فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

قیمت کدام خودروهای دهه هشتادی نسبتا ارزان، در آینده جهشی خیره‌کننده خواهد داشت؟

سرمایه‌گذاری دهه هشتادی

عصر خودرو- امروزه دیگر خودروهای تولید‌شده قبل از سال ۱۹۹۴ میلادی همه بالای ۲۵ سال ‌داشته، به مرز کلاسیک‌شدن رسیده‌اند. در این میان برخی نمونه‌ها همانند فراری F۴۰، مکلارن F۱ و لامبورگینی کونتاش قیمت‌های نجومی پیدا کرده، برخی دیگر نیز به‌شدت در حال رشد قیمت هستند.

قیمت کدام خودروهای دهه هشتادی نسبتا ارزان، در آینده جهشی خیره‌کننده خواهد داشت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما هنوز هم خودروهایی وجود دارند که بتوان با قیمتی بسیار مناسب آنها را خریداری کرد و امیدوار بود که در آینده، ارزش مادی آنها افزایش قابل توجهی خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم به سراغ این خودروها برویم.

    فراری 328
    فراری پس از سری 308 که اولین محصول 8 سیلندرش بود، نمونه به‌روز شده آن یعنی 328 را در میانه دهه 80 راهی بازار کرد که از نظر فنی به طور قابل توجهی بهبود یافته، از نظر ظاهری نیز دچار تغییراتی جزئی شده بود. امروزه 308 به یک فراری کلاسیک بدل شده، قیمت آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اما برادر کوچک‌تر آن یعنی 328 با وجود آنکه خودرو بهتری است و از نظر ظاهری و فنی نیز شباهت عمده‌ای به 308 دارد، هنوز با قیمت‌های بسیار پایین‌تری معامله می‌شود. یکی از عوامل این مورد، جدیدتر بودن 308 و اصیل‌تر بودن ظاهر آن است که از نظر بسیاری، دماغه 328 زیبایی نمونه 308 را ندارد. با تمام این اوصاف، در آینده نزدیک باید شاهد افزایش قیمت قابل توجه 328 باشیم.

     

    مرسدس بنز R129

    نسل R129 کلاس محبوب SL مرسدس بنز در حالی راهی بازار شد که نسل قبلی یعنی R107 از اوایل دهه 70 در خط تولید مانده بود. ظاهر جذاب و تکنولوژی مدرن اتاق 129 در کنار پیشرانه‌های حجیم 5 و 6 لیتری آن، محبوبیت 129 را به طور قابل توجهی افزایش داد. با این حال هرگز این مدل به اندازه کافی مورد توجه علاقه‌مندان نبود و طراحی آن به سرعت در میان انبوه خودروهای جدیدتر مرسدس بنز، کهنه شد. همه این موارد در کنار هزینه سرسام‌آور تعمیر و نگهداری 129 سبب شده تا این خودرو هنوز به جایگاه واقعی خود نرسد. امروزه ظاهر شکیل و جا افتاده آن بیش از پیش با ذائقه مرسدس‌سواران تطابق دارد و سواری نرم و عملکرد فنی عالی آن، سبب شده تا به گزینه‌ای مطمئن برای سرمایه‌گذاری بدل شود.

     

    پژو 205 GTi
    پژوهای زیادی از اواسط دهه 80 تا اواسط دهه بعدی توانستند خودروهای تحسین‌شده‌ای باشند که هنوز هم بسیاری آنها را به عنوان خودروهایی استثنایی می‌شناسند. در این میان پژو 205 شاید محبوب‌ترین گونه باشد که نمونه‌های سریع آن همانند GTi و رالی، هنوز هم با قیمت‌های پایینی در بازار جهانی یافت می‌شوند. این ‌هاچ‌بک‌های کوچک، شاسی استثنایی، فرمان بسیار دقیق و پیشرانه‌هایی قوی دارند که در نهایت در ترکیب با وزن کم خودرو، از 205 یک قهرمان می‌سازد. تیراژ نسبتا انبوه 205 سبب شده تا خاص‌ترین گونه‌های آن هم هنوز با قیمتی مناسب قابل خریداری باشند. اما مقالات و مطالب اخیر متخصصان در نشریات اروپایی و حضور پراکنده برخی نمونه‌های این خودرو در حراجی‌های معتبر، نشان از بالا رفتن قیمت این خودرو در آینده نزدیک دارد.

     

    کوروت C4
    روحی تازه در سال 1984 در کالبد شورولت کوروت دمیده شد. نسل چهارم این خودرو از هر نظر محصولی مدرن و استثنایی بود که با استانداردهای اروپایی نیز سازگار بود و با کوروت‌های سنتی تفاوت عمده‌ای داشت. اوج موفقیت این خودرو اما سری ZR-1 بود که در سال 1989 معرفی شد و توانست به سریع‌ترین خودرو آمریکایی بدل شود. اما در هر صورت تیراژ قابل توجه کوروت سبب شده است تا به جز گونه‌های کم‌کارکرد ZR-1، بقیه نمونه‌ها قیمتی بسیار نازل داشته باشند. کیفیت سواری خوب و ظاهر جذاب از جمله دلایلی هستند که کوروت C4 را به یک پدیده کلاسیک در آینده نزدیک بدل می‌کنند. با این حال نمونه‌های تولید‌شده تا قبل از فیس‌لیفت اوایل دهه 90، احتمالا سریع‌تر از بقیه کلاسیک خواهند شد.

     

    ب‌ام‌و سری 8
    ب‌ام‌و در حالی سری 6 را در اواخر دهه 80 کنار گذاشت که یک کوپه بزرگ‌تر و لوکس‌تر با نام سری8 جانشین آن شد. این خودرو استثنایی به لطف ظاهر جذاب و موتورهای 8 و 12 سیلندر قدرتمندش به یک خودرو محبوب بدل شد، اما هرگز فروش خوبی را تجربه نکرد و بیشتر روی کاغذ محبوب جوانانی بود که هرگز قدرت خریدش را نداشتند. بحران اقتصادی اوایل دهه 90 میلادی نیز مزید بر علت شد تا ب‌ام‌و پس از کنار گذاشتن سری 8، برای مدتی هیچ کوپه لوکسی عرضه نکند. اما امروز به دلایل مختلفی از جمله هزینه بالای تعمیرات، استهلاک بالا و مصرف بالای سوخت، سری 8 هنوز با قیمت‌های نازلی در بازار جهانی عرضه می‌شود. به لطف ظاهر جذاب و همان موتورهای پیچیده قدرتمند، در آینده نزدیک سری 8 هم جهشی در قیمت را تجربه خواهد کرد که برای سری 3 نسل E30 رخ داد.

     

    پورشه 944

    بچه پورشه دهه هشتادی یعنی 944، از همان ابتدای امر با وجود محبوبیت و فروش فراوانش، هیچ‌گاه جدی گرفته نشد و امروزه نیز حتی مدل‌های توربو آن با قیمت‌هایی نازل در جهان قابل خریداری هستند. این خودرو که فرزند خلف مدل 924 است، از میانه دهه 80 جانشین آن شد. با وجود ظاهر بسیار شبیه، 944 از نظر فنی بسیار بهتر از 924 بود و به نحوی از تجربیات سری Carrera GT 924 در آن استفاده شده بود. امروزه 924 از نظر قیمت و ارزش مادی چندان وضعیت خوبی ندارد، اما 944 به لطف این مسئله که خودرویی بهتر و بالغ‌تر است، می‌تواند زودتر از پدرش رشد قیمت را تجربه کند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو