بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ اتومبیل‌رانی چگونه شکل گرفت؟

قتل‌عام در لومان 1955

عصر خودرو- احتمالا با شنیدن عبارت "فاجعه در رقابت‌های اتومبیل‌رانی" به یاد حوادثی مانند مرگ دردناک آیرتون سنا یا لویی بیانچی و یا سوختگی وحشتناک نیکی لائودا می‌افتید اما همه این‌ها در مقابل بدترین سانحه اتومبیل‌رانی بسیار ناچیز است، سانحه‌ای در دهه 50 میلادی که در آن بیش از 200 نفر کشته و زخمی‌شدند و بدتر آنکه تقریبا تمام آن‌ها را تماشاچیان تشکیل می‌دادند. در این بخش مروری کوتاه بر فاجعه لومان سال 1955 خواهیم داشت.

Wednesday 30 November 2016 - 16:42:00

قتل‌عام در لومان 1955

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، پیش از مرور بدترین سانحه اتومبیل‌رانی تاریخ بد نیست نگاهی به وضعیت اتومبیل‌رانی در دهه 50 میلادی بپردازیم، جایی که در دوران پس از جنگ جهانی دوم، خودروسازان برای اثبات توانایی‌های خود و بازگشت به ‌روزهای خوب پیش از جنگ، حضور در پیست‌ها آن زمان را بهترین راه‌حل می‌دیدند و از این رهگذر شاهد تعداد زیادی از مسابقات در سرتاسر جهان بودیم. در همین دهه بود که رقابت‌های فرمول 1 تاسیس شد اما همچنان رقابت‌های استقامت همچون Mille Miglia و لومان جایگاه بسیار بالایی داشتند. و بسیاری از خودروهایی که این روزها جزو کلاسیک‌های بسیار با ارزش هستند در آن دوران در رقابت‌ها حاضر بودند. جگوار، آستون مارتین، مرسدس بنز، مازراتی و فراری مدعیان اصلی قابت های اتومبیل‌رانی در آن دوران بودند و همگی بهترین‌ها را در سال 1955 به رقابت‌های لومان آورده بودند تا توانایی خودروهایشان را در مسابقه 24 ساعته مشهور فرانسه به نمایش بگذارند.
حضور شاهکار بنز در فرانسه
مرسدس بنز برای این رقابت خودروی 300SLR را روانه میدان کرده بود. این خودرو که در همان سال برای اولین بار به دنیای اتومبیل‌رانی عرضه شده بود، با استفاده از دانش مرسدس بنز در تولید خودروهای اسپرت سری 300 شکل گرفته بود. با بدنه‌ایی از منیزیوم این خودرو بسیار سبک‌وزن بود می‌توانست بیش از 310 اسب بخار قدرت تولید کند. این خودرو در همان سال توانست قهرمانی رقابت‌های Mille Miglia در ایتالیا را نیز از آن خود کند ضمن آنکه رقیبی بسیار قدرتمند در رقابت‌های قهرمانی جهان بود. این خودرو با توجه به وزن سبک و قدرت بالا می‌توانست به سرعت‌های حدود 300 کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کند. همه این‌ها خوب بود اما مشکل آنجا است که ترمزها از پس مهار این هیولا بر نمی‌آمدند و همین مسئله زمینه‌ساز فاجعه شد.
ترمزهای دردسرساز
در آن دوران استفاده از ترمزهای دیسکی هنوز چندان رایج نشده بود و تقریبا تمام خودروها، حتی خودروهای مسابقه‌ای از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کردند. این خودروها از نظر توان ترمز مشکل چندانی نداشتند اما مشکل آنجا بود که به سرعت داغ می‌کردند و توان ترمز آن‌ها از دست می‌رفت اما ترمزهای دیسکی راحت‌تر خنک می‌شوند و عملا زمان بیشتری می‌توانند حداکثر توان خود را ارائه کنند. اما در این میان جگوار که با مدل D-Type در رقابت‌ها شرکت می‌کرد از سایرین جلوتر بود. این خودرو که سال 1954 معرفی شده بود از ترمزهای دیسکی بهره می‌برد که توان ترمز را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داده بود. مهندسان دایملر بنز برای رقابت با توان ترمز گیری جگوار، ایده استفاده از ترمز هوایی را مطرح کردند که مورد تایید قرار گرفت. این ترمز به‌صورت یک صفحه فلزی در پشت خودروی مرسدس بنز نصب می‌شد و به خواست راننده به‌صورت عمودی در می‌آمد تا بتواند خودرو را متوقف کند. با چنین خودروهایی بود که بیست و سومین دوره رقابت‌های لومان سال 1955 در 11 ژوئن آغاز شد.

زمان فاجعه
از همان آغاز رقابت مشخص بود خودروهای فراری، جگوار و مرسدس بنز رقابت بسیار نزدیکی خواهند داشت و تقریبا در بیشتر زمان رقابت سایه به سایه یکدیگر در حرکت بودند تا یکی از هیجان‌انگیزترین رقابت‌های فصل رقم بخورد. مرسدس بنز با سه خودرو در رقابت‌ها شرکت کرده بود و با حضور فانجیو افسانه‌ای که دو عنوان قهرمانی جهان را در اختیار داشت و هم‌تیمی‌اش استریلینگ موس، امید اول قهرمانی بود. یکی دیگر از مرسدس بنزها را Pierre Levegh فرانسوی میراند که پیش از این در فرمول یک هم حضور داشت. او هرچند در مقابل هم‌تیمی‌هایش چندان مشهور نبود اما در سال 1952 به مدت 23 ساعت به‌تنهایی در لومان رانده بود و در نهایت نیز به دلیل مشکل مکانیکی رقابت را ترک کر تا یکی از رکوردداران در این رقابت‌ها باشد.
به رقابت بازمی‌گردیم، جایی که در دور 35 مسابقه و در ساعت 6:26 دقیقه، لونژ با خودروی شماره 20 پشت جگوار به رانندگی مایک هاوتورن می‌راند و پشت سرش نیز فانجیو را می‌دید. در این لحظه خودروها به سرعت در حال عبور از منطقه پیت استاپ بودند که راننده جگوار بعد از سبقت از خودروی آستین هیلی 100 که کندتر از سایرین بود، تابلوی تیم مستقر در پیت استاپ را دید که از او می‌خواستند برای سوخت‌گیری به پیت استاپ بیاید. او با توجه به فشردگی خودروهای پشت سرش و میزان سوخت باقی مانده در باک باید تصمیم می‌گرفت که یک دور دیگر ادامه دهد و یا همان زمان توقف کند اما متاسفانه راه دوم را انتخاب کرد و اینجا بود که فاجعه آغاز شد. جگوار به‌شدت ترمز کرد و به دلیل برخورداری از ترمزهای دیسکی قدرتمند به سرعت متوقف شد و به این ترتیب درست در مقابل آستین قرار گرفت. در پشت سر او آستین که همچون سایرین از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کرد متوجه این اتفاق شد ترمز کرد اما لانس مکلین، راننده آستین مطمئن بود نمی‌تواند توقف کند. در میان دود لاستیک‌های جگوار، او برای جلوگیری از برخورد با این خودرو بدون آنکه متوجه پشت سرش باشد به سمت چپ منحرف شد و اینجا بود که فاجعه شکل گرفت.
لونژ سوار بر مرسدس بنز در مسیر مستقیم پیست در حال رانندگی با سرعتی نزدیک به 270 کیلومتر در ساعت بود و قصد داشت آستین هیلی را یک دور کامل پیست پشت سر بگذارد که ناگهان آستین هیلی در میان دود غلیظ لاستیک‌ها با انحراف به چپ در مقابل او قرار گرفت. فرصتی برای استفاده از ترمز هوایی نبود و بدتر از آن اینکه به دلیل عرض کم پیست فضایی هم برای فرار از تصادف نبود. مرسدس بنز به‌شدت به آستین هیلی برخورد کرد. شدت تصادف به حدی بود که مرسدس بنز سبک‌وزن از هم پاشید و قطعات آن به همراه بدنه به میان جمعیتی که در کنار پیست قرار داشتند پرتاب شد. در چنین سرعتی حتی یک قطعه کوچک هم می‌تواند کشنده باشد اما قطعات جدا شده مرسدس حتی شامل اکسل و درب موتور هم می‌شد. بسیاری از تماشاچیان در دم جان باختند اما بدتر از آن آتش‌سوزی خودرو بود. آتش حاصل از باک خودرو به سرعت بدنه منیزیومی را به یک گوی گداخته تبدل کرد. آتش‌نشانان که تا به حال با بدنه منیزیومی کار نکرده بودند برای خاموش کردن آتش از آب استفاده کردند اما منیزیوم در واکنش با آب بیشتر شعله‌ور شد و خودرو تا چند ساعت پس از فاجعه هم چنان می‌سوخت. در این اتفاق، 83 نفر از تماشاچیان به‌علاوه راننده مرسدس بنز در جان باختند و بیش از 120 نفر نیز زخمی شدند.
تصمیم دشوار مرسدس بنز
در این میان جگوار به سلامت از حادثه عبور کرد و فانجیو که در پشت این تصادف بود نیز توانست سالم بماند. مسئولین برگزاری، مسابقه را ادامه دادند. بعدها مسئولین برگزاری که به‌شدت به دلیل این تصمیم سرزنش می‌شدند عنوان کردند اگر مسابقه تعطیل می‌شد، حضور 300 هزار تماشاچی در خیابان‌ها راه عبور آمبولانس‌ها را سد می‌کرد. هیات مدیره دایملر بنز پس از شنیدن خبر حادثه، به سرعت در اشتوتگارت تشکیل جلسه دادند و در نهایت هشت ساعت بعد تصمیم گرفتند برای احترام به قربانیان از مسابقه خارج شوند. دایملر بنز از جگوار هم درخواست کرد به همین دلیل از رقابت خارج شود هرچند جگوار نپذیرفت. به این ترتیب در حالی که فانجیو پیشاپیش سایرین می‌راند و امید اول قهرمانی بود به دستور مدیر تیم رقابت را ترک کرد و در نهایت هاتورن، راننده جگوار که عامل اصلی این تصادف بود قهرمان رقابت شد هرچند مطبوعات فرانسه به سردی از او استقبال کردند.
در جستجوی مقصر
پس از وقوع این اتفاق بحث‌های زیادی در مورد مقصر این اتفاق در گرفت هرچند در نهایت هیچ‌کس نتوانست به‌طور قطع مقصر را تعیین کند چراکه مجموعه‌ای از اتفاقات و اشتباهات بود که این اتفاق ناگوار را رقم زد. بسیاری مقصر اصلی این حادثه را هاوتورن، راننده جگوار می‌دانند که با ترمز ناگهانی خود باعث بروز این اتفاق شد. هرچند تیم جگوار برای سوخت‌گیری به او پیغام داد ولی هاوتون می‌توانست یک دور دیگر پیست را طی کند و سپس برای سوخت‌گیری به جایگاه برود ولی او تصمیم اشتباهی گرفت و و بلافاصله پس از دیدن علامت تیم، توقف کرد هرچند خود او هیچ‌گاه این تقصیر را نپذیرفت و از نظر قانونی هم نمی‌شد او را مقصر دانست هرچند اخلاق حرفه‌ای شاید حکم دیگری بدهد.
در کنار این، عدم توجه به ایمنی از سوی برگزارکنندگان نیز یکی دیگر از عوامل این فاجعه بود. منطقه پیت استاپ در پیست لومان درست در نقطه آغاز مسابقه قرار داشت، جایی که عرض کم پیست همواره احتمال بروز تصادف میان خودروهایی که از پیت استاپ خارج می‌شدند یا خودروهایی که قصد داشتند وارد پیت استاپ شوند را با خودروهایی که در جریان مسابقه بودند به وجود می‌آورد. این مطلب را تصاویری که از ابتدای مسابقه برداشته شده است به‌خوبی مشخص است. به‌علاوه ایمنی تماشاچیان نیز در آن دوران به هیچ عنوان جدی گرفته نمی‌شد. اگر تماشاچیان فاصله بیشتری با پیست داشتند این تصادف قطعا تلفات کمتری داشت ضمن آنکه هیچ حائل مناسبی نیز میان تماشاچیان و پیست وجود نداشت تا مانع از پرتاب قطعات خودرو به جایگاه شود. در آن دوران حتی حضور تماشاچیان بعد از مسابقه در پیست امری عادی بود و اگر به تصاویری که از آن دوران در دسترس است نگاه کنید انبوه جمعیت را می‌بینید که راننده برنده را احاطه کرده‌اند.
پیست لومان نیز یکی دیگر از دلایل این حادثه است. وقتی در دهه 20 میلادی این رقابت‌ها آغاز شد، خودروها در مسیر مستقیم به‌زحمت به سرعت بیشتر از 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کردند اما در دهه 50 خودروهای شرکت‌کننده می‌توانستد حدود 300 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرند در حالی که پیست لومان تغییرات زیادی نسبت به 30 سال قبل نکرده بود.
عدم توجه به ایمنی خودروها نیز از دیگر مشکلات بود. بیشتر تمرکز مدیران تیم‌ها بر روی سرعت بیشتر خودروها و سبک کردن آن‌ها بود بدون اینکه برای توقف و استحکام بدنه آن‌ها فکری بشود. اگر خودروی آستین از ترمزهای قوی‌تری برخوردار بود شاید می‌توانست توقف کند. در آن زمان راننده‌ها از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کردند و از کابین ایمن نیز خبری نبود. در آن دوران همه به دنبال هیجان مسابقه بودند و کمتر توجهی به ایمنی در طراحی خودروها و به‌طور کلی رقابت‌ها دیده می‌شد. هرچند پس از این واقعه تغییرات مهمی در ایمنی رقابت‌ها داده شد اما این امر، نمی‌تواند جان بیش از 80 نفری که در این فاجعه کشته شدند را بازگردادند.


****

فانجیو با مرسدس بنز در جلو و پشت سر او هاوتورن با جگوار. ترمز هوایی مرسدس بنز در تصویر مشخص است.

جگوار فاجعه‌آفرین در پیت استاپ

 نفر سمت راست مدیر افسانه‌ای تیم اتومبیل‌رانی مرسدس بنز، Alfred Neubauer که پیش از مسابقه رانندگان مرسدس بنز را راهنمایی می‌کند. در وسط هم لونژ را می‌بینید.

مرسدس بنز 300SLR ساعاتی پیش از تصادف

دقایقی بعد از فاجعه

 عرض کم پیست لومان در این تصویر دیده می‌شود.

خودرو مرسدس بنز تا چند ساعت پس از تصادف همچنان می‌سوخت.

 همه آنچه از مرسدس بنز بعد از سانحه باقی ماند.

 شروع رقابت لومان 1955

 

برچسب ها

مسابقات اتومبیل رانیلومان
مطالب مرتبط بیشتر
حضور ابرخودروی جدید تویوتا در مسابقات استقامت لومان قهرمان اتومبیلرانی ریس کشور که مدال‌هایش را به موزه ملی ورزش اهدا کرد هیئت اتومبیلرانی استان قزوین آماده ضدعفونی معابر شهری است برترین های مسابقات اتومبیلرانی «شتاب» جزیره کیش معرفی شدند پسر جا پای پدر می‌گذارد ورزشکار زن : «می‌گفتند فرق پدال گاز و ترمز را می‌دانی؟»/ می‌توانیم مسابقات جهانی بدهیم مسابقات اتومبیل رانی در چهارمحال و بختیاری برگزار می شود رانندگان اتومبیل سرعت در انتظار حامیان مالی هستند رالی جاده ابریشم با معرفی نفرات برتر پایان یافت قهرمانی پسر شوماخر در مسابقات فرمول 3 اولین دوره مسابقات کار پارک دریفت قهرمانی کشور مردی از پارس در سرزمین فرمول 1 نمایشگاه شوماخر در آلمان افتتاح شد کانون جهانگردی و اتومبیلرانی میزبان رالی گردشگری کریدور بین‌المللی شمال- جنوب 8 تصادف که دنیای موتور‌اسپرت را برای همیشه دگرگون کردند مسابقات اتومبیلرانی در مسیر ایران، آذربایجان و روسیه برگزار می شود ورزشکاران رشته اتومبیلرانی مشکل واردات خودرو مسابقات دارند قهـرمان الکتریـکی خودروهای کلاسیک مسیر سی و سه پل تا میدان نقش جهان را مسابقه دادند جدال 400 متری در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی گام به گام با تیونینگ موتور برای رسیدن به عملکرد بهتر؛ جراحی قلب آتشین مسابقه اتومبیلرانی کارپارک دریفت کشوری با معرفی برترین ها پایان یافت خودرو مخوف بتمن پژو 308 2018 TCR؛ یک شیر وحشی برای پیست بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال 2021؛ نبرد تسلیحاتی گزارش تصویری از گردهمایی Iranian Riders Club پسر طلایی اتومبیل‌رانی دنیا که بود؟ آموزش گام‌به‌گام دریفت با آرسی؛ هیجان لیز خوردن سورپرایز بزرگ رنو برای نمایشگاه خودرو تهران؛ خودرو فرمول یک فصل 2017 رنو به تهران می آید بازگشت ب ام و به Le Mans قهرمانی تویوتا در مسابقات جهانی استقامت شانگهای مسابقات اتومبیلرانی اسلالوم قهرمانی استان‌همدان برگزار شد مسابقات اتومبیلرانی 400 متر شتاب کشور، در منطقه آزاد انزلی برگزار شد تصادف های جذاب رالی کراس 2017 تیم ماهیندرا هند قهرمان فرمول E شد مدیرعامل تویوتا یک راننده مسابقات اتومبیلرانی است مسابقه اتومبیلرانی به سبک فیلم بن‌هور! +تصاویر سر خوردن روی چرخ‌ها فورد بدنبال حضور موستانگ در مسابقات لومان بود برگزاری کوچک‌ترین مسابقه اتومبیلرانی جهان فرمول جدید کوچکترین مسابقه اتومبیل رانی جهان روی یک تراشه طلایی بازگشت جگوار به مسابقات GT پس از 50 سال 10 خودرو افسانه‌ای مسابقات اتومبیلرانی مدل مفهومی برای فرمول E مسابقات اتومبیلرانی آفرود استان فارس برگزار می شود چرا کشورها برای میزبانی فرمول یک رقابت می‌کنند؟ درگسترهای مادرزاد! بـــرادران پاریسی در مسابقات تصاویری از مسابقه فرمول یک انگلیس‎ پیست موتورسواری و اتومبیلرانی شهید مفتح همدان ساماندهی شد اولین مدل برند N هیوندای در 2017 می آید اتومبیلرانان مازندرانی قهرمان مرحله نخست رالی کشور شدند مسابقات اتومبیلرانی اسلالوم حادثه در مسابقه ناسکار‎ قهرمانی اتومبیل ران مازندرانی در مسابقات کشوری ب ام و M4 ایمن ترین خودرو مسابقات DTM شد+تصاویر پای خودروسازان به اتومبیلرانی باز شد ون دیزل پوستر "سریع و خشن 8" را لو داد فرمول یک؛از تفریح تا تجارت یک قدم تا فــرمول یک شبیه‌سازماشین مسابقه‌ای با اولین تصویر 6 میلیون پیکسلی در جهان مسابقات رالی خانوادگی ایثارگران در قزوین برگزار شد 120 خودرو در رالی خانوادگی استان البرز رقابت می‌کنند استان البرز فاقد پیست استاندارد موتورسواری و اتومبیل‌رانی است خراسان شمالی عنوان سومی مسابقات اتومبیلرانی جام فجررضوی راکسب کرد مسابقه سرعت در کلاس سورن توربوشارژ دومین همایش اتومبیلرانی خانوادگی در سمنان برگزار می‌شود رقابت‌های رالی خانوادگی در میامی برگزار می‌شود رژه اتومبیل‌های آفرود همدان به مناسبت گرامیداشت دهه فجر پایان رقابت های اسلالوم جام اتحاد دهکده ورزشی موتورسواری و اتومبیل‌رانی در قم احداث می‌شود مرحله انتخابی تور بین المللی رالی کویرنوردی در سمنان برگزار شد مسابقات کشوری اتومبیلرانی آفرود در سبزوار برگزار شد آخرین شایعات درباره سلامتی مرد شماره یک اتومبیلرانی دنیا سومین دوره مسابقات سرعت اتومبیلرانی کشور کلاس "رانا" به تقویم مسابقات اتومبیلرانی کشور پیوست مسابقات قهرمانی شتاب در کیش به روایت تصویر نخستین دوره حرکات نمایشی اتومبیل های ورزشی در گرگان برگزار شد همیلتون برای سومین بار قهرمان فرمول یک جهان شد نوروزی با شماره کاپیتان نوروزی قهرمان شد مسابقات قهرمانی کشور دریفت برگزار شد کناره‌گیری راننده پیشین فرمول یک از دنیای اتومبیلرانی به خاطر موسیقی شوماخر ایرانی از مسابقه دادن با لندمارک می گوید پیست جدید اتومبیل رانی و موتور کراس افتتاح شد پیست بین المللی اتومبیلرانی کرج مهرماه افتتاح می‌شود گلستان میزبان تور کشوری اتومبیلرانی «صدای پای آب» می شود گرندپری ایتالیا در پیست مونزا برگزار خواهد شد مسابقات اتومبیلرانی کارپارک دریفت قهرمانی کشور قهرمانان کشوری اسلالوم معرفی شدند مسابقات رالی استقامت در سمیرم برگزار شد درخواست 10 میلیون پوندی ویلیامز از فراری قانون جدید استارت خیلی مهم است مسابقه اتومبیلرانی در اردبیل لغو شد مسابقه اتومبیلرانی اردبیل هفته آینده برگزار می‌شود کمبود فضا برای برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در آذربایجان شرقی جبران شود پیست آزادی میزبان اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور دریفت ایران مکس فرشتاپن در جست و جوی شانس کمپانی لوتوس یک میلیون دلار بدهی دارد فیلیپه نصر به جای بوتاس در تیم ویلیامز ورشکستگی گرندپری روسیه نزدیک است نگاه‌ها به سمت جیمز آلیسون رانندگان فرمول‌یک مانند ربات دنی کیات در ردبول می‌ماند حادثه در مسابقات اتومبیل رانی ناسکار مسئولان البرزی برای توسعه ورزش اتومبیلرانی جدیت لازم را ندارند هنرنمایی خودروهای برقی در مسابقات معروف اتومبیل رانی هورنر قراردادش را با ردبول تمدید کرد ردبول در فرمول‌یک می ماند قهرمانی پورشه در مسابقات استقامتی معرفی قهرمان معروف ترین پیست تعیین پایداری خودرو در جهان مسابقات رالی خانوادگی کیش مسابقات بین‌المللی آفرود قزوین با شناخت نفرات برتر به پایان رسید مسابقات بین‌المللی آفرود در قزوین آغاز شد در بازنشستگی حتی به پدوک هم نمی‌آیم مشکل ترمز مرسدس در گرندپری مونترآل ماندن تیم رنو به مرسدس بستگی دارد مخالفت شایعه‌سازی درباره شوماخر حضور تیم اتومبیل‌رانی سیستان و بلوچستان در مسابقات بین‌المللی قزوین خرید مانور توسط کمپانی رنو اتومبیلرانان قزوینی در رقابت‌های ترکیه صاحب 3 مدال شدند شرکت هس از پروژه فرمول یک پشیمان نیست کرمانشاه مقام دوم مسابقات منطقه‌ای آفرود را کسب کرد رالی اتومبیل‌رانی خانوادگی جانبازان در اصفهان برگزار می‌شود مسابقات اتومبیلرانی اسلالوم قهرمانی کشور درمنطقه آزادانزلی برگزار شد شایعات بوتاس و فراری به اوج رسید مسابقات قهرمانی اتومبیلرانی اسلالوم به یاد "ادیک پطروسیان" آئودی می‌آید ردبول می‌رود کمتر شدن فاصله ویلیامز با تیم فراری رقابت‌های بین‌المللی اتومبیلرانی در قزوین برگزار می‌شود مسابقه گرند پری اسپانیا اتومبیل‌رانان قمی مقام سوم مسابقات آفرود جام خلیج فارس را کسب کردند شوماخر دوباره متولد می شود توجه بیش از حد رسانه‌ها به مایک شوماخر برگزاری مسابقات استانی اتومبیلرانی کورس و شتاب در کرمانشاه پیست فرمول یک در قشم احداث می شود ردبول با پوما به تفاهم رسید ریکاردو برای وینگزفورلایف می‌دود ساخت پیست اتومبیلرانی کرمانشاه نیازمند 5 میلیارد ریال اعتبار است پوشش بی سیم مسابقات رالی خاورمیانه هنوز آماده نیست فراری به زمان احتیاج دارد همراه مرسدس احساس قدرت می‌کنم اکورالی "پاریس پرسپولیس" دوباره به تعویق افتاد مایک شوماخر جزء 20 نفر برتر رقابت فرمولا 4 ورزشکاران 30 ملیت جهان در رالی خاورمیانه شرکت می کنند مک‌لارن در حال پیشرفت است بر‌گزاری مسابقه بین‌المللی اتومبیلرانی در ریگان پول پوزشن گرندپری بحرین از آن همیلتون می شود با مک لارن به موفقیت خواهم رسید شرکت 800جانباز یزدی در مسابقات رالی خانوادگی فرمول یک در راه نابودی بازگشت کادیلاک به مسابقات جهانی
Back to top