فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن قطعه‌سازان مطرح کرد:

افزایش مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان در ماه‌های اخیر

عصر خودرو : در صورت اقدام نکردن عاجل برای افزایش قیمت قطعات، واحد‌های قطعه‌سازی یک به یک در مدار تعطیلی قرار خواهند گرفت.

افزایش مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان در ماه‌های اخیر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا ساسان قربانی ـ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: چند ماهی است که مطالبات قطعه سازان از خودروسازان افزایش یافته و از آن سو توجهی نیز به درخواست تولید کنندگان برای افزایش قیمت قطعات متناسب با نرخ تورم نمی شود.
    وی با بیان این که در ماه های اخیر قیمت سوخت، مواد اولیه و دیگر هزینه های تولید افزایش قابل توجهی داشته است، خاطرنشان کرد: اما در مقابل قیمت قطعات ثابت مانده؛ آن هم در شرایطی که قیمت سایر اقلام از مواد اولیه ای همچون فولاد و پلیمر گرفته تا محصولات مصرفی همچون آب، برق و گاز و همچنین نرخ ارز افزایش داشته است.
    وی ادامه داد: در این شرایط خودروسازان در برابر درخواست افزایش قیمت قطعه سازان عنوان می کنند که به دلیل عدم افزایش قیمت محصولاتشان امکان افزایش قیمت قطعات نیز وجود ندارد.
    وی افزود: این وضعیت در شرایطی است که در حال حاضر در برخی خودروها مابه التفاوت قیمت کارخانه ای و بازار به 10 میلیون تومان نیز رسیده و این پول ها نصیب دلالان و واسطه ها می شود.
    قربانی با بیان این که باید با افزایش قیمت کارخانه ای محصولات، رانت موجود در بازار از بین رود، تصریح کرد: به این ترتیب این منابع وارد کارخانه های تولید کننده شده و صرف بهبود وضعیت صنعت خودرو و قطعه می شود.
    دبیر انجمن قطعه سازان خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه تماسهای زیادی از سوی شرکتهای قطعه ساز با انجمن صورت گرفته و بسیاری از قطعه سازان از احتمال تعطیلی واحد ها ابراز نگرانی می کنند. در شرایطی که برخی از واحد های قطعه سازی در سه چهار ماه اخیر حتی نتوانسته اند حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند، در صورت عدم اقدام عاجل باید منتظر بروز بحران جدی در صنعت قطعه و بعد خودرو کشور باشیم.

    کرمان موتوراکستریم