فونیکسریمکسبهتام

مراحل تعویض سوزن انژکتورهای پیشرانه اولدزمبیل کاتلس سییرا مدل ۱۹۹۰

جراحی قلب باز در پارکینگ!

عصر خودرو: اولدزمبیل کاتلس سییرا (Cutlass Ciera) نسل دوم (۱۹۹۶-۱۹۸۹) موجود در کشور یکی از معدود خودروهای آمریکایی نسبتا مدل بالا (در مقایسه با نمونه‌های رایج دهه ۶۰ و بخصوص ۷۰ میلادی) از ساخته‌های جنرال موتورز است که در تعداد نسبتا معدودی پیرو جنگ خلیج در سال ۱۹۹۰ میلادی در کنار خودروهای آمریکایی هم سن و سال چون GMC جیمی، شورولت بلیزر، شورولت کپریس، جیپ گرند چروکی XJ، شورولت کامارو نسل سوم و چهارم و‌... وارد کشور شدند.

جراحی قلب باز در پارکینگ!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱:۰۰
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!
  • جراحی قلب باز در پارکینگ!

 به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،کم بودن تعداد و واردات غیررسمی خودروهای کلاسیک آمریکایی آن دوران موجب دشواری تامین قطعات و یا تحمل هزینه قابل توجه قطعات یدکی این سری از خودروهاست که بسیاری از مالکان را به نوآوری و جایگزینی قطعات موجود و دردسترس به جای قطعات اصلی واداشته است.

کاتلس، امروز
اولدزمبیل کاتلس سییراهای موجود در کشور (جز برخی نمونه‌های کم‌کارکرد) به طور متوسط کارکردی بین 200 تا 300 هزار کیلومتر دارند و از این رو مدت‌هاست که از زمان تعویض برخی از قطعات حیاتی پیشرانه آنها می‌گذرد. با توجه به اینکه پیشرانه 3.1 لیتری این خودرو از نوع پوش راد (OHV) با کد LH0 است و گارانتی رسمی 480 هزار کیلومتری دارد و یکی از بادوام‌ترین پیشرانه‌های 6سیلندر جهان به شمار می‌آید، بسیاری از اولدزمبیل‌های موجود در کشور نیز هنوز از ناحیه پیشرانه دستخوش تعمیرات اساسی نشده‌اند و نیاز آنها به قطعات تنها در بخش‌های مصرفی و قابل جایگزینی است.
یکی از قطعاتی که در خودروهای انژکتوری نیاز به تعویض به‌موقع و منظم دارد، سوزن انژکتور است. خرابی این قطعه به‌سادگی پاره‌ای از معضلات و مشکلات از جمله خام‌سوزی، کپ‌کردن، شتابگیری ضعیف، دود‌کردن، بد روشن شدن و‌... را به همراه می‌آورد که نتیجه همه آنها کاهش توان خروجی و افت کیفیت سواری است.
هر سوزن فابریک آمریکایی اولدزمبیل در تهران قیمتی در حدود 300 و اندی هزار تومان دارد که همین قیمت در شهر‌های مرزی کشور در نزدیکی‌های عراق (کشور مونتاژ اولدزمبیل‌های سفارش خاورمیانه و مهد قطعات و لوازم مصرفی و فنی این خودرو) کمی‌ ارزان‌تر است. با این اوصاف تعداد 6 عدد از انژکتور این خودرو V6 به‌سادگی قیمت 1.8 میلیون تومان از جیب مالک را درگیر خود می‌کند. برای کسانی که حساسیت استفاده حتمی از قطعات فابریک و اصلی را ندارند، راه‌های دیگری چون جایگزین‌کردن قطعات غیرفابریک موجود در بازار به جای نمونه‌های اصلی است. تا زمانی که قطعه مورد نظر آنطور که باید انجام وظیفه کند این تغییرات نه‌تنها ایرادی به همراه ندارد بلکه به منظور نوسازی و بهبود عملکرد پیشرانه توصیه نیز می‌شود.

چرا تعویض سوزن؟
اولدزمبیل مورد نظر کارکردی 312 هزار کیلومتری دارد و در کمال تعجب تا پیش از اجرای این فرایند از سوزن‌های فابریک 6 نقطه پاشش جنرال موتورز بهره می‌برد که در گذر زمان و با گشاد‌شدن نازل پاشش و همچنین ضعیف‌شدن فنر مکانیسم درونی و عدم توانایی در نگهداشتن فشار بنزین موجب خام‌سوزی شدید، سخت استارت خوردن، ریپ زدن به هنگام شتابگیری و همچنین واماندگی پیشرانه به دلیل پاشش بیش از حد بنزین به هنگام تخته‌کردن همگی منجر به افزایش نامعقول مصرف سوخت بنزین بین 16 تا 18 لیتر بنزین در هر 100کیلومتر شده است که حداقل بین 6 تا 8 لیتر فراتر از میزان استاندارد است. به همین دلیل با راهنمایی یکی از مالکان چندین و چندساله و دست به آچار اولدزمبیل و از دوستان خوب نگارنده، آقای بابک تنهایی، همانند سایر تجربیات فنی شخصا اقدام به تعویض کیت سوزن انژکتور کردم که در ادامه تنها به مراحل اجرای کار اشاره شده است. نتیجه‌گیری و تاثیر تعویض سوزن، ارزش اقدام کار و بهبود یا پسرفت در عملکرد پیشرانه تنها در تست جاده‌ای درازمدت و پس از حداقل 5 باک مصرف سوخت مشخص خواهد شد که بدون شک در شماره‌های آتی هفته‌نامه خودرو امروز به آن‌ خواهیم پرداخت.

مواد لازم
کیت انژکتور به کار رفته در این فرایند شامل 6 سوزن انژکتور هر یک به قیمت 70 هزارتومان و ست 6‌تایی واسط‌های آلومینیومی به همراه اورینگ‌ها به قیمت 180 هزارتومان در مجموع 600 هزارتومان هزینه دربرداشته ‌که کمتر از نصف قیمت استفاده از انژکتورهای اصلی جنرال موتورز است.
در ادامه فرایند بدون‌شک نیاز به ست کامل انواع ابزار و آچارهای مختلف و همچنین دستکش‌کار، چسب آب‌بندی، اسپری انژکتورشور برای نظافت قطعات و همچنین کمی کمک انسانی خواهید داشت. انجام این فرایند به دلیل پیچیدگی‌های نسبی پیشرانه V6 LH0 نیاز به آگاهی و آشنایی با پروسه‌های تعمیراتی و میزان زیادی تجربه قبلی و البته راهنمایی‌های افراد متبحر دارد. در صورتی که به این منابع اطلاعاتی مهم دسترسی ندارید از انجام این کار به‌صورت شخصی به‌شدت پرهیز کرده و کار را به مکانیک معتبر بسپارید.

قدم به قدم
1- در مرحله اول با آگاهی از سر و کار داشتن با ریل و مجموعه سوخت‌رسانی با جدا‌کردن قطب مثبت باتری و دست‌کردن دستکش کار اصول ایمنی را رعایت کنید.

2-  سپس در اولین قدم با بازکردن قطعات و متعلقات دریچه گاز و لوله وکیوم‌های منیفولد هوا این بخش را کاملا آزاد سازید. سپس به بازکردن پیچ‌های بخش بالایی منیفولد هوا اقدام کرده و منیفولد هوا را کاملا جدا کنید. در این مرحله به خوبی می‌توان لوله‌ها و سیم‌های پوسیده را تشخیص داد و سپس به رفع عیب و جایگزینی آنها اقدام کرد.

3- با برداشتن بخش بالایی منیفولد هوا حال قادر به دیدن بخش زیرین منیفولد هوا، ریل سوخت، انژکتورها و متعلقات سیم‌کشی آنها خواهید بود. در این مرحله با فشردن سوزن هواگیری ریل سوخت کمی از فشار سوخت داخل مدار کاسته و سپس به آرامی و با احتیاط به باز کردن لوله‌های رفت و برگشت سوخت اقدام کنید. سپس تک تک و با احتیاط خار و فنر فیش هر سوزن را جدا کرده و ریل را از سوزن‌ها جدا و سپس یک به یک نسبت به بیرون کشیدن سوزن‌ها اقدام کنید.
4- همواره توصیه می‌شود قطعات جداشده را پس از جداسازی قطعات و سنسورهای الکترومکانیکی چون سنسور دریچه گاز و استپرموتور با روش‌های اصولی شست‌و‌شو دهید تا ضمن نظافت قطعات درصورت وجود هرگونه مشکل بتوان نسبت به رفع آن اقدام کرد. 

5- پس از جدا شدن سوزن‌ها و ریل سوخت و پوشاندن حفره‌های منیفولد هوا و سوراخ‌های سوزن‌ها و سپس نظافت خاک‌گرفتگی آن، همه سوزن‌هایی که از پیش در واسط‌های آلومینیومی محکم کرده‌اید را بر ریل سوخت سوار کنید چرا که جا‌زدن سوزن‌ها در ریل پس از فرو کردن آنها در منیفولد هوا دشوارتر از فرو‌کردن کل ریل و سوزن‌ها در منیفولد به‌صورت یکجاست. سپس با تنظیم دقیق جای تک تک سوزن‌ها با فشار بر ریل سوخت سوزن‌ها را در جای خود فرو کرده و یک به یک فیش سوزن‌ها و مجموعه خار و فنر نگهدارنده سوکت‌ آنها را جا بزنید و لوله‌های رفت و برگشت ریل سوخت را درجای خود ببندید.
6- سپس بخش بالایی منیفولد‌هوا آماده قرارگیری در جای خود است. آب‌بندی منیفولد هوا بسیار حیاتی است و دقت بالایی لازم دارد از این رو توصیه می‌شود از واشر منیفولد اصلی استفاده کنید. درصورت عدم دسترسی می‌توانید از یک لایه مقوا ضخیم (1 میلی‌متری یا ضخیم‌تر) به جای واشر بریده و به همراه چسب آب‌بندی استفاده کنید. دقت کنید در این مرحله هیچ نشتی هوا در خط مسیر اتصال منیفولد به بخش پایینی به وجود نیاید درغیر این صورت مجبورخواهید شد که منیفولد را مجددا باز کرده و از اول ببندید.

7- پس از بستن پیچ‌های منیفولد هوا حال می‌توانید تمامی اتصالات، لوله‌های وکیوم، سیم‌گاز، لوله وکیوم بوستر و سایر متعلقات منیفولد و دریچه گاز را متصل کنید تا با حرکت معکوس هر آنچه که در ابتدا انجام دادید پس از برقراری قطب مثبت باتری مسیر سوخت آماده هواگیری شود.

8- برای هواگیری ریل سوخت پس از متصل‌کردن باتری کلید را در مغزی بچرخانید تا برق پمپ سوخت متصل شده و صدای آن را بشنوید. پس از خاموش‌شدن پمپ بنزین سوئیچ را در وضعیت خاموش قرار داده و سوزن ریل سوخت را بفشارید تا هوای درون مسیر و ریل سوخت خارج شود. سپس بار دیگر سوئیچ را روشن کرده و این فرایند را به دفعات انجام دهید تا در آخر به هنگام فشردن سوزن هواگیری ریل سوخت بنزین با فشار زیاد و بدون کف از ریل به بیرون بپاشد. مراقب پاشش بنزین و خطرات احتمالی آن باشید.

9- در این مرحله پیشرانه آماده تست نهایی و روشن‌شدن است. دقت داشته باشید که اگر همه مراحل را با دقت و بدون خطا اجرا کرده باشید پیشرانه‌ای که پیش از تعویض سوزن‌ها به سادگی روشن شده و به شکل نرمال کار می‌کرده است باید بدون مشکل و به سادگی استارت خورده و روشن شود اما بنا به دلایلی چون خشک و نو بودن سوزن‌ها و یا وجود مقداری هوا در ریل و مسیر سوخت ممکن است عملکرد پیشرانه تا دقایق ابتدایی با کمی ریپ و لرزش همراه باشد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
      آرشیو