فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودرو تهران – شهر آفتاب(۷۱)

امکان صادرات تاکسی‌های تولید شده در ایران به بازارهای منطقه فراهم شده است

عصر خودرو- در نمایشگاه خودرو تهران شاهد حضور برندهای جدیدی بودیم اما احتمالا یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین آن‌ها، حضور تاکسی‌های مشهور لندن در غرفه شرکت صنعتی برلیانس ارس بود.

امکان صادرات تاکسی‌های تولید شده در ایران به بازارهای منطقه فراهم شده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵:۰۰
  • امکان صادرات تاکسی‌های تولید شده در ایران به بازارهای منطقه فراهم شده است
  • امکان صادرات تاکسی‌های تولید شده در ایران به بازارهای منطقه فراهم شده است
  • امکان صادرات تاکسی‌های تولید شده در ایران به بازارهای منطقه فراهم شده است
  • امکان صادرات تاکسی‌های تولید شده در ایران به بازارهای منطقه فراهم شده است
  • امکان صادرات تاکسی‌های تولید شده در ایران به بازارهای منطقه فراهم شده است
  • امکان صادرات تاکسی‌های تولید شده در ایران به بازارهای منطقه فراهم شده است

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این تاکسی‌ها که اکنون در مالکیت شرکت جیلی چین هستند، ظاهری بسیار جذاب و کلاسیک دارند اما در عین حال از جدیدترین فناوری‌های روز جهان برای رفاه مسافر بهره می‌برند. در زمینه عرضه این خودرو با جلیل هاشمی، رئیس هیات مدیره و مالک شرکت صنعتی برلیانس ارس به گفت و گو نشستیم.
***
هاشمی در زمینه سابقه برند تاکسی لندن گفت:"این خودرو اصطلاحا بلک کب یا درشکه سیاه نامیده می‌شود. اصالت این خودرو به کشور انگلستان بازمی‌گردد. در آن زمان درشکه‌ها وارد کار تاکسی شدند و شرکتی به نام London Taxi تاسیس شد. این شرکت درشکه‌ها را در اختیار می‌گرفت و با اصول و قواعد خاصی از جمله احترام به مسافر و ایمنی، این درشکه‌ها را به کار می‌گرفت و به این ترتیب این شرکت از همان زمان و بیش از یک قرن پیش آغاز به کار کرده است. پس از اختراع خودرو، این شرکت از خودروسازان آن دوران درخواست خرید خودرو کرده و پس از آن به‌مرور به این جمع‌بندی رسیده است که باید خودرو ویژه خود را تولید کند تا با نیازهای تاکسی همخوانی داشته باشد و به این ترتیب نام خودرو هم تاکسی لندن شد."
وی افزود:"این خودرو به‌تدریج در کل دنیا مشهور شد اما این مسئله غیر از ظاهر ماشین به دلیل خدماتی بود که این خودرو به مسافرین ارائه می‌کرد. رانندگان این خودرو در آن زمان و اکنون تسلط کاملی روی آدرس‌ها دارند و شیوه برخورد با مشتری را به‌خوبی می‌دانند. رانندگان این خودروها تحصیل‌کرده هستند و دوره سه‌ساله برای استفاده از این خودرو را می ببینند."
هاشمی در زمینه چگونگی همکاری میان شرکت برلیانس ارس و تاکسی لندن گفت:"ما بیش از 12 سال پیش به فکر وارد کردن این خودرو به سیستم حمل‌ونقل ایران بودیم چون این خودرو از نظر پرستیژ بسیار بالا است و توریست‌ها آن را می‌شناسند و بودنش در یک کشور هویت ویژه‌ای در زمینه گردشگری ایجاد می‌کند. به‌علاوه، این خودرو در زمینه جابجایی مسافرین در شهر به‌ویژه برای افراد ناتوان جسمی، افراد بیمار یا سالخورده کاربر زیادی دارد چراکه فضای بزرگی در اختیار مسافرین قرار می‌دهد و سوار و پیاده شدن از آن بسیار آسان است. ما از همان زمان با شرکت انگلیسی وارد مذاکره شدیم اما به طرق مختلف و به دلیل تحریم‌ها و مسائل بین‌المللی پیشنهاد ما را نپذیرفتند. ما حتی تلاش کردیم از طریق شرکت خودمان در خارج از کشور در این زمینه اقدام کنیم اما درنهایت شرکت انگلیسی راضی به ورود این خودرو به کشورمان نشد. به دنبال بحران اقتصادی در اروپا، گروه خودروسازی جیلی چین که شرکت ولوو را نیز خریداری کرده بود شرکت تاکسی لندن را خرید و کارخانه را از انگلستان به شانگهای چین آوردند. با توجه به رابطه مناسبی که میان ما و شرکت‌های چینی وجود داشت و رابطه سیاسی و بانکی خوبی که بین دو شرکت وجود دارد درخواست نمایندگی انحصاری این خودرو را کردیم تا آن را به‌صورت CBU و در ادامه به‌صورت CKD و داخلی سازی وارد ایران کنیم."
رئیس هیات مدیره شرکت صنعتی برلیانس ارس افزود:"دو سال پیش این توافق حاصل شد و از آن زمان فرآیند انتقال دانش فنی از شرکت جیلی چین به شرکت صنعتی برلیانس ارس که در منطقه آزاد ارس واقع شده است انجام گرفت و هم‌زمان با این نمایشگاه خط تولید آزمایشی در ارس راه‌اندازی شده است و این نوید را به تاکسی‌رانی کشور و هتل‌ها و بخش VIP و نسل جدید شرکت‌های تاکسی‌رانی در کشور می‌دهیم که تولید این خودرو با تیراژ مناسب از سال آینده آغاز خواهد شد و آماده عرضه آن‌ها به مشتریان هستیم. البته هم‌اکنون هم آماده تحویل این خودرو در مناطق آزاد هستیم اما در سرزمین اصلی با پلاک تاکسی یا شخصی یک یا دو ماه آینده این اتفاق روی می‌دهد."
وی در زمینه روند تولید این خودرو افزود:"ما به دنبال تولید این خودرو هستیم و همان‌طور که گفتم هم‌اکنون کارخانه ما در منطقه آزاد ارس در حال تولید این خودرو است. ما حتی از قطعه سازان هم خواسته‌ایم که برای داخلی سازی قطعات این خودرو با کیفیت مورد تایید شرکت مادر با ما همکاری کنند. این خودرو دست‌ساز است و در ساخت آن از ربات استفاده نمی‌شود. ما در کارخانه خود ظرفیت تولید 1500 دستگاه از این خودرو را داریم و این در حالی است که شرکت مادر ظرفیت تولیدی معادل 3000 تا 3500 دستگاه را دارد. خوشبختانه شرکت مادر اجازه افزایش این ظرفیت را نیز به ما داده است ضمن آنکه امکان صادرات این محصول را هم داریم."
هاشمی در زمینه بازارهای صادراتی این خودرو گفت:"کشور آذربایجان در نزدیکی کارخانه ما است و به دستور دولت آذربایجان تمام تاکسی‌های این کشور باید به تاکسی لندن تبدیل شوند. به‌علاوه در سایر کشورهای CIS هم بازار بزرگی داریم. غیر از این در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله امارات، کویت و عربستان هم در زمینه توسعه بخش گردشگری تقاضاهای بالایی برای این تاکسی وجود دارد."
رئیس هیات مدیره شرکت صنعتی برلیانس ارس در زمینه خصوصیات ویژه این خودرو گفت:"این خودرو به‌طور ویژه برای کاربری تاکسی ساخته شده است و به همین دلیل خصوصیات خاصی دارد که در سایر خودروها نمی‌بیند. مهم‌ترین خصوصیت این خودرو ارتفاع بلند سقف آن است که سوار و پیاده شدن مسافرین را تسهیل می‌کند ضمن آنکه در زمان نشستن در خودرو، فضای زیادی در بالای سر و جلوی پاها دارید. شعاع گردش این خودرو بسیار مناسب است و می‌تواند در معابر باریک به‌راحتی بچرخد. این ماشین به‌صورت استاندارد دارای رمپ ویلچر است و این از این نظر خودروی بسیار مناسبی است و حتی در این نمایشگاه درخواست‌های زیادی از سوی خانواده‌هایی که فرزندان معلول یا والدین سالمند داشته‌اند گرفتیم و یا شرکت‌هایی که قصد خدمت‌رسانی به بیمارستان‌ها را داشتند متقاضی خرید این خودرو هستند. تهویه مطبوع و رادیاتور این خودرو برای مناطق گرمسیری تقویت شده است. نورپردازی کابین برای بخش سرنشینان به‌صورت جداگانه قابل کنترل است ضمن آنکه فضای میان راننده و سرنشین جدا شده است و سرنشینان با استفاده از سیستم ارتباطی داخلی می‌توانند با راننده در ارتباط باشند."
وی در زمینه خصوصیات فنی این خودرو افزود:"این خودرو از موتور 2.4 لیتری میتسوبیشی استفاده می‌کند که 100 اسب بخار قدرت دارد و به گیربکس اتوماتیک مجهز است. البته این خودرو نمونه دیزل هم دارد که برای استفاده از تاکسی بسیار مناسب است اما به دلیل کیفیت سوخت دیزل ما فعلا شرایط عرضه برای آن وجود ندارد."
یکی از نکات قابل‌توجه در این خودرو عدم وجود صندلی سرنشین در آن است و فضای سرنشین جلو برای توشه مسافرین در نظر گرفته شده است. باوجود عدم نصب صندلی جلو در این خودرو، مطابق قوانین ایران این خودرو همچنان باید دارای دو ایربگ باشد و این در حالی است که این خودرو قرار نیست صندلی جلو داشته باشد. متاسفانه همین موضوع کوچک باعث بروز مشکلاتی برای عرضه این خودرو شده است. به این ترتیب این خودرو باید برای بخش جلو که مسافری نخواهد داشت ایربگ داشته باشد، امری که در هیچ کجای دنیا رایج نیست و این خودرو با همین مشخصات توانسته مجوز تردد در بسیاری از کشورهای جهان را دریافت کند و شاید لازم باشد در این زمینه در قوانین ایران تجدید نظری انجام شود.
هاشمی در زمینه قیمت و خدمات این خودرو گفت:"قیمت مدل استاندارد این خودرو با توجه به اینکه ما تعرفه گمرکی این خودرو را مانند یک خودرو سواری پرداخت می‌کنیم رقمی در حدود 170 میلیون تومان در مدل استاندارد است که ما هم از این قیمت راضی نیستیم چون قیمت بالایی است و مبلغ زیادی بابت گمرک و سایر عوارض برای آن پرداخت می‌شود. با ورود به بحث CKD و داخلی سازی امیدواریم با افزایش عمق داخلی سازی تعرفه را کاهش دهیم تا قیمت این خودرو کاهش پیدا کند. در زمینه خدمات پس از فروش با توجه به اینکه شرکت برلیانس از گروه‌های مرتبط با شرکت خودروسازی اسنا است از شبکه خدمات پس از فروش اسنا برای خدمات‌رسانی به این خودرو استفاده خواهد شد. این خودرو دو سال یا 40هزار کیلومتر گارانتی دارد اما برای تاکسی‌رانی تلاش می‌کنیم این میزان گارانتی را افزایش دهیم."

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو