فونیکسریمکسبهتام

عضو انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی تاکید کرد:

راه طولانی سوددهی در صنعت خودرو با وجود افزایش قیمت

عصر خودرو- عضو انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی تاکید کرد: رسیدن خودروساز به حاشیه سود پس از افزایش قیمت ها کار آسانی نیست و نیاز به کار و انرژی مضاعف دارد و در این بازه برای رسیدن به سود باید تا حد امکان از صنعت خودرو حمایت کرد.

راه طولانی سوددهی در صنعت خودرو با وجود افزایش قیمت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷:۰۰

    امید رضایی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ،  با اشاره به تاخیر در اعلام قیمت های جدید بعد از گذشت 10 ماه از سال اظهار کرد: بعد از این مدت طولانی هم اکنون به فکر اصلاح قیمت ها افتاده ایم این در حالیست که در همه این مدت صنعت خودرو به دلیل افزایش قیمت ارز، عدم توان تامین ارز، عدم تخصیص به عنوان گروه کالایی یک با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و محدودیت های واردات بدون انتقال ارز کالای رسیده و عدم تخصیص ارز (OPEN ACCUNT)  ) با مشکلات زیادی مواجه شده اند.
    وی افزود: حدود 5 ماه از دپو بسیاری از قطعات خریداری شده از سوی قطعه سازان در گمرکات می گذرد این موارد از جمله عواملی بوده که برای خودروساز محدودیت ایجاد کرده اما خودروساز به دلیل در اختیار نداشتن ابزار لازم از انجام تعهدات خود بازمانده است که حل این مشکلات یک شبه قابل حل نیست.
    رضایی با تاکید بر این که بحث افزایش و تعیین قیمت در حاشیه بازار از مدت ها پیش مطرح بود و در صورت اجرایی شدن هرچه سریع تر صنعت خوودرو با این مشکلات دست به گریبان نمی شد، تصریح کرد: مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، چک سررسید شده ، بدهی های دارایی و مالیاتی و همچنین نیروی کار تعدیل شده که بازگشت آن ها به چرخه فعالیت کار چندان راحتی نیست از اثرات تاخیر در اعلام افزایش قیمت ها است در چنین شرایطی لازم است خودروسازان نسبت به شفاف سازی لازم اقدام کرده و به خریداران خود اعلام کنند که انجام تعهدات به راحتی امکان پذیر نیست و به طور قطع چالش های زیادی در این مسیر وجود دارد.
    این فعال ضنعت قطعه با اشاره به پرداخت 2هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروساز با هدف رفع مشکل نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه سازان اظهار کرد: این رقم در حالی به عنوان تسهیلات پیش بینی شده مبنای پرداخت آن ارز 4200 تومانی است به این معنا که قطعه ساز طلب سررسیده خود را که بیش از 120 روز از آن گذشته با ارز 4200 تومانی دریافت می کنیم.
    به گفته وی، در بهترین شرایط 50درصد و بدترین شرایط 30در صد طلب قطعه سازان نسبت به آن چه وارد شده با ارز نیمایی بوده یعنی از خرداد ماه قطعه سازان در صورت موفقیت در دریافت ارز، خرید خود را با ارز نیمایی انجام داده اند، در حالی که پرداخت ها با ارز 4200 تومانی محاسبه می شود.
    رضایی با بیان این که تعیین قیمت خودروها از تاریخ 30 دی ماه به بعد بر اساس 5 درصد پایین تر از حاشیه بازار انجام می شود تا مانع از وارد شدن شوک به بازار شود، گفت: این تصمیم به بهانه تحمیل شیب ملایم به بازار و عدم وارد شدن شوک در سایر صنایع نیز وجود داشت اما افزایش قیمت ها اعمال شد اما در این صنعت با تاخیر همراه شد هرچند این افزایش قیمت نوش دارو بعد از مرگ نیست اما دست کمی نیز از این نوش دارو نیست.
    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به طور قطع قطعه سازان و خودروسازان با وجود دریافت تسهیلات پیش بینی شده باز هم با مشکل نقدینگی مواجه خواهند بود در چنین شرایطی علام شد از طریق تخصیص ارز و برداشتن منع واردات بدون انتقال ارز نیز به صنعت خودرو کمک خواهد شد که هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است و در حالی که باید انتظار داشت صنعت قطعه دوره نقاهت را دنبال کند اما در عمل هنوز از سی سی یو به بخش منتقل نشده است.
    رضایی با بیان این که صنعت خودرو در مقطع خاصی از ازمان دچار چالش است که در پایان سال قرار دارد و این امر خود فشار زیادی را وارد می کند، گفت: برای انجام تعهدات خودروساز و همچنین رسیدن به حاشیه سود کار ساده ای در پیش رو ندارد چرا که تخصیص ارز به قطعات و مواد اولیه صنعت خودرو در بازه 45 روزه انجام نشده که باید نسبت به جبران آن اقدام کرد و بی شک برای جبران هزینه های سرباری به خودروساز تحمیل می شود.
    وی تاکید کرد: برای رسیدن به سود در کوتاه مدت از سوی خودروساز، باید هزینه های اضافی از سوی خودروساز انجام شود این در حالیست که پیش از این هزینه های اضافی وجود نداشت براین اساس امکان رسیدن به سوددهی خودروساز همراه با افزایش قیمت، پرسشی است که باید از سوی خودروساز به آن پاسخ داده شود چرا که قیمت تمام شده باید از سوی خودروساز اعلام و او سودی که امکان ایجاد دارد را اعلام کند.
    این فعال صنعت خودرو تاکید کرد: رسیدن خودروساز به حاشیه سود کار آسانی نیست و نیاز به کار و انرژی مضاعف دارد و در این بازه برای رسیدن به سود تا جای ممکن باید از صنعت خودرو حمایت کرد.

    نویسنده:میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو