فونیکسریمکسبهتام

نوسازی اتوبوس‌های بین شهری به کجا رسید؟

عصر خودرو- اتوبوس‌های بین شهری این روز‌ها در مرز فرسودگی قرار دارند از این رو تزریق ناوگان جدید از سوی سازمان راهداری باید سرعت بگیرد.

نوسازی اتوبوس‌های بین شهری به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای یکی از مهم ترین برنامه های دولت در حوزه حمل ونقل به شمار می رود که در این زمینه تا به امروز اقداماتی صورت گرفته اما کافی نبوده است چراکه بررسی ها و گزارشات میدانی حاکی از آن است که در حوزه حمل ونقل جاده ای مسافری کمبود هایی وجود دارد که نتیجه آن کم شدن اتوبوس و افزایش مدت زمان انتظار مسافران برای پیدا کردن بلیت  در برخی مسیرها است.

    در ایام اربعین با توجه به افزایش نیاز مسافران برای رسیدن به مرزها  اعلام شد که برای جبران کمبود در این بخش اقدام به واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس می شود اما در همان دوره هم با وجود پیگیری های صورت گرفته اتوبوس چندانی وارد کشور نشد و سازمان راهداری با همان اتوبوس های موجود اقدام به جابه جایی مسافران کرد.

    از  آنجایی که عمر متوسط ناوگان از سن مطلوب که همان سن مرز فرسودگی است، فراتر رفته لذا علاوه بر نوسازی که خروج ناوگان فرسوده و جایگزینی آن با ناوگان با عمر پایین است نیاز به توسعه ناوگان با توجه به افزایش تقاضا بیش از پیش مشهود شده که بدین منظور باید نسبت به تأمین سالانه بیش از 6000 دستگاه اتوبوس، 11000 دستگاه انواع میدل‌باس، مینی‌بوس و 7000 دستگاه ون و سواری کرایه و به مدت سه سال اقدام شود.

    واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس در دستور کار است

    در همین رابطه داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اولویت اصلی ما برای نوسازی ناوگان جاده ای در بخش مسافری، استفاده از ظرفیت های تولید داخل است که در این زمینه هم از سال گذشته قراردادهایی را با شرکت های خودروسازی داخلی منعقد کرده ایم و امیدواریم بخشی از سفارش های صورت گرفته تا پایان امسال به این ظرفیت ناوگان داخلی کشور اضافه شود.

    وی ادامه داد: در راستای توسعه و نوسازی ناوگان مسافربری تفاهم نامه‌ای در قالب تامین  4 هزار و 300 دستگاه با شرکت‌های خودرو سازی داخلی منعقد شده که پس از تخصیص منابع مالی برای اعطای تسهیلات کم بهره و تأمین ناوگان مورد نیاز توسط شرکت‌های خودرو ساز عملیاتی خواهد شد.

    باقر جوان افزود: در کنار انعقاد قرارداد با خودرو سازان داخلی، در خصوص واردات اتوبوس های کارکرده هم رایزنی هایی صورت گرفت که در نتیجه با تصمیم هیئت وزیران واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس با عمر 5 سال در دستور کار قرار گرفته است.

    او گفت: در اجرای این روند، هم اکنون سازمان  راهداری در حال معرفی متقاضیان به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای طی مراحل ثبت سفارش و فرایند واردات اتوبوس است که متقاضیان جهت تکمیل مراحل ثبت سفارش و پیگیری فرایندهای بعدی واردات به وزارت صمت معرفی می شوند.

    روند نوسازی ناوگان جاده ای کند است

    احمد رضا عامری رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری هم در این خصوص گفت: در حال حاضر روند واگذاری و واردات ناوگان سنگین از جمله اتوبوس به بخش حمل ونقل عمومی جاده ای بسیار کند است و تقریبا طی یک سال گذشته هیچ ناوگانی اضافه نشده است.

    به گفته رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری،  در حال حاضر سن ناوگان حمل ونقل عمومی مسافری جاده ای بسیار بالا و به  بیش از 30 سال رسیده است که اگر در حوزه نوسازی اقدامی صورت نگیرد این بخش با مشکلات بسیار زیادی روبرو می شود.

    او می گوید: بسیاری از رانندگان این ناوگان از فرسوده بودن اتوبوس های خود رنج می برند که در این بخش باید برنامه ریزی لازم جهت نوسازی  آن از سوی دستگاه ها صورت گیرد.

    وی تاکید کرد:  پیش از این اعلام شده بود که 2 هزار دستگاه اتوبوس قرار است وارد شود و همچنین قرارداد هایی هم با شرکت های خودرو سازی منعقد شده بود که تا به امروز بنده به عنوان رئیس اتحادیه، اتوبوس جدیدی ندیده ایم.

    تا پایان امسال 1500 دستگاه ون، مینی‌بوس و اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می شود

    این در حالی است که  داریوش امانی رئیس سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای اعلام کرده است: با وجود کمبود منابع و اعتبارات، نوسازی ناوگان جاده ای در صدر برنامه‌های سازمان قرار دارد و وعده ما به وزیر راه و شهرسازی این است که تا پایان امسال 1500 دستگاه ون، مینی‌بوس و اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود.

    وی افزود: به منظور تحقق این مهم تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های خودروساز داخلی منعقد شده که بر مبنای آن، تا پایان سال آینده 3500 دستگاه انواع خودرو در بخش مسافری تولید و تحویل سازمان راهداری شود.

    براساس گزارش با توجه به افزایش مدت زمان انتظار برای تهیه بلیت ناوگان حمل ونقل جاده ای امیدوار هستیم که هرچه سریعتر اقدامات لازم جهت نوسازی ناوگان صورت گیرد تا شاهد بهبود و رونق بخش حمل ونقل جاده ای عمومی باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط