فونیکسریمکسبهتام

ساخت بیش از ۲ هزار کیلومتر آزادراه پس از پیروزی انقلاب

عصر خودرو- پیش از انقلاب تنها ۲۸۵ کیلومتر آزادراه در اطراف تهران وجود داشت، اما اکنون میزان آزادراه‌ها به ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.

ساخت بیش از ۲ هزار کیلومتر آزادراه پس از پیروزی انقلاب
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه شبکه آزادراهی و بزرگراهی یکی از اصلی‌ترین دستاور‌های عمرانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در چهل سال اخیر به شمار می‌رود. تمامی دولت‌ها عزم خود را برای توسعه و تکمیل پروژه‌های عمرانی و آزادراهی نیمه تمام گذاشته اند.

    احداث راه‌های مواصلاتی اعم از آزادراه ها، بزرگراه ها، راه آهن و غیره یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه یافتگی به شمار می‌رود. وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که بر شتاب رشد اقتصادی جوامع می افزاید.

    به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر محورهای مواصلاتی بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر است و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می‌آورد.
    ایران به دلیل قرارداشتن در مسیر استراتژیک آسیا و اروپا و  دسترسی به دریاهای آزاد  یکی از راه‌های مهم مواصلاتی بین قاره‌هابه شمار می رود از  سوی دیگر وجود منابع انرژی فراوان ، موقعیت طبیعی و وجود فلات ایران باعث شده ایران از موقعیت کم نظیری در حمل و نقل برخوردار باشد.

    ساخت راه‌ها و جاده‌های متعدد در دهه های اخیر که به طور عمده شمال و جنوب کشور را به یکدیگر متصل می‌کند خود بیانگر این موضوع است که هنوز  ایران در شاهراه شرق به غرب جهان  قرار داشته و دسترسی ایران به دریا‌های آزاد از یک سو و داشتن ساحل گسترده در شمال یکی از مهم‌ترین امتیازات ایران در حمل و نقل ترکیبی است.
    براساس بررسی‌های انجام شده ایران می‌تواند سالانه تا حدود 2 میلیارد تن کالاو حدود 20 میلیارد دلار درآمد ارزی در صورت گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از ترانزیت کالابه دست آورد. البته این رقم به غیر از درآمد‌های جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، فروش سوخت و میهمانسرا‌های بین راهی و... است.

    بیشتر بخوانید:نیم نگاهی بر دستاورد‌های انقلاب در عرصه راه سازی/ افزایش راه‌های کشور از 36 هزار به 1 میلیون کیلومتر
    طی 15 سال آینده طول آزادراه‌های کشور را باید به 10 هزار کیلومتر برسانیم

    سید محمد حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی، با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها آزادراه رسمی که در کشور وجود داشت مربوط به  تهران – کرج بود گفت: آزادراه تهران – قم در دوران پیش از انقلاب نیمه تمام رها شده بود و ما توانستیم در اوایل انقلاب آن را به بهره‌برداری کامل برسانیم.

    وی افزود: پیش از انقلاب تنها 285 کیلومتر آزادراه در اطراف تهران وجود داشت، اما هم اکنون میزان آزادراه‌ها به 2 هزار و 400 کیلومتر افزایش یافته است.
    میرشفیع اظهار کرد: طی 15 سال آینده طول آزادراه‌های کشور را باید به 10 هزار کیلومتر برسانیم که از این میزان  2 هزار و 500 کیلومتر در دست اجراست.
    تا سال 57 هیچ مسیر بزرگراهی در کشور وجود نداشت

    خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش  به مسیرهای آزادراهی در حال ساخت اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و 167 کیلومتر مسیر آزادراهی در حال اجرا داریم که قراردادهای آنها منعقد شده است.
    خادمی ادامه داد: به طور میانگین 50 درصد از مسیرهای آزادراه در کشور به مرحله اجرا و ساخت رسیده است و برای حدود 2 هزار و 200 کیلومتر مسیر آزادراهی سرمایه‌گذاری انتخاب شده و مراحل مطالعاتی آنها آغاز شده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در بخش راه اصلی و بزرگراهی 7 هزار و 700 کیلومتر مسیر در حال ساخت داریم و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور مراحل مطالعاتی آنها را آغاز کرده است.
    وی با اشاره به اینکه تا سال 57 هیچ مسیر بزرگراهی در کشور وجود نداشت و بیشتر راه‌ها اصلی و یا شوسه بودند، گفت: هم اکنون 16 هزار و 820 کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و تمام آن‌ها در مرحله بهره‌برداری قرار دارند. عملکرد بخش بزرگراهی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور در بخش بزرگراهی در 40 سال گذشته 16 هزار و 820 کیلومتر بوده است.

    خادمی اظهار کرد: مجموع راه‌های اصلی و  فرعی درجه دو و سه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، 47 هزار کیلومتر بود که تمامی مراکز مناطق مهم کشور را به یکدیگر متصل می‌کرد اما هم اکنون 108 هزار کیلومتر مسیر جاده‌ای اصلی و فرعی درجه دو و سه داریم.
    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی،  62 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی افتتاح شده است.

    وی به بخش راه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: تا سال 57 کل مسیر‌های آسفالت شده تنها 3 هزار کیلومتر بود، اما در طول  40 سال گذشته، 104 هزار کیلومتر راه روستایی به ویژه در مناطق محروم کشور آسفالت شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو