فونیکسریمکسبهتام

خودروهای مشترک؛ اگر قطعه سازان به چشم خودروسازان بیایند

عصر خودرو- وقتی قراردادهای تولید خودروهای جدید با خارجی ها به تولید محصول منجر می شود، همه انتظار دارند اتفاقات بزرگی در صنعت خودرو رخ دهد.

خودروهای مشترک؛ اگر قطعه سازان به چشم خودروسازان بیایند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ بر اساس مقرراتی که متولی صنعت کشور وضع کرده است تولید خودروهای مشترک باید با عمق ساخت داخل 40 درصد آغاز شود و در ادامه به 70 درصد برسد.
    اما از واحدهای تولید قطعات خودرو آنچه دیده می‌شود، تولید قطعات خودروهای فعلی است و خبری از تولیدات جدید نیست.
    مدیر عامل شرکت مهندسی خور که در کارخانه اش انواع قطعات بدنه خودرو تولید می‌شود، می‌گوید: تولید قطعات خودروهای جدید آغاز نشده و در مرحله ساخت ابزارهای مورد نیاز است و هنوز تاثیری در تولیدات ما و دیگر همکاران نداشته است.
    سیامک مقتدری که از تولید کنندگان با سابقه قطعات خودرو است با اشاره به زمانبر بودن فرایندهای تولید قطعات جدید گفت: 6 تا 9 ماه طول می‌کشد که ابزار‌ها آماده تولید شود.
    وی تصریح کرد: عمق ساخت داخل برای خودروهای تولید مشترک باید به 40 درصد برسد، چون یک سری قطعات در خودرو‌ها مشترک هستند و اگر میخواهیم تولید عمق پیدا کند و قطعه سازان را درگیر تولید و کار کنیم، عمق ساخت داخل 20 درصد بسیار پایین است.
    مقتدری به کیفیت تولید قطعات داخلی اشاره کرد و گفت:: ما در واحد تولیدی مان از تکنولوژی‌های خوبی استفاده می‌کنیم، مثلا بدنه خودروی 206 را که بومی سازی شده است با 206‌های وارداتی مقایسه کنید، هیچ تفاوتی از نظر کیفیت با هم ندارند. مقتدری گفت: باید در موضوعات بهره وری و قیمت تمام شده کار کنیم، صنعت خودرو در حصار رشد نمی‌کند و نیاز به تعامل با جهان داریم.
    مقتدری تاکید کرد: اگر قوانین و مقررات به گونه‌ای باشد که تولید کننده بتواند به مسائل اصلی بپردازد و درگیر مشکلات روزمره نباشد، حتما رشد خواهیم کرد.

    *پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان و مشکلات بانکی و گمرکی

    به کارخانه دیگری می‌روم، واحدی تولیدی با 1500 نفر اشتغالزایی، در این کارخانه انواع چراغ خودرو با کیفیت بالا و استانداردهای بین المللی تولید می‌شود.
    مصطفی هنری مدیرعامل شرکت جمع ساز می‌گوید: با توجه به پروژه‌های جدید، چشم انداز این صنعت خوب است، اما مشکلات همچنان وجود دارد.
    وی پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان و مشکلات بانکی و گمرکی را دغدغه‌های هر روزه عنوان کرد و گفت:: این مشکلات قدیمی همچنان پابرجاست.
    هنری به نرخ سود بالای تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت:: امیدواریم برای واردات بتوانیم از یوزانس استفاده کنیم که بسیار به صرفه‌تر از تسهیلات بانکهای ایرانی است.
    وی درباره تولید قطعات خودروهای جدید گفت: ما در سال جاری برای آنکه استانداردهای خارجی را بتوانیم کسب کنیم مجبور به سرمایه گذاریهای هنگفتی شدیم و در حال حاضر در پروژه رنو ساندرو و سیمبل هستیم و قرار است چراغهای جلو و عقب پژو 301 را هم تولید کنیم، محصولات جدید سال 2018 تحویل می‌شود.
    هنری گفت: درباره پژو 2008 صحبتی با ما نشده است.

    * صنعت قطعه سازی با بحران نقدینگی مواجه است

    دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو هم می‌گوید: افزایش تولید به افزایش سرمایه در گردش نیاز دارد و این صنعت به شدت با بحران کمبود نقدینگی مواجه است.
    آرش محبی نژاد گفت: عدم سرمایه گذاری بلندمدت و توسعه زیرساخت‌ها، عدم استفاده از ماشین آلات جدید و تکنولوژی‌های روز، از ضعف‌های صنعت قطعه سازی است.
    وی تصریح کرد: در افق 1404 در صنعت قطعه سازی باید به 6 میلیارد دلار صادرات دست یابیم و 25 میلیارد دلار هم تولید داخلی خواهد بود یعنی در مجموع باید 31 میلیارد دلار در سال چشم انداز تولید داشته باشیم.
    محبی نژاد گفت: این مسیر طولانی باید برنامه ریزی داشته باشد تا قطعه سازان ایرانی در زنجیره تامین خودرو سازان جهان قرار بگیرند و این موضوع برای رشد قطعه سازی کشور یک الزام به شمار می‌رود.
    دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو به مقررات وزارت صنعت معدن و تجارت برای عقد قرارداد مشارکتهای بین المللی اشاره کرد و گفت:چهار دسته مقررات وضع شده است که باید ضمانت اجرا داشته باشند:
    1 - هرخودرویی که می‌آید باید با عمق ساخت داخل 40 درصد باشد
    2 - سی درصد از تولیدخودرو یا قطعات صادرات شود
    3 - سرمایه گذاری به صورت مشترک باشد
    4 - تکنولوژی و انتقال فناوری همراه با انعقاد قرارداد صورت بگیرد.
    محبی نژاد گفت: اگر خودرو‌های قدیمی مانند سمند، پژو 405، پراید و ... که عمق ساخت داخلشان یه 80 یا 90 درصد می‌رسد، از رده خارج شوند و خودروهای جدید با عمق 40 درصد تولید شوند بسیاری از قطعه سازان بیکار خواهند شد.
    فضای خالی بین 40 درصد تا 90 درصد باید به درستی مدیریت شود که قطعه سازان ضربه نخورند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو