فونیکسریمکسبهتام

معاونت بازاریابی و فروش گروه GISP از آشفته‌بازار قطعات یدکی در ایران می‌گوید؛

از بی‌کیفیت‌های گران‌قیمت تا واردات بی‌رویه قطعات یدکی

عصر خودرو- در دو دهه اخیر، با رشد صنعت خودروسازی در کشور، شاهد رشد شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو و مجموعه‌های تأمین قطعات برای خطوط تولید در کشور بودیم که طی این سال‌ها توانسته‌اند با فناوری داخلی و البته کسب تجربه و دانش از شراکت با بزرگان صنعت قطعه‌سازی در جهان، جایگاه مناسبی در زنجیره تأمین برندهای مختلف خودرو به دست آورند تا جایی که این روزها شاهد حضور بعضی از آن‌ها در زنجیره تأمین شرکت‌های خودروساز خارجی نیز هستیم.

از بی‌کیفیت‌های گران‌قیمت تا واردات بی‌رویه قطعات یدکی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این میان اما وضعیت بازار قطعات یدکی خودرو با افزایش تولید خودروها شاهد نابسامانی‌های گسترده‌ای است تا جایی که این روزها خرید قطعات باکیفیت به یک چالش بزرگ برای خریداران تبدیل شده است و در بازار طیف گسترده‌ای از قطعات اصلی، قطعات تقلبی، برندهای متفرقه، قطعات وارداتی با کیفیت‌های پایین، قطعات وارداتی باکیفیت اصلی و قیمت‌های بالا، قطعات قاچاق و مواردی از این دست هستیم.

در زمینه وضعیت تأمین قطعات صنعت خودرو ایران و البته وضعیت بازار قطعات یدکی با حمیدرضا فاضلی معاونت بازاریابی و فروش گروه GISP که از شرکت‌های با سابقه تأمین قطعات خودرو ساخت ایران به‌عنوان یک کالای اصل در بازار هستند به گفتگو نشستیم. این مجموعه از تأمین‌کنندگان قدیمی و بزرگ بازار است و طیف گسترده‌ای از محصولات را باکیفیت مطابق استانداردهای خط تولید خودروسازان، برای بازار قطعات یدکی تأمین می‌کند.

- اجازه دهید پیش از آنکه به فعالیت‌های مجموعه GISP بپردازیم وضعیت بازار قطعات یدکی در کشور را مرور کنیم. با توجه به افزایش تولید خودرو در سال‌های اخیر و افزایش نیاز به قطعات یدکی، وضعیت بازار قطعات یدکی در کشورمان چگونه است؟

هرچند همان‌طور که اشاره کردید تولید خودرو در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است اما به دلیل آنکه این افزایش تولید عمدتا در مدل‌های محدود بوده، باعث شده بازار قطعات در ایران با سیستم بنکداری و مویرگی اداره شود. زمانی که بازار مانند کشورهای اروپایی از یک خودرو به تعداد محدود تولید کند، برای افراد متفرقه صرفه اقتصادی نخواهد داشت که وارد این کسب و کار شوند همچنین به دلیل عدم وجود سیستم کنترل و نظارت قوی بر تولید محصولات مطابق با استانداردهای این صنعت در دنیا، تنها کسانی وارد این چرخه خواهند شد که توانایی تولید محصولات با کیفیت مطابق با استانداردها را داشته باشند. و به دلیل وجود سیستم‌های نظارتی در کشورهای اروپایی اجازه تولید قطعات بی‌کیفیت داده نمی‌شود. طبیعی است وقتی کنترل و نظارت بر تولید محصولات ضعیف باشد، فضا برای تولید محصولات متفرقه باز خواهد شد و متاسفانه این امر باعث از بین رفتن سرمایه ملی و سردرگمی مصرف‌کننده نهایی می‌شود.

- در صحبت‌هایتان به قطعات غیراستاندارد و مواردی از این دست اشاره کردید. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد در بازار تعداد این قطعات زیاد است. در مورد وضعیت این قطعات و تفاوت‌های آن‌ها با قطعات اصلی و مورد تایید خودروسازان برایمان بگویید.

ساخت یک قطعه دارای ابعاد مختلف ازلحاظ ایمنی، مقاومت، عملکرد، طول عمر مفید و ... است. دستورالعمل‌ها و استانداردهای لازم در این خصوص، توسط طراح و تولیدکننده اصلی (خودروساز) در اختیار تأمین‌کنندگان قطعات خط تولید قرار می‌گیرد. به‌طور مثال اینکه فنر موجود در قطعه از چه آلیاژی است و یا لاستیک به کار رفته از چه مواد اولیه‌ای تشکیل شده باشد و مواردی مانند آن استاندارد قطعه را تعیین می‌کند. تولیدکنندگان تائید شده با در اختیار داشتن این استانداردها و با به‌کارگیری تجهیزات ویژه ساخت این قطعات و همچنین تجهیزات تست و کنترل کیفی، تحت نظارت سازمان‌های ذی‌ربط و بازرسین خودروسازی، اقدام به تولید مطابق دستورالعمل‌های موجود می‌کنند. دستگاه‌ها و ماشین‌آلات از یک‌طرف، دانش مهندسی و فنی از سوی دیگر عواملی هستند که جزء مولفه‌های اصلی تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان مطرح بازار است. وجود همه این عوامل باعث می‌شود که یک کالای باکیفیت ایرانی وارد بازار شود.

- تولیدکنندگان چینی سهم زیادی در بازار قطعات یدکی ما به دست آورده‌اند. آیا باید جلوی ورود قطعات از چین را بگیریم؟ یا شما هم معتقد به این هستید که کالای چینی خوب و بد داریم و این ما هستیم که باید قطعات باکیفیت را وارد کنیم.

همان‌طور که گفته شد مادامی که در کشور این توانایی وجود دارد که مطابق نیاز صنعت خودرو کشور و مطابق با استانداردهای روز قطعه‌ای تولید شود چرا باید ما همان قطعه را با کیفیتی به‌مراتب پایین‌تر وارد کشور کنیم. مخصوصاً کالاهای چینی که توان رقابت با تولید قطعه اصلی در داخل را ندارد. هرکدام ما به‌عنوان یک ایرانی در راستای فرهنگ حمایت از تولید ملی باید کوشا باشیم و تمام تلاش خودمان را برای تولید کالای با کیفیت ایرانی انجام دهیم. به‌عنوان نمونه قطعه‌ای مانند بوش طبق ساخت تولیدکنندگان برتر ایرانی یک‌میلیون و دویست هزار سیکل را پاس می‌کند درحالی‌که نمونه خارجی نصف این عدد را به‌سختی تحمل می‌کند. ناگفته نماند چین یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی دنیا است و توان تولید قطعات با کیفیت بسیار بالا را دارد اما متاسفانه اکثر واردکنندگان ما به دلیل نداشتن تخصص و به دست آوردن حاشیه سود بالا همواره کالای با کیفیت پایین چین را وارد کشور می‌کنند.

- البته این مسئله به نظرم در مورد تمام قطعات صادق نیست چراکه همچنان بعضی از قطعات موردنیاز صنعت خودرو و بازار قطعات باید از خارج از کشور وارد شود.

همان‌طور که گفتم بعضی از قطعات وارداتی را واقعا نمی‌توانیم در ایران تولید کنیم، بنابراین واردات آن‌ها نه‌تنها مشکل‌ساز نیست بلکه بسیار هم ضروری است، ولی مشکل از آنجایی شروع می‌شود که قطعاتی که ما به‌صورت صفر تا صد توان ساخت آن را حتی باکیفیت بهتر از نمونه خارجی داریم و وقتی باید برای حمایت از تولید ملی همه اعم از دولت و مردم دست به دست هم دهیم تا تولیدات کالای با کیفیت ایرانی را روز به روز افزایش دهیم چرا باید کالای قاچاق بی کیفیت وارد بازار ایران شود.

- اجازه دهید به گروه GISP بازگردیم. این شرکت هم‌اکنون حضور پررنگی در بازار قطعات یدکی دارد. سابقه فعالیت این شرکت به چه زمانی بازمی‌گردد؟

گروه GISP دو دهه است که با برخورداری از کادر مدیریتی توانمند، کارشناسان و کارمندان متخصص، وفادار و دلسوز با ارایه محصول و خدمات ممتاز و با کیفیت، خودباوری ملی را پیش از پیش رشد داده و همواره با شراکت و رقابت سالم، به سلامت صنعت و تجارت میهنمان معنی خاصی داده است. سعی ما از ابتدا حمایت از تولید با کیفیت ایرانی و توزیع قطعه استاندارد بوده است. مسلما منافع همه ما در رعایت اخلاق کسب و کار، حفظ منافع جامعه و پاسداری از محیط زیستمان است.

- به این ترتیب به نظر می‌رسد فلسفه و اصول کاری گروه GISP بسیار متفاوت از فلسفه صرفا سودآوری است.
گروه GISP همواره حفظ منافع ذی‌نفعان و زنجیره تأمین خود را مدنظر داشته است. حتی مقوله مهم محیط‌زیست که اثر مستقیم در منافع جامعه دارد در اهداف کلان مجموعه به‌صورت برجسته لحاظ شد و با به‌کارگیری تیمی توانمند راه سختی را شروع کردیم. سختی راه هم به این علت بود که متأسفانه اطمینان به کالای ایرانی در سطح جامعه کاهش یافته بود و جنس ارزان‌قیمت غیراستاندارد بازار را پر کرده بود. سردرگمی مصرف‌کننده و نارضایتی و عدم اعتمادش به لوازم یدکی موجود هم مشهود بود. تغییر این دیدگاه و باید گفت تغییر عادت و جلب اعتماد مشتریان کار آسانی نبود. صنعت‌گران و تولیدکنندگان ما بسیار زحمت می‌کشند تا قطعات باکیفیت تولید کنند، این پتانسیل بالا نیاز به یک حمایت همه‌جانبه از طرف دولت و مردم دارد تا بتواند همچنان سرپا بماند و کیفیت خود را روزبه‌روز افزایش دهد.

- به‌عنوان سوال آخر، تنوع محصولات و شبکه توزیع گروه GISP چگونه است؟

گروه GISP در 9 دسته محصول که شامل قطعات جلوبندی، موتوری، مکانیزمی، برقی، تزئینی، شیلنگ‌ها و ... است قصد دارد تا مطابق اهداف تدوین شده، روز به روز سبد محصولات خود را توسعه دهد همچنین گروه GISP همواره یکی از اهداف خود را ارایه خدمات نوین به مشتریان قرار داده است که در این خصوص با برخورداری از شبکه توزیع گسترده خود در سطح کشور به‌عنوان یک مجموعه پویا و پاسخگو در خدمت مشتریان است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو