فونیکسریمکسبهتام

دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی؛

پس از افزایش قیمت وارداتی ها حال چرا داخلی ها ترمز بریدند؟

عصر خودرو- سال ۹۶ ، را سالی عجیب در صنعت خودروی کشور میتوان نامید ، زیرا بسیاری از بی ثباتی ها کلید خورد ، با افزایش تعرفه واردات و ایجاد بی ثباتی و نظم بازار ، قیمت خودروهای وارداتی قبل از اعلام تعرفه با ایجاد جو روانی در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش افزایش یافت و با اعلام تعرفه ها این موج گرانی تا بازار شب عید نیز ادامه یافت و در این بین فرصت مناسبی برای مونتاژکاران و تولید کنندگان داخلی پدید آمد تا فاصله خود را با وارداتی ها زیاد نمایند.

پس از افزایش قیمت وارداتی ها حال چرا داخلی ها ترمز بریدند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،اما موج دوم گرانی در بازار با افزایش قیمت دلار و در نهایت ممنوعیت ورود خودرو به کشور پدید آمد ،تا قیمت های خودروهای وارداتی به حد غیر منطقی و فراتر از تصور برسد ، جایی که هیچ کس باور نمی کرد تا با قیمت های چند صد میلیونی برای یک سری خودروی اقتصادی در سطح جهانی روبرو گردد.

    گمان اصلی این بود که با ممنوعیت و افزایش قیمت خودروهای وارداتی ، قطعا فضایی طلایی و فرصتی دوباره برای مونتاژکاران و تولید کنندگان داخلی پدید خواهد آمد تا یک تنه در بازار بتازند و دولت دوباره به انحصار تولید کنندگان داخلی بر بازار دامن بزند

    با تشدید تحریم ها ، اوضاع صنعت خودروسازی نیز دگرگون گردید و شاید یکی از مهمترین اهداف تحریم ، صنعت نیمه جان خودروسازی کشور بود ، صنعتی که درصد که ارزش افزوده بسیاری برای اقتصاد کشور داشته و اشتغال زیادی را نیز تولید میکند.

    جو روانی بازار در طول ماه های اخیر تحت تاثیر تحریم ها و افزایش قیمت دلار ، دامان خودروهای تولید داخل را نیز گرفت ، با اختلال در تولید و نشر اخبار گوناگون ، بازار حداکثر استفاده خود را نمود تا افزایش قیمت پلکانی خودروهای تولید داخل نیز صورت پذیرد ، اما ضربه نهایی با عدم تخصیص ارز دولتی به خودروهای داخلی صورت پذیرفت ، تا شاهد موج جدیدی از گرانی خودروهای داخلی باشیم که قطعا به میزان ارزبری این خودروها وابسته خواهد بود. و این خود جو روانی جدیدی را در بازار ایجاد کرده است ، خودروهای خارجی که واردات انها ممنوع است و این افزایش قیمت دلار ، منطور استفاده از ارز آزاد توجیه مطقی افزایش قیمت نخواهد داشت ، اما دلالان از همین امر نیز استفاده خواهند کرد و بر بی منطقی قیمت خودروهای وارداتی خواهند افزود.

    اما سوی دیگر میدان ، با اعلام دولت مبنی بر ارز رسمی که تنها برای کالاهای اساسی ( غذا- دارو) استفاده خواهد شد  عملا خودروهای مونتاژی و تولیدی نیز به دسته استفاده کنندگان از ارز ازاد پیوستند  تا با جهش بسیار زیاد قیمت روبرو شوند و به نوعی داستان خودروهای وارداتی برای انها تکرار گردد.

    اما تولید در ایران داستانی کهن دارد. همواره از دید عموم ، تولید کنندگان سود های کلانی به جیب میزنند  در صورتی که هیچ گاه به واقعیت که همان هزینه ها و حتی قوانین دست و پا گیری که هر روز با آن مواجه هستند نیستیم.

    با افزایش قیمت دلار و وضع تحریم ها بسیاری از مبادلات به سختی صورت میگیرد و همچنین تغییر غیر عقلانی تصمیمات و ایجاد بی ثباتی از سوی دیگر بازار را متلاطم میکند.

    به طور مثال به فلان تولید کننده خودرو در منطقه آزاد گفته میشود که قطعات خودرویی  که در انبار از قبل داشته ایی و حال تولیذ شده را  در صورتی مجوز ترخیص میدهیم که با ارز روز محاسبه شود ، در حالی که این خودرو فروخته شده و ما تنها با این کار به تولید کننده ضربه میزنیم

    کاهش تولید ، افزایش هزینه ها و هزینه های سربار ، ریسک پذیری و عدم امنیت  همه و همه دست به دست هم میدهند تا تولید کننده داخلی زیر بار این فشار دوام نیاورده و بر خلاف میل و روند خواست بازار قیمت ها افزایش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم