فونیکسریمکسبهتام

آخوندی:

کاهش روزانه ۱۳ میلیون لیتر سوخت از مهم ترین شاخص نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای است

عصر خودرو- وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش آلودگی هوا و ترافیک، توسعه حمل ونقل عمومی و صرفه جویی روزانه ۱۳ میلیون لیتر سوخت از مهم ترین شاخص های نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای است.

کاهش روزانه ۱۳ میلیون لیتر سوخت از مهم ترین شاخص نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، عباس آخوندی روز دوشنبه در همایش طرح های نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، درون شهری و اشتغالزایی افزود: افزایش توان رقابتی بین‌المللی ایران و ترانزیت و رفاه رانندگان از مهم ترین دلایل ضرورت نوسازی ناوگان است .
    وی گفت: بر اساس پیمایشی که در شهر تهران انجام شده از 77 درصد منابع آلوده کننده‌ هوای تهران 25 درصد به کامیون های درون شهری و 30 درصد به اتوبوسهای شرکت واحد اختصاص دارد، بنابراین ورود به این موضوع، نقش بسیار تعیین کننده ای در ارتباط با کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
    آخوندی گفت: سهم حمل و نقل عمومی در مسافرت‌های درون شهری بر اساس اعلام شهرداری تهران 45 درصد است این نسبت برای حمل و نقل حومه‌ای کمتر از 5 درصد است.
    وی بیان کرد: فقط در پایتخت شاهد تردد روزانه بیش از 550 هزار خودرو شخصی از حومه به تهران و بالعکس هستیم که هم مخاطرات ایمنی و هم آثار آلوده کننده و هم کندی سرعت ترافیک را به همراه دارد.
    به گفته وی، توجه به نوسازی ناوگان و افزایش سهم حمل و نقل عمومی می‌تواند نقش بسیار مهمی در همه‌ این موارد به ویژه روانی ترافیک داشته باشد، به ‌خصوص این که اگر با نوسازی و توسعه حمل و نقل ریلی اعم از حومه، مترو و تراموا همراه باشد.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: صرفه جویی در مصرف انرژی موضوع سومی است که بسیار با اهمیت است، زیرا بر اساس محاسبه صورت گرفته اجرای این طرح بستگی به میزان تحقق آن می تواند تا روزانه 13میلیون لیتر در کاهش مصرف سوخت فسیلی موثر باشد.
    آخوندی گفت: با توجه به توسعه تجارت جهانی موضوع حمل و نقل بین المللی و امکان ترانزیت در تمام شقوق حمل و نقل در دستور کار جهانی قرار دارد، به ویژه در منطقه ما که به عبارتی چهارراه جهان است.
    وی ادامه داد: در این موقعیت داشتن ناوگانی مدرن و قدرتمند، بنگاه‌های بزرگ مقیاس به همراه توسعه سیستم لجستیک بین‌المللی که امکان ارائه خدمت در استانداردهای بین المللی و قدرت رقابتی جهانی باشند، بسیار با اهمیت است و یکی از ارکان این کار، نوسازی ناوگان و متناسب سازی آن با حمل و نقل کانتینری و یخچال دار برای کالاهای فسادپذیر است که امید داریم در این فرایند تحقق یابد.
    وی بیان کرد: رانندگان از سخت‌کوش‌ترین اقشار کارگری ایران هستند، کار آنان دشوار و همراه با دوری از خانواده است. بی‌گمان آنان حق دارند که به وسیله‌ نقلیه‌ای ایمن، راحت و با امکانات کافی دسترسی داشته باشند، کامیون‌ها و وسائط نقلیه فرسوده موجب انواع مشقت‌ برای آنان است، از قبیل کمردرد، آرتوروز و سایر ناراحتی‌ها در سرما و گرمای شدید؛ نوسازی ناوگان از این منظر نیز با اهمیت است.
    وی یادآورشد: خوشبختانه در دولت یازدهم با هماهنگی وزارت نفت و در راستای اجرای بند'ق' و بعدها ماده 12 قانون رفع موانع تولید و با تصویب شورای اقتصاد، سنگ بنای نوسازی ناوگان گذاشته شد و طی آن برای نوسازی بیش از 18 هزار
    کامیون با کارخانجات تولیدکننده‌ کامیون با استانداردهای اروپایی قرارداد منعقد شده است.
    آخوندی ادامه داد: تاکنون بیش از یکهزار و 650 دستگاه آن تحویل شده و به تدریج در حال سرعت گرفتن است و اجرای این طرح در کنار طرح پیمایش که باز با هماهنگی وزارت نفت اجرایی شده و در حال اجراست می تواند موجب افزایش کارایی در حوزه حمل و نقل کشور شود.
    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در آغاز اجرای طرح پیمایش مصرف روزانه گازوئیل در حوزه حمل و نقل بین 52 تا 54 میلیون لیتر بود در حالی که با اجرای آن در حال حاضر به 44 تا46 میلیون لیتر کاهش یافته است و مفهوم آن کاهش 8 میلیون لیتر در روز است.
    وی افزود: میزان پیمایش کامیون‌های جدید بیش از 100 هزار کیلومتر در سال بوده حال آنکه متوسط پیمایش کامیون‌های قبلی کمتر از 600 ‌هزار کیلومتر در سال است، به یقین با اجرای این طرح چنانچه هم چنان ارتباط آن با طرح پیمایش حفظ گردد این کارایی افزایش خواهد یافت.
    به گزارش ایرنا، دولت نوسازی 65 هزار کامیون فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است و تاکنون وزارت راه وشهرسازی و سازمان راهداری با چند کارخانه تولید کننده کامیون قرارداد بسته تا به تدریج این کامیون ها نوسازی شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو