فونیکسریمکسبهتام

عضو انجمن صنایع همگن و نیرومحرکه با انتقاد از روند تخصیص ارز گفت:

ادامه تولید در صنعت قطعه یک انتظار واهی است

دپو قطعات در گمرکات به دلیل عملکرد جزیره ای

عصر خودرو- عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی گفت: در صورت ادامه روند فعلی در عدم تخصیص ارز به قطعه سازان ادامه تولید بعد از یک ماه و نیم آینده تنها یک انتظار واهی است.

ادامه تولید در صنعت قطعه یک انتظار واهی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱:۰۰

    امید رضایی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ،  با تاکید بر این که با شرایط موجود، انفجار قیمتی دور از انتظار نیست، افزود: مشکلاتی که امروز بر سر تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی وجود دارد در کنار تصمیمات جزیره ای این بانک، گمرک و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت کار را برای تولیدکنندگان دشوار و وضعیت نامساعدی را ایجاد کرده و انتظار برای تولید تا یک ماه و نیم آینده تنها انتظار واهی است.
    وی با اشاره به کاهش روزانه تیراژ تولید ادامه داد: با این روند بخشی از خودروها تجاری و بخشی برای تکمیل به کف کارخانه ها می روند که دلیل همه این مشکلات، روند اشتباه تخصیص ارز و نداشتن نسخه درست برای شرایط ویژه است.
    رضایی افزود: مدیران دولتی و خصوصی برای مدیریت شرایط ویژه نمره خوبی نمی گیرند زیرا نتوانستیم از حداقل فرصت ها حداکثر استفاده را ببریم و تنها فرصت سوزی کردیم.
    به گفته وی، امروز بزرگترین مشکل تولیدکننده، تامین ارز و روند اشتباه تخصیص آن است و به دلیل تخلفات انجام شده، هیچ مدیری ریسک کمک به تولیدکنندگان را برای آسان تر کردن شرایط نمی پذیرد.
    این فعال صنعت قطعه با بیان این که در حال حاضر با همان فرمول گذشته شرایط بحرانی تحریم را مدیریت می کنیم در حالی که تحریم، شرایط خود را دارد و نمی توان با نسخه شرایط استاندارد شرایط تحریم را پیش برد، تصریح کرد: شرایط روز به روز بدتر می شود و باید در انتظار موج بی نهایت بیکاری باشیم چرا که شرکت ها توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند و هیچ کس نیز تاکنون اقدام به عارضه یابی درستی نکرده است.
    رضایی وضعیت دریافت ارز در وزارت صنعت، معدن و تجارت را وضعیت غیرقابل قبولی عنوان و تصریح کرد:تولیدکننده برای دریافت ارز ناگزیر به طی کردن این مسیر است و در حالی که مدیر یک واحد تولیدی باید به فکر قیمت بهینه و با حداقل زیان باشد، کار خود را رها کرده و در راهروهای وزارت صنعت بالا پایین می شود و به جای مدیریت، کارپردازی می کند. در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به جای این که کارشناسان درگیر کار باشندبه دلیل بالا بودن حجم کار و کنترل های شدید، مدیران کل درگیر شده که کار همچنان سخت تر می شود.
    به گفته وی، اصالت تولیدکننده واقعی برای دریافت ارز به سختی انجام می شود در حالی که این امکان وجود داشت با راه اندازی دفاتری در سازه گستر و ساپکو، این اصالت مورد تایید قرار گرفته و کار تخصیص ارز سریع تر انجام شود.
    عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به عملکرد جزیره ای گمرک ، بانک مرکزی و وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار کرد: تا زمانی که این سه نهاد با یکدیگر هماهنگ نشوند چگونه می توان از شرایط بحران خارج شد این در حالیست که عملکرد جزیره ای باعث شده تا انبارهای گمرک مملو از کالاهایی شود که امکان ترخیص آن ها وجود ندارد که با ادامه این روند باید منتظر اتفاق های ناخوشایندی در بخش صنعت قطعه و خودرو باشیم.
    رضایی دلیل بخشی از روند موجود را خود تحریمی دانست و افزود: بخشی از مواد اولیه صنعت قطعه، در گروه یک و بخشی دیگر در گروه دو و سه کالایی قرار دارد که تنها امکان واردات گروه یک وجود دارد در این شرایط چگونه امکان تولید خودرو وجود دارد.

    گزارش :میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو