فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۵۹۱»

۷۰ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به آلایندگی ناوگان حمل و نقل قدیمی

عصر خودرو- نایب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور: یک میلیون و پانصد هزار خودروی فرسوده در کل کشور وجود دارد که ١۰ درصد آن در سه استان خراسان وجود دارد.

۷۰ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به آلایندگی ناوگان حمل و نقل قدیمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، سعید ایوب‌زاده گفت: جمع‌آوری خودروهای فرسوده از سال ٩٣ به بعد منوط به درخواست واردکنندگان خودرواست. به ازای هر خودرویی که به کشور وارد می‌شود چهار خودرو باید از رده خارج شوند. این در حالی است که در سال واردات زیادی نداریم به‌ویژه در بازه زمانی کنونی که چهار ماه است ثبت سفارشات خودرو بسته و واردات خودرو به صفر رسیده‌است. یعنی عملا خودروی فرسوده‌ای از رده خارج نمی‌شود. گلایه ما از دولت این است که چرا قانون مصوب سال ٨6 که خودروسازهای داخلی را ملزم به اسقاط خودروهای تولیدی خود به میزان ٣۰درصد تولید سالیانه کرده است، اجرا نمی‌شود.

    وی با اشاره به قانون مصوب سال ٨6، می‌گوید: این قانون که تا قبل از سال ٩٣ اجرا می‌شد هم تولیدات داخلی و هم واردات را در نظر می‌گرفت. ولی از سال ٩٣ به بعد متأسفانه این اتفاق نیفتاده و به همین دلیل حجم خودروی فرسوده در کشور زیاد شده‌است. ٧۰درصد آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی مثل تهران، مشهد و اصفهان مربوط به خودروهای فرسوده است.
    معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، نیز با اشاره به ماده ٩ قانون هوای پاک می‌گوید: مصوبه قانونی مرداد ١٣٩6 وزارت کشور را مکلف کرده‌است که با همکاری وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای ٢۰۰ هزار نفرکه مشمول مشهد نیز می‌شود را ظرف مدت پنج سال از محل درآمدهای همین قانون از طریق کمک بلاعوض یارانه تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی بنزینی یا بنزینی هیبریدی و خودروهای الکتریکی و موتور سیکلت‌های برقی به انجام برساند.
    محمد عرفانی افزود: با این وجود شاهد هستیم که نه تنها این اتفاق نیفتاده که تعرفه بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی هم افزایش پیدا کرده‌است. ماده ٩ قانون هوای پاک و ابلاغیه جدید با هم متضاد هستند. وی تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری را براساس آیین‌نامه‌ای، می‌داند که باید حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانون جدید هوای پاک با پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیئت وزیران برسد و تا وقتی که آیین‌نامه هم ابلاغ نشود، نمی‌توانیم آمار دقیقی از تعداد خودروهای فرسوده کشور بدهیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو