فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه تاکید کرد:

صنعت خودرو بیش از آنکه اقتصادی باشد سیاست زده است

عصر خودرو-مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودرو در حال حاضر بیشتر از آنکه اقتصادی باشد، سیاست زده شده است.

صنعت خودرو بیش از آنکه اقتصادی باشد سیاست زده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷:۰۰
  • صنعت خودرو بیش از آنکه اقتصادی باشد سیاست زده است
  • 1
  • 1
  • 1

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، امیرحسین قناتی در پنجمین نشست تخصصی برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری صنعت خودرو که با محوریت آینده صنعت خودرو، سازوکارهای تنظیم گری و تنظیم مقررات عصر روز سه شنبه برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: در این شرایط بهترین راهکار این است که دوسال با صنعت خودرو کاری نداشته باشیم و هیچ قانونی وضع و تصویب نشود و تنها با تدوین یک استراتژی کیفیت، رقابت پذیری و صادرات در صنعت خودرو را پیش ببریم.
وی با بیان این که هم اکنون از خصوصی سازی به عنوان یکی از راهکارهای نجات صنعت خودرو یاد می شود، گفت: این شرایط در حالی است که حتی آماری از ١۰ درصد شرکت های موفق خصوصی سازی شده وجود ندارد.
قناتی با بیان اینکه اجرای استاندارهای هشتاد و پنج گانه اقدامی بودکه برای نخستین بار این وزارتخانه توانست به موازات با سازمان ملی استاندارد پیش رود، چالش عمده در مسیر اجرای استانداردهای هشتاد و پنج گانه را صنعت قطعه سازی اعلام و تصریح کرد: هم اکنون برآورد انجمن قطعه سازان برای انجام سرمایه گذاری جهت تولید قطعات با کیفیت و با قیمت رقابتی معادل ٣ تا ٤ میلیارد دلار و همچنین ١٢ هزار میلیارد تومان منابع ریالی است.
وی تصویب طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو را عاملی برای برهم زدن برنامه سرمایه گذاران  واردکنندگان دانست و افزود: در شرایطی که واردکننده از برنامه خود آگاه نیست چگونه میتوان نسبت به جدب سرمایه گذار اقدام کرد در حالیکه هیچ اطمینانی از آینده بازار وجود ندارد.
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: هم اکنون اهداف پیش بینی شده در صنعت خودرو اهدافی در راستای جهانی شدن است تا موفق به کسب رتبه پنجم آسیا و یازدهم جهان در تولید خودرو شویم.
وی هدف اصلی سند راهبردی صنعت خودرو را ایجاد جایگاهی برای این صنعت در سطح بین المللی دانست و افزود: هرچند ایرادات زیادی به صنعت خودرو وارد است اما با اعداد و ارقام ثابت میکنیم که هم اکنون این صنعت در  زنجیره خودروسازی جهان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون زیرساخت ها در صنعت خودرو به ویژه در زمینه خودروهای برقی فراهم نیست، تصریح کرد: برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای برقی بود اما با گذشت سه سال همچنان درگیر این خودروها هستیم چرا که زیرساخت ها همچون تامین نشدن برق مورد نیاز به چالشی جدی تبدیل شده است.
قناتی ادامه داد: برای تولید موتور به عنوان یکی از استراتژی ترین قطعات خودروهای برقی با مشکلات متعددی مواجه هستیم چرا که هیچ سرمایه گذاری صرف بازار ایران وارد موضوع تولید نمی شود بلکه به دنبال تولیدی با صرفه اقتصادی است که شرایط آن در کشور فراهم نیست.


قناتی با بیان اینکه هم اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی مواردی را به شرکت ها ابلاغ می کند که ارتباطی با او ندارد، گفت: به طور قطع این نهاد باید در حوزه سیاستگذاری حضور داشته باشد نه اینکه اقدام به تعریف راهبرد و فناوری کند.
قناتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر صنعت خودرو در ایران نهادینه شده است، ادامه داد: هم اکنون زیرساخت ها و توان فنی لازم برای این صنعت در کشور فراهم است اما با این حال فاصله تکنولوژیکی با دنیا همچنان زیاد است.
وی ادامه داد: صنعت خودرو صنعت ایزوله ای نیست و دارای مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شدیدی است که در همه کشورها وضع به همین شکل بوده اما شدت و ضعف آن متفاوت خواهد بود.
وی خواستار کمک جامعه دانشگاهی و بررسی بیشتر بر روی صنعت خودرو شد و گفت: این نکته را باید همواره مدنظر داشت که جامعه ما در ایران با هیچ جامعه ای قابل مقایسه نیست و صرف الگوبرداری از کشورهای دیگر کمکی به این صنعت نخواهد کرد بلکه باید استراتژی خاصی را برای خود تعریف کنیم
قناتی با اشاره به سفر تاوارس مدیرعامل پژو سیتروئن به ایران در سال گذشته و سفر به کاشان و بازدید از خط تولید پراید ١١١ اظهار کرد: وی با آگاهی از قیمت این خودرو و استقبال فراوان از این خودرو خطاب به همکاران خود تاکید کرد که بازار ایران بازار خاصی است و استراتژی خاصی می طلبد.
این مقام مسئول تاکید کرد: لزوم آینده نگاری در این صنعت با در نظر گرفتن همه جوانبی است که در این صنعت دخیل هستند و تا زمانی که زیرساخترها در این صنعت فراهم نباشد به اهداف تدوین شده دست نخواهیم یافت.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط