فونیکسریمکسبهتام

رییس اداره محیط زیست شهر تهران:

مهلت معافیت معاینه فنی باید با زمان گارانتی خودرو مساوی باشد

عصر خودرو- رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: مهلت معافیت معاینه فنی باید با زمان گارانتی خودرو مساوی باشد تا هزینه تعویض کاتالیست برای رفع آلودگی هوا به مردم تحمیل نشود. با بیان اینکه سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران نمی تواند نماینده واقعی منابع آلاینده باشد، گفت: از سیاهه انتشار سال ۷۵ نمی‌توان در سال ۹۵ استفاده کرد.

مهلت معافیت معاینه فنی باید با زمان گارانتی خودرو مساوی باشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا،  محمد حسین بازگیر در نشست تخصصی آلودگی هوای کلان‌شهر تهران و راهکارهای اجرایی مقابله با آن اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا از گذشته‌های دور در تهران وجود داشته است. سندی مربوط به سال 58 درباره سیاست‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که نخست وزیر وقت آن را ارائه داده بود. در این سند موارد زیست محیطی  از جمله آلودگی هوا بیان شده بود.

     

    وی با اشاره به این که علت آلودگی هوای شهر تهران بافت نارسای شهری است،تصریح کرد: وسایل نقلیه و منابع متحرک نیز از  جمله عوامل آلودگی هوای کلان‌شهر تهران هستند. ارتقای کیفیت خودرو و کیفیت سوخت  از جمله راهکارهای نهایی است که باید در کلان‌شهر تهران اجرا شود .

    رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه هر سازمان و نهادی باید وظایف خود را به درستی انجام دهد،گفت: به‌طور مثال مجموعه صنعت نباید شاکی از عدم توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و شهرداری شاکی از کیفیت سوخت باشد. اگر هر سازمان و نهادی روی وظایف خود تمرکز کند و آنها را در اولویت قرار دهد، هماهنگی بیشتری برای اجرایی کردن راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران خواهیم داشت.

    بازگیر ادامه داد:  38 سال است که طرح ترافیک در تهران اجرا شده و با هزینه طرح ترافیک می‌توانیم حمل و نقل عمومی راگسترش دهیم. اصل ایجاد محدودیت تردد و دریافت عوارض این است که هزینه را برای شهر صرف کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران نمی‌تواند نماینده واقعی منابع آلاینده باشد، اظهارکرد: سیاهه انتشار مفروضاتی دارد و تنها می‌تواند سند چشم اندازی باشد که به ما خط مشی کاهش آلودگی هوا را نشان بدهد. برای اینکه نقش منبع آلاینده و میزان آلایندگی آن مشخص شود باید نوع خودرو، سوخت آن، معبری که از آن عبور می‌کند و میزان استفاده از وسیله نقلیه مشخص باشد تا بتوان در مورد آلایندگی آن نظر قطعی داد.

    رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به این که سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران برای مقطع خاص ونقطه خاصی است، تصریح کرد: به طور مثال سیاهه انتشار سال 75 را نمی‌توان در سال 95 به کارببریم .

    محمدحسین بازگیر در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر بالاتر بودن عمر معاینه فنی نسبت به گارانتی خودروها و تحمیل هزینه تعویض کاتالیست به مردم به جای خودروسازان تصریح کرد: در حالی که عمر گارانتی خودرو 2 سال تعیین شده اما معافیت معاینه فنی 4 سال است و این یعنی مالک خودرو در زمان گارانتی هرگز متوجه نمی شود که کاتالیست خودرویش از کار افتاده و خودروی او هوا را آلوده می کند تا از خودروساز در زمان گارانتی تقاضای تعویض این قطعه را داشته باشد.

    وی افزود: اینجاست که هزینه تعویض و اصلاح این مسئله به جای خودروساز به مردم تحمیل می شود.
    وی یادآور شد: جالب آنجاست که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با نگاه به حمایت از مردم این قانون را اعمال کردند چرا که معتقد بودند هزینه معاینه فنی، هزینه اضافی است و بنابراین آن را تنها یک سال نسبت به سال قبل کاهش دادند اما معافیت معاینه فنی باید حداکثر مساوی با زمان گارانتی باشد و ما هنوز امیدواریم این موضوع اصلاح شود.

    رئیس اداره محیط زیست شهر تهران اضافه کرد: مسئله دیگر آن است که خودروسازان استانداردها را در تست TA یعنی تست تولید درست رعایت می کنند اما اینکه این استاندارد را تا چه زمانی در خط تولید نگه می دارند مشخص نیست. توقع ما از خودروسازان آن است که بر استاندارد تولید خود پایبند و در اجرای آن پایدار باشد.

    در ادامه این نشست حجت السلام نوری زاده - مدیرکل تبلیغات اسلامی شهر تهران - با اشاره به اهمیت محیط زیست در اسلام گفت: یکی از سرمایه‌های بزرگ خداوند در عالم خلقت محیط زیست است . درآیات قرآن و در روایات بسیاری تاکید بر حفظ محیط زیست شده است .

    وی افزود:‌ به طور مثال در روایات تاکید شده است که عقل سالم در بدن سالم است. شرط سلامت جسمی این است که از محیط زیست سالم بهره‌مند شویم. اهمیت محیط زیست به‌قدری است که بسیاری از آیات قرآن به نام یکی از عناصر طبیعت خوانده شده است و تخریب  محیط زیست نوعی تجاوز تلقی می‌شود.

    مدیر کل تبلیغات اسلامی شهر تهران  با اشاره به ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی در حفظ محیط زیست اظهار کرد:  سازمان تبلیغات اسلامی در شبکه تبلیغی 5 هزار مبلغ و 12 هزار هیات مذهبی دارد که این ظرفیت مهمی برای فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست است.

    در ادامه  نشست تخصصی  آلودگی هوای کلان شهر تهران و راهکارهای اجرایی مقابله با آن دکتر منصوری - عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد- با بیان اینکه علت اصلی آلودگی هوای تهران طبیعی است، تصریح کرد: البته طبیعی بودن آلودگی هوای به معنای تبرئه کردن بقیه عوامل نیست. به طور کلی علت آلودگی هوا به دو بخش منبع انتشار و عوامل آب و هوایی تقسیم بندی می شود.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه عوامل آب و هوایی به مواردی مثل وزش باد، پایداری هوا وعرض جغرافیایی بستگی دارد گفت: وزش باد می‌تواند تا 500 درصد در افزایش و کاهش آلودگی  هوا تاثیر داشته باشد.

    وی در پایان گفت:‌از آنجایی که ما دستمان به محیط طبیعی نمی رسد و نمی‌توانیم تاثیری در آب وهوا داشته باشیم مجبور هستیم که به سراغ منابع انتشار برویم  اصلی ترین علت آلودگی هوا افزایش بی‌برنامه تراکم شهری است. هرچه برنامه کاهش آلودگی هوا در این شهر اجرا می‌شود تراکم شهری می‌تواند آن را به هم بریزد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو