فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به تویوتا یاریس هیبرید به عنوان گزینه‌ای مناسب برای بازار کشور؛

کوچولوی پاک تویوتا

عصر خودرو- امروزه در کلان‌شهرها شاهد مشکلات فراوانی من جمله کمبود جای پارک و آلودگی هوا هستیم که روزبه‌روز زندگی را برای ساکنان این شهرها مشکل‌تر می‌سازد. اما از سوی دیگر، با وجود همه این مشکلات، رانندگی و استفاده از خودرو شخصی نیز به موضوعی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

کوچولوی پاک تویوتا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶:۰۰
  • کوچولوی پاک تویوتا
  • کوچولوی پاک تویوتا
  • کوچولوی پاک تویوتا
  • کوچولوی پاک تویوتا
  • کوچولوی پاک تویوتا
  • کوچولوی پاک تویوتا
  • کوچولوی پاک تویوتا

نویسنده: شهرام فرمانی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، از این‌رو، شاید بهترین چاره کار، استفاده از هاچ‌بک‌های کوچک شهری مجهز به پیشرانه‌ هیبرید باشد زیرا در این صورت، همزمان به مقابله با هر دو مشکل کمبود جای پارک و آلودگی هوا پرداخته‌ایم. به همین بهانه و در نوشتار پیش رو، نگاهی اجمالی داشته‌ایم به تویوتا یاریس هاچ‌بک هیبرید به عنوان یک گزینه مناسب برای حال و هوای این روزهای بازار خودرو کشور.
معرفی و مشخصات فنی
تویوتا یاریس که در برخی بازارها با نام‌هایی همچون تویوتا Vitz و تویوتا Vios نیز شناخته می‌شود؛ نخستین بار در سال 1999 از سوی تویوتا معرفی و وارد بازار شد. تاکنون سه نسل از این خودرو محبوب در دو نمونه هاچ‌بک و سدان به تولید رسیده است که در این بین، شاهد عرضه نسل دوم و سوم آن در بازار کشورمان نیز بوده‌ایم که با وجود رقبای کره‌ای پر زرق و برق، آمار فروش مناسبی را به ثبت رسانده‌اند. تویوتا که یکی از پیشگامان تولید خودروهای هیبرید در دنیا محسوب می‌شود؛ مدتی است که نمونه هیبرید یاریس را نیز عرضه می‌کند که با استقبال بسیار خوبی از سوی بازار ( علی الخصوص در کشورهای اروپایی ) مواجه شده است. قوای فنی این نمونه از یاریس متشکل از یک پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی و یک پیشرانه الکتریکی است که این دو پیشرانه در کنار یکدیگر، می‌توانند حداکثر قدرتی برابر با 99 اسب بخار و حداکثر گشتاور 111 نیوتن متر را تولید کنند. یاریس هیبرید با اتکا به این مجموعه پیشرانه و یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر ( E-CVT )، ضمن مصرف تنها 3.6 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد کیلومتر 11.8 ثانیه و حداکثر سرعت 165 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند که برای یک خودرو کوچک شهری، اعداد بسیار مناسبی به نظر می‌رسند. با این وجود، این هاچ‌بک ژاپنی در هر کیلومتر پیمایش، تنها 82 گرم دی‌اکسیدکربن وارد هوا می‌کند که آن را در زمره خودروهای پاک جای می‌دهد. جالب است بدانید که این سطح از آلایندگی، یاریس هیبرید را در کشور آلمان در زمره خودروهای با کلاس آلایندگی A+ قرار می‌دهد که با توجه به استانداردهای سخت‌گیرانه کشور مذکور، جالب توجه است.
امکانات رفاهی و ایمنی
تویوتا یاریس هیبرید در سطوح مختلفی از امکانات در بازار اروپا به فروش می‌رسد که روی نمونه‌های فول آپشن آن شاهد امکانات بسیار خوبی من جمله کیلس استارتر، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم چندرسانه‌ای، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، نور بالای اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران،  سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عدم رانندگی بین خطوط، سیستم پیشگیری از تصادف، 7 عدد ایربگ و... هستیم که یک لیست بسیار مناسب و کاربردی را نشان می‌دهد. علی الخصوص امکانات ایمنی کامل این خودرو، در هر شرایطی حافظ جان و مال سرنشینان است.
سخن پایانی
تویوتا یاریس هیبرید، خودرویی با مصرف سوخت و آلایندگی بسیار پایین، ابعاد مناسب و امکانات رفاهی کامل برای استفاده‌های شهری است که با توجه به ترافیک و آلودگی فزاینده کلان‌شهرهای کشور، می‌توان گفت که جای خالی آن در بازار ما احساس می‌شود. قیمت این نمونه از یاریس در بازار اروپا از حدود 12.800 یورو آغاز شده و در نمونه‌های فول آپشن به حدود 19.900 یورو ختم می‌شود که با درنظرگرفتن شرایط فعلی نرخ ارز، تعرفه گمرکی و سایر هزینه‌های واردات، در صورت حضور آن در بازار کشور، شاهد قیمت حدود 150 میلیون تومانی برای نمونه‌های فول آپشن خواهیم بود که در آن صورت می‌توان لقب ارزانترین هیبرید بازار کشور را به این کوچولوی خوشتیپ تویوتا اعطا کرد. مهم‌ترین رقبای این خودرو در بازار کشور را می‌توان هیوندای i20 و کیاریو هاچ‌بک دانست که کمی خوش‌قیمت‌تر از یاریس هستند اما برگ برنده یاریس در مقابل آن‌ها، استفاده از فناوری هیبرید است که آن را به گزینه‌ای مناسب‌تر برای استفاده‌های روزمره شهری بدل می‌سازد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
      آرشیو