فونیکسریمکسبهتام

یک فعال صنعت قطعه اعلام کرد :

صنعت خودرو درگیر چرخه باطل افزایش قیمت

عصر خودرو- یکی از فعالان صنعت قطعه با تاکید بر این که صنعت خودرو همواره با مشکل قیمت دست به گریبان است که این امر به چند دلیل رخ می دهد، گفت: اوضاع سیاسی کشور تامین قطعه را همواره برای خودروسازان با مشکل مواجه می کند و در این شرایط با کاهش تولید، توان عبور از نقطه سر به سر تولید وجود ندارد که در این شرایط خودروسازان ضررده شده و ناگزیر به اعمال افزایش قیمت می شوند.

صنعت خودرو درگیر چرخه باطل افزایش قیمت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲:۰۰

    محسن رزم خواه در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ، با بیان این که امکان اداره صنعت خودرو به شکل دولتی وجود ندارد، افزود: دولتی اداره شدن صنعت خودرو هزینه های سنگینی را به بنگاه های تولیدی تحمیل می کند.
    این قطعه ساز ادامه داد: در حال حاضر صنعت خودرو هزینه های سربار زیادی دارد و همواره به دنبال این است تا این هزینه ها را برروی قیمت سرشکن کند بنابراین قیمت خودرو باید به طور مداوم افزایش یابد در این شرایط افزایش قیمت خودرو، تاثیر چندانی بر صنعت قطعه ندارد.
    رزم خواه با اشاره به پرداخت های طولانی مدت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان تصریح کرد: این روند قطعه سازان را با بحران جدی مواجه کرده و فشار سنگینی را به آن ها تحمیل می کند. از سوی دیگر از آن جا که قطعه ساز نمی تواند از نقطه سر به سر تولید عبور کند، قادر به تولید محصولی اقتصادی نیست در این شرایط ناگزیر به افزایش قیمت تمام شده است.
    وی ادامه داد: این امر چرخه باطلی است که صنعت خودرو در آن گرفتار شده است و در این شرایط باید متولی نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعمال سیاست هایی نسبت به حل مشکلات موجود اقدام کند اما به نظر می رسد توان برخورد اساسی برای حل این مشکل وجود ندارد.
    ابن فعال صنعت قطعه بدهی خودروسازان به قطعه سازان  را در حال حاضر 15 تا 20 هزارمیلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: در چنین شرایطی پرداخت ارقامی نظیر 6 هزار میلیارد تومان که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده دردی از دردهای صنعت قطعه را دوا نمی کند زیرا به نظر نمی رسد که این رقم از سوی خودروساز به قطعه ساز به طور کامل پرداخت نمی شود و دور از ذهن خواهد بود که این رقم به طور کامل به قطعه ساز تعلق گرفته و بین آن ها تقسیم می شود بر این اساس این رقم نیز تاثیر چندانی در بهبود وضعیت و رونق تولید نخواهد داشت.
    رزم خواه بر ضرورت اجرایی شدن تفکر استراتژیک در صنعت خودرو و تدوین برنامه کلان تاکید و اظهار کرد: در این زمینه باید شورای عالی صنعت به عنوان تشکلی فرا قوه ای تشکیل شود تا این شورا با تدوین برنامه استراتژیک و تعیین هدف گذاری چرخه 50 ساله صنعت خودرو را که با هر مشکل و تحریمی دچار خدشه می شود را نجات دهد و برای چنین شرایطی برنامه مشخصی داشته باشد.
    وی حل مشکلات صنعت خودرو را خارج از توان وزارت خانه ها دانست و تصریح کرد: براین اساس لازم است هرچه سریع تر نسبت به تشکیل شورایی در این خصوص اقدام تا تکلیف صنعت خودرو هرچه سریع تر روشن شود چرا که برای در اختیار داشتن صنعت خودرو با روند فعلی به جایی نخواهیم رسید.
    این قطعه ساز تاکید کرد: تولیدات قطعه سازان ایرانی باید به عنوان یک برند شناخته شده بین المللی از نظر قیمت و کیفیت در بازارهای بین المللی قابل رقابت باشد کاری که کره ای ها و ژاپنی ها در سال های گذشته انجام داده و چینی ها نیز در حال حرکت به این سمت هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو