گفت‌و‌گو با کوروش محمد‌خانی؛

یک قدم تا فــرمول یک

عصر خودرو- خودش می‌گوید که شغلش تلاش برای رسیدن به هدفش یعنی مسابقات فرمول یک است. در کودکی و نوجوانی علاوه بر کسب قهرمانی‌های متعدد در رشته کارتینگ، رکورد پرش جهانی با باگی را 2 بار شکسته اما این روزها دیگر به دنبال شکستن رکورد نیست بلکه می‌خواهد مرز رویای ورود نخستین ایرانی و نخستین مسلمان به مسابقات فرمول یک را به واقعیت تبدیل کند.

Sunday 20 March 2016 - 09:44:00

یک قدم تا فــرمول یکیک قدم تا فــرمول یکیک قدم تا فــرمول یکیک قدم تا فــرمول یکیک قدم تا فــرمول یکیک قدم تا فــرمول یکیک قدم تا فــرمول یکیک قدم تا فــرمول یکیک قدم تا فــرمول یک

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، تا‌کنون هیچ ایرانی به جایگاه‌ کنونی کوروش محمدخانی در یک قدمی مسابقات معتبر فرمول یک نرسیده است. کوروش محمدخانی این روزها سخت برای رسیدن به فرمول یک تلاش می‌کند.لذا فرصت را غنیمت شمردیم تا در مصاحبه ویژه نوروزی‌، پای صحبت‌های این قهرمان ایرانی بنشینیم.

بعد از رفتن از ایران در چه مسابقاتی شرکت کردی و چه نتیجه‌ای گرفتی‌؟
مقام‌های زیادی داشتم به عنوان مثال 4 دوره مقام اولی فرمول 3 اروپا، چندین مقام سومی رنو در اروپا، چندین مقام قهرمانی فرمول فورد که 3 مقام قهرمانی پشت سرهم در فرمولا فورد بود‌، مقام جهانی در پیش مسابقه فرمول یک هند که اگر اشتباه نکنم در سال 2011 بود که برای اولین بار مسابقات فرمول یک در کشور هند برگزار شد و در بین 20 راننده منتخب دنیا مقام سوم را به‌دست آوردم و تنها راننده‌ای بودم که بدون تمرین وارد مسابقه شدم تا نفر اول هم پیش رفتم در مسابقه‌ای که مستنداتش هم در سایت‌های مختلف هست و به‌دلیل نقص فنی برای خودرو که بال ماشین شکسته بود بازهم به لطف خدا توانستم سوم بشوم و معجزه‌ای بود که توانستم مقام بیاورم‌.

از چندسالگی طعم رانندگی را چشیدی؟
از 7 سالگی رانندگی می‌کنم‌، از همان سال با کمک بالش گذاشتن و جلو کشیدن صندلی توسط پدرم پایم به پدال رسید و توانستم رانندگی را شروع کنم‌. از همان موقع هم پدرم یک ماشین دست‌ساز برایم درست کردن و با آن تمرین می‌کردم‌.

در کودکی پدر شما دبیر هیات اتومبیلرانی خراسان بودند و به همین جهت در مسابقات و پیست‌های اتومبیلرانی همیشه حضور داشتی‌. علاقه شما به اتومبیلرانی از چه سنی‌، کجا و کدام رشته شروع شد‌؟
چون سنم کم بود در مسابقات اتومبیلرانی بزرگ شرکت نمی‌کردم و علاقه من از همان کودکی بود چون پدرم کراس‌سوار بودند و همیشه در پیست‌های موتورسواری و اتومبیلرانی حضور داشتم و البته علاقه همیشه وجود داشت که علاقه بیشتر من زمانی به وجود آمد که استعدادی که من در اتومبیلرانی داشتم، توسط پدرم و عمویم بیشتر کشف شد‌، در پیست کارتینگ ابتدا عمویم به من آموزش دادند و رانندگی حرفه‌ای را شروع کردم و بعد مربی‌هایی که داشتم ‌ همیشه در کنار عمویم به من کمک می‌کردند که بتوانم در مسابقات کارتینگ استانی شرکت کنم و همان سن کودکی که فکر کنم نزدیک 8 سالم بود‌، پدرم آن ماشین دست‌ساز را برایم درست کرد و در همان زمان هم کارتینگ را شروع کردم به فعالیت که تقریبا 13 ساله بودم که در مسابقات قهرمانی کشور کارتینگ ریس به‌عنوان جوان‌ترین شرکت‌کننده بودم و توانستم مقام دوم کشوری هم به‌دست بیاورم‌.

وضعیت امکانات رشته‌های مختلف اتومبیلرانی در مشهد نسبت به دوران کودکی شما چقدر تغییر کرده است‌؟
نسبت به گذشته که سال 2006 یعنی دقیقا 10 سال پیش از ایران رفتم و آن موقع امکانات اتومبیلرانی و کلا ورزش‌های موتوری در ایران بالا نبود و اهمیت آنها هنوز آنقدر برای فدراسیون‌های ورزشی و هیات‌ها مشخص نشده بود اما الان که در ایران حضور دارم و رفت و آمد به کشور بیشتر شده می‌بینم که چقدر در رشته‌های مختلف اتومبیلرانی هرکدام به صورت مجزا اهمیت داده می‌شود و کاملا به‌صورت حرفه‌ای دارد اینها صورت می‌گیرد. البته‌ نسبت به سطح مسابقات اروپا هنوز اختلاف خیلی زیادی داریم چون یک مقداری باید فرهنگ‌سازی انجام شود و ورزشکاران درست خودشان را برای مسابقات آماده کنند و کمی حرفه‌ای‌تر به این ورزش نگاه کنند چون این ورزش کاملا حرفه‌ای است و آماده‌سازی‌اش هم باید حرفه‌ای انجام شود‌. در کل پیشرفت خیلی خوب بوده اما هنوز هم جای پیشرفت بسیاری است و مخصوصا اماکن ورزشی که باید بیشتر به آنها توجه شود ‌و به‌زودی امیدوارم این پیشرفت ‌صورت بگیرد‌.

شنیده‌ایم شما در 11 سالگی رکورد پرش 25 متر با ارتفاع 5 متری را با خودرویی که پدرتان برایتان ساخته بودند، ثبت کردید و در 12 سالگی این رکورد را به طول 30 متر و ارتفاع 7 متر افزایش دادید. ا‌ز آن خودرو برایمان بگو که چه مشخصاتی داشت؟
خودرویی که پدرم برای من درست کرده بودند باگی بود و اصل این خودرو لوله‌ای است یعنی شاسی آن با لوله ساخته شده بود و موتورش هم هوا خنک فولکس بود (فولکس قدیمی) که رادیاتور نداشت‌. از روز اول هدف پرش نبود و برای این ساخته شد تا زمانی‌که پدرم همراه دوستان برای تمرین موتور کراس به کوه می‌رفتند و از آنجا که من علاقه زیادی داشتم بتوانم آنها را همراهی کنم و پرش‌های زیادی انجام دهم‌. طبق پیش‌زمینه‌هایی که در فیلم‌های ورزشی از این خودرو دیدیم، تصمیم گرفتیم با این خودرو باگی پرش انجام دهیم و من توانستم در سن 11 سالگی اولین رکورد دنیا به عنوان جوان‌ترین فردی که در سن کم پرش انجام داده را بزنم‌، حتی در خیلی از کشورها این کار غیرقانونی است چون مجوز رانندگی برای یک نوجوان توسط فدراسیون صادر نمی شود ولی در آن زمان قوانین خاصی برعلیه آن نبود و توانستم رکورد دنیا را ثبت کنم و البته آن رکورد به‌صورت رسمی در گینس ثبت نشد چون آن موقع زیاد باب نبود که نماینده گینس به کشور ایران بیاید‌. به نظرم اشتباهاتم در هنگام پرش بسیار کم بود و مسئولان زیاد این‌کار را توصیه نمی‌کردند و من برای بار دیگر توانستم در سن 12 سالگی هم رکورد خودم را بزنم و به طول 30متر با ارتفاع 7 متر رکوردم را جابه‌جا کردم که فکر نمی‌کنم هیچ نوجوانی در این سن ‌چنین کار خطرناکی انجام دهد و من در حدود 30 بار ای‌نکار را به‌صورت متعدد انجام دادم که طبق ایمنی بالایی که پدرم برای خودرو ترتیب داده بودند، از امنیت بالایی برخوردار بود اما یک حادثه کوچک رخ داد که خیلی طبیعی بود و خودرو چپ کرد و هیچ اتفاقی پیش نیامد‌.

این رکورد مربوط به ایران است یا در سطح جهان هم قابل توجه است‌؟
با تحقیقات زیادی که انجام دادم در سطح جهان هم چنین رکوردی نبوده و حتی در آن زمان اجرای حرکات نمایشی به دلایل حوادثی که پیش آمده‌، در ایران هم ممنوع بود چون خطرناک هستند اما در سطح جهان مطمئن نیستم که کسی این رکورد را زده باشد؛ پرش‌های با طول زیاد بودند اما توسط افراد سن بالا یا بدلکاران‌، بیشترین جلب توجه سن 12 سالگی بنده بود‌.

به کدام برند خودرویی علاقه داری و چرا؟
من به لطف خدا موقعیتی برایم پیش آمده که ماشین‌های خاص زیادی تست و رانندگی کنم‌، برای تست کردن مثلا فراری F430‌، نیسان GTR که در حال حاضر خودرو مورد علاقه خیلی از جوانان بوده و خودرویی است که رانندگی با آن خیلی لذت‌بخش‌ است و این شانس بزرگی برای من بود که بتوانم این ماشین را تست و رانندگی کنم‌، خودم علاقه زیادی به خودروهایی مثل فراری و لامبورگینی دارم ولی آنها از لحاظ راحتی‌، راحت نیستند و بیشتر به‌خاطر سرعت و شتاب بالا اسپرت هستند‌؛ در بخش رانندگی یکی از پرلذت‌ترین خودروهایی که تجربه کردم همان نیسان GTR بود و به‌دلیل شتاب‌، قدرت و هندلینگ بالایش به دلم نشست‌.

از چند سالگی برای پرورش استعداد‌های اتومبیلرانی به انگلستان رفتی‌؟ در چه مدرسه‌ای آموزش را شروع کردی و این آموزش چند سال به طول انجامید‌؟
از سن 16 سالگی زمانی‌که درسم در دبیرستان تمام شد و دیپلم گرفتم، به کشور انگلستان رفتم تا در کنار درسم بتوانم ورزشم را به‌صورت حرفه‌ای ادامه بدهم که ببینم رشته اتومبیلرانی را ادامه بدهم یا نه! به مدرسه حرفه‌ای اتومبیلرانی سیلوراستون که یکی از معتبرترین مدارس اتومبیلرانی جهان است و توانستم بین 96 نفری که ثبت نام کرده بودند دانش‌آموز برتر بشوم و به عنوان نفر اول فارق‌التحصیل شوم‌. دوره آموزش من یک هفته بود که در تکنیک‌ها و مهارت‌های مختلف اتومبیلرانی اول مورد آموزش قرار گرفتم و بعد از آزمون‌های مختلفی که دادیم با اینکه یک هفته پراسترس و فشرده‌ای برای یک جوان 16 ساله بود، مدرک پایه‌ای اتومبیلرانی را گرفتم‌. مهم‌ترین دوره آموزشی برای یک راننده حرفه‌ای مسابقاتی است که در آن شرکت می‌کند و مابقی به سطوح مختلف مدارک مختلفی است که کسب کرده و من با گذراندن آن دوره توانستم مدرک نشنال B یعنی همان مدرک شماره یک از 7 مدرک مورد نظر برای رسیدن به فرمول یک را کسب کنم‌. این 7 مرحله به 3 دوره ابتدایی و 3 دوره حرفه‌ای و بعد از آن سوپر لایسنس تقسیم می‌شوند. اگر بخواهید وارد فرمول یک بشوید و اینترنشنال A که اگر بخواهید در سطوح مختلف شرکت کنیدسطح خیلی بالایی دارند و من دارای مدرک سطوح مختلف همان اینترنشنال A هستم که یک مدرک قبل از مدرک فرمول یک است‌. سطح اول با آن آزمونی که از ما گرفته می‌شد مدرک ال را به ما دادند. مسابقاتی در سطوح مختلف انجام می‌دادم که بتوانم مدرکم را ارتقا دهم. آنها دوره آموزشی اصلی من بود که توانستم مسابقات را با سرسختی شرکت کنم و این خوب ظاهر شدن یعنی یک راننده دارد پیشرفت می‌کند و من به لطف خدا توانستم این پیشرفت را داشته باشم و این نکاتی که باید در این 10 سال یاد می‌گرفتم، در رانندگی حرفه‌ای خودم هرساله سطح رانندگی خودم را ارتقا دادم و نتیجه آن کسب عناوین برتر مختلف بود که به‌دست آوردم‌.

از همدوره‌ای‌های شما آیا کسی به مسابقات فرمول یک راه پیدا کرد‌؟
از همدوره‌های من در مدرسه سیلوراستون کسی نتوانسته به فرمول یک راه پیدا کند اما از کسانی که در مسابقات مختلف با آنها رقابت کردم همچون در رقابت‌های فرمول 3‌، فرمول رنو کسانی هستند که تست فرمول یک را داده‌اند و یکی از راننده‌هایی که فرمول رنو باهم رقابت کردیم و یکی از معیارهای مهم بودند، آقای الکساندر روسی از کشور آمریکا هستند و ایشان توانستند در مسابقات شرکت کنند که من حتی در خیلی از رقابت‌ها که باهم داشتیم تایم‌های ایشان را زده بودم که این برای خودم و قلبم جای امیدواری است‌.

شما از سال 2007 رسما وارد مسابقات حرفه‌ای فرمول شدید. از حال و هوای فرمول فورد وبعد از آن فرمول رنو برایمان بگو‌. چه مقام‌هایی در این مسابقات کسب کردید؟
فرمولا فورد یکی از ابتدایی‌ترین مراحل حرفه‌ای اتومبیلرانی تک‌سرنشین است‌ و رانندگی با آن به‌دلیل نداشتن بال و چسبندگی خیلی کم بسیار دشوار است و کنترل این نوع ماشین‌ها سخت‌تر از ماشین‌های فرمولا رنو است‌ که افراد خیلی بنام و بزرگی در عرصه اتومبیلرانی همچون آیرون سنا‌، جنسن باتن و راننده‌هایی از این قبیل که اسطوره اتومبیلرانی در دنیا هستند حتی مایکل شوماخر در این مسابقات در دوران خودشان شرکت کردند و خیلی مسابقات خوبی است چون یک راننده ماشین خودش را خوب می‌شناسد و من‌هم به لطف خدا توانستم تمام مقام‌های قهرمانی در مسابقات فرمول فورد را به‌دست بیارم‌. مسابقات فرمول رنو هم یک مرحله بعد از مسابقات فرمول فورد است که ماشین‌ها یک مقدار متفاوت هستند. ماشین‌های فرمول فورد لاستیک‌های اسلیک چسبنده دارند که در حرارت بالا واکنش چسبندگی آنها شروع می‌شود ولی بال عقب و جلو ندارند اما در فرمولا رنو بال دارند و لاستیک‌ها اسلیک هستند که این خودروها به ماشین‌های فرمول یک نزدیک‌تر هستند اما بازهم در مقایسه با فرمول یک چسندگی یا به اصطلاح Downforce یا گریپ بسیار کمتری دارند‌. در فرمولا رنو هم توانستم چند مقام به‌دست بیارم که یکی از آنها در خط اروپا مقام قهرمانی بود و مقام‌های اول و دومی زیادی هم داشتم که یکی از آنها مسابقات فرمولا رنو اروپا بود که در انگلستان برگزار شد‌، یعنی قهرمانی در سطح اروپا که به من خیلی کمک کرد‌.

این قبیل مسابقات تا چه حد به فرمول یک نزدیک هستند‌؟
برخلاف آنکه خیلی از افراد و علاقه‌مندان فکر می‌کنند این یک کار غریزی نیست و یک فعالیت کاملا علمی است و خیلی از رانندگان ممکن است غریزتا‌ راننده سریعی باشند که بتوانند با سرعت رانندگی کنند ولی زمانی‌که غریزه کنار گذاشته ‌شود و علم جایش را بگیرد آن زمانی است که با فکر و تدبیر خیلی بالا و تکنیک بسیار زیاد لازم است تا بتوانیم سرعت در پیست و این مهارت سریع راندن را کسب کنیم و زمانی‌که سرعت بالا رود، به همان نسبت چسبندگی هم افزایش پیدا می‌کند. مثلا در فرمول یک چسبندگی‌، سرعت و شتابش خیلی از فرمول رنو بالاتر است ‌اما همه از یک قانون پیروی می‌کنند بنابراین تمام ماشین‌هایی که من سوار شدم و تمام مراحلی که من طی کردم باعث شد تا من الان آماده بشوم و تجربه مختلفی به‌دست بیاورم تا برای شرکت در مسابقات فرمول یک کاملا آماده باشم و بتوانم شرکت کنم‌.

معتبرترین و مهم‌ترین مسابقه‌ای که تا‌کنون در آن شرکت و مقام کسب کرده‌ای چه مسابقه‌ای بوده‌؟
معتبرترین و مهم‌ترین مسابقه همان پیش مسابقه فرمول یک هند بین 20 راننده برتر جهان بود که به‌خاطر مقام‌های من در فرمول رنو در سطح اروپا بین این راننده‌ها قرار گرفتم و مقام سوم را به‌دست آوردم‌. قبلا هم گفتم می‌توانستم اول بشوم و اول هم بودم چون فاصله زیادی با نفر دوم نداشتم که یکی از راننده‌های GP2 آقای جردن کینگ است و قطعا به نظرم در مسابقات فرمول یک شرکت خواهد کرد‌.

آقای سهیل عیاری (راننده ایرانی فرانسوی مسابقات اتومبیلرانی) در مسابقاتی چون فرمول‌فورد (1994) و فرمول3 (1996) به عنوان قهرمانی ‏رسیده و حتی در گرندپری مشهور ماکائو که رانندگانی چون آیرتون سنا، رالف شوماخر و دیود کولتارد یک بار به عنوان قهرمانی رسیده‌اند، این ‏مقام را تجربه کرده است. او حتی در تستی که تیم ویلیامز ترتیب داده بود نیز شرکت کرد. اما در آن تست خوان پابلو مونتویا به دلیل داشتن ‏اسپانسر جذب این تیم شد و عیاری از حضور در مسابقات فرمول‌یک باز ماند. با توجه به شرایط سنی و در نظر گرفتن تعداد اسپانسرها، چقدر خود ‏را خوش‌شانس می‌دانید تا بتوانید اولین راننده ایرانی حاضر در فرمول‌یک باشید؟
همیشه از من این سوال مقایسه‌ای با آقای سهیل عیاری که یک راننده فرانسوی مسابقات لِمان و اینجورد ریسینگ
(injured) که مسابقات استقامتی هستند پرسیده می‌شود. به نظر من آقای سهیل عیاری یک راننده کاملا فرانسوی هستند و من ایشان را به عنوان یک راننده حرفه‌ای خیلی قبول دارم و مسابقات ایشان را نگاه کردم‌، درباره ایشان تحقیق کردم و فیلم دوربین‌های سوار برخودرو ایشان را دیدم‌؛ راننده فوق‌العاده با استعداد و سریعی هستند و به نظرم حتی لیاقت حضور در مسابقات فرمول یک را هم داشتند. رقابت همیشه هست و منتهی یک راننده فوق‌العاده خوبی بود با یک پیشرانه قوی ‌و می‌شود گفت از لحاظ مهارتی یا از لحاظ مالی و اسپانسری بر آقای عیاری غلبه بکند ولی در کل از لحاظ رانندگی آقای عیاری را واقعا قبول دارم ولی ایشان به عنوان یک راننده فرانسوی در ذهن من بودند و حتی در مسابقات با عنوان راننده فرانسوی شرکت می‌کنند و اخیرا که من مطرح‌تر شدم در دنیای اتومبیلرانی به‌دلیل داشتن اسم ایرانی ایشان و پدرشان هم که ایرانی هستند مورد استقبال ایرانی‌ها قرار گرفته‌اند ولی طبق تحقیقات بنده آقای عیاری در میادین فرمول 3‌، فرمولا فورد‌، لِمان و تست ویلیامز به عنوان یک راننده فرانسوی شرکت کرده‌اند‌. با شرایط سنی من که الان 26 سال دارم درست است که اگر یک راننده انگلیسی بود که رقابت فوق‌العاده زیاد است، در آن مسابقات می‌توانستیم بگوییم بله از لحاظ زمانی من دچار مشکل بشوم ولی به عنوان یک راننده ایرانی در تاریخ ایران که توانستم در مسابقات تک سرنشین و به نزدیک‌ترین حالت به فرمول یک برسد و طبق مقام‌هایی که تا الان با پرچم کشور ایران به عنوان یک راننده کاملا ایرانی و مسلمان کسب کردم، من هنوز از لحاظ سنی جا دارم‌. خیلی از راننده‌های مسابقات حرفه‌ای‌شان را از سن خیلی کم شروع می‌کنند‌، کارتینگ را از 6 یا 7 سالگی استارت می‌زنند و در سن 10 سالگی قهرمان کارتینگ جهان می‌شوند و قبل از 16 سالگی مسابقات حرفه‌ای را شروع می‌کنند ولی چون من پایه‌گذار شروع این ورزش حرفه‌ای در مسابقات تک سرنشین در جهان بودم و کسی نبود که ‌ من را راهنمایی کند و کسی نوبد که مسیر را به من نشان بدهد و در تمام شرایط مالی‌، تجربه و خیلی چیزهای زیادی که تأثیرگذار هستند زمان از دست بدهم اما بدون هیچ امکانات و اطلاعاتی توانستم وارد این ورزش بشوم و الان هم که 26 سال دارم حتما شانس حضور در مسابقات فرمول یک را دارم‌.

چقدر به حضور در فرمول یک نزدیک شده‌ای‌؟ برای ورود به فرمول یک چه برنامه‌هایی داری‌؟ آیا می‌توانیم به زودی منتظر نخستین ایرانی در مسابقات فرمول یک باشیم؟
برای حضور در فرمول یک من توانستم زمانی‌که در مسابقات (پیش مسابقه فرمول 1) مقام سوم جهان را به‌دست بیاورم بسیار افتخار بزرگی بود که از 20 راننده برتر دنیا مقام سوم را به‌دست آوردم و بعد از آن مسابقه و مقام بنده مورد توجه تعداد زیادی از تیم‌ها و استعدادیاب‌های تیم‌های مختلف قرار گرفتم‌. بعد از آن در تست GP3 در سال 2014 شرکت کردم که زیر نظر تیم «کی‌ترهم» (Caterham) فرمول یک بود‌، آکادمی تیم کی‌ترهم و تیم فرمول یک فورس ایندیا که توانستم با عملکرد خوب در آن تست‌، وارد آکادمی کی‌ترهم بشوم که در ایران کاترهام گفته می‌شود و این یک قدم بسیار مهم برای نزدیک‌تر شدن من به فرمول یک بود‌. الان که من وارد مسابقات شدم یک سری امتیازهایی باید کسب کنم که در مسابقات مختلف مثلا GP3‌، فرمولا رنو 3.5 لیتر شرکت کنم که همه اینها مستلزم حمایت مالی است چون هزینه زیادی دارد و اگر یک حمایت قوی پشت من باشد بدون هیچ شکی می‌توانم این قول را به شما بدهم که اولین راننده ایرانی و مسلمانی باشم که در مسابقات فرمول یک حضور دارد‌‌. متأسفانه فرهنگ سرمایه‌گذاری و تبلیغات در این رشته‌های ورزشی در ایران جا نیفتاده و تمام تلاش من برای این فرهنگ‌سازی است تا باعث ‌شود سرمایه‌گذاری و اهمیت آن مشخص بشود که برای آن سرمایه‌گذاری که می‌خواهید انجام دهید، چقدر بازگشت سرمایه و بازگشت تبلیغات و ارزش تبلیغاتی خواهد داشت و فعالیت‌های بیزینسی و یا تبلیغی انجام دهد‌.

رانندگانی چون سباستین فتل (در 19 سالگی)، فرناندو آلونسو (در 19 سالگی) و جنسون باتن (در 20 سالگی) وارد مسابقات فرمول‌یک شدند و ‏توانستند به عناوین قهرمانی دست پیدا کنند. با توجه به شرایط نامساعد فعلی اقتصادی کشورمان چقدر خود را خوش‌شانس می‌بینید تا با یافتن ‏اسپانسرهای میلیون دلاری بتوانید به مسابقات فرمول‌یک راه پیدا کنید؟
من خودم را کاملا خوش‌شانس می‌بینم‌، این خود آدم‌ها هستند که شانس خودشان را به‌وجود می‌آورند‌. اگر من بخواهم بگویم شرایطم مناسب نیست و سنم بالا رفته یا اقتصاد کشور خراب ‌است و بخواهم از این بحث‌ها در ذهنم داشته باشم منفی هست که من اصلا دوست ندارم به آنها فکر کنم‌، من تلاش خودم را کردم‌، بیشتر از آنی که قابل درک باشد برای خودم و به هدف خودم واقعا ایمان دارم و به آن خواهم رسید‌.

اگر زمانی وارد مسابقات فرمول‌یک شدید، دوست دارید اولین‌بار در چه تیمی حضور داشته باشید و با کدام تیم بازنشسته شوید؟
من می‌دانم حضور در مسابقات فرمول یک برای تک تک افرادی که علاقه دارند یک رویاست‌، برای همین هم قدر این موضوع را می‌دانم و زمانی‌که در فرمول یک حضور پیدا کنم برایم مهم نیست که با چه تیمی باشد‌، همین که در مسابقات حضور دارم خودش برای من خیلی ارزشمند است و واقعا خدا را شکر می‌کنم که در این موقعیت قرار گرفتم که بتوانم به این موضوع فکر کنم که من الان به فرمول یک خواهم رسید‌.

از وضعیت جسمانی یک راننده و آماده‌سازی آن برای حضور در مسابقات فرمول 1 برایمان بگویید؟
فشار جسمی و ذهنی زیادی برای یک راننده در تمام مسابقات اتومبیلرانی و موتورسواری هست و فرمول یک به‌دلیل فشار جی بالا و سرعت زیاد آن یکی از بیشترین فشارها به بدن راننده وارد می‌کند‌. مثلا در ترمزگیری یا سرپیچ‌هایی که سرعت بالای 300 کیلومتر انجام می‌شود فشار بیش از 5 جی بر بدن وارد می‌شود که این فشار بیشتر به سر و گردن وارد می‌شود یعنی معادل 5 برابر وزن سر و گردن روی ماهیچه‌های ظریف گردن است و در حدود 20 تا 30 کیلوگرم وزن که در طول مسابقه چندین بار اتفاق می‌افتد‌. راننده‌ها باید خودشان را از لحاظ جسمی کاملا آماده نگه دارند و یکی از مهم‌ترین مسائل بحث تصادفات شدت زیاد است که اگر به دیواره یا مانعی برخورد صورت گیرد‌، قدرت بدنی جلوی آسیب شدید به راننده را می‌گیرد‌.

بسیاری از رانندگان فعلی مسابقات فرمول‌یک به حضور در مسابقات ‏LeMans‏ علاقه فراوانی دارند. اگر زمانی شانس حضور در فرمول‌یک را ‏نیافتید، مایل هستید در چنین رقابت‌هایی شرکت کنید؟
بله مسابقات لمانز فرانسه یکی از پرطرفدارترین مسابقات دنیاست و به نظر من هرکسی رانندگی دوست دارد به این مسابقه هم علاقه‌مند است و من بشخصه خیلی دوست دارم. برای من هر مسابقه‌ای جذاب است چون در آن مسابقه سختی و رقابت زیاد است و باید از آن پیروز بیرون بیایم به همین دلیل جذابه‌؛ شخصا به اینکه در فرمول یک حضور پیدا نکنم فکر نمی‌کنم ولی ‌چه قبل از حضور یا بعد از حضور در فرمول یک یا حتی دوران بازنشستگی قطعا چیزی از علاقه من به لمانز کم نمی‌شود و حتما در این مسابقه حضور پیدا خواهم کرد‌، هر راننده حرفه‌ای باید در این مسابقه شرکت کنه و به نظرم اگر شرکت نکند اشتباه کرده چون مسابقه بسیار جذاب و شیرینی است‌.

در حال حاضر خیلی از نوجوانان و جوانان که فکر می‌کنند دست فرمان خوبی دارند‌، می‌خواهند به بالاترین سطح مسابقات اتومبیلرانی در سطح جهان برسند.آیا با تلاش می‌توانند به این جایگاه برسند یا حتما باید خوب خرج کنند‌؟ در کشور‌های دیگر رویه پیشرفت یک ورزشکار تا مراحل بالا مثل فرمول یک به چه صورت است‌؟
در کشور ما علاقه به ورزش‌های موتوری خیلی زیاد است و بعضی از افراد همینطور که شما گفتید به اصطلاح خودشان دست فرمان خوبی دارند‌. دست فرمان خوب کافی نیست که یک راننده بتواند به یک سطح بالای مسابقات جهانی برسد؛ دست فرمان خوب به نظر من معیار اشتباهی است که در ایران جا افتاده در رانندگی خیابانی است که یک راننده به اشتباه ممکن است ‌حرکات خطرناکی انجام بدهد و بین ماشین‌ها بپیچد و تند رانندگی کند که من این موضوع را 100درصد رد می‌کنم و اصلاکار جالبی نیست و درست نیست که یک راننده خودش را اینگونه به عنوان یک راننده خوب ارزیابی کند؛ اگر کسی به این باور رسیده که دست فرمان خوبی دارد باید به پیست اتومبیلرانی همان شهر مراجعه کند و این دست فرمان بر چه معیاری درست شده! این معیار باید با توانایی ذهنی و سریع راندن یک خودرو در یک پیست سنجیده شود یعنی اینکه یک راننده بتواند با فکر و علم رانندگی کند و یک سری شرایط علمی در یک پیست انجام بدهد و غریزه سرعت قبل را کنار بگذارد و به‌جای آنکه متفکرانه با یک علم رانندگی کند، زمانی هست که آن غریزه سریع راندن به کمکش می‌آید یعنی درکل رانندگی توأم با فکر‌، علم و صحیح راندن باعث می‌شود یک راننده سریع بشود‌. تکنیک‌های خیلی زیادی در رانندگی وجود دارد که باید به تک تک آنها هنگام رانندگی توجه ‌شود مثلا ترمز گرفتن‌، فرمان دادن و شتاب گرفتن باعث می‌شود که یک راننده سریع با اختلافی که می‌اندازد مشخص ‌شود و این اختلاف‌ها هزارم ثانیه‌ای است و با یک چشم برهم زدن با یک حرکت اشتباه می‌تواند کل رانندگی را مورد تأثیر قرار بدهد‌. تلاش قطعا مهم است و برای رسیدن به فرمول یک باید زیاد تلاش کنند. در اتومبیلرانی چون شما با یک وسیله نقلیه که باید از لحاظ امنیت بالا باشد‌، سر و کار دارید باید هزینه زیادی در نظر بگیرید و با کم خرج کردن اصلا نمی‌شود موفق شد. در کشورهای دیگر که کشورهای مطرحی در این زمینه هستند باید یک ورزشکار مراحل مختلفی را طی کند که به همان 7 مدرک که گفتم، بر‌می‌گردد‌.

در نزدیکی شهر ساوه، کمپانی تیلکه با همکاری یک مجموعه خصوصی در حال ساخت یک پیست اتومبیلرانی بین‌المللی است. آقای ژان تاد ‏‏(رئیس فدراسیون جهانی) در بازدیدی که از کشورمان داشتند احتمال میزبانی یک مرحله از مسابقات فرمول‌یک در ایران را رد کردند. اما امیدوار ‏بودند که روزی کشورمان بتواند میزبان رشته‌های دیگر اتومبیلرانی باشد. با توجه به شرایط سیاسی و فرهنگی فعلی کشورمان این احتمال را ‏چطور ارزیابی می‌کنید؟
بله من در جریان بازدید از این پیست بودم و بالاخره دلایلی بود برای اینکه کار عملی نشد‌، به نظر من ایران شرایط خیلی عالی و پتانسیل بسیار بالایی دارد برای اینکه میزبان مسابقات موتوری مختلفی همچون موتور کراس‌، آفرود‌، رالی و‌... شود به خاطر شرایط خاص جغرافیایی و مناظر زیبایی ‌که دارد. همچنین علاقه زیادی که بین مردم هست کمک می‌کند استقبال خوبی از مسابقات بشود ولی هدف از میزبانی یک کشور برای برگزاری این مسابقات حتی فرمول یک چیست؟! میزبانی این مسابقات هدف‌های بیزینسی‌، تجاری و اقتصادی دارد و حتی بحث‌های مثبت سیاسی که به یک کشور کمک می‌کند که در اقتصاد دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد و برای این است که‌ کشورهای مختلف هزینه‌های هنگفتی به فرمول یک پرداخت می‌کنند که اجازه میزبانی را بگیرند برای همین اگر این شرایط تعریف شود که این کار چگونه می‌تواند به روابط سیاسی‌، اقتصادی و محبوبیت کشور کمک بکند قطعا مسئولان به این نتیجه خواهند رسید که چقدر می‌تواند به کشور کمک کند و به نظر من ایران تمام شرایط را دارد. باید با افرادی که این صلاحیت را دارند مشورت بشود تا اینکه به امید خدا بتوانیم یک روز میزبانی اینگونه مسابقات را در کشور شاهد باشیم‌.

آیا هم اکنون که دانسته‌های زیادی در زمینه اتومبیلرانی پیدا کردید برنامه‌ای برای تاسیس یک مدرسه حرفه‌ای در ایران دارید‌؟
من همیشه سعی کردم هم با فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران همکاری کنم برای اینکه اطلاعات و تجربیاتم را در اختیارشان قرار دهم و هم سعی کردم به افرادی که از من کمک خواستند یاری برسانم ولی الان به نظر من مدارس حرفه‌ای کارتینگ خوبی در ایران هستند که دارند فعالیت می‌کنند قطعا خیلی تجربه خوبی دارند و راننده‌های خوب و ماهر و پراطلاع هستند که ‌ می‌شناسمشان و استقبال خیلی خوبی هم از این آموزش شده ولی به نظر من بخاطر تجربه‌ای که من در قلب و مهد جهان داشتم، یک پتانسیل خیلی خوبی برای تأسیس یک مدرسه حرفه‌ای در ایران دیدم که از سراسر کشور راننده‌ها و علاقه‌مندانی که راهکارش را بلد نیستند شرایطی را فراهم کند که اینها در این زمینه پیشرفت کنند چون متأسفانه به‌خاطر فرهنگ پایین در زمینه موتوراسپرت و ورزش‌های موتوری در ایران این کار تا حالا انجام نشده چون متاسفانه تجربه زیادی ندارند و افرادی مثل من که این تجربه را به‌دست آوردم فکر کنم بتوانیم خیلی مفید واقع شویم. امیدوارم در آینده چنین کاری انجام شود و من خیلی امید دارم و نظرم روی این موضوع مثبت است و امیدوارم بتوانم ‌چنین کاری انجام بدهم.

وضعیت کنونی مسابقات اتومبیلرانی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید‌؟ بدون تعارف به نظر شما چند درصد رانندگان مسابقات ریس ایران روی اصول و حرفه‌ای رانندگی می‌کنند‌؟
نسبت به 10 سال گذشته که من از ایران رفتم خیلی پیشرفت داشته و سطح علمی رانندگان بسیار بالا رفته ولی هنوز فاصله بزرگی بین سطح مسابقات ایران و حتی آسیا با اروپا وجود دارد برای اینکه در اروپا خیلی جدی این مسابقات انجام می‌شود. بدون تعارف همانطور که گفتید اگر بخواهم نظر بدهم راننده‌های ایران پتانسیل فوق‌العاده بالایی برای پیشرفت دارند و نمی‌توانم به شما درصد بگویم ولی راننده‌ها باید این غریزی راندن را کنار بگذارند و علمی که دارند را عمل بیارند‌، با فکرشان رانندگی کنند تا تجربه به دست بیاورند‌، تحقیقات زیادی انجام دهند‌، خودشان را برای مسابقه آماده کنند و مشکل دیگری که وجود دارد نبود امکانات کافی برای انجام این کار است مثلا ماشین‌هایی که در کشور وجود دارد، توانایی مناسب را ندارند تا مهارت‌های لازم را کسب کنند و باید چند سطح بالاتر باشند تا راننده بتواند توسط خودروهای ساخته شده برای ارتقای سطح رانندگی استفاده کنند‌.

آیا تا امروز از شما به‌عنوان یک فرد با دانش و آموزش‌دیده در مقیاس جهانی در فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشورمان استفاده کرده‌اند؟
من زمانی‌که در ایران حضور دارم همیشه سعی کردم در فدراسیون حضور داشته باشم برای کمک به ارتقای سطح این ورزش و تا الان که فعالیت خاصی انجام نشده و از آموزش‌های حرفه‌ای در مقیاس جهانی من استفاده‌ای نشده اما اخیرا یک سری صحبت‌هایی انجام شده بین من و ریاست محترم فدراسیون جناب آقای دکتر سیدانلو که تازگی به این سمت دست پیدا کردند و این فعالیت‌ها باعث می‌شود که من اطلاعاتم را در اختیارشان قرار بدهم و فدراسیون بتواند بومی‌سازی کند و سطح این ورزش موتوری را ارتقا بدهد چون قطعا هدف ما یکی است.‌ این فرهنگ‌سازی باید انجام بشود تا کمکی به صدها یا هزاران راننده دیگری کند که در عرصه اتومبیلرانی جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند‌.

در فضای مسابقات مسلمان بودنتان حاشیه‌‌ساز نشده؟
خیلی برایشان جذاب بود که یک راننده مسلمان آن‌هم نه از یک کشور عربی بلکه ایران آمده و با آنها رقابت می‌کند و همیشه مورد صحبت قرار می‌گرفت که راننده مسلمان ایرانی هستم و با رفتارهای روزمره متفاوتی که نسبت به خیلی از راننده‌ها داشتم همیشه کلا فعالیت‌های من توی چشم بود و برایشان جذاب بود و حاشیه‌های مثبتی که باعث می‌شد جذابیت این موضوع ‌بالاتر برود که من دارم با آنها‌ رقابت می‌کنم و رقیب سرسختی هستم و همه اینها دست به دست هم داد که موضوع جذاب شود و در موردش زیاد صحبت کنند‌.

اگر بخواهید در ایران یک رشته ورزشی را دنبال کنید کدام‌یک را انتخاب می‌کنید و دلیلتان چیست؟
به غیر از اتومبیلرانی هم من در ورزش‌های مختلف همیشه فعالیت داشتم‌، تنیس‌، شنا و پنج ورزش رزمی مختلف را انجام می‌دهم مثل مویتای (Muay Thai)، جودو‌، جوییتسو برزیلی (Jiu-Jitsu)، بوکس و فول کانتکت که اینها به‌صورت رقابتی نیست و برای آمادگی جسمانی من است‌.

در موفقیت شما چه کسی بیشترین تأثیر را داشته‌؟ و اگر بخواهید فقط از یک نفر تشکر کنید کدام‌یک از اطرافیان شماست؟
من همیشه گفتم پدرم تمام مدت من را حمایت کردند و اگر حمایت‌های پدرم نبود من هیچ وقت نمی‌توانستم به اینجایی که هستم برسم و همیشه شکر‌گزار این موضوع بودم و اطرافیانم درک کردند که من دارم یک کار سختی انجام می‌دهم و هدف خیلی بزرگی دارم و همیشه از من حمایت کردند و دوستانم را هم طوری انتخاب کردم و رفت و آمد داشتم که من را درک کرده و به من کمک کنند‌.

سخن نهایی

همیشه واقعا از تمامی حامیانی که بودند و همه طرفدارانی که من را حمایت کردند و کنارم بودند برای اینکه ‌بتوانم با حمایت کامل در مسابقات حضور پیدا کنم و همیشه من را تشویق کردند، تشکر می‌کنم چون اگر حمایت این افراد یا مردم عزیز کشورمان نبود، هرگز نمی‌توانستم با یک دل پر امید به بهترین شکل در مسابقات حضور پیدا کنم و ممنونم که من را باور کردن و به من ایمان داشتند تا غیرممکن را به ممکن تبدیل کنم و همچنین از هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان خراسان رضوی که همیشه من را حمایت کردند و همچنین فدراسیون جمهوری اسلامی که همیشه سعی کردند مسیر را مقداری هموارتر کنند تا به هدفم برسم و امیدوارم که در آینده نزدیک این حمایت‌ها عملی ‌شود و واقعا بتوانیم پرچم کشور عزیزمان را بیشتر از الان به اهتزاز در بیاوریم. ‌ در پایان تشکر می‌کنم از شما و از وقتی که گذاشتید و آرزو می‌کنم برای افرادی که واقعا علاقه دارند و هر هدفی را دنبال می‌کنند به آن هدف برسند‌.

برچسب ها

مسابقات اتومبیل رانیمسابقات فرمول 1
مطالب مرتبط بیشتر
میک شوماخر را بیشتر بشناسیم ابتلای همیلتون به کرونا و کنار گذاشته شدن از جایزه بزرگ بحرین آئودی خود را برای داکار 2022 آماده می کند کوناوت تایپ-دیی سیراکیوس؛ مهندسی 16 سال پیش با قابلیت حذف نیمی از پیشرانه! +عکس ابر خودروی پژو در راه است حضور ابرخودروی جدید تویوتا در مسابقات استقامت لومان قهرمان اتومبیلرانی ریس کشور که مدال‌هایش را به موزه ملی ورزش اهدا کرد هیئت اتومبیلرانی استان قزوین آماده ضدعفونی معابر شهری است برترین های مسابقات اتومبیلرانی «شتاب» جزیره کیش معرفی شدند شوماخر هم اندازه من کاپ نگرفت پسر جا پای پدر می‌گذارد ورزشکار زن : «می‌گفتند فرق پدال گاز و ترمز را می‌دانی؟»/ می‌توانیم مسابقات جهانی بدهیم مسابقات اتومبیل رانی در چهارمحال و بختیاری برگزار می شود پسر شوماخر در فرمول یک؟ رانندگان اتومبیل سرعت در انتظار حامیان مالی هستند رالی جاده ابریشم با معرفی نفرات برتر پایان یافت راننده زن آلمانی قطع نخاع شد هیجان پخش زنده فرمول یک در سینما با گزارش فارسی تصاویر خودروی مسابقه ای که با امواج مغز کنترل می شود قهرمانی پسر شوماخر در مسابقات فرمول 3 روسیه به دنبال تولید خودروی فرمول یک برای شرکت در مسابقات جهانی جرقه های آتش در مسابقات فرمول یک‎ فروش مکلارن P1 قهرمان سابق فرمول وان غول خودروسازی آلمان به کمک فرمول یک آمد اولین دوره مسابقات کار پارک دریفت قهرمانی کشور شوک بزرگ به فرمول 1 درخشش سورنا در مسابقات فرمول یک دانشجویی ایتالیا ملاقات با هوندا S800 1970؛کوچک و چابک از سرزمین آفتاب تابان مردی از پارس در سرزمین فرمول 1 نمایشگاه شوماخر در آلمان افتتاح شد کانون جهانگردی و اتومبیلرانی میزبان رالی گردشگری کریدور بین‌المللی شمال- جنوب 8 تصادف که دنیای موتور‌اسپرت را برای همیشه دگرگون کردند مسابقات اتومبیلرانی در مسیر ایران، آذربایجان و روسیه برگزار می شود ورزشکاران رشته اتومبیلرانی مشکل واردات خودرو مسابقات دارند قهـرمان الکتریـکی خودروهای کلاسیک مسیر سی و سه پل تا میدان نقش جهان را مسابقه دادند الماس‌های سرخ جدال 400 متری در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی با موتورهای رنو نتایج بهتری می‌گیریم گام به گام با تیونینگ موتور برای رسیدن به عملکرد بهتر؛ جراحی قلب آتشین مسابقه اتومبیلرانی کارپارک دریفت کشوری با معرفی برترین ها پایان یافت خودرو مخوف بتمن پژو 308 2018 TCR؛ یک شیر وحشی برای پیست بررسی قوانین جدید بخش پیشرانه رقابت‌های فرمول یک برای سال 2021؛ نبرد تسلیحاتی گزارش تصویری از گردهمایی Iranian Riders Club پسر طلایی اتومبیل‌رانی دنیا که بود؟ رنو تلیسمان؛ فناوری فرمول یک رنو در اختیار شما آموزش گام‌به‌گام دریفت با آرسی؛ هیجان لیز خوردن سورپرایز بزرگ رنو برای نمایشگاه خودرو تهران؛ خودرو فرمول یک فصل 2017 رنو به تهران می آید بازگشت ب ام و به Le Mans قهرمانی تویوتا در مسابقات جهانی استقامت شانگهای مسابقات اتومبیلرانی اسلالوم قهرمانی استان‌همدان برگزار شد پورشه در حال بازگشت به مسابقات فرمول 1 مسابقات اتومبیلرانی 400 متر شتاب کشور، در منطقه آزاد انزلی برگزار شد وسیله نقلیه پرنده خودران ساخته می شود تمدید قرارداد پتروناس و تیم فرمول 1 مرسدس-بنز تصادف های جذاب رالی کراس 2017 تیم ماهیندرا هند قهرمان فرمول E شد مدیرعامل تویوتا یک راننده مسابقات اتومبیلرانی است مسابقه اتومبیلرانی به سبک فیلم بن‌هور! +تصاویر سر خوردن روی چرخ‌ها تصاویر منتخب رقابت‌های گرندپری فرمول یک در بحرین برگزاری کوچک‌ترین مسابقه اتومبیلرانی جهان فرمول جدید کوچکترین مسابقه اتومبیل رانی جهان روی یک تراشه طلایی بازگشت جگوار به مسابقات GT پس از 50 سال کمپانی BMW رسما به رقابت های فرمول E پیوست 10 خودرو افسانه‌ای مسابقات اتومبیلرانی تصاویر و مشخصات فنی خودروهای فراری و مک‌لارن برای فصل 2017 فرمول یک مدل مفهومی برای فرمول E مسابقات اتومبیلرانی آفرود استان فارس برگزار می شود چرا کشورها برای میزبانی فرمول یک رقابت می‌کنند؟ درگسترهای مادرزاد! بـــرادران پاریسی در مسابقات قتل‌عام در لومان 1955 وضعیت شوماخر امیدبخش است گینسی‌های سرعتی دنیای خودرو + تصاویر مرسدس-AMG دو فصل دیگر با نیکو رُزنبرگ تمدید کرد تصاویری از مسابقه فرمول یک انگلیس‎ پیست موتورسواری و اتومبیلرانی شهید مفتح همدان ساماندهی شد اولین مدل برند N هیوندای در 2017 می آید اتومبیلرانان مازندرانی قهرمان مرحله نخست رالی کشور شدند مسابقات اتومبیلرانی اسلالوم حادثه در مسابقه ناسکار‎ مسابقه فرمول یک روسیه قهرمانی اتومبیل ران مازندرانی در مسابقات کشوری ب ام و M4 ایمن ترین خودرو مسابقات DTM شد+تصاویر پای خودروسازان به اتومبیلرانی باز شد ون دیزل پوستر "سریع و خشن 8" را لو داد فرمول یک؛از تفریح تا تجارت فرمول یک در برف شبیه‌سازماشین مسابقه‌ای با اولین تصویر 6 میلیون پیکسلی در جهان مسابقات رالی خانوادگی ایثارگران در قزوین برگزار شد 120 خودرو در رالی خانوادگی استان البرز رقابت می‌کنند استان البرز فاقد پیست استاندارد موتورسواری و اتومبیل‌رانی است خراسان شمالی عنوان سومی مسابقات اتومبیلرانی جام فجررضوی راکسب کرد مسابقه سرعت در کلاس سورن توربوشارژ رنو، نگینی در Formula 1 خبرهای خوبی از شوماخر ندارم رنو از ماشین جدید خود رونمایی کرد دومین همایش اتومبیلرانی خانوادگی در سمنان برگزار می‌شود رقابت‌های رالی خانوادگی در میامی برگزار می‌شود رژه اتومبیل‌های آفرود همدان به مناسبت گرامیداشت دهه فجر پایان رقابت های اسلالوم جام اتحاد دهکده ورزشی موتورسواری و اتومبیل‌رانی در قم احداث می‌شود نمایش خودرو پیشرفته فرمول یک در ارتفاعات آلپ اولین راننده زن در مسابقات فرمول 1 در سن 89 سالگی درگذشت مدیربرنامه های مایکل شوماخر سر پا شدن وی را رد کرد مرحله انتخابی تور بین المللی رالی کویرنوردی در سمنان برگزار شد مسابقات کشوری اتومبیلرانی آفرود در سبزوار برگزار شد آخرین شایعات درباره سلامتی مرد شماره یک اتومبیلرانی دنیا سومین دوره مسابقات سرعت اتومبیلرانی کشور کلاس "رانا" به تقویم مسابقات اتومبیلرانی کشور پیوست قهرمان فرمول یک جهان و کار حرفه‌ای در زمینه‌ی موسیقی مسابقات قهرمانی شتاب در کیش به روایت تصویر نخستین دوره حرکات نمایشی اتومبیل های ورزشی در گرگان برگزار شد همیلتون برای سومین بار قهرمان فرمول یک جهان شد مسابقات دریفت با یاد 24 ابدی نوروزی با شماره کاپیتان نوروزی قهرمان شد مسابقات قهرمانی کشور دریفت برگزار شد مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک در روسیه مسابقات فرمول یک روسیه مرسدس نگران گرندپری روسیه سورپرایز 2016 می‌تواند مک‌لارن باشد کناره‌گیری راننده پیشین فرمول یک از دنیای اتومبیلرانی به خاطر موسیقی شوماخر ایرانی از مسابقه دادن با لندمارک می گوید پیست جدید اتومبیل رانی و موتور کراس افتتاح شد سنگاپور مقصد بعدی رقابت فرمول یک ب‌ ام‌ و به فرمول‌یک بر نمی‌گردد فراری با آلیسون قرارداد جدیدی امضاء کرد پیست بین المللی اتومبیلرانی کرج مهرماه افتتاح می‌شود گلستان میزبان تور کشوری اتومبیلرانی «صدای پای آب» می شود گرندپری ایتالیا در پیست مونزا برگزار خواهد شد مسابقات اتومبیلرانی کارپارک دریفت قهرمانی کشور تولید خودروهای ورزشی کم‌فروش اما پرسود قهرمانان کشوری اسلالوم معرفی شدند مسابقات رالی استقامت در سمیرم برگزار شد درخواست 10 میلیون پوندی ویلیامز از فراری قانون جدید استارت خیلی مهم است لوییس همیلتون در خیریه همپتون مسابقه اتومبیلرانی در اردبیل لغو شد جهان پـا و... پــدال دعوت همیلتون برای شرکت در مسابقات موتو جی پی طراحی کاکپیت رانندگان باید براساس علم باشد نه گذشته مسابقه اتومبیلرانی اردبیل هفته آینده برگزار می‌شود کمبود فضا برای برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در آذربایجان شرقی جبران شود پیست آزادی میزبان اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور دریفت ایران مکس فرشتاپن در جست و جوی شانس کمپانی لوتوس یک میلیون دلار بدهی دارد فرمول یک شماره 17 را بازنشسته کرد راننده 25 ساله فرمول یک درگذشت فیلیپه نصر به جای بوتاس در تیم ویلیامز ورشکستگی گرندپری روسیه نزدیک است نگاه‌ها به سمت جیمز آلیسون رانندگان فرمول‌یک مانند ربات دنی کیات در ردبول می‌ماند فلاویو بریاتوره محکوم می شود آذربایجان برای اولین بار میزبان مسابقات فرمول یک دور باطل اما یک میلیون دلاری با «ناسکار» حادثه در مسابقات اتومبیل رانی ناسکار شروع همکاری ردبول و استون مارتین کمپانی "سی وی سی" فرمول یک را نمی فروشد مسئولان البرزی برای توسعه ورزش اتومبیلرانی جدیت لازم را ندارند علاقه دنیل ریکاردو به اتومبیل‌های قرمز از کودکی فراری تصور خوبی از من دارد هنرنمایی خودروهای برقی در مسابقات معروف اتومبیل رانی هورنر قراردادش را با ردبول تمدید کرد طرح جدید اتومبیل های فرمول یک توسط یک طراح آلمانی طرح جدید ویلیامز خلاف قانون است ردبول در فرمول‌یک می ماند هیجان‌انگیزی رقابت های لُمان در برابر مسابقات فرمول‌یک قهرمانی پورشه در مسابقات استقامتی معرفی قهرمان معروف ترین پیست تعیین پایداری خودرو در جهان کوبیسا از آلونسو حمایت کرد موتور فعلی ردبول دچار مشکل است رونمایی اولین اتومبیل هَس مسابقات رالی خانوادگی کیش مسابقات بین‌المللی آفرود قزوین با شناخت نفرات برتر به پایان رسید مسابقات بین‌المللی آفرود در قزوین آغاز شد در بازنشستگی حتی به پدوک هم نمی‌آیم مشکل ترمز مرسدس در گرندپری مونترآل ماندن تیم رنو به مرسدس بستگی دارد مخالفت شایعه‌سازی درباره شوماخر عملکرد واقعی فراری مشخص نیست تصاویر مسابقات گرند پری کانادا‎ مرسدس برنده «گرند پریکس» کانادا شد حضور تیم اتومبیل‌رانی سیستان و بلوچستان در مسابقات بین‌المللی قزوین پنالتی های دریافت شده در تمرینات گرندپری مونترآل باتن زودتر از موعد از مک‌لارن جدا می‌شود گزارش تمرینات گرندپری مونترآل هشدار باتن به فرشتاپن خرید مانور توسط کمپانی رنو اتومبیلرانان قزوینی در رقابت‌های ترکیه صاحب 3 مدال شدند مرسدس برنده مسابقات «موناکو» راه طولانی ردبول برای قهرمانی بازگشت هندوستان به تقویم مسابقات فرمول یک تحقیقات فدراسیون جهانی اتومبیلرانی از فراری فرمول یک 2015 کمی دیرتر به بازار می آید شرکت هس از پروژه فرمول یک پشیمان نیست ناکامی همیلتون در روز حضور رونالدو در فرمول یک نگرانی تیم های مستقل از حضور تیم‌های تازه وارد کرمانشاه مقام دوم مسابقات منطقه‌ای آفرود را کسب کرد رالی اتومبیل‌رانی خانوادگی جانبازان در اصفهان برگزار می‌شود مقایسه دوران فرمول یک از دید آلونسو تغییرات قوانین فرمول یک در فصل آینده جوکوویچ با قهرمانان اتومبیل رانی مبارزه می‌کند در فراری پیشرفت نمی‌کردم مسابقات اتومبیلرانی اسلالوم قهرمانی کشور درمنطقه آزادانزلی برگزار شد شایعات بوتاس و فراری به اوج رسید مسابقات قهرمانی اتومبیلرانی اسلالوم به یاد "ادیک پطروسیان" آئودی می‌آید ردبول می‌رود کمتر شدن فاصله ویلیامز با تیم فراری رقابت‌های بین‌المللی اتومبیلرانی در قزوین برگزار می‌شود مسابقه گرند پری اسپانیا سباستین فتل به مرسدس نزدیک شد 18 راننده وفادار فرمول یک اتومبیل‌رانان قمی مقام سوم مسابقات آفرود جام خلیج فارس را کسب کردند شوماخر دوباره متولد می شود توجه بیش از حد رسانه‌ها به مایک شوماخر لوتوس به یک برند جهانی در مسابقات فرمول یک تبدیل می‌شود برگزاری مسابقات استانی اتومبیلرانی کورس و شتاب در کرمانشاه پیست فرمول یک در قشم احداث می شود ردبول با پوما به تفاهم رسید ریکاردو برای وینگزفورلایف می‌دود ساخت پیست اتومبیلرانی کرمانشاه نیازمند 5 میلیارد ریال اعتبار است پوشش بی سیم مسابقات رالی خاورمیانه هنوز آماده نیست فراری به زمان احتیاج دارد همراه مرسدس احساس قدرت می‌کنم اکورالی "پاریس پرسپولیس" دوباره به تعویق افتاد مایک شوماخر جزء 20 نفر برتر رقابت فرمولا 4 رئیس فرمول یک به خاطر بحرین تغییر نظر داد ورزشکاران 30 ملیت جهان در رالی خاورمیانه شرکت می کنند مک‌لارن در حال پیشرفت است بر‌گزاری مسابقه بین‌المللی اتومبیلرانی در ریگان پول پوزشن گرندپری بحرین از آن همیلتون می شود با مک لارن به موفقیت خواهم رسید شرکت 800جانباز یزدی در مسابقات رالی خانوادگی فرمول یک در راه نابودی بازگشت کادیلاک به مسابقات جهانی
Back to top