فونیکسریمکسبهتام

خودروسازان اراده‌ای برای تولید خودروهای برقی ندارند

عصر خودرو- خودروسازان بزرگ دنیا چند سالی است که تولید خودروهای برقی را یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده و هر روز محصولات متنوعی را راهی بازار می‌کنند. اما خودروساز ایرانی با وجود تدوین برخی از سیاست‌ها هنوز به این حوزه ورود نکرده و عدم وجود زیرساخت‌ها را بهانه می‌کند.

خودروسازان اراده‌ای برای تولید خودروهای برقی ندارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران آنلاین ، جواد مرزبان راد کارشناس ارشد طراحی خودرو در همین ارتباط با تأکید بر اینکه خودروسازان اراده جدی برای تولید خودروهای برقی ندارند به بیان توضیحاتی پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

    مهمترین بخش تولید خودروهای برقی باطری است آیا صنعت باطری کشور توان تولید باطری‌های مورد نیاز خودروهای برقی را دارد؟
    صنعت باطری‌سازی کشورعلاقمند به تولید باطری خودروهای برقی است اما این علاقه‌مندی تا اقدامات عملی فاصله زیادی دارد. در این زمینه شرکت‌های باطری‌سازی باید با تقویت حوزه تحقیقات خود تمام امکانات را به کار برده و به صورت جدی به تولید باطری برای خودروهای برقی بپردازند. به اعتقاد من یکی از مشکلات اساسی خودروهای برقی نبود باطری است که اگر این موضوع برطرف شود 50 درصد زیرساخت تولید این خودروها فراهم شده است. به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی برای ورود به این موضوع می‌توانند با مشارکت خارجی‌ها اقدامات اولیه را انجام و سپس در مراحل بعدی به صورت مستقل نسبت به تولید این خودروها اقدام کنند. اما متأسفانه اراده قوی برای تولید خودروهای برقی در شرکت‌های خودروسازی وجود ندارد. اگر اراده و کار تحقیقاتی نباشد در خودروهای برقی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت زیرا صرفاً نمی‌توان با کار مونتاژ در این بخش فعالیت کرد.

    وضعیت کشور در تولید موتور خودروهای برقی چگونه است؟
    در حال حاضرموقعیت صنعت خودروسازی برای ورود به تولید خودروهای برقی مناسب است اما باید دراسرع وقت بخش تحقیقات این خودروها را فعال کنیم. در بخش موتور اقدامات خوبی در کشور برای محصولات متنوع انجام شده اما در حوزه خودروهای برقی کاری صورت نگرفته به نحوی که تولید این خودروها هنوز در مرحله طراحی و تولید هم قرار نگرفته‌ تا به موضوع تولید موتورنیز پرداخته شود. طراحی و ساخت موتور یکی از موضوعات اساسی است که اجرایی شدن آن نیازمند فعالیت‌های تحقیقاتی است. به اعتقاد من تا خودروی برقی تولید نشود زیرساختی برای آن فراهم نمی‌شود چرا که متولیان اجرای زیرساخت‌ها؛ عدم تولید این خودروها را بهانه کرده و وظایف خود را انجام نمی‌دهند.

    آیا شرکت‌های خارجی در مراحل اولیه تولید خودروهای برقی حاضر به انتقال تکنولوژی به خودروسازان ایرانی هستند؟
    خودروهای برقی تکنولوژی جدید است و شرکت‌های بزرگ خارجی به هیچ عنوان این تکنولوژی را در اختیار خودروساز دیگر قرار نمی‌دهند. ممکن است برخی از تکنولوژی‌های قدیمی خود به صورت قطره‌چکانی و با دو برابر قیمت را ارائه کنند که اصلاً برای توسعه تولید این محصولات در کشور مؤثر نیست. به همین منظور خودروساز داخلی باید به صورت مستقل در این حوزه ورود پیدا کند.

    برای مدیریت قیمت بالای خودروهای برقی که این خود عاملی بر عدم رغبت مردم برای خرید آنها می‌شود چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
    اصولاً قیمت خودروهای برقی بالاست اما دولت برای حمایت از تولید آنها باید سیاست‌های روشنی را اتخاذ کند تا هم تولید و خرید آنها با استقبال روبه رو شود. در کنار این موضوع برای شارژ این خودروها هم باید اقدامات لازم انجام شود و با ساخت جایگاه‌های خاص همانند کشورهای توسعه‌یافته بستر را برای استفاده از این خودروها فراهم کرد. به‌عنوان نمونه در برخی از کشورها اتوبوس‌های برقی به جایگاه‌های خاص مراجعه کرده و باطری‌های خالی خود را تحویل و باطری‌های شارژ شده را دریافت می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط