فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۵۶۳»

خودداری از استفاده از خودروهای شخصی در هوای سرد زمستان

عصر خودرو- معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از عواملی که در تمام دنیا منجر به مرگ انسان ها می شود، آلودگی هواست، گفت: آلودگی هوا به عنوان یکی از پارامترهای بیماری های غیرواگیر هم محسوب می شود.

خودداری از استفاده از خودروهای شخصی در هوای سرد زمستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ محسن فرهادی در خصوص روز هوای پاک گفت: در واقع روز هوای پاک یک روز نمادین است و هوا فقط با یک روز نمادین پاک نمی شود، بلکه این روز تلنگری است تا دراین باره کمی بیشتر توجه کنیم و برای تنفس مردم هوا را پاک نگه داریم.

    وی درخصوص برنامه های روز هوای پاک گفت: در سال های گذشته سازمان محیط زیست یکسری برنامه های نمادین را به صورت مجزا ترتیب می داد، اما امسال طی جلسه مشترک با این سازمان، برنامه های مشترکی پیشنهاد داده و هماهنگ شد.

    فرهادی ادامه داد: در دفتر سازمان محیط زیست نشست مشترکی با حضور نماینده وزارت بهداشت تشکیل شد و در آن تأکید شد که هوا را خودمان آلوده می کنیم و می توان ضمن رعایت توسعه پایدار، هوای پاک و سالمی هم داشته باشیم.

    وی افزود: امروزه مشخص شده است، یکی از عواملی که در تمام دنیا منجر به مرگ انسان ها می شود، آلودگی هواست. یعنی آلودگی هوا سهم زیادی در مرگ و میرها دارد و از سویی به عنوان یکی از عوامل بیماری های غیرواگیر محسوب می شود، بنابراین نیاز است که به مقوله آلودگی هوا، به طور جدی توجه شود.

    وی گفت: وزارت بهداشت به عنوان تنها متولی سلامت مردم در کشور برای بحث آلودگی هوا مسؤولیت هایی دارد، یکی از این مسؤولیت ها هشدار دادن به هموطنان در مواقعی است که پدیده آلودگی هوا و ریزگردها در کشور رخ می دهد، تا مردم برای مقابله با آن و حفط سلامتی شان آماده شوند، زیرا مردم باید در این زمینه آگاه باشند و آموزش لازم را دریافت کرده باشند؛ در این راستا اقدامات اورژانس، بیمارستان ها و تجهیز سیستم بهداشت و درمان نیز نقش اساسی ایفا می کند.

    فرهادی افزود: وظیفه دیگر وزارت بهداشت در زمینه هوای پاک، محاسبه بیماری های منتسب به آلودگی هواست، یعنی باید محاسبه شود که چه تعداد مرگ و میر و آسیب جسمی و جانی برای مردم پیش آمده است، تا ضمن ریشه یابی این موضوع و محاسبه ریالی آن، ببینیم، تا چه میزان سد راه توسعه پایدار کشور است.

    وی تصریح کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت یکی از دستگاه های اجرایی کشور است که وظیفه خود را در سال های 94 و 95 به خوبی انجام داده است و نظرات خود را در قالب دو کتاب تحت عنوان محاسبه بار بیماری های ناشی از آلودگی هوا منتشر کرده و به مقامات مسئول هم ارائه داده است.

    فرهادی گفت: در روز 29 دی که روز هوای پاک نامگذاری شده است، ضمن فرهنگسازی و آموزش به منظور داشتن هوای پاک، می خواهیم یک میراث ارزشمند را تبلیغ کرده و ترویج دهیم تا نسل آینده به اهمیت داشتن هوای پاک واقف شوند و در جهت حفظ آن در تلاش باشند.

    فرهادی با بیان اینکه ضرر اقتصادی ناشی آلودگی هوا زیاد است، گفت: به هر میزانی که از تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا کاسته شود، به همان میزان، می توان از ضرر اقتصادی کاست که نشان دهنده موفقیت برنامه های ما خواهد بود.

    وی درباره بیشترین میزان آلاینده ها تصریح کرد: بیشترین آلاینده ذرات معلق pm2.5 است و هرچه این ذرات کوچکتر باشد، در عمق ریه های انسان بیشتر نفوذ می کند و اقدامی که در این راستا وزارت بهداشت می کند، محاسبه میزان آلاینده های موجود در شهرهای بزرگ کشور است و این کار با نمونه برداری در جریان است و توسط مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می شود.

    وی گفت: بیشترین عوامل آلودگی هوا وسایل نقلیه شخصی و موتور سیکلت های قدیمی است.

    فرهادی با بیان اینکه شعار روز هوای پاک «قانون هوای پاک، قانون نفس» است، به مردم توصیه کرد: مردم در روزهای سرد سال حتی الامکان از خودروی شخصی استفاده نکنند، زیرا در شهرهای بزرگ وقتی هوا سرد می شود، آلاینده ها افزایش پیدا می کنند و پدیده وارونگی هوا رخ می دهد، ضمن اینکه با اعلام شرایط اضطرار متناسب با هشدار ها عمل کنند تا مشکلی برای سلامتی شان ایجاد نشود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو