اختصاصی «عصرخودرو»

نگاهی به سیستم چراغ‌های چرخش با فرمان؛ چشمان متحرک

عصر خودرو- رانندگی در شب تفاوت‌های زیادی با رانندگی در روز دارد. وقتی خورشید غروب می‌کند و هوا تاریک می‌شود، علاوه‌بر احساس خواب‌آلودگی که در هنگام گرگ‌ومیش به‌وجود می‌آید، باعث کاهش بسیار زیاد دامنه دید راننده هم می‌شود.

جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

نگاهی به سیستم چراغ‌های چرخش با فرمان؛ چشمان متحرکنگاهی به سیستم چراغ‌های چرخش با فرمان؛ چشمان متحرک بازوی تنظیم‌کننده ارتفاع چراغ که از روی سیستم تعلیق خودرو فرمان می‌گیرد A : دامنه چراغ‌های معمولی/‌B: دامنه چراغ‌های AFS طرح BMW برای سیستم چرخش چراغ‌های کوچک در سرعت پایین تفاوت چراغ‌های معمولی و چراغ‌های چرخش با فرمان در سربالایی و سرپایینی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شاید وجود این مشکل در اتوبان‌ها و مسیرهای بین‌شهری صاف و بدون پیچ و خم که عموما با تعداد زیادی چراغ روشن شده‌اند کمتر به چشم بیاید ولی وقتی صحبت از رانندگی در مسیرهای پرپیچ و خم به میان می‌آید، مشکل کمبود نور به خصوص ‌هنگام پیچیدن در پیچ‌های تند بسیار مشهود خواهد بود. به‌واسطه موقعیت ثابت قرارگیری کاسه چراغ در خودروها، ‌هنگام رانندگی در مسیرهای صاف، نور به سمت جلو می‌تابد و مسیر را روشن می‌کند ولی زمانی که به داخل پیچ می‌روید، زاویه چراغ‌ها که درست در راستای زاویه خودرو قرار گرفته‌اند، نمی‌تواند زاویه داخل پیچ را روشن کند، بنابراین در صورت وجود مانع ثابت یا متحرک در آن سوی پیچ، آن جسم تا چند قدم قبل از برخورد برای شما قابل رؤیت نخواهد بود. شرکت سیتروئن فرانسه نخستین‌بار سیستم چراغی را طراحی کرد و آن را روی مدل DS سال 1968 سفارش اروپا  قرار داد که به صورت مکانیکی می‌توانست زاویه چراغ‌ها را در پیچ تغییر دهد. همچنین با اتصال یک سیستم مکانیکی دیگر به مجموعه تعلیق هیدرونیوماتیک این خودروها، چراغ‌ها می‌توانستند با توجه به وزن و میزان بارگیری خودرو، ارتفاع خود را نیز با وضعیت جاده تطبیق دهند. فرآیند کاری این سیستم به این نحو بود که با استفاده از یک سیستم مکانیکی ساده، کاسه چراغ‌ها به میل‌فرمان متصل می‌شدند و ‌هنگام چرخش فرمان، کاسه چراغ‌ها نیز خودشان را با زاویه فرمان تنظیم می‌کردند. این سیستم به راننده اجازه می‌داد تا‌ هنگام پیچیدن در پیچ‌های تند جاده، زاویه دید بیشتری داشته باشد. دلیل اصلی اینکه این سیستم تنها در نمونه‌های اروپایی سیتروئن وجود دارد، این است که در آن زمان اداره راهداری ایالات متحده، این سیستم را ناایمن می‌دانست و به همین دلیل خودروهای فرانسوی سفارش آمریکا در آن زمان از این سیستم بی‌بهره بودند. سیتروئن این سیستم را تا سال 1975 ‌روی DS و SM پیاده کرد، اما این سیستم در سال 2003 توسط جنرال‌موتورز به سبک جدیدی طراحی شد که نخستین بار هم روی خودرو Opel Signum قرار گرفت. در این مطلب سعی شده تا به نحوه تحول این سیستم در طول تاریخ بپردازیم.

چراغ‌های چرخش با فرمان چگونه کار می‌کند؟
استاندارد چراغ‌های AFS با چراغ‌های معمولی در جلوی خودرو تفاوت دارند. این سیستم به شما اجازه می‌دهد تا در شب رانندگی ایمن‌تری داشته باشید. چراغ‌های استاندارد، پرتو نور را در یک مسیر مستقیم می‌تابانند و به تغییر جهت خودرو عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. ولی چراغ‌ها AFS به تغییر مسیر و سرعت و ارتفاع خودرو و خودرو روبه‌رویی عکس‌العمل نشان می‌دهد و به صورت خودکار نور چراغ را با جاده تنظیم می‌کند به این صورت که با چرخش خودرو به سمت راست، این سیستم زاویه چراغ را به سمت راست متمایل می‌کند و بالعکس. این مزیت فقط برای راننده خوب نیست بلکه برای رانندگان خودروهای دیگر بسیار پر‌کاربرد خواهد بود.
خودروهای مجهز به سیستم‌ AFS‌ ‌برای تشخیص سرعت خودرو از یک سنسور الکترونیکی بهره می‌برند که می‌تواند میزان انحراف فرمان را تشخیص دهد. داخل کاسه چراغ یک موتور الکترونیکی وجود دارد که دستور تغییر زاویه را از سنسور دریافت کرده و با شرروع به حرکت باعث تغییر‌دادن زاویه کاسه چراغ‌ها به سمت زاویه فرمان می‌شود.
چراغ‌های AFS عموما می‌توانند تا 15 درجه از زاویه صفر فاصله بگیرند و در کل یک بازه 30درجه‌ای را پوشش دهند. این بازه حرکت چراغ برای رانندگی با سرعت بالا بسیار مناسب است ولی ممکن است در سرعت‌های پایین و به خصوص زیر 40 کیلومتر بر ساعت نتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. اینجاست که چراغ‌های جانبی به کمک شما خواهند آمد، این چراغ‌ها در سرعت پایین می‌توانند تا 80 درجه را پوشش دهند، هرچند که اصالت این سیستم بر مبنای روشن‌کردن زوایای پیچ جاده است ولی به هر حال ممکن است در یک محیط بسته و ‌هنگام پارک‌کردن خودرو در تاریکی هم به کمک‌تان بیاید.
فعال‌شدن این سیستم منوط به قرار دادن دسته‌دنده در حالت Drive است و در زمان خلاص بودن و یا حرکت با دنده عقب  نمی‌توان از این سیستم بهره برد.

سیستم خودسنجی(self-leveling system)‌
اکثر چراغ‌های AFS‌ دارای سیستم خودسنجی هستند. این سیستم با کمک سنسورهای زاویه‌سنج، جهت حرکت خودرو در راستای عمود را تشخیص می‌دهد. به عنوان مثال، می‌تواند در بالا و پایین رفتن از روی یک دست‌انداز، جهت زاویه چراغ‌ها را ‌هنگام بالارفتن به سمت پایین حرکت داده و ‌‌هنگام پایین آمدن به سمت بالا تغییر دهد تا علاوه بر ایجاد میدان دید مناسب برای راننده، از ایجاد مزاحمت برای راننده روبه‌رویی هم اجتناب کند.

کدام خودروسازها از این سیستم ‌ استفاده می‌کنند؟
نصب چراغ‌های AFS هنوز به‌عنوان یکی از تجهیزات استاندارد ‌روی خودرو‌ها اجباری نشده است. درحقیقت بعضی از کمپانی‌های خودرو‌سازی این سیستم را به عنوان آپشن در خودروهای خود قرار می‌دهند. به طور مثال، کمپانی BMW در مدل‌های 335 و 535 و سری 7 خود و در سری‌های‌ M از این سیستم به‌عنوان آپشن استفاده می‌کند. همچنین بنز در مدل‌های Sکلاس و کمپانی‌های دیگری مانند فولکس‌واگن، لکسس و مزدا سیستم چراغ‌های چرخش با فرمان را به‌عنوان یک پکیج در خودروهای لوکس خود ارائه می‌دهند.

آینده پیش‌روی چراغ‌ها‌
خودروسازان همواره در تلاشند تا با بهره‌گیری هرچه بیشتر از تکنولوژی، سیستم‌های خودرو را به‌روزتر کنند. چراغ‌های خودرو هم از این استراتژی مستثنی نبوده و درحال‌حاضر سیستم‌های نوینی در راه ورود به بازار قرار دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
    چراغ‌های ترمز چرخنده با فرمان.
    چراغ‌های فیبر نوری تک منبع که طیف گسترده‌ای از نورپردازی را در گستره دلخواه رنگ در اختیار شما قرار می‌دهد.
    لیزر، که با بهره‌گیری از نور تقویت‌شده توسط گسیل القایی می‌تواند از یک نور متمرکز بازتاب گسترده تولید کند.

 

نوشته : احسان لطفی

برچسب ها

سیستم چرخش چراغ‌چراغ‌ خودرورانندگی در شب
مطالب مرتبط بیشتر
بومی سازی و تولید انواع چراغ خودرو برای خرید لامپ خودرو چقدر هزینه کنیم؟ برای خرید چراغ چقدر هزینه کنیم؟ چراغ های فولکس واگن با عابران پیاده حرف می زند برای خرید چراغ جلو چقدر هزینه کنیم؟ چگونه یک هدلایت مناسب خریداری کنیم (بخش اول) چراغ‌های جدید مرسدس بنز که به جای راننده صحبت می‌کنند سفر در شب را با این عینک بی‌خطر کنید رانندگان شب قبل از سفر خواب کافی داشته باشند دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو هنگام رانندگی در شب چای و قهوه بنوشید آشنایی با چراغ Daylight وقتی چراغ خودرو هم هوشمند می‌شود جلوگیری از خروج ۱۰۰ میلیون دلار ارز با ساخت داخلی یک چراغ سمفونی چَشم‌ها در شهر آفتاب! چرا در بعضی خودروها فقط یک چراغ دنده عقب بکار رفته است؟ قیمت فروش چراغ خودرو در بازار اندر حکایت دیلایت در خودروهای جدید از رنگ‌های متفاوت چراغ گردان تا ارگان‌های مجاز به استفاده از آن طراحی چراغ جلو جدید برای دید بهتر در برف و باران+تصاویر داستان چراغ‌های مخفی خودروهای آینده به چراغ جلو نیاز نخواهند داشت ۱۰ توصیه برای رانندگی بهتر در شب بالا و پایین چراغ نور بالا به بازار لامپ خودرو نبض بازار اسپرت‌کارها گران می‌تپد! فقط تویوتا پریوس از تست عملکرد چراغ جلو سربلند بیرون آمد چراغ جادو
برگشت به بالا