فونیکسریمکسبهتام

چرا قیمت خودروهای داخلی سر به فلک کشید؟

عصر خودرو- به گفته کارشناسان، فعالیت مافیایی و هجوم مردم برای خرید از عوامل افزایش قیمت خودرو به شمار می روند.

چرا قیمت خودروهای داخلی سر به فلک کشید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،  چراغ سبز افزایش قیمت خودرو از سوی مجلس طی هفته گذشته، شرایط ویژه ای را برای متقاضیان خرید خودرو رقم زده است. روندی که امروز حاکم بر بازار است، حکایت از تداوم افزایش قیمت در روز‌های آینده دارد.

    با بررسی قیمت خودرو‌ها شاهد فاصله دوبرابری میان قیمت کارخانه و بازار آزاد هستیم امری که نشان از کاهش عرضه خودرو و احتکار خودروسازان دارد.

    در کنار احتکار خودروسازان نوسانات نرخ ارز و عدم ارائه ارز دولتی به این بخش، مشکلات فراوانی را برای قطعه سازان به وجود آورده است، امری که هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

    برای خرید خودرو دست نگه دارید

    سید جواد حسینی کیا نماینده مردم کرمانشاه و عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  با اشاره به دلایل افزایش قیمت خودرو اظهار کرد:عدم عرضه از سوی خودروسازان، نوسانات نرخ ارز، مافیای خودرو و شتاب زدگی مردم برای خرید خودرو باعث افزایش قیمت آن شده است.

    نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به عدم تخصیص ارز دولتی به صنعت خودرو بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، دولت خودرو را از لیست دریافت ارز دولتی حذف کرده است و این منابع را تنها به تامین نیاز‌های اولیه و کالا‌های ضروری اختصاص داده که در افزایش سیر صعودی قیمت‌ها بی تاثیر نبوده است.

    عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش قیمت خودرو بیان کرد:خریداران خودرو باید از هجوم به بازار خودرو برای خرید پرهیز کنند و نیاز است سامانه‌ای شفاف با نظارت سازمان بازرسی طراحی شود که در آن خودروسازان موظف به فروش خودرو باشند.

    به گفته وی، حجم نقدینگی در کشور به 1700 میلیارد تومان رسیده است و باید با مدیریت صحیح این منابع را در بخش‌های تولیدی هدایت کرد تا از تلاطم در سایر بازار‌ها جلوگیری شود.

    حسینی کیا در پایان گفت: در صورت عدم مدیریت از سوی دولت و نظارت بر خودروسازان، مافیای این صنعت قیمت خودرو را افزایش خواهند داد.

    حباب 90 درصدی قیمت در بازار خودرو!

    سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو درباره علت افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: دلیل آشفتگی بازار در روزهای اخیر عرضه کم خودرو به بازار است.

    وی عرضه کم هر کالایی را سرچشمه ایجاد بازار سیاه و به وجود آمدن اختلاف قیمت ها دانست و افزود: خودرو نیز از این اختلاف قیمت‌ها مستثنی نیست و شرکت‌هایی که از عرضه ماشین‌های خود به بازار امتناع می کنند  زمینه آشفتگی بازار را فراهم می آورند.

    رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو خواستار برخورد نهادهای نظارتی از جمله سازمان صنعت و معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  شد و بیان کرد: نظارت این سازمان‌ها می تواند عامل موثری بر تنظیم قیمت‌ها باشد.

    وی حباب‌های قیمت خودروهای زیر 30 میلیون را حدود 16 میلیون، خودروهای 30 تا 45 میلیون تومان را 22 تا 38 میلیون، خودروهای 45 تا 55 میلیون را حدود 55 میلیون اعلام کرد و گفت: این حباب‌ قیمتی حاصل کمبود عرضه خودرو به بازار است.

    رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو در پایان تصریح کرد: کارخانه ها با تزریق کافی خودرو می توانند اختلاف قیمت بازار و کارخانه را از 50 میلیون تومان به 2 تا 3 میلیون تومان برسانند.

    احتکار خودروسازان عامل افزایش قیمت

    علی اکبری از فعالان حوزه خودرو با اشاره به کمبود توزیع در بازار اظهار کرد:خودروسازان طی ماه‌های گذشته با احتکار و عدم فروش خودرو، باعث برهم خوردن تعادل بازار شده اند به طوری که خرید و فروش خودرو‌های صفر به شدت کاهش یافته است و عمده معاملات مربوط به خودرو‌های کارکرده است.

    وی با اشاره به نوسانات ارز و تاثیر آن در خودرو‌های داخلی و خارجی بیان کرد: افزایش قیمت ارز باعث بالارفتن هزینه تولید خودروسازان شده است و این نوسانات را می‌توان به وضوح در قیمت خودرو‌های داخلی مشاهده کرد و از سوی دیگر ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی نیز باعث دو برابر شده قیمت خودرو‌های خارجی شده است.

    این کارشناس خودرو در پایان با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو بازار داخلی را با شوک سنگینی مواجه کرده است، گفت:بسیاری از عاملان فروش خودرو به دلیل ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی، در تحویل خودرو‌های مشتریان دچار مشکل شده اند و نیاز است اقدامی جهت تسهیل واردات خودرو صورت گیرد.

    کمبود عرضه خودرو علت اصلی افزایش قیمت خودرو و رکود بازار

    وحید معظمی کارشناس خودرو با اشاره به راکد بودن بازار خرید و فروش خودرو اظهار کرد: با افزایش قیمت خودرو میزان معاملات کاهش محسوسی داشته است و بسیاری از نمایشگاه داران در حال تغییر فعالیت خود هستند.

    این کارشناس خودرو با اشاره به کمبود عرضه خودرو در بازار تصریح کرد:کمبود عرضه خودرو عامل اصلی افزایش چشمگیر خودرو در بازار است و فروشندگان خودرو در بازار آزاد قیمت را به دلخواه افزایش می‌دهند.

    وی با اشاره به کاهش نظارت بر بازار خودرو  گفت: برای جلوگیری از افزایش نرخ کاذب خودرو نیاز است دستگاه‌های ذی ربط برای جلوگیری از احتکار و افزایش قیمت نظارت و دقت بیشتری بر فروشندگان و عاملان  موثر در بازار خودرو  داشته باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو