فونیکسریمکسبهتام

امکان تبادل از مترو به قطار حومه برای مسافر فراهم شد‌

یکسان‌سازی بلیت قطار‌‌ حومه‌ای و مترو‌

عصر خودرو- مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن با بیان اینکه روزانه ۱۲۰ سیر قطار‌های حومه‌ای ۶ میلیون مسافر را در کشور جابه‌جا می‌کند، گفت: امسال بلیت قطار حومه با کارت‌بلیت‌های مترو یکسان‌سازی می‌شود.

یکسان‌سازی بلیت قطار‌‌ حومه‌ای و مترو‌
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، مهدی قمری‌نژاد در تشریح همه جزئیات خدمات قطارهای حومه‌ای و توسعه این سیستم حمل و نقلی، اظهار داشت: در سال گذشته حدود 6 میلیون و 200 هزار مسافر توسط قطارهای حومه‌ای جابه‌جا شد.

    وی با بیان اینکه قطارهای حومه‌ای در 21 مسیر در کشور مسافران را جابه‌جا می‌کند، ادامه داد: در سال 96 روزانه با 60 زوج یا 120 سیر قطار حومه‌ای، مسافران ‌جابه‌جا شدند.

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار کیلومتر مسیر ریلی حومه‌ای در کشور وجود دارد، ادامه داد: در چند سال اخیر رشد قابل توجهی در تعداد مسافر قطارهای حومه‌ای رخ داده است، در برخی از مسیرهای پرتقاضا نظیر تهران - پرند و تهران - پیشوا در سه سال اخیر رشد 3 تا 4 برابری در جابه‌جایی مسافر و استقبال مردم داشته‌ایم.

    قمری‌نژاد با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم که ظرفیت‌های ایجادی قطارهای حومه‌ای افزایش یابد، اضافه کرد: در حال حاضر در مسیر تهران - پرند از روزانه 5 زوج قطار حومه‌ای به روزانه 14 زوج روزانه قطار حومه‌ای رسیده‌ایم و در ساعات اوج، با فاصله زمانی یک ساعت قطار اعزام می‌شود.

    وی افزود: در مسیر حومه‌ای تهران - پیشوا - گرمسار هم از 4 زوج قطار، امروز به 11 زوج قطار روزانه رسیده‌ایم و در همین مسیر تعداد مسافران‌ طی دو سال اخیر سه برابر شده است.

    * سیر قطارهای حومه‌ای در 9 استان کشور

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن بیان کرد: در حال حاضر در بیش از 9 استان کشور قطارهای حومه‌ای فعال است اما این قطارها باید توسعه یابد که این شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین، خوزستان، آذربایجان شرقی، استان‌های گلستان، مازندران و خراسان رضوی قطارهای حومه‌ای فعال است و این 60 زوج قطارهای حومه‌ای تعداد کل قطارهای حومه‌ای سطح کشور است.

    قمری‌نژاد درباره افزایش تعداد مسافران قطار حومه‌ای که در سال گذشته 6.2 میلیون نفر بود، گفت: امیدواریم امسال از 7 میلیون مسافر عبور کنیم.

    * ورود 11 رام ریل‌باس به شبکه قطارهای حومه‌ای

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن بیان کرد: در حال حاضر به دلیل استقبال فراوان مسافران از قطارهای حومه‌ای خصوصاً در ساعات پیک، در ظرفیت‌سازی با مشکل مواجه شده‌ایم؛ تعداد ناوگان به اندازه‌ای که نیاز مسافر را پاسخ بدهد نیست در همین راستا در تلاش هستیم قراردادهای جدیدی منعقد کنیم، تا تأمین ناوگان بیشتری برای قطارهای حومه‌ای پیش‌بینی شود.

    وی با اشاره به ورود 11 رام قطار ریل‌باس به شبکه ریلی کشور در سال جاری، اضافه کرد: ‌مشکلات مالی در این حوزه موجب شده است، سرعت پروژه در توسعه قطارها کند باشد که امیدواریم با همکاری دولت و مجلس بتوانیم توسعه ناوگان را محقق کنیم.

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن اضافه کرد: این 11 رام قطار مربوط به شرکت راه‌آهن و شرکت رجا است، در بخش قطارهای حومه‌ای فقط این دو شرکت ارائه خدمات دارند.

    قمری‌نژاد اظهار داشت: امسال موضوع قطارهای حومه‌ای را به طور جدی در دستور کار داریم و یکی از اولویت‌های راه‌آهن تکمیل همین پروژه‌‌ها است.

    * جزئیات احداث خطوط جدید حومه‌ای در مسیر‌ها با مبدأ تهران

    قمری‌نژاد با اشاره به اینکه در بخش توسعه زیرساخت قطارهای حومه‌ای، پیشرفت مناسبی داشته‌ایم که امیدواریم بخشی از آن امسال محقق شود، گفت: در محور تهران - ورامین - گرمسار در کنار دو خط قبلی، دو خط جدید به همراه ایستگاه و فضای پشتیبانی در دست ساخت است که امیدواریم بخش قابل توجهی از این پروژه امسال تکمیل شود تا مسیر به این ترتیب چهارخطه شود.

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن افزود: در محور تهران - پرند افزایش خطوط و احداث دو خط مستقل در دستور کار قرار گرفت، همچنین در محور تهران - کرج - هشتگرد تا قزوین بنا است دو خطه حومه‌ای تکمیل شود؛ در حال حاضر بین تهران تا کرج دو خط قطار حومه‌ای وجود دارد که دو خط جدید به آن اضافه خواهد شد همچنین از کرج تا قزوین یک خط قطار حومه‌ای وجود دارد که بنا است یک خط دیگر به آن اضافه شود تا به این ترتیب کرج تا قزوین هم در بخش حومه‌ای دو خطه شود.

    * یکپارچه‌سازی بلیت‌های مترو و قطارهای حومه‌ای

    قمری‌نژاد اضافه کرد: امسال در بخش قطارهای حومه‌ای تهران، سیستم مکانیزه فروش و کنترل بلیت به صورت یکپارچه با سیستم مترو درون‌شهری‌ و اتوبوس‌رانی تهران راه‌اندازی می‌شود؛ در حال مقدمه‌سازی برای اجرای این سیستم‌ هستیم که با تکمیل آن مسافران می‌توانند با همان کارت‌بلیت‌های متروی تهران، وارد ناوگان قطارهای حومه‌ای شوند و از این قطارها استفاده کنند که این پروژه امسال تکمیل خواهد شد.

    ‌* ظرفیت‌سازی جابه‌جایی 12 میلیون مسافر در سال با قطار حومه‌ای

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن اضافه کرد: در کل شبکه ریلی برای جابه‌جایی 11 میلیون و 700 هزار مسافر در سال صندلی ایجاد شده است؛ هم اکنون در شبکه قطارهای حومه‌ای 144 دستگاه واگن در حال خدمات‌رسانی است که در 21 مسیر خدمات ارائه می‌شود.

    * راه‌اهن سایت مستقل قطارهای حومه‌ای

    قمری‌نژاد ادامه داد: برای اطلاع‌رسانی ساعات حرکت قطارهای حومه‌ای سایت مستقلی با عنوان قطارهای حومه‌ای (به نشانی زیر) راه‌‌اندازی شده است؛ در این سایت ساعات حرکت قطارهای حومه‌ای اطلاع‌رسانی‌ و آخرین اطلاعیه‌ها مربوط به برنامه حرکت قطارهای حومه‌ای در آن منعکس شده است.

    وی اظهار داشت: همچنین کانال اطلاع‌رسانی ساعات حرکت قطارهای حومه‌ای و ربات اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌های داخلی راه‌اندازی شده است که مسافران می‌توانند از آخرین ساعات حرکت قطارهای حومه‌ای از این طریق مطلع شوند.

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن به امکان خرید بلیت قطارهای حومه‌ای از طریق سایت‌های فروش بلیت قطار اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی سیستم مکانیزه‌، امکان خرید بلیت از طریق اپلیکیشن مجازی قطارهای حومه‌ای و سایت قطارهای حومه‌ای فراهم خواهد شد.

    ‌قمری‌نژاد اضافه کرد: درباره مسیرهای قطارهای حومه‌ای، ساعت حرکت آنها و اطلاعیه‌‌های مربوطه، اطلاعات دقیقی در سایت مذکور در دسترس کاربران قرار دارد که طبق آن کل مسیر و ایستگاه‌های موجود قابل رؤیت است که این شامل همه مسیرهای قطارهای حومه‌ای در مجموعه شهری مختلف است.

    * اتصال قطار‌های حومه‌ای به مترو

    وی با اشاره به اینکه در حوزه قطارهای حومه‌ای، مطالعات خاصی انجام شده است،‌ بیان کرد: برای توسعه خدمات و تدوین برنامه‌های توسعه آینده مطالعات پایه تقاضای سفر و بازاریابی قطارهای حومه‌ای را انجام داده‌ایم، برای مسیرهای حومه‌ای تهران این مطالعات در حال انجام و تکمیل است و برای سایر شهرها نیز مطالعات در حال انجام است.

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن توضیح داد: برای ساختن یک خط و برنامه‌ریزی برای ورود ناوگان باید برآوردی از میزان تقاضا در سال‌های آینده انجام شود و این نقشه راهی برای آینده خواهد بود؛ این کار در حال انجام است تا توسعه ناوگان به خوبی و با توجه به تقاضا انجام شود.

    قمری‌نژاد با بیان اینکه انجام هماهنگی با شهرداری تهران برای توسعه یکپارچه شبکه ریلی درون‌شهری و حومه‌ای تهران صورت گرفت، افزود: هم اکنون در حال اجرای چندین ایستگاه تبادلی مشترک با متروی تهران هستیم؛ در ایستگاه راه‌آهن تهران ارتباط زیرزمینی خطوط مترو و خطوط قطارهای حومه‌ای در حال انجام است.

    وی ادامه داد: همچنین در ایستگاه متروی جوانمرد قصاب ایستگاه تبادلی با قطارهای حومه‌ای در حال احداث است که عملیات تبادل مسافر قطارهای حومه‌ای با مترو بالعکس را در خط یک متروی تهران انجام می‌دهد که پروژه در حال تکمیل است.

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن اضافه کرد: در برخی ایستگاه‌های متروی دیگر نظیر ایستگاه آزادگان در انتهای خط 3 متروی تهران نیز در حال مطالعه هستیم، تا احداث ایستگاه تبادلی مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.

    قمری‌نژاد ادامه داد: در همکاری مشترک با شهرداری تهران و مشاور طرح جامع ریلی تهران و حومه توانستیم به نقطه مشترکی دست یابیم که بر اساس ‌آن طرح یکپارچه ریلی درون‌شهری و حومه‌ای داشته باشیم که در آن طرح امکانات و زیرساخت‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای راه‌آهن با توسعه ریلی درون‌شهری (شهرداری) به صورت هماهنگ و یکسان انجام شود.

    * سهم یک درصدی قطار‌های حومه‌ای در 6 میلیون سفر حومه‌ای روزانه

    وی با بیان اینکه 35 درصد از سفرهای حومه‌ای کشور، در تهران انجام می‌شود، بیان کرد: روزانه 2.5 میلیون سفر حومه‌ای در تهران داریم، در کل کشور سفرهای حومه‌ای و محلی حدود 6 میلیون سفر در روز است که سهم قطارهای حومه‌ای از این جابه‌جایی یک درصد هم نیست و این فاصله بین نیاز و توسعه امروز را نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه قطارهای حومه‌ای را می‌طلبد.

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن بیان کرد: ضرورت دارد با توسعه قطارهای حومه‌ای میزان سفرهای حومه‌ای را از سمت جاده به سمت ریل سوق دهیم تا به کاهش سوانح رانندگی، کاهش مصرف سوخت و کاهش اتلاف وقت مسافران بیانجامد.

    قمری‌نژاد ادامه داد: عمدتاً در تهران و حومه تهران بیشترین تقاضای سفرهای حومه‌ای وجود دارد که در این بین شهر قدس، کرج، شهریار، اندیشه و ورامین بیشترین تقاضاهای سفرهای حومه‌ای را دارند.

    وی افزود: پس از تهران در شهرهایی مثل اصفهان، تبریز، قزوین، ساری و قائم‌شهر‌ بیشترین تقاضای سفرهای حومه‌ای وجود دارد و همین امر برنامه‌ریزی ما را برای آینده در حوزه سفرهای حومه‌ای مشخص می‌کند.

    * زیان‌دهی قطار‌های حومه‌ای

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن با بیان اینکه توسعه قطارهای حومه‌ای، گلوگاه‌هایی هم دارد، اضافه کرد:‌‌ خدمات‌رسانی قطارهای حومه‌ای در ایران و همه کشورهای توسعه یافته، سودآور نیست؛ هیچ یک از شرکت‌های ریلی در دنیا که این خدمات را می‌دهند اساساً سودی حاصل نمی‌کنند (نظیر مترو درو‌ن‌شهری) که برای شرکت مترو سودآور نیست؛ بدین ترتیب در همه دنیا دولت‌ها کمک‌زیان برای این خدمات در نظر می‌گیرند.

    وی ادامه داد: این خدمات از منظر ملی، صرفه‌جویی مصرف سوخت، حفاظت از محیط زیست و کاهش سوانح رانندگی، اثرات مثبت زیادی برای کشور دارد و سرجمع به منافع ملی می‌انجامد، اما این منافع به صورت مستقیم عایدی برای شرکت بهره‌بردار ندارد، در همین راستا در سطح ملی برای این نوع خدمات‌رسانی منابع دیگری غیر از درآمد حاصل از فروش بلیت در نظر می‌گیرند که به آنها کمک می‌کند.

    قمری‌نژاد ادامه داد: در مطالعه این مورد در کشورهای دیگر، متوجه شدیم منابعی که به آنها اختصاص می‌یابد از محل مالیات‌هایی است که شامل سوخت می‌شود یعنی ‌روی سوخت حمل‌ونقل شخصی مالیات می‌بندند و آن منابع را صرف خدمات و حمل‌ونقل عمومی می‌کنند که این مورد در کشور ما اجرا نشده است و یکی از چالش‌های قطارهای حومه ای است.

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن افزود: در کشور ما منابع پایداری برای کمک‌زیان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات قطارهای حومه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و این مشکل‌ساز شده است؛ البته راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا امروز تلاش کرده است، از محل منابعی که در اختیار دارد این کمک‌زیان را پوشش دهد.

    * منتظر تصویب اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای هستیم

    وی همچنین به موضوع ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای اشاره کرد و اضافه کرد: در قانون برنامه ششم موضوع تشکیل شرکت تشکیل قطارهای حومه‌ای مصوب شد و بعد از اساسنامه این شرکت در فرایند تدوین و تأیید بخش‌های مختلف دولت قرار گرفت که امیدواریم با تأیید هیأت دولت این اساسنامه مصوب شود تا مبنای تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای قرار گیرد.

    مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای راه‌آهن تأکید کرد: با شکل گرفتن شرکت قطارهای حومه‌ای اقدامات توسعه قطارهای حومه‌ای شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

    قمری‌نژاد اظهار داشت: فعلاً یارانه‌ای‌ به قطارهای حومه‌ای اختصاص نیافته است، اما امیدواریم با تأسیس شرکت قطارهای حومه‌ای این موضوع عملیاتی شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو