فونیکسریمکسبهتام

معاون فنی و مهندسی جهان رو خبر داد

تولید نخستین موتور سیکلت برقی صددرصد بومی در جهان رو

عصر خودرو- تولید موتورسیکلت های برقی این روزها در سبد محصولات جدید شرکت های تولیدکننده موتورسیکلت قرار گرفته و از آن جا که به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، ۲۰ درصد آلایندگی ها به موتورهای سیکلت اختصاص دارد از این رو، نقش این موتورها در کاهش سهم آلودگی پررنگ تر از همیشه است.

تولید نخستین موتور سیکلت برقی صددرصد بومی در جهان رو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، گروه تولیدی و صنعتی جهان رو به عنوان پیشرو در زمینه تولید موتورسیکلت های برقی این روزها در تلاش برای عرضه نخستین موتور برقی کاملا بومی سازی شده است. حمید تبیانیان معاون فنی و مهندسی گروه تولیدی و صنعتی جهان رو در گفت و گو با پایگاه خبری عصر خودرو ضمن تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه از چالش های تولید موتورهای برقی خبر داد:
    همزمان با پررنگ شدن تولید موتورهای برقی، برنامه جهان رو برای تولید موتورهای نسل جدید چیست؟
    شرکت جهان رو نخستین شرکتی است که به حوزه موتورهای برقی ورود کرده و شرکت دانش بنیانی به نام شرکت «بنا شریف» را تاسیس کرد که این شرکت دانش بنیان، حاصل مشارکت همکاری پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و شرکت جهان رو است و موفق به طراحی و ساخت صفر تا صد موتورهای برقی شد. این وسیله نقلیه صددرصد بومی بوده و در معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان طرح کلان ملی شناخته شده و سال گذشته مورد بازدید رییس جمهوری قرار گرفت و امسال نیز رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کالای داخلی از این موتور بازدید کردند که مورد تقدیر قرار گرفت. در همین حال موتورسیکلت برقی دیگری طراحی و به بازار عرضه شده است که این روند نشان می دهد جهان رو در زمینه تولید موتورهای برقی رهبر بوده و می توان از این شرکت به عنوان پیشرو یاد کرد.
    موتورهای تولیدی این شرکت از نظر قیمتی چه تفاوتی با نمونه های مشابه دارد؟
    قیمت وتفاوت آن چندان از درجه اهمیت بالایی برخوردار نیست بلکه مهم این است که محصولی طراحی شده که به راحتی قابل عرضه در اروپا بوده و کاملا با استانداردهای روز دنیا ساخته شده است. این محصول ملی تا سه ماه آینده وارد خط تولید خواهد شد و جهان رو برنامه های جامعی برای آن پیش بینی کرده است.
    میزان تولید پیش بینی شده برای این موتورها چند دستگاه است؟ آیا بر اساس تقاضا اقدام به تولید خواهید کرد؟
    در ابتدای راه نمی توان میزان تولید خاصی پیش بینی کرد چرا که تقاضا نقش مهمی در این وسیله نقلیه دارد اما قابلیت تولید سالانه 30 تا 40 هزار دستگاه وجود دارد.
    برنامه صادراتی برای این موتور پیش بینی کرده اید؟
    امید اصلی تولید این محصول بیشتر از عرضه به بازار داخلی، صادرات است هرچند که سایر کشورها از جمله اروپایی ها در این زمینه از ما پیش هستند.
    در حال حاضر چالش اصلی موتورهای برقی چیست؟
    چالش اصلی این حوزه، نبود متولی مشخصی در این زمینه است این در حالیست که در همه دنیا وقتی وسیله نقلیه ای از این دست وارد بازار شده و یا کالاهای استراتژیکی تعریف می شود، ارگان های ذیربط سعی می کنند با وارد شدن به این موضوع، بخشی از کار را بر عهده بگیرند بنابراین نقش دولت ها ،شهرداری ها و سایر زیرمجموعه ها باید نقش به مراتب پررنگ تری باشد. این در حالی است که هم اکنون بیشتر ارگان ها نقش شعاری دارند تا عملیاتی و در عمل شاهد اقدامی از سوی آن ها در این زمینه نیستیم.
    در زمینه دانش فنی تولید این موتورها با چالشی مواجه نیستید؟
    دانش فنی تولید موتور در کشور ما کاملا بومی شده و در این میان مجموعه جهان رو نیز به دلیل خودکفایی در دانش فنی تولید موتورهای برقی آمادگی عرضه این دانش به سایر شرکت ها و تولیدکنندگان را نیز اعلام کرده است. هم اکنون جهان رو در زمینه بومی سازی باتری، کانورترها، مدیریت باتری، کنترل مرکزی موتور برقی و سایر قطعات به بومی سازی صددرصدی رسیده که نشان می دهد مشکلی در این زمینه وجود ندارد. مشکل اصلی در بازارسازی است  که این امر از اختیار تولیدکننده خارج است و باید کار ملی در این زمینه تعریف شود تا هر کس عهده دار بخشی در این زمینه باشد در غیر اینصورت این پروژه موفق نخواهد بود.
    هم اکنون سهم موتورهای برقی از بازار به چه میزان است؟
    هم اکنون سهم موتورهای برقی رسمی که شماره گذاری شده اند صفر درصد است و سهم زیادی از بازار ندارند.
    یکی از مشکلات خریداران این خودرو پلاک نشدن این موتورها است که اجازه بیمه کردن موتور را به آن ها نمی دهد.، آیا در این زمینه مذاکره ای انجام داده اید؟

    روند فعلی عدم شماره گذاری موتورهای برقی، روند غیر قانونی است چرا که عرضه هر وسیله نقلیه چه موتورهای بنزینی و چه موتورهای برقی، بدون پلاک غیر قانونی است. در هیچ کجا از قانون نیز به این موضوع اشاره نشده که وسیله نقلیه برقی به پلاک و بیمه نیازی ندارد چرا که وقتی وسیله نقلیه ای در بازار و در خیابان با سرعتی در حال حرکت است ملزم به شماره گذاری است و روند فعلی در شرایطی که موتور با عابر پیاده برخورد کند به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث کار پرخطری است هرچند که به این موضوع چندان توجه نشده است.
    یکی از ایرادات وارده به موتورهای برقی نداشتن پیمایش طولانی است. آیا این موضوع را قبول دارید؟
    این اظهار نظر به هیچ عنوان کارشناسی نیست زیرا تعریفی که از موتورسیکلت برقی وجود دارد، تعریف مناسبی نیست ضمن آن که نباید همه وسایل نقلیه را به یک چشم نگاه کرد. یک موتورسیکلت برقی با کیفیت و با استاندارد، روزانه بین 60 تا 80 کیلومتر توان پیمایش دارد و از آن جا که باتری های لیتیومی به راحتی شارژ می شوند، می توان تنها با یک پریز  برق نسبت به شارژ آن اقدام کرد.
    آیا شرکت های تولیدکننده با هدف برندسازی بیشتر شرکت ها اقدام به نصب پایه شارژ در سطح تهران کرده اند؟
    شرکت ها به صورت مستقیم توان تامین پایه شارژ را ندارند و راه اندازی ایستگاه های شارژ باید از سوی شهرداری ها انجام شود که مذاکراتی در این زمینه با آن ها انجام شده اما عملیاتی نشده و تنها در حد حرف باقی مانده است.
    از نظر شیب چطور؟ آیا خیابان های تهران برای تردد این موتورها مناسب هستند؟
    موتورهای برقی با کیفیت تواند طی مسیر با شیب 20 درصد را دارند و در شهر تهران نیز شیبی بالاتر از این میزان وجود ندارد البته موتورهای برقی با توان پایین 250 وات وجود دارند که توان کافی برای طی شیب ها را نخواهند داشت زیرا برای این کار ساخته نشدند اما موتورهای برقی با توان 2 تا 4 کیلووات، توان طی مسیر را خواهند داشت.
    خدمات پس از فروش پیش بینی شده برای موتورهای برقی جهان رو به چه شکل خواهد بود؟
    هر تولیدکنده ای که نسبت به توزیع این محصول اقدام می کند باید خدمات پس از فروش آن را نیز پیش بینی کند و موتور برقی که در حال حاضر در گروه تولیدی و صنعتی جهان رو در حال تولید است به دلیل بومی سازی تمام قطعات آن نگرانی از بابت تامین وجود ندارد. خدمات پس از فروش موتورهای برقی بر اساس تایم زمانی و همچنین پیمایش تعریف خواهد شد.

    نویسنده: میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو