فونیکسریمکسبهتام

دستور رئیس‌جمهور برای واگذاری سهام خودروسازان

عصر خودرو- سخن گفتن از «خصوصی‌سازی کامل دو شرکت خودروساز بزرگ» کشور سال‌هاست به نمادی برای تمایل دولت‌ها به واگذاری سهامشان به بخش خصوصی تبدیل شده است حال آنکه در عمل نه اراده‌ای برای این واگذاری بوده و نه تمایل و درخواست جدی از سوی خودروساز و حتی دولت در این زمینه دیده شده است.

دستور رئیس‌جمهور برای واگذاری سهام خودروسازان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این بین هر چند در شرایط کنونی دولت سهم اندکی در دو خودروسازی کشور دارد، اما با همین اندک سهم خود قادر به تغییر مدیران و تعیین خط مشی برای شرکت‌های مذکور است. اما حالا گفته می‌شود که علاقه‌مندی به واگذاری سهام خودروسازان در دولت روحانی بیش از دیگر دولت‌ها بوده است. در این زمینه میرعلی اشرف عبدالله پورحسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگویی عنوان کرده که رئیس‌جمهور دو سال قبل در جلسه‌ای دستور خصوصی‌سازی واقعی دو خودروساز بزرگ را صادر کرد.

    وی عنوان کرده که بنده دو سال قبل در جلسه ستاد اقتصادی که با حضور آقایان نوبخت، جهانگیری و نهاوندیان و به ریاست حسن روحانی برگزار شد، حضور داشتم. در آن جلسه به رئیس‌جمهور گفتم که دولت حدود 20 درصد از سهام ایران‌خودرو و سایپا را در اختیار دارد، ولی عملا این دو شرکت دولتی هستند و این خصوصی‌سازی نیست. وی افزود: در آن جلسه رئیس‌جمهور دستور داد که همان سهم حدود 20 درصدی که متعلق به دولت است را نیز بفروشید تا سهم دولت به صفر برسد.

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه دستور رئیس‌جمهور در هیات دولت نیز باید به تصویب برسد تا عملیاتی شود، گفت: حدود دو سال است که منتظریم این دستور به هیات دولت برسد تا تصویب شود. اظهارات رئیس سازمان خصوصی‌سازی در شرایطی است که هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو نیز چندی پیش در همایش بین‌المللی صنعت خودرو از تمایلش نسبت به خصوصی‌سازی شرکت تحت مدیریتش سخن گفت. به این ترتیب با پیش‌فرض رفع تمامی مشکلات و موانع خصوصی‌سازی در دو شرکت تولید‌کننده (که زمان زیادی برای تحقق آن نیاز است) باید دید که خریدار اصلح سهام خودروسازان کیست؟ و اینکه این خریدار اصلح می‌تواند بدون حاشیه‌هایی که هم‌اکنون این صنعت را به خود مشغول کرده، خودروسازی کشور را به اهداف والای خود برساند؟

    در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند هزینه‌های اداره دومین صنعت ایران و همچنین زیان انباشته‌ای که طی این سال‌ها در ازای عملکرد و تصمیمات نادرست در دو خودروساز کشور به‌وجود آمده، رغبت کمی برای خرید سهام شرکت‌ها ایجاد کرده، حال آنکه ممکن است باز هم خریداران سهام همچون گذشته خود خودروسازان باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط