تفسیری واحد از حقوق مصرف‌کنندگان

عصر خودرو- طی یک دهه گذشته چندین مقررات و دستورالعمل‌ برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در بخش فروش و خدمات پس از فروش از سوی مجلس و دولت تدوین و اجرا شده است، این در شرایطی است که در مقررات مذکور به‌دلیل عدم شفافیت و به‌دنبال آن تفاسیر مختلفی که از این مقررات می‌شد حقوق مصرف‌کنندگان به‌طور تمام و کمال ایفا نمی‌شد.

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

تفسیری واحد از حقوق مصرف‌کنندگان

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب هر چند به ظاهر مقرراتی برای حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در نظر گرفته شده بود، اما مشتریان همیشه گلایه‌مند از خدمات فروش و پس از فروش خودروسازان بودند. این گلایه‌مندی در حالی هنوز هم پابرجاست که در آیین‌نامه جدید قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال 86 بسیاری از واژگان به نفع مشتری بازتعریف شده است. آیین‌نامه مذکور در اواخر فروردین ماه سال جاری از سوی هیات دولت تصویب و توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به خودروسازان ابلاغ شده است. در این زمینه سید محمود نوابی معاون وزیر صنعت روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه در آیین‌نامه اجرایی «احصای حقوق مصرف‌کنندگان خودرو » دیگر جایی برای تفسیر تولید‌کنندگان وجود ندارد تصریح کرده است که برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل‌تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه جاری اصلاح شد. وی در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی اشاره و عنوان کرده که در آیین‌نامه جدید تمامی شبهاتی که در مورد حقوق مصرف‌کننده وجود داشته برطرف شده است.

برچسب ها

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
"تاخیر در تحویل" داد مشتریان خودرو را درآورد! کسب بالاترین انطباق با الزمات قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو توسط سایپایدک فشار حمایت از خودرو داخلی بر دوش مصرف کنندگان است نامه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در زمینه «افزایش قیمت خودرو» استرداد ۱۵۰۰ خودرو در یک سال هشدار سازمان حمایت به خریداران خودرو افزایش نرخ حمل و نقل تا پایان فروردین ماه سال آینده ممنوع است پیش فروش خودرو صرفاً پس از اخذ مجوز از وزارت صمت مجاز است مردم از خودروسازان چه می‌خواهند!؟ ماموت خودرو، بهمن موتور و کارمانیا به لیست شرکت های دارای مجوز پیش فروش اضافه شدند ۱۳ شرکت مجوز واردات و پیش فروش خودرو گرفتند+ اسامی شمارش معکوس برای کاهش نرخ سود خودروسازان آغاز شد قانونی که عرضه‌کنندگان خودرو رعایت نمی‌کنند! عرضه‌کنندگان خودرو به قانون تمکین نمی‌کنند! واردات خودرو متوقف نشده رضایت مصرف‌کنندگان از خدمات خودرو افزایش می‌یابد!؟ سایپایدک گواهینامه طلایی حمایت از مصرف کننده را کسب کرد پژو ۲۰۰۸ مشمول الزام پیش‌پرداخت ۵۰ درصدی قانون حمایت مصرف‌کنندگان خودرو نمی‌شود پرداخت سود مشارکت در پیش‌فروش خودرو الزامیست هشدار سازمان حمایت به متقاضیان پیش‌خرید خودرو تعمیر خودرو در دوره گارانتی رایگان است آیین نامه جدید حمایت از مصرف کنندگان رضایت مشتری خودرو را افزایش داد ۲ راه حل برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو سرانجام شکایت از خودروسازان خدمات پس از فروش خودرو با "بالگرد" الزام وزارت صنعت به حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو حضور شرکت‌های خارجی در ایران به شرط داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش پلتفرم برخی خودروهای قدیمی کنار گذاشته می شود حداکثر زمان رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو چند روز است؟ قبل از پیش‌خرید خودرو استعلام کنید! درج آگهی پیش‌فروش خودرو بدون مجوز وزارت صنعت ممنوع شد فروشنده خودرو حق دریافت بیش از ۵۰ درصد پیش پرداخت را ندارد نهادینه شدن شعار حق با مشتری در ایران حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟ چگونگی پرداخت سود انصراف از خرید خودرو موتورسیکلت مشمول خسارت توقف در تعمیرگاه شد اقدام دولت برای تامین حقوق مصرف‌کنندگان خودرو داخلی‌سازی به کاهش کیفیت خودرو منجر نشود کمیته خودرو ویژه حمایت از حقوق مصرف کننده در اصفهان فعالیت خود آغاز کرد عهد خودروسازان ۱۰ ساله شد طرح "تعویض خودرو" اجرایی نشد! رضایت از فرایند فروش خودرو در ایران کاهش یافت خسارت "توقف" سواری‌ها تعیین شد فاکتور فروش خودرو شفاف می‌شود اصلاحیه‌ای بر اصلاحیه واردکنندگان غیررسمی خودرو اجازه واردات ندارند بیشترین شکایت مصرف کنندگان اقلام پرمصرف در حوزه خودرو است خدمات خودرو مشمول گارانتی شد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ابلاغ شد جریمه تاخیر در تحویل خودرو اجرایی شد شرایط اعلام قیمت خودرو در قانون جدید
برگشت به بالا