فونیکسریمکسبهتام

مروری بر تاریخچه برند بنتلی

شاهزاده اصیل انگلیسی

عصر خودرو: انگلیسی‌ها همواره در طول تاریخ در نظر عامه مردم دنیا به عنوان ملتی اشرافی شناخته شده‌اند؛ اشرافیتی که حتی بر صنایعی همچون خودروسازی آنها نیز تاثیر نمایانی داشته است. گرچه انگلیسی‌ها هیچگاه خودروسازان موفقی نبوده‌اند اما با این حال در ساخت خودروهای لوکس و اشرافی، از خود استعدادی بالا نشان داده‌اند. در این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به یکی از برندهای لوکس انگلیسی که در کنار خواهرخوانده وطنی خود یعنی رولزرویس، همواره وزنه‌ای در ساخت خودروهای لوکس محسوب شده است.

شاهزاده اصیل انگلیسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه خودروسازی بنتلی که با نام کامل Bentley Motors Limited شناخته می‌شود، یکی از لوکس‌سازان مطرح بریتانیایی است که بسیاری از محصولات آن با دست ساخته می‌شوند و شهرتی جهانی دارند. هم‌اکنون بنتلی تابعه شرکت فولکس واگن AG محسوب شده و مقر آن در Crewe انگلستان است که محل طراحی و توسعه محصولات این برند محسوب می‌شود. گروه بنتلی تولیدات خود را به مدل تجاری فرنچایز در سراسر دنیا به فروش رسانده و مانند بسیاری از شرکت‌های تابعه فولکس واگن، چین تقریبا بزرگ‌ترین بازار فروش آن محسوب می‌شود. ضمن آنکه به عنوان یک برند لوکس خاص، مجموع تولیدات آن در هر سال از 11 هزار دستگاه فراتر نمی‌رود.

تولد بنتلی
والتر بنتلی در سپتامبر 1888 متولد شد. وی با نام مستعار W.O. نیز شناخته می‌شود بدون آنکه نیازی به بیان نام بنتلی باشد. در همپستید لندن بزرگ شد و کوچک‌ترین فرزند یک تاجر بازنشسته به نام آلفرد بنتلی بود. به عنوان فرزند یک خانواده مرفه و اصیل، در کالج کلیفتون به صورت خصوصی درس خواند و در 16سالگی از آن بیرون آمد تا به دنبال کار برود.
وی در راه‌آهن بزرگ شمالی دانکستر واقع در یورک‌شایر به عنوان کارآموز مشغول به کار شد. در این دوران وی مجذوب ماشین‌آلات ریلی شده و در زمینه طراحی و مسائل فنی تجربیات فراوانی کسب می‌کند. در سال 1910 دوره کارآموزی والتر در راه‌آهن شمالی به پایان رسید اما وی احساس می‌کرد که کار در راه‌آهن و محیط آن برایش رضایت‌بخش نیست.
در نتیجه با پایان یافتن کارآموزی راه‌آهن را ترک کرد و به کالج کینگ لندن رفت تا تحصیلات خود در زمینه مهندسی را تکمیل کند.
نهایتا در سال 1912 والتر نزد برادر بزرگ‌تر خود یعنی هوراس می‌رود تا در شرکت وی به نام Bentley and Bentley واقع در کریکل‌وود کار کند.
هوراس در آن دوره نماینده فروش خودروهای فرانسوی .D.F.P را داشت. طی بازدیدی که والتر از شرکت .D.F.P به عمل آورد، متوجه شد که در صنعت خودرو فرانسه استفاده از آلیاژهای سبک آلومینیومی بسیار رواج دارد. تا پیش از جنگ‌های جهانی و بحران‌های دهه 40 میلادی، آلومینیوم ارزان بود و آلیاژهای آن به دلیل وزن سبک به نسبت استحکامشان بسیار مورد توجه مهندسان قرار داشت. این امر موجب شد که والتر به جایگزینی آلومینیوم با آهن در ساخت قطعات پیشرانه فکر کند. وی این ایده را ثبت کرد و تصمیم گرفت که ‌روی یکی از خودروهای .D.F.P پیاده کند چرا که اعتقاد داشت بهبود عملکرد محصولات تاثیرات مثبتی در بازاریابی کسب و کار خودشان به عنوان نماینده فروش دارد.
وی طرح خود را در یکی از خودروها با طراحی پیستون‌های آلومینیومی و میل‌سوپاپ بهینه‌شده پیاده کرد و به نتایج قابل‌توجهی دست یافت که موجب ثبت چند رکورد در سال‌های 1913 و 1914 شد.
با آغاز جنگ جهانی اول، بنتلی می‌دانست که استفاده از این آلیاژها در نیروهای موتوریزه بسیار سودمند است. پس از برقراری تماس با نیروی هوایی و تعدادی از تولیدکنندگان هواپیما، والتر طرح پیستون‌های آلومینیومی خود را در چند نمونه از پیشرانه‌های ستاره‌ای هواپیماهای ملخ‌دار پیاده کرد؛ پیشرانه‌هایی که با عنوان Bentley Rotary معرفی شده، BR1 و BR2 نامیده شدند.
با پایان یافتن جنگ، نهایتا والتر تصمیم گرفت که بیش از این‌ روی خودروهای تولیدی سایرین وقت صرف نکند و اتومبیل‌های با برند خود را تولید کند. وی این تصمیم را به همراه برادرش هوراس عملی کرده، بدین ترتیب، کمپانی بنتلی در سال 1919 در کریکل‌وود پایه‌گذاری می‌شود. در موتورشو لندن همان سال، طرح‌های بنتلی نظیر شاسی‌ها و پیشرانه‌های مجهز به پیستون‌های آلومینیومی و 4‌سوپاپ در هر سیلندر به نمایش درمی‌آید. طبق برنامه‌ریزی قرار بود تحویل نخستین نمونه‌ها در سال 1920 صورت بگیرد اما عملا تا سال 1921 این امر امکان‌پذیر نمی‌شود.
حضور در دنیای موتور اسپرت
اولین رویداد قابل توجه برای بنتلی، حضور در مسابقه ایندیاناپلیس 500 سال 1922 بود که موجب تشویق مجموعه به حضور جدی‌تر در مسابقات شد و نتیجه آن، حضور در مسابقات 24‌ساعته لمان بود به طوری که بنتلی از سال 1923 تا 1930 به صورت منظم در رقابت‌های لمان حضور داشت. پس از کسب رتبه چهارم در اولین دوره با مدل بنتلی 3 لیتری، در سال 1924 بنتلی توانست خود را به مقام اول برساند. شکست‌های بنتلی در سال‌های 25 و 26 موجب شد که بنتلی لمان را جدی‌تر گرفته و از سال 1927 تا 1930 در جایگاه اول باشد.
به صورت کلی، تولیدات بنتلی در دوران تسلط برادران بنتلی و حضور در کریکل‌وود شامل مدل‌های بنتلی 3‌لیتر، 4.5 لیتر، 6.5 لیتر و 8 لیتر بود که عملا فاقد نام معینی بودند و نامگذاری آنها بر اساس حجم پیشرانه صورت گرفته، اتاق‌های مختلفی برای هر یک از آنها قابل سفارش بود.

مالکیت رولزرویس
سقوط 1929 وال استریت و رکود مالی بزرگ پیش‌آمده، تبدیل به مشکلی جدی برای بنتلی می‌شود چراکه دیگر کسی تمایلی به خرید بنتلی‌های گران‌قیمت از خود بروز نمی‌دهد. نتیجه این بود که در سال 1931 پس از ارائه پیشنهادهای مختلف برای تملک بنتلی، نهایتا رولزرویس به صورت مخفیانه با ارائه پیشنهادی مناسب، مالکیت بنتلی را به دست می‌آورد. شرایط به گونه‌ای رقم خورد که تا پیش از نهایی‌شدن قرارداد، برادران بنتلی خود از هویت خریدار اطلاعی نداشتند. رولزرویس با تملک عمده دارایی‌های بنتلی، کارخانه کریکل‌وود را در سال 1932 به فروش رساند و تولید محصولات بنتلی برای 2سال متوقف شد و پس از آن تولید در مقر دِربی رولزرویس ادامه یافت. والتر بنتلی که از اقدامات رولزرویس ناخوشنود بود، مجموعه را در سال 1935 ترک کرد. در این دوران رولزرویس از مدل جدید بنتلی 5/3 لیتری رونمایی کرد که عملا به مدل اسپرت شده رولزرویس 20/25 شباهت داشت و رولزرویس آن‌را یک اتومبیل اسپرت کم‌صدا نامید. از آن پس تقریبا تا سال 2004 تمامی تولیدات بنتلی به نوعی دارای اشتراکات فراوان در ساختار شاسی و اجزای فنی با مدل‌های رولزرویس بودند. این شرایط در حدی بود که در برخی موارد، اتومبیل‌های بنتلی و رولزرویس بسیار به هم شبیه می‌شدند.
در طول جنگ دوم جهانی، رولزرویس و دولت وقت بریتانیا به دنبال مکانی امن برای ساخت یک کارخانه مخفی جهت تولید پیشرانه بودند که منطقه Crewe انتخاب شده و عملیات ساخت و ساز و انتقال از سال 1938 آغاز می‌شود. با پایان یافتن جنگ و متمرکز شدن فعالیت‌های هوافضایی رولزرویس در دربی، تولیدات خودرویی در Crewe از سر گرفته شده و عملا بنتلی نیز به مقر فعلی خود انتقال می‌یابد. پس از دوران جنگ، رولزرویس تصمیم می‌گیرد دیگر ‌مانند گذشته محصولات نیمه‌کامل تحویل مشتری نشده و دارای کابین باشند. بنابراین یک اتاق استاندارد با پیکربندی معینی که برای محصولات بنتلی و رولزرویس در خطوط تولید استفاده شود، طراحی شد که برای نخستین‌بار روی بنتلی مارک 6 ظاهر شد و پس از آن، با تغییراتی، ‌روی رولزرویس Silver Dawn قرار گرفت. این نوع اتاق تا سال 1965 مورد استفاده بود تا هنگامی که شاسی مونوکوک سری T جایگزین آن شد. تقریبا مطرح‌ترین محصول بنتلی در دوران تملک رولزرویس سری کانتیننتال بود؛ کوپه فست‌بکی که عملا بر پایه بنتلی R type توسعه یافته بود و بسیاری از بخش‌های آن توسط اتاق‌سازانی همچون
H. J. Mulliner & Co و Park Ward تکمیل می‌شد.

دوران حاضر
پس از مشکلات به وجود آمده برای رولزرویس در دهه‌های 70 و 80 میلادی، هر دو شرکت رولزرویس و بنتلی دوران پر‌فراز و نشیبی را تجربه کردند. در ابتدای دهه 80 مالکیت رولزرویس به ویکرز PLC انتقال یافت. در این دوران ویکرز نام رولزرویس را از محصولات بنتلی جدا کرد و خود بر تولیدات بنتلی نظارت داشت. نهایتا با انتقال مالکیت بخش خودروسازی رولزرویس به ب‌ام‌و در سال 1997، بنتلی نیز به فولکس واگن واگذار شد و هنوز شرکت تابعه آن محسوب می‌شود. از سال 2004 به بعد، مدل‌های جدید بنتلی با سبک طراحی متفاوت، عموما بر پایه پلت‌فرم‌های گروه فولکس‌واگن شکل گرفتند. محصولات مطرح فعلی بنتلی را خانواده کانتیننتال (کوپه و کانورتیبل)، فلایینگ‌اسپور (سدان)، مولسان (سدان و لیموزین) و بنتایگا (SUV) شامل می‌شوند و به عنوان خودروهایی لوکس، سرشار از امکانات قابل سفارشی‌سازی هستند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط