهروندان این ولایت دیدگاه خوبی به رانندگی خانم زحل سیفی ندارند و این تصور را دارند که زنان فقط برای کار خانه آفریده شده‌اند.  پیش از این در دوره حکومت طالبان زنان افغانستانی در خفقان شدیدی زندگی می‌کردند ، آنها نه اجازه کار کردن داشتند و نه اجازه تحصیل حتی بدون حضور مردی نمی‌توانستند در خیابان‌های شهرشان قدم بزنند. اما زنان، که همواره در دوره طالبان مورد ظلم قرار گرفته‌اند، از آمدن صلح به بهای قبول دیدگاه طالبان در مورد زنان افغانستان، نگرانند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط