فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

آشنایی با فورد ماستنگ باس۴۲۹؛ رئیس بزرگ

عصر خودرو- نسل اول فورد ماستنگ را بی‌‌شک می‌‌توان یکی از نمادهای آمریکای دهه ۶۰ و از مهم‌‌ترین تولیدات صنعت خودروسازی آن دوران دانست؛ محصولی که با فرمول ساده تولید خودرویی اسپرت با طراحی مدرن و قیمت متوسط توانست تنها با گذشت ۲سال از عرضه خود، از مرز فروش ۳/۱میلیون‌‌دستگاهی نیز عبور کند!

آشنایی با فورد ماستنگ باس۴۲۹؛ رئیس بزرگ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳:۰۰
  • رئیس بزرگ
  • رئیس بزرگ
  • رئیس بزرگ
  • رئیس بزرگ
  • رئیس بزرگ
  • آشنایی با فورد ماستنگ باس429؛ رئیس بزرگ

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، طولی نکشید که تیونرهای متعددی از جمله کارول‌‌شلبی دست نوازش خود را بر سر ماستنگ کشیدند و نمونه‌‌های خاص کارخانه‌‌ای آن مانند مک‌‌وان و باس302 نیز راهی خیابان‌‌ها شدند. یکی از وحشی‌‌ترین نمونه‌‌های ماستنگ، مدل باس429 است که در سال‌‌های 1969 و 1970 به تعداد بسیار محدودی تولید شد؛ خودرویی که تصاحب آن رویایی و راندنش ترسناک به نظر می‌‌رسد! در این مطلب نگاهی به تاریخچه و ویژگی‌‌های برجسته این اتومبیل داریم.

رقابت با کرایسلر

فلسفه اصلی تولید باس429، شباهت بسیار زیادی به رقبای نزدیک آن، پلیموث سوپربرد و داج چارجر دایتونا دارد. فورد در سال 1968 در‌صدد توسعه یک پیشرانه بیگ‌‌بلاک همی برای رقابت با دوقلوهای کرایسلر در نسکار برآمد. طبق مصوبات معمول نسکار، فورد می‌‌بایست این پیشرانه جدید را به صورت تولیدانبوه در حداقل 500دستگاه از محصولات خود استفاده و به بازار داخلی عرضه می‌‌کرد. پیشرانه 429اینچ‌‌مکعبی بیگ‌‌بلاک به حجم 7لیتر، با میل‌‌لنگ فولادی و سرسیلندرهای آلومینیومی با نوع جدیدی از محفظه احتراق که فورد آن را با پسوند «هلالی‌شکل» می‌‌شناسد، توسعه یافت. هر سیلندر در این بلوک، دارای اورینگ‌‌های جداگانه برای عبور آب و روغن است که آن را بی‌‌نیاز از واشر سرسیلندر می‌‌کند!
بر‌خلاف دیگر نمونه‌‌های ماستنگ، باس429 در کارخانه کوچک کارکرفت، از زیرمجموعه‌‌های کوچک فورد که مونتاژ محصولات خاص این برند را به عهده داشت، تولید شد. کارکرفت در سال‌‌های پیش نیز نمونه‌‌هایی از نسل دوم و چهارم فورد GT40 را به تولید رسانده بود.
تولید اولین نمونه‌‌ها در اواخر 1968 در خط تولید جدید کارکرفت واقع در میشیگان آغاز شد. ماستنگ‌‌های کبراجت با گیربکس 4دنده دستی که توسط فورد مونتاژ شده بودند، برای نصب پیشرانه و تبدیل‌‌شدن به باس429 به این محل منتقل می‌‌شدند. یکی از نکات قابل‌‌توجه، وزن بسیار زیاد این بلوک 7لیتری بود که منجر به سنگینی بیش‌‌از حد دماغه خودرو شده بود. به منظور بهبود هندلینگ و جبران این موضوع در محور عقب از میل‌‌موجگیرهای 4/3اینچی سود برده شده است، این اولین‌‌بار در طول تاریخ بود که یک ماستنگ مجهز به میل‌‌موجگیرهای عقب شده بود، همین مهم، باس429 را علی‌‌الخصوص در گردنه پیچ‌‌ها، یک سروگردن بالاتر از دیگر ماستنگ‌‌ها قرار می‌‌داد. با نیم‌‌نگاهی به محفظه موتور، جایی برای سوزن انداختن نخواهید یافت، به همین دلیل است که باتری باس429 در داخل صندوق‌‌عقب جا خوش کرده است! گلگیرهای داخلی برای جایگیری این بلوک غول‌‌پیکر عمیق‌‌تر و فنربندی و دسته‌‌های موتور کاملا دگرگون شده‌‌اند. ویژگی‌‌های جالب دیگر آن نیز شامل خنک‌‌کننده جداگانه برای روغن، آینه‌‌بغل‌‌های مسابقه‌‌ای با قابلیت تنظیم از داخل کابین، اسکوپ کاپوت با تنظیم دستی و دیفرانسیل کلاچ‌دار می‌‌شوند. فورد نیز همانند جنرال‌‌موتورز برای فرار از هزینه‌‌های مالیاتی سنگین، میزان نیرو و گشتاور تولیدی باس429 را 375 اسب‌‌بخار و 610 نیوتن‌‌متر اعلام کرد، با این حال دستیابی به ارقام نزدیک به 600 اسب‌‌بخار در آزمایش‌‌های رسمی به راحتی امکان‌‌پذیر شد! باس429 با بهره‌‌مندی از کاربراتور هولی چهاردهانه با میزان هوای ورودی 735CFM (در سال 1970 آپشن کاربراتور سه‌‌قلو یا سیکس‌‌پک نیز توسط نمایندگی‌‌ها به مشتریان عرضه می‌‌شد که با استقبال کمی روبه‌رو شد) تا 8000 دور بر دقیقه گاز می‌خورد، در 7ثانیه از صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌‌گیرد و تا 280 کیلومتر بر ساعت پیش می‌‌رود! لازم به ذکر است که با توجه به قیمت سرسام‌‌آور و ارزش بالای این خودرو، کمتر کسی جرات به چالش کشیدن توانایی‌‌های آن در سرعت‌‌های بالا را دارد.
باس429 در مقایسه با برادران خود‌ مکوان، باس302 و باس351 از توانایی‌‌های فنی فوق‌‌العاده چشمگیرتر و ظاهری به همان اندازه ساده‌‌تر برخوردار است. اسپویلر مشکی‌‌رنگ جلو، نوشته‌‌ BOSS429 نقش‌‌بسته ‌روی گلگیرها، رینگ‌‌های مگنوم 15اینچی با تایرهای پلی‌‌گلس گودیر و اسکوپ کاپوت ظاهر آن را ساده و در عین حال خشن جلوه می‌‌دهند. این اسکوپ، بزرگ‌ترین نمونه استفاده‌‌شده در ماسل‌‌کارهای کلاسیک است! در نمای جلو، یک نوار کرومی، محفظه رادیاتور را احاطه کرده و دو چراغ‌‌ گرد را نیز در خود جای داده است. خطوط تیز دماغه از چراغ‌‌جلو تا ورودی هوای پشت درها ادامه یافته‌‌اند و آرم زیبای ماستنگ نیز روی ستون عقب خودنمایی می‌‌کند. چراغ‌‌های عقب در هر طرف از سه طلق مجزا تشکیل شده‌‌اند، صندوق و لبه گلگیر‌‌ها در قسمت انتهایی با شیب ملایم به سمت بالا می‌‌روند که نقش اسپویلری کوچک را برای آن ایفا می‌‌کند. حروف لغت ماستنگ به صورت جداگانه و با فاصله زیاد روی درب صندوق نقش بسته‌‌اند و درب باک با نشان اسب ماستنگ در زیر آن قرار دارد. چراغ‌‌های دنده عقب در دو حفره کوچک زیر سپر قرار گرفته‌‌اند.
فضای داخلی به جرات یکی از زیباترین‌‌ها در میان ماستنگ‌‌های کلاسیک به شمار می‌‌رود؛ محیطی که مانند بدنه، در عین سادگی، شیک و موزون است. استفاده از روکش چوبی در دو طرف داشبورد، رودری‌‌ها، کنسول وسط، سردنده و غربیلک فرمان سه‌‌شاخه، کمی حس لوکس‌‌بودن را نیز به راننده منتقل می‌‌کند. در مقابل راننده، تنها 4 گیج نشان‌‌دهنده قرار دارد که بزرگ‌ترین آنها برای دور موتور و سرعت هستند. در سوی دیگر این داشبورد، به صورت قرینه طراحی شده است، یک ساعت عقربه‌‌ای با طراحی مشابه در مقابل سرنشین قرار دارد. تریم داخلی و صندلی‌‌های تمامی نمونه‌‌های باس429 با چرم طبیعی به رنگ مشکی آراسته شده و استفاده از روکش کرومی تنها در دور قاب‌‌های چوبی و رودری‌‌ها خلاصه شده است.
به طور کلی، تنها 859 دستگاه مدل 1969 و 499 دستگاه مدل 1970 باس429 خط تولید را ترک کردند که در این بین 2نمونه تولیدشده مرکوری کوگارهای مورداستفاده در رقابت نسکار بودند. در چند سال اخیر، نمونه‌‌های مختلف باس429 پای ثابت اکثر حراجی‌‌های معروف اتومبیل‌‌های کلاسیک مانند RM و Mecum بوده‌‌اند و نمونه‌‌های بکر تولید 1969 موفق به فروش تا مبلغ 500هزار دلار نیز شده‌‌اند. ارزش این نمونه همواره در حال افزایش است و خرید آن علاوه بر حس مالکیت یکی از خاص‌‌ترین خودروهای عضلانی تاریخ، یک سرمایه‌‌گذاری کاملا هوشمندانه و سودده به شمار می‌‌رود.

نتیجه‌‌گیری
هنگامی که صحبت از چنین اتومبیلی می‌‌شود، آرزو می‌‌کنیم که ای‌‌کاش در دهه 50 میلادی متولد شده بودیم!

نویسنده : امیرحسین شکوهی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو