فونیکسریمکسبهتام

پلیس و شهرداری بالاخره همکاری کردند؛

پاییز بدون روز ناسالم؛ جریمه معاینه فنی ۵۰۰هزار خودرو در آذر

عصر خودرو- با جدی‌تر شدن بحث جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی و اعمال آن در آذر ماه، بنا بر اعلام مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، حدود ۵۰۰ هزار برگه جریمه در آذرماه برای متخلفان صادر شده است.

پاییز بدون روز ناسالم؛ جریمه معاینه فنی ۵۰۰هزار خودرو در آذر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، این جریمه‌ها در راستای طرح کاهش آلودگی هوا و برای کمک به وضعیت هوای تهران انجام شده است.

    مقایسه کیفیت هوای آذر 4 سال اخیر نشان می‌دهد امسال اگرچه فقط یک روز پاک در تهران به ثبت رسید، اما شاخص روزانه ناسالم برای همه در هیچ روزی ثبت نشد. در آذر ماه، هوا یک روز پاک، 18 روز سالم و 11 روز برای گروه‌های حساس ناسالم شد.

    بررسی شاخص‌های به‌دست آمده از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران در پاییز چهار سال اخیر نشان می‌دهد امسال بهترین هوای پاییزی نسبت به سه سال گذشته تنفس شده است. در پاییز سال جاری هوا 7 روز پاک، 68 روز سالم و 15 روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است و در فصل سوم سال نیز هیچ روزی شاخص در طول 24 ساعت، برای همه ناسالم نشد.

    آن‌گونه که حسین شهید‌زاده، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده، در پاییز 97، هوای پایتخت در 83 درصد روز‌ها پاک و سالم و در حد استاندارد بوده و در 17 درصد روز‌ها آلوده شد.

    به‌جز ناپایداری‌های جوی سه ماه اخیر که سهم بسزایی در بهبود کیفیت هوا داشته، کارشناسان معتقدند اجرای فاز دوم طرح کاهش و اهتمام شهروندان تهرانی به معاینه فنی نیز در جای خود برای کاهش آلودگی هوا مؤثر بوده است. در ضلع سوم نیز باید از توزیع مستمر بنزین و گازوییل یورو 4 نام برد که موجب افزایش کیفیت هوای پایتخت شد.

    **پانصدهزار جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی در آذرماه

    سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس در مورد میزان جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در آذرماه گفت: پلیس حدوداً 500 هزار جریمه برای خودروهایی که فاقد معاینه فنی بودند را از سوم آذر توسط دوربین‌ها اعمال کرده است.

    وی در مورد تعداد خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر تهران گفت: پیش‌بینی ما در مورد تعداد خودروهای فاقد معاینه، همان تعداد پیش از اجرای طرح است، چون تفاوتی به‌وجود نیامده است. بر اساس آخرین برداشت‌ها از سامانه سیمفا حدوداً 200 تا 300 هزار خودروی پلاک تهرانی که حدود 10 درصد خودروهای پلاک تهرانی است، فاقد معاینه فنی هستند. در مورد خودروهای پلاک شهرستانی‌ که در تهران تردد می‌کنند، آمار دقیقی ندارم.

    **اکثر خودروهای فاقد معاینه فنی کاربراتوری هستند

    مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در مورد نوع خودروهایی که معاینه فنی دریافت نکردند، گفت: اکثر خودروهایی که در مورد معاینه فنی اقدام نکردند، کاربراتوری هستند. طبق آمار سامانه سیمفا 70هزار خودروی کاربراتوری پلاک‌ تهران، معاینه فنی گرفتند و تعداد کل خودروهای کاربراتوری در تهران 280 هزار خودرو است (آمار خودروهای کاربراتوری‌ تهران مربوط به دو سال قبل است).

    وی افزود: این آمار نشان می‌دهد حدود 200 هزار خودروی نسبتاً آلاینده و کاربراتوری هنوز معاینه فنی دریافت نکرده‌اند، که در همین چرخه اجرای مرحله طرح کاهش اعمال قانون می‌شوند.

    **روزانه یک میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند

    حسینی‌منش در مورد تردد روزانه خودروها و تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر تهران گفت: بر اساس آخرین داده‌های فاوا شهرداری تهران از آماری که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود، به شکل میانگین روزانه یک میلیون پلاک در شهر تهران چک می‌شود، یعنی روزی یک میلیون خودرو در تهران تردد می‌کند. این شمارش یونیک است، یعنی خودرویی که چند بار از زیر دوربین رد شده یک بار محاسبه شود.

    وی افزود: از این تعداد به‌صورت میانگین 20 تا 25 هزار جریمه در روز برای معاینه فنی انجام می‌شود که خودروهای زیر 4 سال و خودروهای دارای معاینه فنی را اگر از آمار کم کنیم، خودروهای جریمه‌شده از همین 200هزار خودرویی هستند که معاینه فنی ندارند. هنوز تعداد دوربین‌ها کامل نشده، اگر دوربین‌های شهر تهران تکمیل شود، عرصه برای تردد این خودروها تنگ‌تر می‌شود.

    **همکاری خوبی با پلیس داریم

    مدیرعامل ستاد معاینه فنی در مورد هماهنگی‌های انجام شده با پلیس در جهت اعمال جریمه‌ها گفت: بنا بر اظهار سردار رحیمی از سوم آذرماه جریمه‌ها اعمال شد. در حال حاضر ارتباط و همکاری خیلی خوبی با پلیس داریم و کمک خیلی زیادی در این موضوع کرده‌اند. در مورد خودروهای سنگین هم در قالب اکیپ‌های مشترک راستی‌آزمایی انجام می‌دهیم.

    وی در مورد موفقیت طرح دود بدرود و استقبال شهروندان از آن گفت: استقبال عمومی شهروندان از شهریور که طرح جدی شد، از مراکز معاینه فنی فوق‌العاده بود و تا دو هفته پیش حدود هشت هزار خودرو در روز به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کردند که الان کمتر شده است. شهروندان چون آثار طرح را دیدند، بیشتر استقبال کردند. آلایندگی هوای تهران در گذشته از فردا یا همان عصر روز بارانی، زیاد می‌شد، یعنی تاب‌آوری اقلیمی در شهر تهران شاید به یک روز هم نمی‌رسید، اما الان وقتی باران می‌بارد و هوا مطلوب می‌شود، بعد از دو سه روز اگر ایستایی و سکون داشته باشیم، هوا به شرایط ناسالم می‌رسد. این نشان می‌دهد که مشارکت شهروندان در این پروژه چشم‌گیر بوده و با جدیت کار را ادامه خواهیم داد.

    **هر معاینه فنی‌ که در سیمفا ثبت نشده جریمه می‌شوند

    حسینی‌منش در مورد ابطال معاینه فنی جعلی گفت: معاینه فنی جعلی باطل نمی‌شود، فقط این تفاوت را دارد که وقتی از سامانه یکپارچه معاینه فنی، پلاکی را استعلام می‌گیرید، اگر برگه معاینه فنی ثبت نشده باشد، آن پلاک خودبه‌خود جریمه می‌شود. تعداد زیادی از افرادی که در گذشته مبادرت به خرید برگه‌های جعلی می‌کردند، به‌صورت خودکار جریمه شدند.

    وی افزود: در دو سال اجرای طرح کاهش از آبان سال 95 تا امسال که مرحله دوم طرح کاهش شروع شد، بالغ بر 4 میلیون و 200 هزار برگه جریمه توسط پلیس صادر شد. این آمار نشان می‌دهد که این مقدار اعمال قانون و جریمه به دلیل نداشتن معاینه فنی بود و تعدادی هم که معاینه فنی جعلی داشتند نیز جریمه شدند. مردم متوجه شدند که برگه‌هایی که به‌صورت غیررسمی خرید و فروش می‌شود نمی‌تواند از اجرای قانون جلوگیری شود.

    **در مورد خودروهای سنگین مسئله فرسودگی ناوگان داریم

    مدیرعامل ستاد معاینه فنی در مورد پالایش خودروهای سنگین گفت: معاینه فنی خودروهای سنگین از دو هفته پیش به سامانه سیمفا وصل شد و به‌صورت برخط داده‌های مرتبط را دریافت می‌کنند. در این حوزه بیشتر فعال خواهیم شد تا با کمک سازمان راهداری بتوانیم یک سری از مشکلات موجود در خودروهای سنگین را برطرف کنیم.

    وی افزود: نکته موجود برای خودروهای سنگین فرسودگی ناوگان است که میراث‌دار آن در شهرها هستیم، چون کامیون‌ها و اتوبوس‌های نو، کارت هوشمند دارند و می‌توانند خارج از شهرها کار کنند. این خودروها وقتی به سن فرسودگی می‌رسند و سازمان راهداری دیگر به آنها کارت هوشمند نمی‌دهد وارد شهرها می‌شوند و کار می‌کنند. امروز جدی‌تر عمل می‌کنیم و در قالب طرح‌های مشارکتی با پلیس، با خودروهای دودزای سنگین برخورد می‌کنیم. به دلیل همین فرسودگی است که خیلی از این خودروهای سنگین معاینه فنی هم می‌گیرند، اما به‌محض دریافت معاینه فنی از حالت استاندارد خارج می‌شوند. این مسئله نشان می‌دهد که نگهداشت استاندارد‌های فنی در مورد خودروهای فرسوده خیلی ضعیف است.

    **موتورسیکلت‌های کاربراتوری قابلیت پالایش معاینه فنی ندارند

    حسینی‌منش در مورد موتورسیکلت‌ها و برنامه معاینه فنی برای پایش‌ آنها گفت: موتورسیکلت‌ها داستان خیلی بغرنجی دارد و بحثی طولانی نیاز دارد، اما نکته‌ای که باید بگویم این است که معاینه فنی روی موتورهای کاربراتوری مؤثر نیست و نمی‌تواند آلایندگی آنها را کنترل کند. به دلیل اینکه موتورسیکلت‌های کاربراتوری با شیر دستی میزان ورود بنزین به سیلندر را دستکاری می‌کنند و مثل خودرو نیست که نیاز به تعمیرگاه رفتن و دیاگ زدن داشته باشد.

    وی افزود: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد موتورسیکلت‌هایی که در شهر تهران تردد می‌کنند (طبق اعلام پلیس)، موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند، تنها راهی که می‌شود آنها را کنترل کرد، نوسازی و از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری و تبدیل آنها به موتورسیکلت انژکتوری است که در این صورت معاینه فنی بر موتورهای انژکتوری می‌تواند اعمال شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط