فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۳۰۳۱»

«حلقه دوم طرح ترافیک» آلودگی هوا را کاهش نمی‌دهد

عصر خودرو- یک عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن موافقت با حذف طرح زوج و فرد، از طرح جدید شهرداری تهران تحت عنوان «حلقه دوم طرح ترافیک» انتقاد کرد و گفت: این طرح هزینه‌بردار، نه تنها آلودگی هوا را کم‌ نمی‌کند؛ بلکه باعث افزایش مصرف سوخت، تجمع خودروهای فرسوده در یک منطقه و جابه‌جایی محدوده آلودگی می‌شود. مهمترین هدف شهرداری از اجرای این طرح کسب درآمد است و این ارگان باید مطالعات خود را در این زمینه منتشر کند.

«حلقه دوم طرح ترافیک» آلودگی هوا را کاهش نمی‌دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، شهرداری تهران اعلام می‌کند که طرح زوج  و فرد، طرح مناسبی برای کاهش آلودگی هوا نیست، چون باعث شده است مردم به سمت خرید خودروی ارزان‌قیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و همین موضوع  موجب افزایش آلودگی هوا می‌شود.

    معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیشنهاد داده است که از سال آینده طرح زوج و فرد حذف و حلقه دوم طرح ترافیک جایگزین آن شود. طرح جدید به شکلی است که دیگر پلاک خودرو ملاک تردد در محدوده زوج و فرد نیست و همه خودروها با هر پلاکی می‌توانند آزادانه تردد کنند اما هزینه ورود به این محدوده، یک سوم هزینه طرح ترافیک خواهد بود.

    به تشکیل «حلقه دوم طرح ترافیک» به عنوان جایگزین «طرح زوج و فرد» انتقاداتی وارد شده است. محمدعلی احترام - استاد دانشگاه شهید بهشتی - از جمله منتقدان این طرح است که اعتقاد دارد هدف اول شهرداری تهران از ایجاد طرح حلقه دوم طرح ترافیک، کسب درآمد است.

    این کارشناس حوزه خودرو و آلودگی هوا با بیان اینکه ایجاد «حلقه دوم طرح ترافیک» به عنوان جایگزین طرح زوج و فرد، باعث بهبود کیفیت هوا نخواهد شد، در گفت‌وگو با ایسنا،افزود: درست است که طرح زوج و فرد تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد اما طرح جدید ارائه شده از سوی شهرداری تهران نیز در بهبود هوا نقشی نخواهد داشت بلکه برعکس این طرح به دلیل پولی بودن، باعث تجمع خودروهای به نسبت پاک در یک محدوده و خودروهای فرسوده در یک منطقه دیگر می‌شود.
    چند نفر توان خرید خودرو با پلاک مخالف را دارند؟

    شهرداری تهران در بحث از ضرورت حذف طرح زوج و فرد این طور مطرح می‌کند که برخی از شهروندان اقدام به خرید خودروهایی با پلاک مخالف کرده‌اند تا هم در روزهای زوج و هم در روزهای فرد بتوانند در محدوده زوج و فرد تردد کنند، احترام در این باره با اشاره به اینکه این استدلال خیلی قابل قبول نیست، گفت: پرسش اصلی از شهرداری تهران این است که تعداد افرادی که اقدام به خرید خودروهایی با پلاک مخالف کرده‌اند، چقدر است؟ مگر چند خانواده توان مالی آن را دارند که چنین کاری انجام دهند؟ آیا تاثیر این افراد در آلودگی هوا بررسی شده است؟ اگر مطالعه‌ای در این مورد صورت گرفته، چرا به طور شفاف مطرح نمی‌شود؟

    این استاد دانشگاه تاکید کرد که شهرداری تهران باید محاسبات و تحلیل‌ها و مطالعات خود را در مورد درستی طرح جدید یعنی حلقه دوم طرح ترافیک در اختیار همگان از جمله جامعه دانشگاهی قرار دهد. این یک مطالبه از سمت دانشگاه‌ها وجود دارد تا بدانیم طرح جدید بر مبنای چه مدلی طراحی و از چه روش محاسباتی برای آن استفاده شده است بنابراین اگر مطالعه‌ای انجام شده است، حتما باید منتشر شود.
    حلقه دوم طرح ترافیک آلودگی هوای تهران را کم نمی‌کند

    این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه حلقه دوم طرح ترافیک که به جای طرح زوج و فرد پیشنهاد شده است، بار ترافیکی شهر را کم نمی‌کند، اظهار کرد: شاید با اجرای طرح جدید، حجم ترافیک یک محدوده کمتر شود اما به‌طور قطع باعث افزایش بار ترافیکی در منطقه دیگر خواهد شد البته این ایراد در طرح زوج و فرد هم وجود داشت با این تفاوت که در طرح زوج و فرد تردد شهروندان هزینه‌بردار نیست همچنین ترکیبی پراکنده از خودروهای فرسوده و با کیفیت در این محدوده تردد می‌کنند.

    به گفته احترام در طرح زوج و فرد که ایراداتی به آن وارد است و در کاهش آلودگی هوا هم تاثیری نداشت؛ حداقل امکان تردد برای همه خودروها اعم از فرسوده و نو به صورت یکسان و مساوی وجود داشت اما در طرح جدید افراد متمکن که احتمالا خودروی پیشرفته‌تری هم دارند می‌توانند از حلقه دوم طرح ترافیک که پولی هم است، عبور کنند اما افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و امکان پرداخت هزینه تردد در این محدوده را ندارند و به احتمال قوی خودروی با کیفیتی هم در اختیار آنها نیست از ناحیه عادی عبور خواهند کرد. پیش‌بینی می‌کنم که طرح جدید باعث تجمع خودروهای فرسوده در یک منطقه از شهر می‌شود که به دلیل بالا رفتن حجم ترافیکی در آن منطقه، انتشار آلودگی نیز بالا می‌رود.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه در طراحی حلقه دوم طرح ترافیک که قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود، مسائل اجتماعی لحاظ نشده است، گفت: در محدوده طرح زوج و فرد یا همان حلقه دوم طرح ترافیک، تفاوت‌های طبقاتی آن هم در شهری مثل تهران، محسوس‌تر خواهد شد.

    این کارشناس آلودگی هوا و خودرو با بیان اینکه شهرداری تهران باید طرح بهتری برای محدوده زوج و فرد ارائه دهد، گفت: در حال حاضر همه خودروها عوارض تردد پرداخت می‌کنند که برای خودروهای پیشرفته بیشتر از خودروهای فرسوده است در حالی‌که این روند می‌تواند برعکس باشد.

    در پایان احترام در مورد هدف شهرداری تهران از تبدیل طرح زوج و فرد به حلقه دوم طرح ترافیک، گفت: با توجه به اینکه مشکل مالی مهمترین مسئله حال حاضر شهرداری تهران است، طرح جدید با هدف کسب درآمد مطرح شده است البته این طور نیست که کاهش آلودگی هوا جزو اولویت‌های شهرداری تهران نباشد اما دراین طرح، هدف کسب درآمد است. به همین علت روی معایب این طرح تمرکزی وجود ندارد.

    به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران - 17 آذرماه در گفت‌وگو با ایسنا، گفته بود که بر اساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر تهران قرار بر این است که در صورت موفقیت آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد. مطالعات نشان داده است که طرح زوج  و فرد، طرح  اشتباهی بوده که در بلندمدت نه تنها آلودگی هوا را کاهش نداده است بلکه سبب شده مردم به سمت خرید خودروی ارزان قیمت اما پلاک مخالف گرایش پیدا کنند و این امر موجب افزایش آلودگی هوا شود. مطالعات نشان می‌دهد که برای کاهش آلودگی هوا لازم است که طرح زوج و فرد ملغی شود

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو