فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به حمایت های حداقلی از این صنعت تاکید کرد:

توسعه محصول خودروسازان در گرو حمایت های برنامه ریزی شده

عصر خودرو- ایرادات وارده به صنعت خودرو مبنی بر دوربودن از طراحی های روز در حالی این صنعت را نشانه رفته که اقدامات اخیر خودروسازان در این زمینه با هدف توسعه محصول و طراحی پلتفرم های جدید در گرو ادامه دار بودن حمایت و تامین ارز مورد نیاز از سوی دولت است.

توسعه محصول خودروسازان در گرو حمایت های برنامه ریزی شده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  بدون شک با تحمیل هزینه های مالی گران به تولید در شرایط فعلی و همچنین شرایط دشوار کسب و کار با وجود مطرح شدن تحریم های دوباره، مسئولان این صنعت را که پس از برجام گام های بزرگی با هدف توسعه برداشته بودند، با چالش های زیادی مواجه کرده است. به طور قطع در این شرایط ضرورت حمایت بیشتر دولت از صنعت خودرو و تعریف استراتژی مشخصی در این زمینه از پیش نیازهای اساسی به شمار می رود زیرا در شرایطی که ارز به دغدغه اصلی تولیدکنندگان این حوزه تبدیل شده لازم است با پیش بینی راهکارها و اقداماتی، زمینه را برای تامین آسان ارز و به دنبال آن توسعه محصولات جدیدتر فراهم کرد. امری که عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز بر آن تاکید دارد.
    ابوالفضل خلخالی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو»  با تاکید بر این که در حال حاضر صنعت خودرو نیاز به حمایت جدی دارد، گفت: این شرایط در حالیست که این حمایت ها در حداقل ترین وضعیت ممکن قرار دارد و با وجود تغییر دولت ها، این حمایت ها چندان پررنگ نبوده و حتی با تغییر دولت ها نیز میزان این حمایت ها نیز بهبود نیافته است.
    وی با بیان این که دولت ها هیچ گاه دغدغه حمایت از تولید نداشتند و این امر در روند صعودی واردات و همچنین کاهش تولید خودرو قابل مشاهده است، افزود: دولت ها باید به سمت تولید بازگشته و نگاه جدی به حمایت از تولید داشته باشند که در حال حاضر این حمایت ها در وضعیت نامناسبی بوده و لازم است نسبت به تعریف و در اختیار داشتن حمایت برنامه ریزی شده در صنعت خودرو اقدام شود.
    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در صورت در اختیار داشتن حمایت برنامه ریزی شده در عرصه های مختلف و با استراتژی مشخص که صنعت را به خود وابسته نکند و به سمت و سوی توانمند سازی صنعت سوق دهد می توان این صنعت را به بهترین شکل ممکن حمایت کرد.
    خلخالی تامین مواد اولیه صنعت خودرو و زنجیره تامین را همراه با مشکلات بزرگی دانست و گفت: هم اکنون قیمت فولاد به عنوان یکی از عناصر اصلی مواد اولیه تولید در سال های گذشته چندین برابر شده و حتی به 10 برابر رسیده است، از سوی دیگر محصولات مرتبط با پتروشیمی نیز با افزایش قیمت همراه بودند که این روند باعث شده تا تولیدکننده زنجیره تامین در حاشیه سود حداقلی و حتی ضرر قرار داشته باشد.
    عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بررسی این روند را نشان از ضرورت حمایت جدی دولت در حوزه تامین مواد اولیه اعلام و تصریح کرد: علاوه بر تامین مالی و ارز مورد نیاز تولیدکنندگان خودرو لازم است، فرایندهای قانونی ثبت سفارش مواد اولیه برای تامین کننده های صنعت به ویژه صنعت خودرو نیز به حداقل برسد چرا که در حال حاضر این نارضایتی در میان تامین کننده ها و زنجیره های تامین وجود دارد که فرایند ثبت سفارش با هدف دریافت ارز دولتی بسیار وقت گیر است، اما د ر همین حال واردکننده یک جنس آماده مانند لوازم خانگی، لوبیا، عدس و ... بدون هیچ مشکلی انجام و اقدام به واردات این کالاها می شود.
    وی بر تامین ارز مورد نیاز خودروسازان با هدف توسعه محصول تاکید کرد و افزود: در شرایطی که خودروسازان با مشکلات مالی و همچنین هزینه های گران تولید مواجه هستند، نیاز به حمایت ویژه با هدف دستیابی به طراحی های خاص در زمینه پلتفرم و همچنین توسعه محصول هستند بنابراین تولیدکنندگان این حوزه باید عزیزکرده دولت باشند که در واقع این گونه نیست.
    خلخالی یادآور شد: خودروسازان در حال حاضر علاوه بر مشکلات مالی، با سازمان ها و نهادهایی همچون دارایی، بیمه، بانک و ... مشکلات جدید و عدیده ای دارند و با وجود چنین موانع تولید، حمایت آن چنانی و تسهیلات کم سود در ردیف رویاهای خودروسازان قرار می گیرد در حالی که وظیفه دولت تامین این نیازها است.
    دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر این که لازم است سازوکارهای عادی به گونه ای ساماندهی شود تا تولیدکنندگان دچار چالش نشوند، افزود: در این شرایط کمک بزرگی به خودروسازان کرده ایم پس از این روند باید به این سمت حرکت کنیم که تولیدکننده ها حس کنند مورد توجه و حمایت قرار گرفته اند و به این نتیجه برسند که مشکلات عدیده ای پیش پای آن ها نیست. در این شرایط اگر در مدیریت کلان اتفاقی رخ دهد به واسطه دانش و مدیریت موجود در کنار بازار مناسب، مشکلی در بحث عبور از شرایط خاص و بحرانی برای خودروسازان وجو نخواهد داشت.
    وی با بیان این که بررسی تجربه های گذشته نشان داده که شرایط بحرانی

    باعث می شود تا تصمیم های اساسی تری بگیریم، تصریح کرد: در حال حاضر در وضعیتی قرار داریم که همه تولیدکنندگان از جمله خودروسازان در شرایط خاص و ویژه قرار دارند و باید با اخذ تصمیم های خاص شرایط را برای نجات آینده آن ها فراهم کرد.
    این کارشناس صنعت خودرو بازار خودرو را بازاری خاص دانست و گفت: از این جهت امکان خوبی برای خودروساز به وجود می آید این در حالی است که هم اکنون دانش فنی و طراحی خوبی در داخل کشور وجود دارد که در صورت حمایت بیشتر از این صنعت می توان نسبت به توسعه محصولاتی منطبق با محصول روز در صنعت خودرو اقدام کرد.
    خلخالی ادامه داد: امروز صنعت خودرو دارای زنجیره تامین بزرگی با 1500 شرکت زیرمجموعه است که هرکدام از این شرکت ها سال تجربه کاری دارند و وجود چنین تجربه و سابقه ای باعث می شود در شرایط ناامیدی فعالان این صنعت از بیرون، نگاه ها به سمت داخل کشور باز گردد که همه این موارد را باید فرصتی مناسب برای صنعت خودرو دانست و از آن استفاده کرد.
    دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: با تکیه بر این توانمندی ها می توان حلقه مفقوده موجود را شناسایی و نسبت به جذب سرمایه ها به این بازار اقدام کرده و مزیت اقتصادی ایجاد کنیم. تجربه و سال ها توان موجود در کنار دانش فنی می تواند این مزیت اقتصادی را شکل داده و خودروسازان را در توسعه محصول و در عین حال طراحی پلتفرم های جدید یاری دهد به شرط آن که در کنار این روند، حمایت های دولتی و تسهیل اختصاص تسهیلات و ارز مورد نیاز جهت تامین مواد اولیه نیز محقق شود.

    نویسنده: میترا ممسنی
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو