فونیکسریمکسبهتام

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر خبر داد؛

افزایش ۷.۶درصدی ماموریت‌های هلال احمر در جاده‌ها نسبت به سال گذشته

عصر خودرو- معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به آمارهای حوادث چهار ماهه اول سال، وضعیت جاده‌های کشور از جمله پر عملیات‌ترین استان‌ها و جاده‌ها را تشریح کرد و گفت: در چهار ماه نخست سال مأموریت‌های جمعیت هلال احمر نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۷.۶ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۷.۶درصدی ماموریت‌های هلال احمر در جاده‌ها نسبت به سال گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، شاهین فتحی در مورد اجرای طرح تابستانه امداد و نجات اظهار کرد: ماهیت اجرای یک طرح به این منظور است که نیازی از سوی جامعه اعلام می‌شود و سپس برای پاسخ دادن به آن نیاز طرح‌هایی اجرا می‌شود تا بتواند جوابگوی این نیاز باشد. به عنوان مثال در تعطیلات نوروز به دلیل کثرت مسافرت‌ها طرح امداد و نجات نوروزی برگزار می‌شود و همچنین در تابستان با توجه به اتمام مدارس و شروع مسافرت‌ها و افزایش تردد مردم، نیاز به عملیات امدادرسانی بیشتری می‌شود و ما هم سعی می‌کنیم به همان میزان با ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات در ایام تابستان امدادرسانی کنیم. حتی در ایام زمستان نیز به دلیل دشواری حرکت در جاده‌ها، طرح امداد و نجات زمستانه را اجرا می‌کنیم.

    معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: موضوع امداد و نجات تابستان تنها مختص به جمعیت هلال احمر نیست و دستگاه‌های دیگری از جمله پلیس نیز با هماهنگی یکدیگر این طرح را آغاز می‌کنند و تا پایان شهریورماه نیز ادامه دارد.

    وی در مورد اینکه آیا این تمهیدات به نیازها پاسخ می‌دهد یا خیر؟ گفت: در این راستا باید یک نکته دیگر را نیز در نظر گرفت و آن هم رفتار مردم نسبت به حوادث پیرامونی خود است. در تابستان مسافرت‌ها بیشتر است و به دنبال آن ما با سیلی از تصادفات در محورهای مختلف کشور مواجه هستیم که نیاز به امدادرسانی دارند. اما نکته‌ای که باید به آن اهمیت داد این است که هر کدام از افراد جامعه وقتی قرار است مسافرت بروند نسبت به حوادث پیرامون خود شناخت پیدا کنند و به خصوص در جاده‌ها تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

    فتحی ادامه داد: اگر راننده، جاده و خودرو را سه ضلع یک مثلث فرض کنیم؛ به نظرم عملکرد فردی که به عنوان راننده پشت وسیله نقلیه می‌نشیند از اهمیت به سزایی برخوردار است از همین رو، فکر می‌کنم که اگر ما در رانندگی جدای از ضلع خودرو و جاده بیشتر به بحث راننده توجه کنیم شاید میزان تلفات ما آنقدری که در حال حاضر مشاهد می‌کنیم نبود. فردی که رانندگی می‌کند با شناخت خطرات پیرامون و درنظر گرفتن تمهیدات ایمنی بیشتر، می‌تواند سالم به سر منزل برسد ولی آمارها چیز دیگری را نشان می‌دهد.

    وی افزود: اگر به آمارهای پلیس نگاه کنیم می‌بینیم خطاهایی مانند سرعت زیاد، سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ از عمده دلایل سوانح ترافیکی در جامعه ما است و خطای راننده‌ها بسیار مشهود است.

    معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در طرح تابستانه تصادف‌های زیادی مشاهده می‌شود ادامه داد: متاسفانه جاده‌های مواصلاتی ما هر کدام به گونه‌ای تجربیات این تصادف‌ها را دارند و تلفات ناشی از این تصادف‌ها هم کم نیست و قطعا نگران کننده است. اگر مثل ما هر روز صبح در اتاق ویدئو کنفرانس باشید آمار تلفات جاده‌ای را خواهید شنید و متوجه می‌شوید که در جاده‌های ما به نوعی خون و خونریزی می‌شود. چه دلیلی دارد این همه تلفات انسانی شامل مرگ، مجروحیت و معلولیت‌هایی که در ادامه در پی دارد، داشته باشیم. این‌ اتفاقات تبعات سنگین اقتصادی و اجتماعی برای جامعه دارد.

    افزایش 7.6 درصدی ماموریت‌های ترافیکی هلال احمر در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته

    فتحی با اشاره به آمارهای چهار ماهه ابتدای سال و مقایسه آن با مدت مشابه در سال گذشته به افزایش ماموریت‌های جمعیت هلال احمر در سال جاری اشاره کرد و گفت: اگر آمارها را از اول فروردین تا 31 تیر ماه در نظر بگیریم، در این مدت مأموریت‌های ترافیکی ما نسبت به مدت مشابه 7.6 درصد اضافه شده است.

    معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در مورد میزان تلفات حوادث در این مدت نیز اظهار کرد: در این بازه زمانی، بیش از 6400 نفر انتقالی داشتیم و آسیب‌دیدگانی که در این زمینه داشتیم 27 هزار و 689 نفر بوده است.

    بیش از 2500 عملیات رهاسازی افراد، نشانه‌ ایمنی پایین خودروها

    وی با اشاره به اینکه ماموریت‌های رهاسازی نیز افزایش داشته است گفت: ما در جاده‌ها عملیاتی را به عنوان رهاسازی انجام می‌دهیم. به این معنی که مصدوم یا فردی که در تصادف فوت می‌کند نیاز دارد که از خودرو رهاسازی شود. در این زمینه 1541 عملیات در چهار ماهه نخست امسال داشتیم که 2639 نفر رهاسازی شدند. این مسئله بسیار حائز اهمیت است و نشان می‌دهد که شاید خودروهای ما آنقدر ایمن نیستند که باعث گرفتاری برای سرنشینان می‌شود.

    محور قم-دلیجان،‌ صدرنشین عملیات رهاسازی در چهار ماهه نخست سال

    فتحی از محورهایی که بیشترین عملیات رهاسازی در آنها صورت گرفته نام برد و گفت: در طول چهار ماهه گذشته بیشترین عملیات رهاسازی توسط امدادگران هلال احمر به ترتیب در محورهای قم-دلیجان، خرم‌بید-اصفهان، آزادراه قزوین-کرج، سیرجان-حاجی‌آباد و تاکستان-قزوین بوده است که ما به عنوان جمعیت هلال احمر در آنها ورود کرده‌ایم.

    جاده‌های مازندران رکورددار مأموریت‌های ترافیکی

    وی در پاسخ به این سئوال که در کدام جاده‌ها بیشترین مأموریت‌های ترافیکی هلال احمر انجام می‌شود، اظهار کرد: بر اساس آمار چهار ماهه گذشته بیشترین عملیات‌های جاده‌ای ما در استان‌های مازندران، اصفهان، گلستان و آذربایجان شرقی بوده است و علاوه بر این ما محورهایی را داریم که حوادث زیادی در آنها رخ می‌دهد.

    گرگان-علی‌آباد، پر عملیات‌ترین محور

    فتحی همچنین با اشاره به پر عملیات‌ترین محورهای کشور گفت: بیشترین عملیات‌های ما به ترتیب در محورهای گرگان-علی‌آباد، کرج-چالوس، علی‌آباد-آزادشهر، زنجان-تبریز و انزلی-تالش بوده است.

    معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد افزایش ترددها در روزهای پایانی شهریور و اختصاص تمهیدات ویژه برای این روزها، گفت: ماه شهریور هم جزوی از طرح امداد و نجات تابستان است و الزاما برنامه خاص‌تری برای آن نداریم ولی در ادامه، همان عملیات‌ها را با همان تعداد پایگاه‌هایی که داشتیم و در طول تابستان به تعداد آنها اضافه شده ادامه می‌دهیم.

    به گفته وی، این مسئله باید بررسی شود که آیا میزان تلفاتی که در 20 روز آخر شهریور داریم بیشتر است یا خیر؟ ولی به نظر می‌رسد که با توجه به رو به پایان بودن فرصت تعطیلات تابستانی، شتاب استفاده از تعطیلات تابستان بالا برود و وقتی فراوانی تردد در مسیرهای مواصلاتی کشور افزایش پیدا کند با مشکلات بیشتری هم مواجه هستیم؛ البته اگر آمار به ما بگوید که وضعیت ما در شهریورماه خیلی بد تر از ماه‌های دیگر تعطیلات تابستان است شاید اجرای طرح‌های کوتاه مدت برای اطلاع‌رسانی یا افزایش پایگاه‌های امدادرسانی و هر آنچه که بازدارنده است و سرعت عملیات را بیشتر کرده و در کاهش تلفات نقش دارد، موثر باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو