فونیکسریمکسبهتام

۱۱ بهمن؛ بزرگترین عرضه سال در بورس

عصر خودرو- ۱۶ درصد سهام ایران خودرو به ارش پایه ۱۰۰۰ میلیارد تومان ۱۱ بهمن ماه در بورس عرضه می شود.

۱۱ بهمن؛ بزرگترین عرضه سال در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری، سرانجام پس از یکماه گمانه زنی زمان و نحوه بزرگترین عرضه سال در بورس تهران مشخص شد. طبق اطلاعیه ای که بورس تهران منتشر کرده، چهارشنبه 11 بهمن ماه بزرگترین واگذاری سال از طریق بورس تهران انجام می شود. در این واگذاری 16 درصد از سهام ایران خودرو به ارزش 1000 میلیارد تومان راهی میز فروش می شود. مالک این بلوک می تواند یک کرسی هیأت مدیره ایران خودرو را در اختیار بگیرد.
    برنامه واگذاری 16 درصد از سهام ایران خودرو متعلق به سرمایه گذاری سمند، از زیرمجموعه های خود ایران خودرو، چهارشنبه 11 بهمن ماه در بورس انجام می شود. این واگذاری اندکی پس از آنکه وزیر صنعت اعلام کرد سیاست دولت خروج از صنعت خودرو است انجام می شود، البته گویا نظرات مقامات سازمان گسترش با دولت زاویه دارد و این سازمان سهم دولت را در صنعت خودروسازی کم می داند. واگذاری این بلوک از سهام شرکت ایران خودرو، در هفته دوم بهمن، با توجه به خریدار یا خریداران احتمالی، می تواند ترکیب هیأت مدیره ایران خودرو را دستخوش ثبات یا تغییر کند.

    تحقق احتمالی یک وعده
    به نظر می رسد این واگذاری ها همگام با تحقق برخی سخنان رئیس جمهور برای اصلاح  صنعت خودروسازی انجام می شود البته این موضوع بستگی به این دارد که خریدار احتمالی بلوک 16 درصدی سهام ایران خودرو چه کسی باشد. حسن روحانی 2 سال پیش وعده تحول در صنعت خودرو را داده بود، وعده ای که با روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، در دولت دوازدهم دوباره در دستور کار قرار گرفته است.با این حال چنانچه خریدار احتمالی از بخش شبه دولتی یا از زیرمجموعه های ایران خودرو باشد اصلاح مناسبی در ترکیب سهامداری شرکت ایران خودرو اتفاق نخواهد افتاد. وعده خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو بارها در دولت های مختلف مطرح شده است اما دولت های قبل عملا با ایجاد یک ساختار عنکبوتی و تو در تو مالکیت سهام خودروسازان را به بدنه بخش دولتی و شبه دولتی بازگرداندند، این کار در دولت های نهم و دهم برای این انجام شده بود که دولت کرسی مدیریت خود را از دست ندهد.

    اهمیت ماجرا
    این واگذاری از آن جهت اهمیت دارد که شرکت ایران خودرو هم اکنون از نظر تعداد سهامدار رتبه سوم را در میان بنگاه های اقصادی حاضر در بورس در اختیار دارد. تعداد سهامداران این شرکت 145 هزار نفر تخمین زده می شود. این شرکت همچنین یکی از بزرگترین مجموعه های کارگری خاورمیانه است و ده ها هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق این کارخانه ارتزاق می کنند.
    آمارها همچنین نشان می دهد که سهام ایران خودرو در مجموع با ارزشی معادل 4600 میلیارد تومان، معادل یک میلیارد دلار، بیست و ششمین شرکت بزرگ بورس تهران است. اهمیت این شرکت به غیر از این موارد از نظر راهبرد سرمایه گذاری و صنعت هم بسیار زیاد است. از چند دهه پیش منابع مالی زیادی صرف توسعه صنعت خودروسازی در ایران شده و دولت اعتقاد زیادی به توسعه این صنعت دارد، به همین علت هرنوع تغییر و تحول در صنعت خودروسازی اهمیت فرواوانی خواهد داشت.

    روش واگذاری
    بر اساس اطلاعات موجود قرار است شرکت سرمایه گذاری سمند که خود از شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو است روز چهارشنبه 11 بهمن ماه 15.85 درصد از سهام شرکت ایران خودرو را بفروشد. این بلوک که می تواند سرنوشت یک کرسی هیأت مدیره ایران خودرو را روشن کند در 2 بخش و یکجا، شامل 5.6 درصد متعلق به شرکت نگار نصر و باقی معادل 10.2 درصد متعلق به سرمایه گذاری سمند، عرضه می شود. تعداد سهام قابل عرضه، 2.5 میلیارد و قیمت پایه برای فروش هر سهم ایران خودرو در این عرضه عمده، 4024 ریال در نظر گرفته شده است.هم اکنون قیمت هر سهم ایران خودرو در تابلوی بورس 2996 ریال است. به این ترتیب متقاضیان خرید این بلوک سهام باید 1000 میلیارد تومان بابت تملک آن بپردازند، البته خریداران می توانند این مبلغ را هم به صورت اقساط بپردازند البته از همان اول باید 28.2 درصد از مبلغ را نقدی پرداخت کنند.

    خریداران احتمالی سهام
    هنوز اطلاعاتی در مورد خریدار احتمالی بلوک سهام ایران خودرو در دست نیست اما گفته می شود احتمالا برخی شرکت های سرمایه گذاری و شاید کنسرسیومی متشکل از قطعه سازان برای خرید این سهام در روز 11 بهمن رقابت خواهند کرد. حجت الله صیدی، نایب رییس هیأت مدیره ایران خودرو چندی پیش اعلام کرده بود: چند مشتری از بخش خصوصی و 2 مشتری از بخش عمومی متقاضی خرید بلوک سهام ایران خودرو هستند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو