فونیکسریمکسبهتام

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده

سرما تا مغز استخوان

عصر خودرو- در این عیب‌یابی به بررسی سایر تاثیرات سرمای شدید بر عملکرد خودرو و نحوه مقابله با آنها می‌پردازیم.

سرما تا مغز استخوان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، یکی از رایج‌ترین تاثیرات سرمای شدید در خودروها ازکار افتادن سیستم بوستر ترمز‌ خودروهای بوستردار و در نتیجه به اصطلاح چوب‌شدن پدال ترمز است. این واقعه معمولا در ابتدای استارت‌آپ خودرویی که در محیط سرد پارک بوده است بسیار رویت می‌شود؛ در ایران نیز بین رانندگان 206 تیپ‌6 بسیار رایج است. این واقعه به دلیل یخ‌زدگی رطوبت در شیر یکطرفه بوستر ترمز روی می‌دهد و به همین دلیل مکش طبیعی پیشرانه حاصل از مرحله مکش در سیکل چهار‌مرحله‌ای احتراق، دیگر نمی‌تواند دیافراگم بوستر را به عقب کشیده و در ترمزگیری به راننده کمک کند. از این رو پدال سفت شده و ترمز‌گیری بسیار دشوار می‌شود. از آنجایی که رانندگان انتظار وقوع این پدیده را ندارند در آغاز حرکت و یا خروج از پارکینگ معمولا دچار سانحه می‌شوند. توجه داشته باشید که در این حالت ترمز‌ها از کار نمی‌افتند. تنها سیستم کمکی و یا همان بوستر است که از کار افتاده و پدال ترمز چوب می‌کند. در این حالت با فشار شدید و محکم بر پدال ترمز همچنان می‌توان خودرو را متوقف کرد. برای جلوگیری از بروز این پدید پس از روشن کردن خودرو و پیش از آغاز حرکت ابتدا پدال ترمز را چند مرتبه محکم بفشارید و رها کنید. پس از تکرار این کار و اندکی افزایش دما در مجموعه پیشرانه و زیر درب موتور، مشکل قفل شیر یکطرفه بوستر از بین رفته و ترمز طبیعی عمل می‌کند.

تاثیر سرما بر تایرها: تایرها از جنس لاستیک‌های الاستیک با قابلیت انعطاف بالا ساخته می‌شوند که وابسته به دمای هوا دچار خشکی و عدم انعطاف می‌شوند. بر اساس تحقیقات بیشتر تایرهای خودرو به ازای هر 12 درجه کاهش دما 1psi فشار از دست می‌دهند. از این رو تحت نظر گرفتن فشار باد تایرها به هنگام سرد شدن هوا برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی آنها حیاتی است. به عنوان مثال تایری که در دمای 20 درجه سانتی‌گراد به‌صورت استاندارد باد شده است، در ‌دمای 6.6 درجه سانتی‌گراد زیر صفر معادل 5psi فشار از دست می‌دهد. اگرچه حرکت با تایر کم باد در مناطق برفی و یخی به ایجاد کشش بهتر در تایرها کمک می‌کند اما در درازمدت کم‌بودن باد تایرها به دیواره آنها فشار آورد و از عمر آنها می‌کاهد. تنظیم نگه‌داشتن باد استاندارد تایرها به افزایش عمر تایر و عدم افزایش مصرف سوخت کمک شایانی می‌کند.

تاثیر سرما بر سیستم‌های پایداری: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که خودروهای نوین امروزی با داشتن ده‌ها آپشن‌ ایمنی، پایداری، تقسیم نیروی ترمز، سیستم ترمز ضدقفل و... دیگر در برابر هرگونه ناپایداری ایمن هستند اما در حقیقت اینطور نیست. انتشار ویدئوهای متعدد از تصادفات خودروهای چند صد میلیون تومانی دودیفرانسیل در یخبندان اخیر خیابان‌های بالای شهر تهران موجب تعجب بسیاری از مالکان خودروها و علاقه‌مندان این صنعت شد. حقیقت اینجاست که تمامی سیستم‌های ضدلغزش و پایداری خودرو‌ها همگی بر اساس اطلاعات ارسالی از سنسور چرخ‌ها انجام وظیفه می‌کنند. زمانی که میزان اصطکاک میان چرخ و زمین به دلیل سرمای بسیار زیاد و یخ‌زدگی سطح‌ تایرها به نزدیک صفر می‌رسد، هیچ یک از سیستم‌های پایداری دیگر نمی‌توانند آنطور که باید عمل کنند. به بیان ساده‌تر این سیستم‌ها بدون اصطکاک معجزه نمی‌کنند. از این رو استفاده از زنجیر چرخ در مسیرهای یخی و لغزنده حتی برای خودروهای دودیفرانسیل نیز کاملا ضروری است.

تاثیر سرما بر شیشه‌ها: یخ‌زدگی و بخار‌گرفتگی شیشه‌ها خودروها دو مشکل ساده اما دردسرساز در هوای بسیار سرد است. برای مقابله با بخارگرفتگی شیشه‌های داخل خودرو راه‌حل‌های متنوع و عجیب و غریبی از مالیدن سیب زمینی نصف شده گرفته تا مایع ظرفشویی و روغن توصیه می‌شود اما برترین روش نوین استفاده از شیشه‌شورهای نانو است که از نشستن بخار بر شیشه‌ها جلوگیری می‌کند. در مرحله بعدی استفاده از هوای گرم تولیدی سیستم تهویه خودرو بهترین روش‌های رفع بخار شیشه است. برای جلوگیری از یخ‌زدگی شیشه و برف‌پاک‌کن‌ها نیز استفاده از مایع مخصوص شیشه‌شور حاوی مواد الکلی با نقطه انجماد بسیار پایین و یا افزودن اندکی ضدیخ به مایع شیشه‌شور بهترین راه‌حل است.

تاثیر بر سیالات خودرو: سرمای شدید بر تمامی سیالات خودرو از روغن موتور گرفته تا آب رادیاتو تاثیر محسوس دارد. اما در این میان آب رادیاتور به واسطه گردش در پیشرانه و انجام فرایند خنک‌سازی و همچنین تامین گرمای سیستم بخاری خودرو اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید که عدم استفاده از ترکیب متناسب از ضدیخ در آب رادیاتور می‌تواند منجر به یخ زدن آب در پوسته پیشرانه و در بهترین حالت ممکن بیرون پریدن پولکی‌ها شود. در غیر این صورت ممکن است ترک برداشتن و ترکیدن پوسته بلوک پیشرانه، ترکیدگی پمپ آب و یا پارگی شلنگ‌ها و رادیاتور در سرتاسر سیستم خنک‌کننده پیشرانه را شاهد باشید که واقعه‌ای بسیار هزینه‌بردار است.

تاثیر سرما بر باتری: تمامی باتری‌ها و منابع ذخیره نیرو الکتریسیته به خصوص از نوع شارژپذیر، از باتری موبایل و چراغ‌قوه گرفته تا باتری خودرو همگی به دلیل تکیه بر فعل و انفعالات شیمیایی درونی به شدت در برابر سرما حساس بوده و در هوای سرد بخش قابل توجهی از توان خود را از دست می‌دهند. بر اساس نتایج بررسی‌های مرکز تحقیقات خودرویی AAA، باتری خودرو در دمای صفر درجه سانتی‌گراد در حدود 35درصد و در دمای منفی 18 درجه سانتی‌گراد در حدود 60 درصد توان الکتریکی خود را از دست می‌دهند. این درحالی است که سیستم استارت در هوای سرد معادل دو برابر شرایط استاندارد جریان الکتریکی مصرف می‌کند و از این رو در فصل سرما ممکن است به سادگی دچار دردسر شوید. باتری خودرو را همواره بررسی کرده و در فصل زمستان از سلامت آن و همچنین سیستم دینام و برق‌کشی و اتصالات قطب‌های باتری اطمینان حاصل کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط