عارف در نشست مجمع نمایندگان تهران با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

آلودگی هوا مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی تهران است

عصر خودرو- رئیس مجمع نمایندگان مجلس استان تهران با بیان اینکه استان‌های کشور با مشکلات زیست‌محیطی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: لازم است برای هر استان سند حفاظت از محیط زیست جداگانه‌ای تنظیم شود.

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵:۰۰

آلودگی هوا مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی تهران است

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا عارف در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان تهران با عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که عصر امروز (دوشنبه، 22 مردادماه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به مشکلات این سازمان گفت: بخشی از مشکلات محیط زیست را سازمان با ارائه راهکارهایی می‌تواند حل کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مشکلات سازمان محیط زیست با شهرداری ها باید مشخص شود، عنوان کرد: در استان تهران بحث آلودگی هوا مهم ترین مسأله است که در حوزه بودجه ای برای سال 97 اقدامات خوبی انجام شد و اگر لازم باشد باید ادامه یابد از این رو اگر اصلاحاتی در بخش بودجه دارید تا پیش از بررسی بودجه 98 ارائه کنید.

وی افزود: بخشی از مشکلات به موازی کاری ها در سازمان ها و وزارتخانه ها باز می گردد چنانچه درباره بزرگراه انزلی سازمان حفاظت محیط زیست با توسعه مخالفت می کرد اما در همان ایام در تالاب انزلی ویلا سازی می شد از این رو باید به جای پاک کردن صورت مسأله، راهکار ارائه شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در پایان با بیان اینکه استان‌های کشور با مشکلات زیست‌محیطی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، خاطرنشان کرد: لازم است برای تمامی استان ها به صورت جداگانه برنامه ریزی شده و سندهایی برای حفاظت محیط زیست تهیه شود.

کلانتری: باید ناسالم بودن وضعیت هوای تهران را از 130 روز در سال به 50 روز برسانیم/ نظرات شورای عالی آب برای وزرا لازم‌الاجرا نیست

عیسی کلانتری نیز در این نشست با بیان اینکه تهران مشکلات زیست محیطی زیادی از جمله مشکل آب، هوا و خاک دارد، گفت: بزرگ ترین معضل شهر تهران آلودگی هوا است که باید حل شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بر همین اساس تصریح کرد: در حال حاضر در هر سال 130 روز هوای شهر تهران در وضعیت ناسالم قرار دارد که با برنامه ریزی و تدبیر باید بتوانیم این میزان را به 50 روز برسانیم که به دست دولت و مجلس امکان پذیر است.

وی در ادامه سازمان محیط زیست را دستگاهی اجرایی ندانست و افزود: سازمان محیط زیست باید بتواند تمرکز بر مسائل محیط زیستی داشته باشد و فضاهای کشور را برای نسل های آتی حفظ کند.

کلانتری در ادامه با بیان اینکه از ابتدای امسال قرار بود صنایع آب بر به کنار سواحل کشور منتقل شود، عنوان کرد: با این حال تمامی صنایع آب بر بدون مجوز به درون سرزمین ایران آمده است چنانچه اخیرا در 2 منطقه خشک در کشور کلنگ احداث صنعت فولاد زده شده است که البته سازمان حفاظت محیط زیست به آنها مجوز کار نخواهد داد.

معاون رئیس جمهور در امور محیط زیستی کشور در ادامه تصریح کرد: آن چیزی که امروز از کارون به اروندرود می ریزد، فاضلاب است ضمن اینکه قانون در حوزه تالاب ها دچار ایرادات اساسی است چرا که یک قانون به سازمان حفاظت محیط زیست می گوید از تالاب ها محافظت کند و قانون دیگری به وزارت جهاد کشاورزی می گوید می تواند از تالاب ها به هر شیوه ای برداشت و بهره برداری داشته باشند.

وی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی آب در کشور گفت: نظرات این شورا مشورتی بوده و برای وزرا لازم الاجرا نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان با انتقاد از اینکه تمام دشت های کشور تبدیل به محلی برای دفن زباله شده است، خاطرنشان کرد: مجلس زمان بررسی بودجه 97، 1.3 میلیارد دلار برای تعیین تکلیف وضعیت پسماند کشور در اختیار سازمان محیط زیست قرار داده بود که به علت کم آوردن بودجه این میزان را به جای دیگری اختصاص دادند از این رو سازمان محیط زیست امروز به مشکل برخورده است.

صادقی: گاهی نظر سازمان محیط زیست و وزارت کشاورزی درباره قانونی بودن یا نبودن یک اقدام مشابه متفاوت است

محمود صادقی نیز در این نشست با اشاره به ناهماهنگی های موجود میان دستگاه های اجرایی کشور گفت: در جایی برای اقدامی وزارت جهاد کشاورزی مجوز می دهد اما سازمان حفاظت محیط زیست برای همان کار مجوز نمی دهد و کار را غیرقانونی می داند که این دست موارد ناشی از عدم هماهنگی میان دستگاه های کشور است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در زمینه محیط زیست از خود نظری ندارد و دولت باید لوایح مورد نظر را ارائه کند و در غیر این صورت از مجلس بخواهد تا در موارد ضروری طرح ارائه شود.

حیدری: ضرورت حل مشکل بوی بد جاده تهران-قم

غلامرضا حیدری دیگر نماینده تهران حاضر در این جلسه نیز حل مشکل بوی بد جاده تهران-قم را بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: باید یک راهکار دائمی برای حل مشکل پسآب‌های استان تهران ارائه شود.

رحیمی: وضعیت پسماندهای الکترونیک در تهران تعیین تکلیف شود

علیرضا رحیمی عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در این جلسه به اهمیت موضوع رسیدگی به پسماندهای الکترونیک اشاره و ابراز کرد: پسماندهای الکترونیک سمی بوده و از آنجایی که 26 درصد جمعیت کل کشور در تهران حضور دارند لازم است که به این موضوع مهم رسیدگی شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه خواستار ارائه گزارش های دقیق و مرتب از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به مجمع نمایندگان تهران و همچنین حل موضوع مداخله شهرداری در امور محیط زیستی شد.

سیاوشی: جابجایی محل دفن زباله از آرادکوه به هوشنگ آباد صرفا حکم مسکّن دارد

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل پسماند و زباله های شهر تهران باید برای همیشه حل شود، عنوان کرد: چرایی جابجایی محل آرادکوه به هوشنگ آباد باید مشخص شود چرا که این جابجایی صرفا حکم مسکّن داشته و و راه حل همیشگی نیست.

نعمتی: سازمان حفاظت محیط زیست مشکلات بودجه‌ای خود را در دولت حل کند

بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز خطاب به سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مشکلات این سازمان از جنس مدیریتی است، اظهار داشت: ریاست سازمان باید از نفوذ خود در دولت استفاده کرده و مشکلات بودجه ای خود را در آنجا حل کند چرا که مجلس در زمان بررسی بودجه نهایتا بتواند 5 درصد کمک کند که ممکن است این میزان نیز زمان کمبودها به نهادهای دیگر برسد.

اولادقباد: سازمان حفاظت محیط زیست مشکل املاح آب تهران را حل کند

فریده اولادقباد دیگر نماینده تهران نیز در این جلسه سرانه تولید زباله در کشورمان را بسیار بالاتر از سایر کشورها عنوان کرد و افزود: لازم است از ظرفیت NGOها برای حل مشکلات محیط زیستی استفاده شود.

وی ادامه داد: آب تهران نیز دارای مواد و املاحی همچون کادمیم است که سازمان حفاظت محیط زیست باید آن را حل کند.

مازنی: سازمان حفاظت محیط زیست مانع توسعه نشود

احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه مسئولان محیط زیست باید از ظرفیت فعالان محیط زیست استفاده کرده و با مجلس روابط خود را بیشتر برقرار کنند، گفت: شکایاتی به دست ما رسیده که در برخی موارد سازمان محیط زیست مانعی برای توسعه نامیده می شود و یا شاید نتوانسته است فرهنگسازی لازم را انجام دهد از این رو باید تعاملات لازم در این زمینه صورت گیرد.

به گزارش خانه ملت، معاونان عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه گزارش هایی از وضعیت آلودگی هوا، آب و خاک در استان تهران ارائه کردند.

برچسب ها

الودگی هواسازمان حفاظت محیط زیست
مطالب مرتبط بیشتر
هیچ گونه دلیلی برای خودداری از اسقاط ناوگان فرسوده وجود ندارد امضای قرارداد خرید ۱۲۰۰ دستگاه موتور سیکلت برای تجهیز محیط بانان کاهش کیفیت هوای تهران طی امروز پذیرش شماره‌گذاری و واردات خودرو و موتورسیکلت تا ۱۸ اسفند سازمان محیط زیست با واردات کامیون های دست دوم موافقت کرد نیسان وانت از چرخه تولید خارج می‌شود شرط محیط زیست برای تولید موقت "وانت زامیاد" چیست؟ لزوم نظارت بیشتر بر صنایع آلاینده و خودروهای دیزلی تهران کدام دستگاه‌ها به وظایف‌شان در اِسقاط خودروهای فرسوده عمل نکرده‌اند؟ شرط شماره‌گذاری خودروهای تولید ۹۹ اجرای استاندارد یورو۵ در انتظار تصمیم هیات دولت هوای تهران قابل قبول است هوای تهران در ۲۸ فروردین قابل قبول است مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه در تولید موتورسیکلت‌های برقی دولت بر سر دو راهی اجرای مصوبه استاندارد یورو ۵ تشریح تخفیفات "طرح ترافیک" ۹۹ برای ساکنان محدوده هوای تهران پاک است خدمات امدادی گروه بهمن در سالی که گذشت چه بودند مخالفت دوباره با تولید خودروهای دیزلی‌ دلایل مخالفت سازمان محیط زیست با تولید سواری دیزلی اعلام شد هوای تهران در نهمین روز از بهار ۹۸ همچنان پاک است بازرسی محیط زیست از ۹ مرکز معاینه فنی تهران انتقاد محیط زیست از عملکرد ادارات استانی برای بازرسی مراکز معاینه فنی تهرانی ها امسال ۱۸ روز بیش از سال گذشته هوای سالم داشتند نظارت بر تولید و شماره‌گذاری وسایل نقلیه تشدید شد آلایندگی خودروهای دیزلی را جدی بگیریم تردد خودروهای شخصی پلاک زوج پنجشنبه در مشهد ممنوع شد آلودگی هوا سه منبع اصلی دارد همکاری آلمان با ایران برای رفع آلودگی هوا هوای تهران از شرایط ناسالم خارج شد هوای تهران ناسالم برای گروه‌های حساس است دهلی‌نو آلوده‌ترین شهر هندوستان هزینه ۵ میلیون دلاری ژاپن برای منشایابی ذرات معلق در تهران خودرو‌های فاقد معاینه فنی، روزانه جریمه می‌شوند شارژ آلودگی هوا با خودروهای آلاینده هوای تهران ناسالم برای گروه‌های حساس است تایید لایحه «هوای پاک» توسط شورای نگهبان کیفیت هوای تهران سالم است امروز هوای تهران سالم است خودروهای مزاحم هوای پایتخت هوای تهران «سالم» است هوای تهران همچنان ناسالم است ردپای آلودگی هوا به صحن مجلس رسید هوای تهران «سالم» است هشتاد و پنجمین روز هوای سالم تهران در سال ۹۵ با شاخص ۸۵ هوای تهران سالم است هوای تهران در شرایط سالم قرار دارد تهران ۳ روز سالم و ۳ روز پاک را پشت سرگذاشت باران و برف اکثر مناطق کشور را فرا می‌گیرد بحران دنباله دار آلودگی هوای پایتخت شاخص کیفیت هوای پایتخت در ششمین روز سال ۹۵ چگونه است؟ راهی آسان برای مقابله با آلودگی هوا گازهای آلوده خودرو اندازه گیری می‌شوند افزایش آلودگی هوا از روز سه‌شنبه در قم هوای مشهد همچنان در وضعیت هشدار
برگشت به بالا