فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۰۸۶»

حل مشکل آلودگی هوا نیازمند مشارکت اهالی سیاست است

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلودگی هوا مساله پیچیده‌ای‌ است که حل آن نیازمند مشارکت جدی سیاسیون و اجرای طرح‌های موثر و کاربردی است.

حل مشکل آلودگی هوا نیازمند مشارکت اهالی سیاست است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا،  مسعود تجریشی در همایش مدیریت سبز که امروز در باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر 20 میلیون هکتار منشأ گرد و غبار در کشور وجود دارد که باعث آلوده شدن هوا در شش ماه از سال می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی هوا طی چند دهه گذشته بدتر شده است، گفت: متاسفانه ما نسل خودخواهی هستیم و با بی توجهی و زیاده خواهی باعث شدیم نسل بعدی در دسترسی به منابع طبیعی، آب، هوا و ... با مشکل مواجه شوند.

    تجریشی افزود: آلودگی هوا مساله پیچیده‌ای‌ است که حل آن نیازمند مشارکت جدی سیاسیون و اجرای طرح‌های موثر و کاربردی است. به موضوع آلودگی هوا باید نگرش ملی و منطقه‌ای داشت تا بتوان از این دریچه این مشکل را به صورت اساسی حل کرد. سال 95 کارگروهی در هیات دولت با هدف مدیریت آلودگی هوا تشکیل شد. خروجی آن مصوباتی بود که اغلب آن‌ها اجرایی شده است. پیش از تشکیل این کارگروه مصوباتی برای کاهش آلودگی هوا داشتیم ولی به دلیل کمبود منابع مالی، بی‌توجهی سازمان‌ها و نبوئ هماهنگی بین‌بخشی بسیاری از آن‌ها به مرحله اجرا نرسیده بود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای اجرای دقیق مصوبات این کارگروه هم باید از ابرازهای تشویقی و هم بازدارنده استفاده کرد تا بتوان به نتیجه دلخواه در این حوزه رسید. در مرحله اول باید به دنبال اجرای اقدامات فنی و قانونی برای کاهش آلودگی هوا باشیم و بعد انتظار داشته باشیم که مردم با تغییر الگوی رفتاری خود در این حوزه وارد میدان شوند.

    وی در ادامه با اشاره به وضعیت آلاینده‌های هوا در کرج اظهار کرد: در حال حاضر 62 درصد از منابع آلاینده هوای کرج متحرک(خودروها) و مابقی ساکن است. این نسبت در تهران 85 به 15 درصد است. این وضعیت نشان می‌دهد کرج شهری صنعتی است که بخش عمده‌ای از ذرات آلاینده آن را ذرات گوگرد و دی اکسید نیتروژن تشکیل داده است. بدون شک با نوسازی و بهسازی سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر شاهد کاهش قابل توجه آلودگی هوا در این کلانشهر خواهیم بود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امسال تعداد روزهایی با کیفیت هوای قابل قبول در کرج به 229 روز و روزهای ناسالم برای همه گروه‌ها به دو روز رسیده است. این آمار نشان می‌دهد مسئولان این استان طی چند سال گذشته برای کاهش آلودگی هوا تلاش زیادی انجام داده‌اند.

    وی در ادامه اظهارکرد: قرار است تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای کرج از 9 مورد به 12 مورد افزایش پیدا کند و ضروری است یکی از آنها در ورودی و دیگری در خروجی شهر نصب شود.

    تجریشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت انجام به‌موقع معاینه فنی تاکید کرد و گفت: امسال تعداد خودروهایی که برگه معاینه فنی در تهران دریافت کرده‌اند نسبت به سال گذشته 500 هزار مورد بیشتر بوده که همین وضعیت نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوای پایتخت داشته است.

    وی افزود: با یکپارچه شدن سیستم معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین در کشور بسیاری از مشکلات گذشته مرتفع شده و امید است دیگر کمتر شاهد باشیم که خودروهایی که برگه معاینه فنی دریافت کرده اند استاندارد لازم را ندارند. در کنار این موارد خودروسازان باید مسئولیت خود در این حوزه را بپذیرند و با برخی مذاکرات و صرف توجه به درآمدزایی به سلامت مردم آسیب نرسانند.

    تجریشی در پایان با بیان اینکه امسال بارش‌های خوبی در جنوب کشور داشتیم، گفت: امید است این بارش‌ها نتیجه خوبی در شش ماه اول سال آینده داشته باشد و باعث کاهش ذرات آلاینده و گرد و غبار در هوا شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو