فونیکسریمکسبهتام

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

خودروها عامل ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران

مساله ترافیک و آلودگی از هم تفکیک شود

عصر خودرو- مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به سهم ۸۵ درصدی خودروها در آلودگی هوای پایتخت، بر لزوم تفکیک دو مقوله ترافیک و آلودگی هوا در برنامه ریزی های شهری تاکید کرد.

خودروها عامل ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، دکتر وحید حسینی روز یکشنبه در سمینار سهم آلایندگی خودروها در آلودگی هوای تهران به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: پایش های صورت گرفته طی 10 تا 12 سال اخیر نشان می دهد که حداقل در یک سوم روزهای سال، هوای تهران ناسالم بوده است و در سال 1381، تعداد 163 روز که عمدتا مربوط به نیمه دوم سال بوده، ناسالم گزارش شده است.
    وی ادامه داد: در سال 81 با فشار سازمان محیط زیست وقت، خط تولید خودروی پیکان متوقف شد و سال 82 نیز شاهد اعمال استاندارد یورو 2 در خودروهای تولیدی بودیم که این دو اقدام، تاثیر بسیار زیادی در کاهش برخی آلاینده های ناشی از خودروها در هوای تهران برجای گذاشت.
    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با توضیح این که آلاینده های هوای تهران از دو منبع ذرات معلق و گرد و خاک در تابستان و مونوکسید کربن در زمستان نشات می گیرد، گفت: بشر هزاران سال است که با پدیده گرد و خاک سر و کار دارد و هرچند برخی مشکلات تنفسی به دلیل آن ایجاد می شود ولی این مضرات اصلا با تاثیرات مخرب مواد سمی تولیدی از منابع متحرک (خودروها) بر سلامتی انسان، قابل مقایسه نیست.
    وی با بیان این که مدیریت آلودگی تهران در سال های گذشته در دست باد بوده است، خاطرنشان کرد: در ماه های خرداد تا مرداد هر سال به دلیل وزش باد، شاهد انتقال گرد و خاک از مناطق حاشیه ای به تهران هستیم و در ماه های پایانی پاییز تا نیمه زمستان نیز به دلیل ساکن بودن هوا و نبود باد، هوای تهران مملو از آلودگی های تولیدی خودروها می شود.
    حسینی به نتایج برخی مطالعات صورت گرفته در مرکز کنترل کیفیت هوای تهران اشاره کرد و گفت: یکی از تحقیقات که مربوط به شمارش ذرات در هوای منطقه یوسف آباد تهران است، نشان می دهد که در کنار بزرگراه ها، 800 هزار ذره در هر سانتیمتر مکعب وجود داشته و این میزان به تدریج در خیابان های اصلی، خیابان های فرعی و کوچه ها کاهش یافته و نهایتا به 200 هزار ذره در هر سانتیمتر مکعب رسیده است، درحالی که میزان استاندارد این ذرات برای هوای سالم، بین 10 تا 15 هزار ذره در هر سانتیمتر مکعب است.

    ***97 درصد مونوکسید کربن هوای تهران توسط خودروها تولید می شود
    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با استناد به مطالعه انجام شده درخصوص سهم بندی منابع متحرک در کل شهر تهران، گفت: 85 درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرک (خودروها) و 15 درصد به منابع ساکن برمی گردد و درباره مونوکسید کربن، 97 درصد این گاز توسط خودروها تولید می شود.
    وی ادامه داد: سهم خودروها در ایجاد آلاینده اکسیدهای نیتروژن NOx و همچنین ذرات معلق، تقریبا 50 درصد است و نیمی از این آلاینده ها توسط منابع ساکن مانند کارخانجات و صنایع و حتی ساختمان های مسکونی ایجاد می شود.
    به گفته حسینی، نتایج آنالیز شیمیایی آلاینده های هوای تهران نشان می دهد که 9 درصد این آلودگی، شامل کربن سیاه یا دوده است که در نتیجه احتراق ناقص در خودروهای کاربراتوری و دیزلی ایجاد می شود.

    ** نمایشگرهای سنجش دوده در تهران نصب می شود
    وی اضافه کرد: از آنجا که کربن سیاه، یکی از سمی ترین مواد موجود در هوا به شمار می آید، به زودی نمایشگرهای سنجش کربن سیاه را در برخی نقاط تهران راه اندازی و نصب خواهیم کرد.
    حسینی در خصوص آلاینده های تبخیری در هوای تهران نیز گفت: گاز سمی بنزن که عمدتا از خودروها و پمپ بنزین ها تبخیر و در فضا منتشر می شود، یکی از مشکلات ماست و میزان بنزن موجود در هوای تهران، 2 برابر حد مجاز استاندارد سلامت کشور است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو