سرسیلندر خودرو و دلایل خرابی آن

عصر خودرو- از آنجا که عملکرد موتور درونسوز وابسته به احتراق سوخت در یک محیط بسته است، عملا باید قطعه‌ای وجود داشته باشد تا آن سوی بلوک سیلندر را مسدود کند و محیطی بسته برای ورود هوا و سوخت و سپس احتراق ایجاد کند.

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹:۰۰

سرسیلندر خودرو و دلایل خرابی آن

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در موتور خودرو شما، این وظیفه برعهده سرسیلندر است. البته سرسیلندر علاوه بر بستن بلوک سیلندر، وظایف مهم دیگری نیز دارد که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.
سرسیلندر چیست؟

سرسیلندر را اگر بخواهیم بسیار ساده بررسی کنیم می‌توان به عنوان یک بخش فلزی در نظر گرفت که بر روی بلوک سیلندر نصب می‌شود تا در فرآیند کاری موتور خودرو، بتوان جلوی ورود گازها را در زمان لازم بگیرد و به علاوه به طور موقت مسیر ورود سوخت و خروج دود را فراهم کند.

البته در این وظایف، سرسیلندر تنها نیست و این وظایف مهم را با کمک واشر سرسیلندر ، سوپاپ‌ ها و میل سوپاپ انجام می‌دهد.

علاوه بر این، سرسیلندر به دلیل تماس پیوسته با دمای بالای اشتعال، نیاز به خنک کاری دارد و این وظیفه بر عهده سیستم خنک کاری خودرو است. به دلیل وجود سوپاپ‌ها در سرسیلندر و گردش پیوسته میل سوپاپ، میل سوپاپ نیاز به روغنکاری دارد.


دلایل خرابی سرسیلندر چیست؟

سرسیلندر هر چند به طور پیوسته در معرض دمای بالای محفظه احتراق است اما آلیاژ آن به گونه‌ای است که می‌توان در شرایط عادی و با کارکرد درست بخش‌های خنک کاری و روغن کاری از جمله سالم بودن اویل پمپ  و واتر پمپ  و رادیاتور، سال‌ها بدون بروز مشکل کار کند.

در مقابل اما اگر هر یک از این بخش‌ها آسیب ببیند می‌تواند منجر به خرابی سرسیلندر شود. مهمترین دشمن سرسیلندر جوش آوردن خودرو است. بالا رفتن بیش از حد دمای موتور باعث می‌شود سرسیلندر به مرور تاب بردارد و نتواند وظیفه خود برای آب بندی محفظه احتراق را به خوبی انجام دهد.

البته این اتفاق به سرعت روی نمی‌دهد و معمولا در ابتدا واشر سرسیلندر آسیب می‌بیند اما اگر جوش آوردن خودرو برای مدت طولانی ادامه پیدا کند یا تعداد دفعات افزایش دمای موتور زیاد باشد در نهایت باعث آسیب به سرسیلندر می‌شود.


برای جلوگیری از خراب شده سرسیلندر باید چه کار کنیم؟

مهم‌ترین اصل در حفظ و نگهداری اجزای موتور که سرسیلندر یکی از مهم‌ترین آن‌ها است، توجه به کیفیت کارکرد سیستم‌های روغنکاری و خنک کاری است. اگر مجموعه خنک کاری که متشکل از فن، رادیاتور، پمپ آب و سنسور درجه حرارت است به درستی کار نکند، با بالا رفتن دمای موتور احتمال آسیب خوردن به سرسیلندر و دیگر اجزای موتور مثل واشر سیلندر، پیستون‌ها و شاتون‌ها بالا می‌رود.


آیا سبک رانندگی درست در سلامت سرسیلندر تاثیری دارد؟

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت تا سرسیلندر عمر مفید طولانی‌تری داشته باشد اصلاح شیوه نگهداری و برخورد با خودرو است. وقتی موتور سرد است، قطعات فلزی آمادگی لازم برای انبساط ناگهانی را ندارند، بنابراین باید از گاز دادن بیش از حد به خودرو تازه روشن شده اجتناب کرد. همچنین رانندگی کردن با دور بالا برای مدت طولانی باعث افزایش فشار در داخل سیلندر می‌شود و به‌تبع آن آستانه تحمل فلز پایین آمده و آسیب پذیری‌اش با همان ضریب بالاتر می‌رود.

همچنین رسیدگی کافی به وضعیت سیستم خنک کاری و روغن کاری موتور هم می‌تواند عمر سرسیلندر را بالا ببرد.


تعمیر سرسیلندر چگونه است؟

وقتی سرسیلندر تاب بر می‌دارد، در ابتدا می‌توان به جای تعویض، آن را تعمیر کرد. برای این منظور سرسیلندر باز شده و تراشکاری می‌شود به طوری که سطح آن یکنواخت شود. بعد از این کار باید واشر سرسیلندر ضخیم‌تری را بر روی موتور نصب کرد. البته سرسیلند تعمیر شده معمولا نمی‌تواند مانند سرسیلندر نو عمل کند و به مرور مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد که نیاز به تعویض سرسیلندر را باعث می‌شود.


سرسیلندر اصلی را از کجا بخریم؟

همانطور که گفتیم سرسیلندر قطعه ای پیچیده است که از آلیاژ ویژه‌ای ساخته می‌شود تا بتواند دمای بالای موتور را برای مدت طولانی تحمل کند و به همین دلیل برای خرید سرسیلندر اصلی مانند هر لوازم یدکی دیگری، باید مراقب بود.

سرسیلندر اصلی و متفرقه را نمی‌توان از روی ظاهر تشخیص داد. برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس پی و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید. برای خرید انواع قطعات پراید، قطعات پژو و قطعات یدکی سایر خودرو‌های ایرانی می‌توانید به بخش جستجوی وبسایت مراجعه کنید یا با شبکه نمایندگی‌ها تماس بگیرید.

لیست سرسیلندر های انواع خودرو های ایرانی را می توانید اینجا ببینید.

برچسب ها

سر سیلندرجی آی اس پی
برگشت به بالا