فونیکسریمکسبهتام

همکاری بنیادین ایران خودرو با مراکز علمی و دانشگاهی

عصر خودرو- کمرنگ بودن ارتباط صنعت خودرو و دانشگاه یکی ازموضوعاتی بوده که گاهی مطرح می شود اما نگاهی به اقدامات انجام شده در صنعت خودرو، خلاف این موضوع را به اثبات می رساند. شاید علت اصلی این شائبه نبود شفافیت لازم در انعکاس اقدامات انجام شده در ارتباط با دانشگاه در سال های گذشته بوده است.

همکاری بنیادین ایران خودرو با مراکز علمی و دانشگاهی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تیتر 20 ،  اما بررسی گذرا نشان می دهد صنعت خودرو با داشنگاه بیگانه نبوده و حتی در برخی موارد که تعداد آن کم نیست،پیشگام در برقراری این ارتباط بوده است.
    بر همین مبنا و باور همکاری میان خودروسازی و دانشگاه، مصداق این ارتباط را حضور تعداد زیادی از مدیران صنعت خودرو در همکاری با دانشگاه دانست به طوری که درحال‌حاضر چند پروژه را به صورت پایان نامه تحصیلی اینترشیپ پیش برده و در چند نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو، دستاوردهای حوزه ارتباط با دانشگاه را به منصه ظهور گذاشته‌اند.


    آخرین دستاوردهای ارتباط صنعت خودرو با دانشگاه‌ها در حوزه نرم افزار و مدیریت نشان می دهد، قابلیت‌های خوبی در حوزه دانشگاه وجود دارد و صنعت خودرو توانسته به خوبی از آنها استفاده کند. به عنوان مثال گروه صنعتی ایران خودرو توانسته در زمینه کسب دانش همکاری‌هایی را با دانشگاه هایی همچون دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علم و صنعت پیش ببرد.


    گروه صنعتی ایران خودرو سرمایه گذاری هایی را برای همکاری با دانشگاه در زمینه طراحی پلتفرم انجام داده است. ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت همکاری‌های مشترک جزو سیاست‌های تدوین شده ایران خودرو است و با برخی از دانشگاه‌ها بر سر توسعه محصول جدید و طراحی پلتفرم فعالیت های مشترکی در حال انجام است.


    درحال‌حاضر ارتباط صنعت خودرو به ویژه ایران خودرو با دانشگاه‌ها در حال گسترش است هرچند که در ایده‌آل‌ترین وضعیت قرار ندارد اما تلاش های برای رسیدن به نقطه مطلوب ادامه دارد.


    ضرورت تعریف قطب سوم ارتباط


    ارتباط صنعت و دانشگاه ارتباطی دوسویه نیست، برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه یک رابطه سه سویه است و لازم است دولت به عنوان مجری برقراری این ارتباط، وارد این موضوع شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که دانشگاه یا خودروساز به صورت یک‌جانبه اقدام به سرمایه‌گذاری کند این ارتباط یک ارتباط سه جانبه است و بی‌شک ارتباط دو جانبه در کوتاه مدت دستاورد خوبی به همراه نخواهد داشت.


    شاید الگوی ارتباط صنعت و دانشگاه شرکت‌های خودروساز اروپایی باشند که تحقیقات و پروژه‌های خود را با همکاری دانشگاه‌ها انجام می‌دهند، الگوپذیری از این کشورها امکانپذیر است اما در بلند مدت محقق می‌شود بنابراین برای اجرای این روند در کوتاه مدت و به نتیجه رسیدن، نیازمند قطب سوم و قانونگذار مشخص است.


    بهترین اقدام در فضای فعلی این است که در چارچوب قراردادهای جدیدی که شرکت‌های خودروساز با خارجی‌ها منعقد می‌شود، دانشگاه حضور داشته و از تجربه آنها با هدف توسعه دانش فنی خود استفاده کند و بخشی از انتقال دانش فنی که در حال انجام است را بومی کند.


    تاثیر مثبت توسعه ارتباطات بر قطعه‌سازان


    به طور قطع بهترین و مفیدترین اثر ارتباط صنعت و دانشگاه بر قطعه‌سازان نمود خواهد داشت. قطعه‌سازان باید با استفاده از پروژه‌های تحقیقاتی خود، نسبت به کاهش هزینه‌های تولید، ‌افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی مواد، طراحی محصول و تغییرات مهندسی خود اقدام کنند.


    در این شرایط صنعت می‌تواند از ارتباط ایجاد شده با دانشگاه‌ها بهترین استفاده را برده و از سوی دیگر خودروساز نیز به عنوان ذینفع می‌تواند ورود کرده و حمایت‌هایی انجام دهد، اما ساخت و ایجاد چنین طرح‌های توجیهی که منجر به بهبود کیفیت و کاهش قیمت تمام شده تولیدات شود و جریان را برای قطعه سازان اقتصادی کند جریانی است که نیازمند توسعه بیشتر خواهد بود.


    یکی از حوزه‌هایی که تاکنون بر روی آن کار شده اما جای کار بیشتری برای آن وجود دارد توسعه ارتباط مجموعه قطعه سازان با صنعت خودرو است. ممکن است در کشور حدود 5 خودروساز بزرگ و دست اندرکار خودروسازی باشد که بتوانند با چندین دانشگاه و مراکز عالی ارتباط داشته باشند اما در قطعه‌سازی حدود هزار قطعه ساز کوچک و بزرگ وجود دارد که می‌توانند به صورت فردی و یا کنسرسیوم‌های مشترک بر روی کیفیت قطعات و دوام مجموعه‌ها سرمایه‌گذاری‌های مشترکی به صورت پروژه‌های دانشگاهی داشته باشند.


    ارتباط صنعت خودرو و دانشگاه تنها متمرکز به خودروساز نیست، بیشترین حوزه‌های تمرکز فعالیت‌های انجام شده، دانشگا‌ه‌هایی بوده‌اند که با خودروسازان طرف حساب بوده و تمایل بیشتری برای همکاری با خودروسازان داشته‌اند. بنابراین اگر دانشگاه‌ها، دانشجوها را بیشتر به بازاریابی پژوهشی و اجرای پروژه‌های مشترک با قطعه‌سازان سوق دهند، صرفه اقتصادی بالاتری برای صنعت و دستاوردهای بهتری برای دانشگاه به همراه خواهد داشت.


    فعالیت کانون نمایندگان آموزشی زنجیره تامین در ساپکو


    درحال حاضر شرکت ساپکو به عنوان متولی زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو با 600 سازنده فعال همکاری می کند. این سازندگان با معیارهای مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و توانمندی‌های فراوانی دارند.


    ارتقای کیفیت از رویکردهای کلان ساپکو در دوسال گذشته بوده و گسترش ارتباط قطعه سازان با دانشگاه‌ها را گریزناپذیر کرده است. واحد آموزش سازندگان ساپکو نیز در حال برنامه‌ریزی آموزشی برای ارتقای کیفی قطعات است.


    دعوت از شرکت‌های خارجی طراح‌، تامین‌کنندگان مواد و قطعات خودرو با هدف برگزاری سمینارها و دوره‌های آموزش‌های تخصصی برای قطعه‌سازان داخلی از اقدامات انجام شده در شرکت ساپکو است. برگزاری نشست‌های مشترک بین قطعه‌سازان داخلی و قطعه‌سازان معتبر خارجی، ‌حمایت از ایجاد قراردادهای جوینت ونچر بین قطعه‌سازان د اخلی و خارجی  و حمایت از ادامه تحصیل و اعطای بورسیه به کارکنان مشتاق به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر با هدف حفظ ارتباط با دانشگا‌ها و به روزآمدی دانش همکاران از دیگر اقدامات ساپکو با هدف توسعه ارتباط صنعت خودرو با دانشگاه بوده است.


    اهداف راه‌اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی ساپکو


    آموزش‌ها در ساپکو با محور کیفیت، ساخت، خودکفایی و طراحی مهندسی انجام خواهد شد. از ابتدای سال جاری آموزش هایی در مباحثی چون مدیریت مسائل غیرفنی و غیرتخصصی انجام می شود. ضمن آنکه آموزش‌هایی برای سازندگان دوره‌های مهارت، مونتاژ، رنگ و موتور نیز ارائه می‌شود.


    حمایت از مراکز آموزشی و موسسات از مسئولیت اجتماعی ایران خودرو است. ساپکو با ارایه قطعات داغی خودرو، موتور و سایر قطعات، حمایت خود را از این مراکز اموزشی انجام می‌دهد ضمن آن‌که این شرکت همواره میزبان کارآموزان زیادی از دانشگاه‌های متفاوت است و همواره نظارت دقیقی برکارآموزان فعال در این شرکت انجام می‌دهد.


    تعریف پروژه‌های دانشگاهی و حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی ارشد و دکترا از دیگر اقدامات این شرکت است. در این شرایط کارکنان ساپکو به عنوان سرپرست پروژه تعریف می‌شوند و در دوران پروژه نیز در کنار دانشجویان بوده و در تولید مواد و تست آنها را حمایت می‌کند.


    مسئولیت‌های اجتماعی و پرورش متخصصانی از جامعه در راستای جذب به صنعت خودرو و زنجیره تامین از اهداف ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی ساپکو است. براین اساس  ساپکو از کسانی که تحصیل خود را در این رشته ادامه می‌دهند، حمایت خواهد کرد.


    تعریف پروژه‌های بزرگتر با دانشگا‌ه‌ها از دیگر اقدامات ساپکو در راستای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه است که از آن جمله می توان به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و تعریف پروژه هایی با دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف اشاره کرد.


    کمیته‌های تخصصی در ساپکو و زنجیره تامین


    نیمی از هزینه هر پروژه اینترشیپی که با دانشگاه‌ها انجام شود، توسط ساپکو پرداخت می شود. این شرکت در نظر دارد کمیته‌های تخصصی در ساپکو و زنجیره تامین راه‌اندازی کند تا قطعه سازانی که توانمندی خاصی دارند در کنار یکدیگر قرار گیرند که ساپکو نیز در این میان در جهت ارتقای دانش و علم این دسته از قطعه سازان، نقش تیم‌های حل مسئله را ایفا می‌کند.


    اساتیدی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند، در چند سطح قرار دارند و آموزش‌ها را به قطعه سازان ارائه می‌دهند. این شرکت درنظر دارد با هدف مدیریت دانش از قطعه سازانی که دانشی مهجور مانده دارند استفاده کند.   این روند تقویت مدرسین مستقر در قطعه سازان نام دارد.


    هراقدامی که از سوی ساپکو چه در قالب آموزش‌های تخصصی و چه بحث تعریف پروژه انجام می‌شود، بدون نتیجه باقی نمی‌ماند. بنابراین باید اثربخشی پروژه‌ها رصد شده و در برنامه‌ها قرار گیرد. در بحث پروژه‌هایی که انجام می‌شود نیز پروژه‌های اینترشیپ بر اساس نیاز انجام شده که در جلسات بررسی نماینده تخصصی ساپکو، نماینده ایران خودرو، نماینده دانشگاه و نماینده قطعه سازان وجود دارد و پس از جمع آوری امضاها پروژه‌های تعریفی آغاز می‌شود.


    فعالیت موسسه‌ای به عنوان موسسه آموزشی و پژوهشی صنعت خودروسازی زیرمجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی ساپکو با هدف توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از سوی صنعت خودرو را نیز از دیگر فعالیت ساپکو در این بخش می توان دانست.


    این اقدامات از مصادیق بارز ارتباط مجموعه خودروساز با دانشگاه ها و مراکز علمی است. گروه صنعتی ایران خودرو درصدد است تا با افزایش و تعمیق ارتباط با دانشگاه از توان و دانش موجود در مراکز علمی بهره برده و از آن  جهت دست یابی به اهداف کیفی خود گام بردارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو