فونیکسریمکسبهتام

نحوه و مدارک لازم برای اعتراض به جریمه‌های رانندگی + تصاویر

عصر خودرو- رانندگان در صورتی که به میزان جرائم رانندگی خود اعتراض داشته باشند از چند روش می‌توانند اعتراض خود را پیگیری کنند.

نحوه و مدارک لازم برای اعتراض به جریمه‌های رانندگی + تصاویر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، بیشتر رانندگان بعد از دریافت پرینت جریمه‌های خود به آن اعتراض و در مواردی هم اعلام می‌کنند که در زمانی که برای آن‌ها تخلف ثبت شده است، اصلا در آن مکان حضور نداشتند.

     

    این دسته رانندگان از چند طریق می‌توانند نسبت به جریمه‌های ثبت شده خود اعتراض کنند.

    در اولین قدم رانندگان باید میزان تخلفات رانندگی خود را از دو روش حضوری و یا غیر حضوری استعلام و از میزان تخلفات خود اطلاع پیدا کنند.

    در روش حضوری استعلام تخلفات رانندگی فرد باید با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس + 10 و ارائه کارت شناسایی وسیله نقلیه جهت دریافت صورت وضعیت جرایم رانندگی اقدام کند.

    در روش غیر حضوری رانندگان می‌توانند با ارسال کد VIN (وی آی ان) وسیله نقلیه از طریق ارسال پیامک به شماره 1101202020 و یا با افزودن ستاره به انتهای آن شناسه قبض و نسبت به پرداخت تخلفات رانندگی اقدام کنند.

    همچنین رانندگان می‌توانند با ارسال پیامک با فرمت: (* 8 رقم کنار بارکد مندرج در پشت کارت وسیله نقلیه#) به شماره 1101202020 و یا تماس با شماره تلفن 88288888 از میزان تخلفات خود اطلاع پیدا کنند.

    لازم به ذکر است کد VIN شماره 17 رقمی است که بر روی کارت خودرو به صورت عمودی و بر روی سند مالکیت خودرو به صورت افقی درج شده است.

     

    در صورتی که مبلغ جریمه خودرویی به ده میلیون ریال برسد، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است، آن را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ جریمه، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض به واحد مندرج در ماده 5 این قانون اقدام کند، راهنمایی و رانندگی مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه است. در صورت اعتراض، واحد مورد نظر موظف است در خصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.

    در روش حضوری در صورتی که فرد به برگ جریمه خود اعتراض داشته باشد، باید با ذکر دلایل خود به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و موضوع شکایت خود را مطرح و یا به دفاتر پلیس 10 + مراجعه کند.

    رانندگان در زمان مراجعه باید اصل کارت شناسائی و اصل سند مالکیت خودرو، فرم درخواست، کارت شناسائی معتبرمالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن و کارت شناسائی راننده متخلف در صورتی که شخص دیگری غیر از مالک خودرو راننده باشد را همراه خود داشته باشند.

    در این روش درخواست اگر راننده به میزان تخلفات خود اعتراض داشته باشد، درخواست وی از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می‌شود و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر 24 ساعت باید موضوع را رسیدگی کند و پاسخ دهد.

    در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند، اما در صورتی که قانع نشده باشد می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند، که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر می‌کند، رأی صادر شده قطعی بوده و دیگر قابل اعتراض نیست. در صورتی که اعتراض فرد قبول نشود، باید پس از اخذ صورت وضعیت تخلفات رانندگی خود با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت درج شده بر روی آن، از طریق درگاه‌های الکترونیکی بانک ملی ایران نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

    نحوه اعتراض به تخلفات رانندگی خودرو‌های دارای جرائم بالای ده میلیون ریال

    در صورتی که میزان تخلفات رانندگی بالای ده میلیون ریال باشد، رانندگان می‌توانند با مراجعه به واحد‌های رسیدگی به تخلفات رانندگی اعتراض خود را مطرح کنند.

    رانندگان در زمان مراجعه به واحد‌های رسیدگی به تخلفات باید اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو و کارت شناسائی معتبرمالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن را همراه داشته باشند و نسبت به تکمیل فرم درخواست اقدام کنند.

     

    نحوه استعلام وضعیت نمره‌های منفی گواهینامه

    برای استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگان می‌توانند با ارسال شماره گواهینامه از طریق پیامک به شماره 1101202020 اقدام کنند.

    روش رسیدگی به اعتراض نمره‌های منفی تخلفات رانندگی

    در صورتی که رانندگان به میزان نمره منفی گواهینامه خود اعتراض داشته باشند، می‌توانند با در دست داشتن اصل گواهینامه رانندگی، تکمیل فرم درخواست، قولنامه، وکالتنامه یا هر سند قانونی که بیانگر فروش وسیله نقلیه باشد و هرگونه سند یا مدرک برای اثبات دلیل به واحد‌های اجرائیات در سراسر کشور مراجعه کنند.

    کارشناس واحد اجرائیات پس از انطباق مدارک فرد معترض نسبت به رسیدگی اعتراض اقدام و نتیجه را به رانندگان اعلام می‌کنند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو