فونیکسریمکسبهتام

فناوری‌های محبوب سال آینده در صنعت خودرو

عصر خودرو- چاپ ۳بعدی، بلاک‌چین و خودروهای متصل یا هوشمند تنها بخشی از روندهای محبوب فناوری هستند که باید در سال آینده میلادی برای صنعت خودرو انتظارشان را کشید. این فناوری‌ها می‌توانند در سال ۲۰۱۸ میلادی (۹۷-۱۳۹۶خورشیدی) به‌سادگی انقلابی در این صنعت ایجاد کنند.

فناوری‌های محبوب سال آینده در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، این روندها نحوه واکنش نقش‌آفرینان اصلی صنعت خودرو به تغییر رفتار مشتری، گسترش همکاری‌ها و تحول در رانندگی را شکل خواهد داد. صنعت خودرو از سال‌های آغازین پیدایش آن در قرن 19تاکنون تغییرات زیادی کرده و از اساس یکی از دلایل تمایزش با سایر صنایع، انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات بوده است؛ چیزی که بی‌تردید در سال آینده میلادی و با روند رو به رشد فناوری‌ها باز هم انتظار این صنعت را می‌کشد. پای دیجیتالی‌سازی، افزایش اتوماسیون و مدل‌های کسب‌وکار جدید این روزها به همه صنایع باز شده و صنعت خودرو نیز جدا از سایر صنایع نیست؛ از این رو ناگزیر به پذیرش این دگرگونی‌ها است. هرچند اکنون درک گسترده‌ای از تغییر و تحولات حوزه فناوری در میان خودرویی‌ها در سراسر جهان وجود دارد اما بازیگران اصلی این صنعت همچنان نتوانسته‌اند درباره چگونگی تغییرات خودروسازی در 10 تا 15 سال آینده نتیجه درستی بگیرند. به‌نوعی می‌توان گفت این تغییرات آنچنان پرسرعت و در مواردی بزرگ است که سخت می‌شود درباره آینده آن نظر فراگیری داد. بااین‌حال همین اکنون 5 روند اصلی را می‌توان برای بخش فناوری در صنعت خودرو پیش‌بینی کرد که سال آینده میلادی نمود زیادی در میان محصولات تولیدی از سوی خودروسازان عمده جهان خواهند داشت.

     


    خودروهای هوشمند (متصل)
    خودروهای هوشمند (متصل) این توانایی را خواهند داشت که اطلاعات کافی درباره شرایط رانندگی مانند آب و هوا، سرعت، ترمز ناگهانی، تصادف و سایر اطلاعات لازم را برای راننده فراهم کنند. این آغاز مسیری است که به آن «ارتباط وسیله نقلیه با وسیله نقلیه» یا وی2وی (V2V) می‌گویند. این در واقع یک فناوری همسان با وای‌فای است که به‌تدریج در حال تبدیل شدن به یک استاندارد برای هر خودرو جدید است.
    پس جای شگفتی نیست که فناوری‌هایی مانند ارتباطات بی‌سیم یا وایرلس، حسگرهای خودرو و انتقال خودرو، فناوری‌هایی هستند که بیشترین رشد و پیشرفت را در چند سال گذشته تجربه کرده‌اند.
    اکنون در بحث خودروهای هوشمند (متصل) در میان 10 شرکت برتری که در این زمینه کار می‌کنند نام 4 شرکت نام‌آشنای خودروسازی و 3 شرکت بزرگ فناوری به چشم می‌خورد. شرکت‌های جنرال‌موتورز، بی‌ام‌و، تویوتا و آئودی غول‌های خودروسازی فعال در ساخت خودروهای هوشمند و شرکت‌های سامسونگ، مایکروسافت و گوگل غول‌های فناوری حاضر در این میدان بزرگ هستند. در میان کشورهای جهان نیز اکنون چین یکی از بهترین‌ها است و رده دوم جهانی را در فناوری خودروهای هوشمند (متصل) در اختیار دارد. دانشگاه‌های زیادی اکنون در این کشور روی فناوری خودروهای هوشمند کار می‌کنند؛ دانشگاه‌هایی که البته از مطالعه روی اس‌ام‌ای‌ها یا همان شرکت‌های کوچک و متوسط غافل نیستند. آلمان به‌عنوان یکی از پیشکسوتان و قدرت‌های مسلم خودروسازی در جهان اکنون یکی از قطب‌های اروپا در زمینه نوآوری‌های خودرویی است. در آلمان فراوان می‌توان کارآفرین یا شرکت کوچک و متوسط نوآور در این زمینه یافت.
    نمی‌توان از فناوری سخن گفت و حرفی از امریکا به میان نیاورد. در این کشور نیز استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط زیادی وجود دارند که نوآوری‌هایی در فناوری‌های خودرویی از خود نشان داده‌اند. کارآفرینانی که این شرکت‌ها را راه انداخته‌اند هر کدام سهمی از کار را برای خود برداشته‌اند. از شرکتی که اداره و مدیریت زیرساخت‌های ارتباطی مخابراتی را بر عهده دارد تا استارت‌آپی که اپلیکیشن‌هایی برای رصد موقعیت، امتیازدهی به راننده و خدمات به‌اشتراک‌گذاری فضا ارائه می‌دهد، همه در تلاش هستند سهمی از این بازار بسیار متنوع داشته باشند.
    از سال 2010 میلادی (89-88خورشیدی) تاکنون در مجموع 120 میلیون دلار سرمایه به 92 طرح در زمینه پژوهش و نوآوری در خودروهای هوشمند (متصل) ارائه شده است.

     


    اینترنت اشیا
    اینترنت اشیای هوشمند، فناوری است که فراتر از راحتی داخل خودرو می‌تواند اثرگذار باشد. با اینترنت اشیا می‌شود کاری کرد خودرو توانایی پارک کردن خود را پیدا و با کنترل از راه دور حرکت کند. خودروسازها به دنبال استفاده از این فناوری در خودروها هستند.
    آنچه در این میان مشخص است اینکه در این مسیر توقف و ایستایی وجود ندارد. شمار خودروهای بدون راننده در سال آینده میلادی بی‌تردید به اندازه‌ای زیاد نخواهد بود که خیابان‌ها را به قرق خود درآورد اما مسیر روشنی برای آینده این خودروها به چشم می‌خورد؛ بنابراین داده‌های مربوط به این خودروها مورد توجه قرار می‌گیرد. در میان شرکت‌های فناوری، غول‌هایی مانند مایکروسافت، گوگل یا آی‌بی‌ام در حال فعالیت هستند و خودروسازانی مانند فورد طرح‌هایی برای این کار ارائه کرده و تسلا و گوگل نیز در حال ساخت خودروهای بدون راننده خود هستند.
    درزمینه ساخت خودروهای خودران نکته جالب‌توجه این است که اکوسیستم پیچیده‌ای در همکاری شرکت‌های گوناگون با هم وجود دارد، برای نمونه چند شرکت فناوری با چند شرکت خودروسازی همکاری می‌کنند تا بتوانند یک خودرو خودران بسازند.
    خودروهای خودران هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند اما در بازار شلوغ و پرظرفیت این نوع خودروها هر یک از شرکت‌ها تلاش می‌کنند در فرستادن محصول به بازار، نخستین باشند.

     


    بلاک‌چین‌ها
    بلاک‌چین یکی از روندهای خودروسازی در جهان است که انتظارها را از خودروسازان افزایش داده است. در واقع بلاک‌چین یک پلتفرم پیشرو در زمینه نرم‌افزارهای دیجیتال برای دارایی‌های دیجیتال است. بلاک‌چین را می‌توان به‌عنوان یک بایگانی درنظر گرفت که اطلاعات روی آن ثبت می‌شود. این داده‌ها در یک پایگاه داده مرکزی ثبت نمی‌شوند بلکه پایگاه داده به مجموعه‌های کوچکی که همان بلاک‌ها باشند، تقسیم می‌شود. این فناوری بسیار نو که برای سازوکارهای مالی کاربرد بسیاری دارد، در صنعت خودرو نیز یک روند محبوب خواهد بود و در زنجیره تامین از این فناوری استفاده خواهد شد. شرکت‌های خصوصی پیشگام استفاده از این فناوری هستند و همین امسال کلید آن زده شده است.
    در کسب‌وکارهای صنعت خودرو که زنجیره تامین نقش مهمی دارد، فناوری بلاک‌چین می‌تواند پروتکل قابل‌اعتماد و یکپارچه‌ای ایجاد کند. در واقع مهم‌ترین خدمت بلاک‌چین چه به صنعت خودرو و چه صنایع و بخش‌های دیگر شفاف‌سازی است.
    در میان کشورهای جهان اگرچه ژاپن به‌نظر از این قافله عقب افتاده اما اروپایی‌ها اکنون در حال کار روی این فناوری هستند. در کشورهایی مانند آلمان و سوئیس شرکت‌های فعال در زمینه داده با خودروسازان بزرگ دست همکاری در این زمینه داده‌اند.

     


    تحلیل‌های پیشگویانه
    داده‌های بزرگ اکنون در همه صنایع دست بالا را دارند و در خودروسازی نیز از روندهای پیشرو هستند. در تحلیل‌های پیشگویانه از روش‌های زیادی مانند استخراج داده، آمار، مدل‌سازی، یادگیری ماشین‌ها و هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌های کنونی با هدف پیش‌بینی درباره آینده استفاده می‌شود. چنین روندی برای خودروسازی بسیار مهم است زیرا می‌تواند از تصادف‌های ناشی از ترافیک زیاد یا عوامل خطرزا جلوگیری کند. تحلیل پیشگویانه به خودروسازها کمک می‌کند تا با واقعیت‌های مربوط به فشارهای مالی، رقابت در بازار و ادامه حیات خود کنار آمده و پیش‌بینی‌هایی درباره طراحی، نحوه عملکرد خودرو و حتی رفتار مشتری ارائه دهند. برخی شرکت‌های بزرگ مانند آی‌بی‌ام و برخی دانشگاه‌ها در جهان از جمله کوئینزلند در این زمینه فعال هستند. آنها روی ارزیابی درباره آلودگی‌های صوتی و شهری تمرکز کرده‌اند. شرکت‌های خودروسازی که با دانشگاه‌ها در این زمینه همکاری می‌کنند با هدف دستیابی به دیدگاهی واقعی درباره عملکرد مشتری این کار را انجام می‌دهند.

     


    چاپ 3بعدی
    درحال‌حاضر، خودروها در جهان به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که 3 تا 5 آسیب را تحمل می‌کنند و 7 تا 10 سال عمر دارند. اما چاپ 3بعدی به خودروسازان امکان می‌دهد خودرویی بسازند که برای تنها یک تصادف طراحی و ساخته شده است. سپس با هزینه‌های کمتر می‌توان یک خودرو دیگر را جایگزین خودرو تصادفی کرد زیرا ساختار اصلی خودرو اولیه حفظ می‌شود. این می‌تواند تصور ما از تعمیرات خودرو را زمین تا آسمان تغییر دهد.
    غیر از صرفه‌جویی در هزینه، چاپ 3بعدی می‌تواند رویکرد امروزی درباره طراحی خودرو را به یک چالش اساسی بکشاند. فناوری چاپ 3بعدی نه‌تنها برای ایمنی خودروها مفید است بلکه می‌تواند خودرو را با تغییر سبک زندگی مشتری سازگار کند.
    از سال 2010 میلادی (89-88خورشیدی) در مجموع 25/34 میلیون دلار بودجه عمومی برای 66 طرح گوناگون در این زمینه اختصاص داده شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو