فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد

ضرورت استانداردسازی پالایشگاه‌ها برای تولید گازوئیل استاندارد

عصر خودرو- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه عامل اصلی آلودگی هوا سوخت است، گفت: وزارت نفت قول داده که تا پایان برنامه ششم توسعه پالایشگاه‌های خود را استانداردسازی کند.

ضرورت استانداردسازی پالایشگاه‌ها برای تولید گازوئیل استاندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در آخرین نشست خبری سال 96 با اشاره به اینکه منشأ آلودگی هوا در زمستان و تابستان متفاوت است، گفت: در فصول سرد سال سوخت به‌ویژه گازوئیل عامل اصلی آلودگی هوا است اما در روزهای گرم سال نیز سایر فاکتورها باعث آلودگی هوا می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه دو سوم آلودگی هوا در روزهای سرد ناشی از 50 تا 60 هزار اتوبوس و کامیون فرسوده و حدود 10 هزار دستگاه مینی بوس است، گفت: امسال با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در روزهایی که شرایط جوی پایدار بود با کمک استانداری تهران جلوی ورود کامیون‌ها را به شهر تهران گرفتیم. بسیاری از این کامیون‌ها بالای 15 سال عمر دارند و این موضوع کمک بزرگی به کنترل آلودگی هوا کرد همچنین 1000 دستگاه اتوبوس فرسوده شرکت واحد با کمک شهرداری از ورود به چرخه تردد محروم شدند.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه چاره اصلی در کنترل آلودگی هوا بهبود کیفیت خودرو و سوخت است،اظهارکرد: در شهرهایی مثل مکزیکوسیتی و پاریس در چند ماه از سال ورود خودروهای گازوئیل سوز ممنوع است بنابراین راه چاره برای حل بحران آلودگی هوا استاندارد کردن گازوئیل و نوسازی ناوگان است البته نوسازی ناوگان نیز بدون اصلاح سوخت فایده‌ای ندارد.

    کلانتری افزود: دو ماه پیش با مدیران عامل خودروها جلسه داشتم. آنان تاکید دارند اگر بنزین یورو5 تولید شود از ابتدای سال 97 دیگر خودروها را با موتور قبلی تولید نمی‌کنند بنابراین هم سوخت و هم خودروها باید استاندارد شوند.

    برای تولید گازوئیل استاندارد دچار مشکل هستیم

    وی با بیان اینکه کیفیت بنزین در کلانشهرها وضعیت بهتری دارد، گفت: در مورد تولید گازوئیل استاندارد دچار مشکل هستیم. بیژن زنگنه - وزیر نفت- تاکید دارد که برای استاندارد کردن پالایشگاه‌ها به سرمایه گذاری در حدود هشت میلیارد دلار نیاز است. او قول داده است که تا پایان برنامه ششم توسعه استانداردسازی پالایشگاه‌ها را اجرایی کنند. روشن است که با سوخت و خودروی غیراستاندارد هوای پاک و سالمی نخواهیم داشت.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: وزارت صنعت قول داده است تولید موتورسیکلت‌های برقی را راه‌اندازی کند البته یکی دو واحد در اصفهان و تهران راه اندازی شده است اما برای حذف سهم 12 درصدی آلودگی موتورسیکلت‌ها باید در زمینه برقی سازی موتورها کار کنیم.

    گوگرد بنزین در برخی موارد «بالا» گزارش شده است

    کلانتری با اشاره به اینکه همکاری وزارت نفت خوب است، گفت: این وزارتخانه قول داده که هرچه سریعتر نسبت به تولید بنزین استاندارد در همه مناطق اقدام کند البته در حال حاضر همه بنزین‌های تولید شده در کلانشهرها زیر یک درصد بنزن دارند و آروماتیک آن زیر 35 درصد است اما متاسفانه در برخی موارد گوگرد بنزین‌ها بالای 50 PPM گزارش شده است.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه خودروساز معتقد است برای تولید موتور استاندارد نیاز به سوخت استاندارد است، گفت: دولت به وزارت صنعت و نفت در زمینه بهبود وضعیت خودرو و سوخت تکلیف کرده است.

    کلانتری با اشاره به بهبود نسبی کیفیت سوخت نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: در شهر تهران بندرت گازوئیل بالای 250 PPM داشتیم در حالی‌که دو سال پیش گازوئیل زیر 500 PPM در تهران نبود. با این وجود باید کیفیت سوخت روز به روز بهتر شود.

    وی در ادامه با انتقاد از روند تولید خودروهای بی کیفیت در کشور گفت: واضح است که ایجاد شغل و خودروی پاک منافاتی با هم ندارند اما در شرایطی که رقابت در حوزه خودرو وجود ندارد خودروساز زحمت تولید خودروی با کیفیت را به خود نمی‌دهد و وقتی موتورسیکلت کاربراتوری با قیمت پایین عرضه می‌شود فرصت و امکان برای تولید موتور برقی وجود ندارد.

    رئیس سازمان حفاطت محیط زیست با بیان اینکه همه جای دنیا خودرو ارزان و سوخت گران است، گفت: در عربستان قیمت سوخت 3.5 برابر قیمت سوخت در کشور ما است و متاسفانه در کشور ما خودرو گران و سوخت ارزان عرضه می‌شود و از دو خودروساز تحت هر شرایطی حمایت می‌کنیم و سوخت را ارزان ارائه می‌دهیم و طبیعی است که مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

    من اگر جای مردم باشم هرگز خودروی داخلی با این کیفیت را سوار نمی‌شوم

    وی تاکید کرد: خودروسازها قوی هستند اما وقتی مردم آگاه شوند مطالبه‌گر خواهند بود. من اگر جای مردم باشم هرگز خودروی داخلی با این کیفیت را سوار نمی‌شوم. مردم اگر آگاهی داشته باشند و در برابر تولید خودروهای بی کیفیت ایستادگی کنند خودروساز موظف به تولید خودروی با کیفیت می‌شود. در چنین شرایطی روشن است که باید سیاست‌ها را در حوزه خودرو و سوخت تغییر دهیم.

    ادامه دارد

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو