فونیکسریمکسبهتام

احتکار خودرو، شایعه یا واقعیت؟

عصر خودرو- خودروسازان می‌گویند ما هیچ خودرویی احتکار نکرده‌ایم و روند فروش نسبت به گذشته هیچ فرقی نکرده است و حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید هم داشته‌ایم.با این تفاسیر تمام اخبار مبنی بر احتکار و نبود قطعه برای خودروها تکذیب می‌شود.

احتکار خودرو، شایعه یا واقعیت؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران آنلاین، خبر احتکار خودرو چند روزی است که مطرح می‌شود.برخی‌ها خودروسازان را به این امر متهم کردند که آنها با هدف افزایش قیمت خودرو و ایجاد حاشیه بازار، به صورت قطره‌چکانی خودرو وارد بازار می‌کنند.اخیراً هم یکی از نمایندگان مجلس این نقد را بر خودروسازان وارد دانسته و گفته بود طبق منابع موثقی که دارد، بیش از 90 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است و آنها برای آنکه به سود بیشتری برسند سراغ احتکار رفتند.

    نقص قطعه؟
    ولی یکی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت که خواست نامش فاش نشود در گفت‌و‌گو با «ایران» چنین موضوعی را قبول ندارد و می‌گوید: خودروهایی که برخی‌ها با عنوان احتکار از آن صحبت می‌کنند تنها نقص قطعه دارند. این نقص هم به دو دلیل ایجاد شده است. اول آنکه تولید پیش از پیش‌بینی قطعه سازان بوده است و دوم اینکه افزایش قیمت ارز و توقف واردات باعث شده است تا برخی از خودروها در مرحله فروش نهایی قرار نگیرند.  در هر صورت شرکت‌های خودروسازی هیچ‌کدام از این گفته‌ها را قبول ندارند و معتقدند تولید مانند گذشته روال طبیعی و منطقی دارد.آنها فضای ایجاد شده و شایعات را متأثر از افرادی می‌دانند که می‌خواهند به صنعت خودرو و تولید ملی صدمه بزنند.البته توپ خودروسازان به سمت واردکنندگان خودرو در حال حرکت است.

    آنها واردکنندگان خودرو را باعث فضای ملتهب بازار خودرو می‌دانند. بر این اساس قاسم خاکی جوان؛ رئیس اداره اطلاع‌رسانی گروه خودروسازی سایپا درباره وضعیت بازار خودرو و اتهام‌هایی که به این شرکت وارد شده است، گفت: برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند متوسط 25 متر مربع فضای پارکینگی هستیم که با احتساب 60 هزار دستگاه خودروی ادعا شده(روز گذشته نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته بود سایپا نزدیک به60 هزار خودرو احتکار کرده است) دست کم 150 هزار هکتار فضا نیاز است.وی افزود: تأمین چنین فضایی بسیار دور از ذهن است و از مدعیان احتکار می‌خواهیم نشان دهند چنین فضایی در کجا واقع شده است؟
    خودروهایی که برخی‌ها با عنوان احتکار از آن صحبت می‌کنند تنها نقص قطعه دارند. این نقص هم به دو دلیل ایجاد شده است. اول آنکه تولید پیش از پیش‌بینی قطعه سازان بوده است و دوم اینکه افزایش قیمت ارز و توقف واردات باعث شده است تا برخی از خودروها در مرحله فروش نهایی قرار نگیرند.  در هر صورت شرکت‌های خودروسازی هیچ‌کدام از این گفته‌ها را قبول ندارند و معتقدند تولید مانند گذشته روال طبیعی و منطقی دارد.آنها فضای ایجاد شده و شایعات را متأثر از افرادی می‌دانند که می‌خواهند به صنعت خودرو و تولید ملی صدمه بزنند.البته توپ خودروسازان به سمت واردکنندگان خودرو در حال حرکت است.

    وی تولید روزانه سایپا را سه هزار دستگاه خودرو اعلام کرد و گفت: 60 هزار خودروی احتکاری ادعا شده معادل 20 روز تولید این شرکت است؛ حال افرادی که مدعی 6 ماه احتکار خودرو شده‌اند پاسخ دهند که بقیه خودروها کجاست؟همچنین مرتضی آقایی مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل ایران خودرو ضمن رد احتکار خودرو تصریح کرد: پارکینگ مادر ایران خودرو ظرفیت 8هزار خودرو را دارد و تأمین فضا برای نگهداری 30 هزار دستگاه خودروی ادعایی، نیازمند اجاره زمین در جاده مخصوص کرج است.تولیدات ایران خودرو کاملاً به روز است و همه محصولات پس از تولید به فروش گذاشته می‌شوند.
    افزایش قیمت خودرو ادامه دارد
    از سوی دیگر معلوم نیست مقصر نابسامانی بازار خودرو کیست و چرا هر روز قیمت خودرو در بازار گران می‌شود. ولی در شرایطی که قیمت انواع خودرو در بازار رو به افزایش است، رشد قیمت خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی شوک جدید به بازار وارد می‌کند. چند هفته پیش سایپا قیمت محصولات خودرو  را از 2 تا 9 میلیون تومان گران کرد.روز گذشته نیز ایران خودرویی‌ها قیمت محصولات خود را گران کردند. در این میان شورای رقابت هم سکوت اختیار کرده است و درباره خودروهایی که مشمول قیمت گذاری‌اند هیچ موضعی اتخاذ نمی‌کند.
    جزئیات افزایش قیمت
    براساس مصوبه جدید ایران خودرودنا معمولی با رشد 4 میلیون و 116 هزار تومانی با قیمت 46 میلیون و 991 هزار و 600 تومان، دنا پلاس با رشد 4 میلیون و 665 هزار تومانی با قیمت 53 میلیون و 268 هزار تومان و دنا پلاس توربو با رشد 5 میلیون و 88 هزار تومانی با قیمت ٥٨ میلیون و 90 هزار و 400 تومان به‌فروش می‌رسد.بر همین اساس در لیست جدید قیمت انواع محصول این شرکت برای پژو207i دنده‌ای باافزایش 4 میلیون و 168 هزار تومان، قیمت 47 میلیون و 130 هزار تومان، پژو207i اتوماتیک با افزایش 4 میلیون و 792 هزار تومانی ،قیمت 54 میلیون و 364 هزار تومان و تندر پلاس اتوماتیک با افزایش 4 میلیون و 753 هزار تومانی، قیمت 53 میلیون و 925 هزار تومان تعیین شده بود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو