فونیکسریمکسبهتام

بررسی پیش‌نمونه‌های تولید‌نشده پژو ۴۰۵ و ۲۰۶

داستان پدران گمنام سمند و رانا

عصر خودرو: اولین خودرو تولیدی کشورمان که برچسب ملی را یدک کشید، سمند است. این خودرو که براساس پلت‌فرم موفق پژو ۴۰۵ طراحی شد، هنوز هم همراه با پدر فرانسوی خود در خط تولید قرار دارد و خود دچار تغییراتی عمده شده، فرزندانی همانند سورن و دنا نیز از دل آن بیرون کشیده شده‌اند. علاوه بر این، رانا نیز به عنوان دومین محصول ملی ایران خودرو، براساس پلت‌فرم دگرگون‌شده پژو ۲۰۶ ساخته و پرداخته شده است و در کنار این خودرو تولید می‌شود.

داستان پدران گمنام سمند و رانا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰
  • داستان پدران گمنام سمند و رانا
  • داستان پدران گمنام سمند و رانا
  • داستان پدران گمنام سمند و رانا

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تاثیر شگرف این دو محصول پژو بر صنعت خودرو دلیلی کافی است تا نیم‌نگاهی به پیش‌نمونه‌های این دو خودرو بیندازیم و این مورد را بررسی کنیم که در صورت تولید نهایی پیش‌نمونه‌ها، محصولات امروز ایرانی چه ظاهری داشتند؟

پیش‌نمونه‌های 405
پژو برای طراحی 405 به سراغ یار ایتالیایی و قدیمی خود یعنی استودیو پینین فارینا تورین رفت. از سال 1984 پروسه طراحی این خودرو آغاز شد و طرح‌های اولیه با ظاهری بسیار دهه هشتادی شکل گرفتند. در این میان شاید مهم‌ترین المان‌های این پیش‌نمونه‌های فضایی در شیشه‌های بسیار بزرگی و ستون‌هایی نازک بود که سبب می‌شد تا 405 کابینی گلخانه‌ای داشته باشد. چراغ‌های عقب پیوسته و زاویه تیز دماغه از دیگر نکات این طرح‌ها بودند. ماکت‌های گِلی و پیش‌نمونه‌های پلاستیکی اما به تدریج ساخته شدند. در این نمونه‌ها‌ سعی شده بود تا زاویه دماغه کمتر شده، چراغ‌های جلو و عقب بسیار بزرگ‌تر و با فرم ذوزنقه‌ای شود. با آنکه طرح نهایی 405 دارای شباهت‌های زیادی به این پیش‌نمونه‌هاست (خصوصا در زمینه خطوط اصلی بدنه و خط سرتاسری کنار بدنه و محل قرارگیری زه‌ها و فرم سپرها)، اما تغییراتی اساسی همانند بزرگ‌تر‌شدن جلوپنجره، بالا آمدن مرز شیشه‌های کناری و خط شانه، نازک‌شدن چراغ‌های ‌‌عقب و جلو و تغییر فرم کلی آنها از مهم‌ترین موارد است. در صورت تولید این پیش‌نمونه‌ها اما به جز موارد فوق، باید این نکته را نیز بررسی کنیم که سمند با وجود تفاوت‌های ظاهری اساسی با 405، دارای نقاط مشترک زیادی همانند خط شانه و ضخامت کلی ستون‌هاست. بنابراین در صورت تولید‌شدن این پیش‌نمونه‌ها، احتمالا سمند دارای کابینی با فضای نورگیر بیشتر، ستون‌های نازک‌تر و خط شانه‌ای پایین‌تر می‌بود و حتی ممکن بود زاویه دماغه و شیشه‌های آن نیز به طور قابل توجهی بیشتر شود. البته این نکته اساسی نیز باید مد نظر ما قرار گیرد که پژو در میانه راه دستی بر سر و گوش 405 کشید و با یک فیس‌لیفت کلی، ظاهر آن را بیش از پیش به محصولات دهه نودی خود نزدیک کرد که نمونه تولید شده در ایران نیز از همین گونه است.

پیش‌نمونه‌های 206
پژو در اواخر دهه 90 میلادی تصمیم گرفت تا همکاری خود با استودیو پینین‌فارینا و سایر کارگاه‌های طراحی را کاهش دهد. به همین دلیل بیشتر محصولات آتی پژو توسط طراحان داخلی شکل گرفتند. پروسه طراحی جانشین 2 محصول پرفروش پژو یعنی 306 و 205 در اواخر سال 97 کلید خورد. در ابتدا طرح‌هایی ارائه شدند که در کلیت ظاهر شباهت زیادی به 306 داشتند. اما به تدریج پژو به سمت زبان طراحی جدید خود که با جلوپنجره بزرگ و مجزا از آرم شیر این برند بود، کشیده شد. در تصاویری که از پیش‌نمونه‌ها و ماکت‌های مقیاس 1:1 گلی و پلاستیکی باقی مانده، مشاهده می‌شود که طراحان پژو دو ایده کلی را برای این دو محصول در پیش گرفتند؛ ایده اول یک فرم شبیه به 306 با چراغ‌های جلو کشیده و خطوط بدنه‌ای گوژپشتی و شبیه به مینی‌ون‌ها بود و به عنوان پیش‌نمونه 307 مورد ارزیابی قرار گرفت. طرح دوم اما به عنوان پیش‌نمونه 206 با المان‌هایی شبیه به ون 807 و با سقفی بلند طراحی شد که زه‌های پلاستیکی بسیار بزرگ و دو جلوپنجره و آرم شیر مجزا از جمله مهم‌ترین آنها بودند. در این میان پیش‌نمونه 307 تقریبا به فراموشی سپرده شد و پیش‌نمونه 206 با تغییراتی، پایه و اساس 206 و 307 شد. در صورت تولید پیش‌نمونه 307 به عنوان 206، احتمالا این خودرو و فرزند ایرانی آن یعنی رانا داری سقفی گوژپشتی، دماغه‌ای نوک‌تیزتر و بدنه‌ای با قوس‌های ساده‌تر می‌شدند و از چراغ‌های جلو و عقب کوچک‌تری در آنها استفاده می‌شد. اما اگر پیش‌نمونه 206 بدون هیچ تغییری به تولید می‌رسید، چراغ‌های عقب گرد، چراغ‌های جلو تیزتر، سقف بسیار بلندتر، خط شانه پایین‌تر و شیشه به‌مراتب‌ بزرگ‌تر عقب خودرو مواردی بودند که امروزه شاهد آنها بودیم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو