فونیکسریمکسبهتام

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست:

دستگاه‌های معترض به آلودگی هوا باید فرافکنی و شعارهای هیجانی را کنار بگذارند

عصر خودرو- معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست بابیان اینکه آلودگی هوا به‌اندازه گرانی و اشتغال اهمیت دارد گفت: نهادها و دستگاه‌های معترض به آلودگی هوا باید فرافکنی و شعارهای هیجانی را کنار بگذارند و عملکرد خود را نیز نقد کنند.

دستگاه‌های معترض به آلودگی هوا باید فرافکنی و شعارهای هیجانی را کنار بگذارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس، کاوه مدنی در ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با اشاره به جایگاه سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی افزود: با مطالبه گری بیشتر مردم درزمینهٔ محیط‌زیست، دولت هم می‌تواند باقدرت بیشتری وارد شود زیرا آلودگی هوا به‌اندازه گرانی و اشتغال و اقتدار منطقه‌ای مهم است.

    وی تصریح کرد: اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست در حد نامش نیست و توانایی قانونی و سیاسی را برای حل مشکلات زیست‌محیطی ندارد که بخشی از آن ناشی از مدیریت بوده و امیدوارم در مدیریت جدید آن را احیا کنیم، زیرا برای حفاظت از محیط زیست باید بخش‌های دیگر دولت را بازخواست کنیم.

    مدنی اضافه کرد: مشکلات زیست‌محیطی در زمان طولانی خود رانشان می‌دهد، همین مسئله باعث بی‌توجهی به آن‌ها می‌شود، به همین ترتیب مشکل آلودگی هوا فقط در فصول خاصی موردتوجه قرار می‌گیرد و در ماه‌های دیگر به فراموشی سپرده می‌شود.

    به گفته وی، بحران‌های زیست‌محیطی به‌قدری جدی و حیاتی است که ادامه آن می‌تواند به فروپاشی حکومت‌ها در دنیا منجر شود.

    مدنی بابیان اینکه درباره آلودگی هوا بحث‌ها و راهکارهای زیادی مطرح‌شده اظهار کرد: سؤال اصلی درباره آلودگی هوا این است که چرا باوجود شناسایی ریشه‌ها و ارائه راهکارها این مشکل هنوز در کشور وجود دارد و تحولی در این زمینه به وجود نیامده این در حالی است که در سال‌های گذشته افراد زیادی جان خود را براثر آلودگی هوا ازدست‌داده یا سلامت و فعالیت‌هایشان تحت تأثیر این مشکل بوده است.

    این مقام مسئول اضافه کرد: عوامل آلودگی هوا و صدا در شهرهای کشور متفاوت است، درصورتی‌که اگر عوامل آلودگی هوا در خوزستان و یا تهران در کل کشور یکسان بود رویکرد متفاوتی داشتیم و زودتر چاره‌اندیشی می‌کردیم.

    وی نبود همکاری و هماهنگی و عزم جدی همچنین نبود اولویت را عامل لاینحل ماندن معضل آلودگی هوا در این سال‌ها عنوان کرد.

    مدنی ادامه داد: بحران‌های زیست‌محیطی مانند مسئله ریز گردها و آلودگی هوا ازجمله مشکلات سیستم‌های پیچیده و توسعه هستند که نمی‌تواند توسط تصمیم‌گیرنده واحد حل شود و نیاز به همکاری بین نهادهای مسئول وجود دارد.

    به گفته وی، رفع مشکل آلودگی هوا در تهران ساده‌تر از خوزستان است زیرا با تأمین منابع و استفاده از فنّاوری قابل‌حل است اما در خوزستان با پدیده سختی مواجه هستیم که ناشی از همبست آب و انرژی و سلامت مردم است که هرروز گریبان ما را می‌گیرد.

    مدنی درباره مشکل گردوغبار خوزستان که در روزهای اخیر شدت گرفته نیز اظهار کرد: سال‌ها روش اشتباهی را انتخاب کرده و آب را برای کشاورزی مصرف می‌کردیم که تبعات آن خشک شدن تالاب‌ها، فرسایش خاک، تخریب پوشش گیاهی و تولید محصولی به نام گردوغبار است که می‌تواند منابع انرژی را فلج کند و سلامت، آب و غذا را تحت تأثیر قرار دهد.

    معاون سازمان محیط زیست تصریح کرد: برای حل مشکل آلودگی هوا باید معیشت امروز مردم را تحت تأثیر قرار دهیم تا معیشت آن‌ها در آینده تأمین شود و این مسئله هزینه‌های سیاسی و اجتماعی برای دولت خواهد داشت.

    وی با تأکید بر بررسی دلیل عدم همکاری دستگاه‌های دولتی برای حل آلودگی هوا افزود: در سال‌های گذشته خطاهای فاحش را (اگرچه با نیت خیر) مرتکب شدیم به همین دلیل نه‌تنها مسئله آلودگی هوا در تهران حل‌نشده بلکه این مشکل به شهرهای دیگر کشور نیز سرایت نکرده است.

    مدنی اظهار کرد: برنامه‌ریزی جزیره‌ای بدون توجه به وابستگی این برنامه‌ها انجام‌شده است.

    وی در ادامه با اشاره به ابلاغ قانون هوای پاک گفت: این قانون، قانون تنفس است و اجرای آن حق تنفس را به ایرانیان بازمی‌گرداند.

    مدنی افزود: آیین‌نامه‌های این قانون در حال تدوین است که باید بعد از تصویب اجرایی شود.

    وی همچنین تصریح کرد: نهادها و دستگاه‌های معترض به آلودگی هوا باید فرافکنی و شعارهای هیجانی را کنار بگذارند و عملکرد خود را نیز نقد کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو